OCEAN

OCEAN/Lumor och Unga Klara

Foto: Markus Gårdner

Paula Stenström Öhmans dokumentärt baserade scenkonstverk berättar om intimitet, sex, kärlek, nedärvda trauman och porr över tre generationer. Över tjugo karaktärer spelas fram i ett berörande, böljande ensemblespel av högsta kvalitet och skapar närhet till oss i publiken
via igenkännbara relationer. Intimiteten som uppstår både avslöjar och överraskar oss och lämnar oss sedan inte. -Urvalskommittén

Ocean är en svart, rolig och sorglig föreställning om intimitet. Om sex, svek, saknad och solidaritet. Om kärlek och missbruk. Om rädsla och längtan.

I en globaliserad individualistisk värld där rädsla, extremism och förtryck sprider sig som eld i torrt gräs, växer samtidigt en intimitetshunger och ett behov av gemenskap sig allt starkare. I Ocean får vi möta tre generationer; tonåringarna, föräldrarna och ”mormödrarna” som alla på olika sätt ställs inför frågan: vad är intimitet? Är det sex? Kärlek? Att bara känna sig nära någon? Eller kan det vara något helt annat? Är det livsviktigt? Eller kan det vara livsfarligt? Och hur ska den som aldrig fått uppleva intimitet våga lita?

Idé, text och regi: Paula Stenström Öhman
Medverkande: Sara Turpin, David Fukamachi Regnfors, Lars Bringås, Maia Hansson Bergqvist och Oskar Thunberg
Scenografi, ljusdesign och video: Markus Granqvist
Musik: Saemundur Grettisson
Kostymdesign och mask: Tove Berglund
Regiassistent:
Jasmin Amritsdotter
Dramaturg: Erik Uddenberg
Kostymassistent:
Ulla Oddsdotter
Pedagog: Valentina Chamorro Westergårdh
Konstnärlig ledning Unga Klara: Farnaz Arbabi och Gustav Deinoff
Konstnärlig ledning Lumor: Oskar Thunberg och Paula Stenström Öhman
Producent Unga Klara: Katta Pålsson
Producent Lumor: Helena Bunker

Intervju med Paula Stenström Öhman

Yrkesroll/funktion i produktionsteamet: Dramatiker och regissör 

Varför valde ni att sätta upp Ocean?
Ocean handlar om längtan efter och rädslan för intimitet. Vi ville utforska det glappet, varför det är så jäkla svårt många gånger. Det handlar om sex, kärlek, porr, anknytning och olika sätt att skydda sina hjärtan, bland annat genom sex- och kärleksmissbruk. Det är frågor som ligger Lumor varmt om hjärtat. Att göra det i samarbete med sociologer och Unga Klara för en ung och blandad publik kändes som en väldigt bra match.

Vad var den största utmaningen i produktionsprocessen?
Att få ihop logistiken haha. Det är fem skådespelare som gör över tjugo roller och mycket teknik, så det är ett komplext pussel, både i manusarbetet och under repprocessen. Men väldigt väldigt roligt när man jobbar med så briljanta nyfikna människor och alla lager flyter.

Varför tycker du att Ocean är bland det mest intressanta som har gjorts på svenska scener de senaste två åren?
Att biennaljuryn som sett så mycket tyckt det är ju jätteroligt. Varför är nog inte jag rätt person att svara på. Men det känns som att det finns ett starkt sug efter innehållet i Ocean, både från den unga och den äldre publiken. Sen har den en extremt fin och tajt ensemble! Den formmässiga mixen kanske är lite sällsynt, det lyriska, existentiella och det väldigt vardagliga, att det pågår flera sorters tilltal och berättelser parallellt. Sprickorna både mellan berättarlagren och i små gluggar mot publiken, gillar jag. Man måste luta sig fram lite och vet ofta mer än de på scenen. Det uppstår en sorts intimitet som i alla fall intresserar mig. 

Hur reagerade ni när ni fick veta att den var utvald till Scenkonstbiennalen 2019?
Vi blev grymt glada allihopa, både för utnämningen och för att vi skulle få anledning att spela Ocean mer.  


Vad ser du fram emot mest på Scenkonstbiennalen 2019?
Att hänga i Härnösand med Ocean-ensemblen och att träffa folk!