Panelsamtal på BIBU, 12 maj 2018

Nu har vi väl ändå kommit långt i Sverige med den här HBTQ-grejen?

Nätverket Stolt Scenkonst startades på Växjö Pride 2017 och syftar till att fira, främja och fördjupa queer scenkonst. Vi vill öka tillgången till och sprida scenkonstproduktioner med HBTQ+ perspektiv. I det här samtalet riktar vi in oss på scenkonsten riktad till barn och unga. Vad finns det för HBTQ+ produktioner idag? Vad vill vi ha mer av? Hur går vi vidare? Tillsammans med en panel bestående av scenkonstaktörer som aktivt arbetar med HBTQ+ perspektivet diskuterar, formulerar, frågar, svarar och drömmer vi oss framåt.

Hur kan scenkonsten bidra till att ge barn och unga fler valmöjligheter gällande identitet och sexualitet? Hur får vi barn med regnbågsföräldrar att känna sig representerade? Vad innebär representation och varför är det viktigt? Och hur gestaltar vi överhuvudtaget barn och ungas sexualitet på scen?

Johanna Salander är konstnärlig ledare på Ögonblicksteatern. I deras repertoar hittar vi bland annat “Killarna” som nyligen vann pris på Scenkonstgalan och behandlar maskulinitetsnormer, “Om hon var en kille skulle jag vara kär i henne” om lesbisk ungdomskärlek, “Vahák” som var utvald till förra Bibu och behandlar queerhet, kolonialism och minoriteter, samt “Älskade familj” som lyfter regnbågsfamiljer för de yngsta barnen. Ögonblicksteatern är även en av medlemmarna i Stolt Scenkonst-nätverket.

Simon Rodriguez är skådespelare och engagerad i representationsfrågor rörande vithetsnormer och hbtq inom film och teater. Han är just nu aktuell i “The Laramie Project” på Stockholms Stadsteater Skärholmen. Föreställningen lyfter det brutala mordet på en ung homosexuell man i staden Laramie år 1998 och är ett av de första morden som rubricerades som hatbrott. Simon är även medlem och har suttit i styrelsen i kulturföreningen Tryck.

Isabel Cruz Liljegren är dramatiker, regissör och dramaturg. Hon har skrivit manus till BIBU-utvalda “åååå snälla följ mig ♥ ♥ ♥” med en lesbisk fangirl i huvudrollen där idoldyrkan, femininitet och grupptillhörighet ligger i fokus, och har även regisserat den tillsammans med Saga Björklund Jönsson (som komponerat musiken). Hon har tidigare skrivit pjäser som “Girlnet” för Sveriges Radio Drama och “Dö klubbdöden” för Dramalabbet. Hon driver nu frigruppen hi! art tillsammans med regissören Helena Sandström Cruz och skriver på pjäser för Ung Scen Norr och Riksteatern.

Mattias Brunn är skådespelare, dramatiker och regissör och har jobbat aktivt med frågor om kön, sexualitet och maktstrukturer i 15 år med projekt som bland annat “…efter Fredrik”, “No tears for queers”, “Kunskapens frukt” och “Männen med rosa triangel”. 2017 regisserade han “Transaktion” på Folkteatern Gävleborg (där han är del i den konstnärliga ledningen) om unga killar som säljer sex, samt landsomfattande “Landet Inuti”, om queera erfarenheter på svensk landsbygd tillsammans med Mårten Andersson, Victor Wigardt och Joakim Rindå. Mattias är nu aktuell i ovan nämnda “The Laramie Project”.

Joakim Rindå leder samtalet. Han är tillsammans med Ulricha Johnson initiativtagare till Stolt Scenkonst och arbetar som verksamhetsutvecklare på Riksteatern som är en av medlemmarna i nätverket. Han har även regisserat ovan nämnda “Landet Inuti”.

Samtalet inleds Ulricha Johnson, verksamhetschef på Scensverige.