”Jag förstod att det här måste vara en oerhört egensinnig konstnär”

Intervju med Åsa Edgren, Compagnie Marie Chouinards svenska agent
av Katinka Richter

När Åsa Edgren för första gången fick ta del av Marie Chouinards verk så var hennes första tanke “oj, något sådant här har jag aldrig sett tidigare”.

Åsa: Jag tyckte att det var väldigt starkt, det påverkade mig och jag förstod att det här var skithäftigt och jättespännande. Jag förstod också att det här måste vara en oerhört egensinnig konstnär, som verkligen går sin egen väg och har hittat sitt eget språk, och det tycker jag är fascinerande.

Idag jobbar Åsa Edgren som agent åt Compagnie Marie Chouinard och har sett till att två av Chouinards verk ska visas på Scenkonstbiennalen 2017. Våroffer och Henri Michaux: Mouvements kommer att visas direkt efter varandra och som Åsa Edgren uttrycker det; Bli en introduktion till Marie Chouinards magiska värld.

Katinka: Kan du beskriva Marie Chouinards sätt att arbeta?

Åsa: Alla koreografer eller scenkonstnärer som blir stora har något som är unikt. Något väldigt väldigt specifikt. Man kan se direkt om det är Marie Chouinard, hon har ett adelsmärke på sina föreställningar, det är tydligt vad hon står för. Det är väldigt fysiskt. Hon är fascinerad av kroppen. Hon är fascinerad av det mytiska. Hon har ofta referenser till mytiska historier.

Som Våroffer som är den föreställning som vi kommer att få se under biennalen. Det är en av hennes absoluta mästerverk, den hade premiär 1993 och det sättet som hon tolkade musiken på och gjorde en koreografi av det var väldigt speciellt. Hon har gjort sin egen version av riten med kvinnan som förgörs, men hon har också arbetat intimt med musiken. Det är som att musiken och det fysiska rörelsespråket nästan är ett. Hon använder dansarna nästan som trumpinnar.

I Henri Michaux: Mouvements, som är den andra föreställningen vi kommer att få se, är det ett grafiskt blad, en bok, där Henri Michaux har tecknat nästan som streckgubbar. Otroligt vackert i svart bläck. Sedan har hon försökt åstadkomma hela den broschyren från början till slut i samma ordning. Hon har fått dansarna att göra de figurerna och sedan skapat en koreografi av det. Poemet hörs uttryckas av dansarna som ackompanjemang till rörelserna.

Katinka: Vet du hur hon kom på idén om att skapa en föreställning utifrån det?

Åsa: Ja, hon har berättat det själv, att det var tidigt 80-tal, hon bodde i Paris och kom i kontakt med Henri Michaux, den här konstnären och blev väldigt fascinerad av honom. “Det här är ju som grafiska blad som dansar” tyckte hon. För henne hoppade de ut ur pappret och då fick hon lusten att någon gång göra en koreografi av det. Men det var först senare som hon startade sitt kompani, det startade 1990, och började göra stora gruppkoreografiska verk. Så Våroffer är ett av de allra första stora verken hon gjorde, då hade kompaniet bara funnits i tre år.

Katinka: Det är ju helt otroligt att den har hållit sedan dess.

Åsa: Den har verkligen hållit. Den är så ikonisk. Henri Michaux: Mouvements är mycket nyare. Den är från 2015.

Katinka: Hur skiljer de sig de här två verken åt?

Åsa: Våroffer känner de flesta ju till musiken, den är väldigt stringent. Det är också väldigt specifika kostymer, de har jättelånga naglar, eller nästan som en förlängning av armarna. De blir som fåglar eller som strutsar, väldigt djuriskt. Och musiken som är påtaglig och som alla känner till, otroligt rytmisk. Men framförallt är det kostymerna och rörelsemönstret och de förlängda lemmarna, som stora fallos. Någon slags rit, det är ju det offret handlar om. Henri Michaux: Mouvements är inte alls djurisk. Inspirationen kommer ju från en penna, ett grafiskt blad och bläck, så där är det svartklädda dansare mot en vit bakgrund. Den är mer romantisk och djup. Mer böljande och lekfull. Inte alls så skrämmande som jag tycker att Våroffer kan vara.

Katinka: Varför ska biennalbesökarna gå och se Marie Chouinards verk?

Åsa: För att se någonting som man kanske inte kan förstå helt fullt ut men som man kan diskutera och samtala med andra om efteråt. Det är ett väldigt starkt konstnärligt uttryck, sedan kanske man inte tycker om det, man kanske tycker jätteilla om det. Men det är så fyllt av symboler, av tankegods, av idéer, av kunskap. Dansarna rent tekniskt. Bara det gör att man ska gå och se den tycker jag. Dansarna är fantastiska. Koreografin är fantastisk. Det är på hög nivå, väldigt avancerat. En upplevelse som jag tror kan vara väl värd att gå och uppleva. Passa på när man har chansen.

Katinka: Hur skulle du beskriva föreställningarna med tre ord?

Åsa: Våroffer är djuriskt, intensivt och omvälvande. Henri Michaux: Mouvements är läckert, sensuellt och roligt.

Katinka: Bara de orden säger ju väldigt mycket om hur stor skillnad det är på de två verken. Har du något mer du vill tillägga?

Åsa: Ge dansen en chans!

 

Våroffer & Henri Michaux: Mouvements spelar i De Geerhallen, Louis De Geer Konsert & Kongress fredag 26 maj kl. 20:00-21:40 och lördag 27 maj kl. 19:00-20:40.

Våroffer
Koreograf och konstnärlig ledning: Marie Chouinard
Musik: Våroffer, Igor Stravinsky, 1913. Arrangerad av Boosey & Hawkes
Dansare: Charles Cardin-Bourbeau, Sébastien Cossette-Masse, Catherine Dagenais-Savard, Valeria Galluccio, Motrya Kozbur, Morgane Le Tiec, Scott McCabe, Sacha Ouellette-Deguire, Carol Prieur, Clémentine Schindler
Ljus: Marie Chouinard
Kostym: Liz Vandal
Rekvisita: Zaven Paré
Mask: Jacques Lee Pelletier
Peruk: Daniel Éthier

Henri Michaux: Mouvements
Koreograf och konstnärlig ledning: Marie Chouinard
Originalmusik: Louis Dufort
Dikt och teckningar: Henri Michaux, från boken ”Mouvements” (1951), med tillstånd från Henri Michaux och Editions Gallimard
Dansare: Charles Cardin-Bourbeau, Sébastien Cossette-Masse, Catherine Dagenais-Savard, Valeria Galluccio, Motrya Kozbur, Morgane Le Tiec, Scott McCabe, Sacha Ouellette-Deguire, Carol Prieur, Clémentine Schindler
Ljud: Edward Freedman
Ljus och scenografi: Marie Chouinard
Kostym och peruk: Marie Chouinard
Översättning: Howard Scott
Röst: Gerard Reyes

Våroffer
Foto: Nicolas Ruel
Dansare: Carol Prieur, James Viveiros

Henri Michaux: Mouvements
Foto: Marie Chouinard
Dansare: Lucy M. May