De kommer att drunkna i sina mödrars tårar Unga Klara och Uppsala Stadsteater

Foto: Mats Bäcker

De kommer att drunkna i sina mödrars tårar är en historia om vänskap, nationalism, extremism och rädsla med science fiction-dimensioner. Tre unga islamister ska döda en serietecknare som gjort karikatyrer av profeten Mohamed, men attacken misslyckas. Trions enda överlevande är en flicka, som hävdar att hon kommer från framtiden med ett viktigt meddelande. På scen får Johannes Anyurus bok en skicklig gestaltning med flera tidsplan där ensemblen från en vänlig humoristisk ton drar upp hettan i de brännande frågorna om rasism och normer. En dystopi med aningen av ett hopp.

— Urvalskommitténs motivering

Allt börjar med en terroristattack. Tre unga islamister bryter sig in i en serietidningsbutik. Beväpnade med bombvästar och k-pistar tänker de döda en tecknare som är känd för sina provocerande karikatyrer av profeten Muhammed. Attacken misslyckas och två av terroristerna dör. Den tredje överlever och placeras på en rättspsykiatrisk anstalt. Hon hävdar nämligen att hon kommer ifrån framtiden – en framtid där terrorattacken lyckades och ledde till ett fascistiskt Sverige. Två år efter attacken besöker en välkänd författare flickan på anstalten. Flickan ger författaren en bunt papper, där hon har skrivit ner en märklig berättelse.
Framtiden som den unga flickan på anstalten skildrar är en dystopi där den svenska överheten tvingar medborgarna att underteckna ett medborgarkontrakt som gör det olagligt att äta kosher eller halal och att äga vissa böcker. Bryter du kontraktet blir du sverigefiende och placeras i ett läger, för att assimileras. Den enda maten som serveras i lägret är fläsk. Om du försöker fly, dör du.

Johannes Anyurus roman “De kommer att drunkna i sina mödrars tårar” är en science fiction-thriller om hopp och hopplöshet i dagens Europa, om vänskap och svek, och om terrorns och fascismens mekanismer. Boken som kom ut 2017, blev en stor kritiker- och försäljningssuccé, belönades med Augustpriset och har översatts till en rad olika språk.

Dramatikern och regissören Farnaz Arbabi, som tidigare har dramatiserat berättelser ur ett historiskt perspektiv, förflyttar sig nu in i det framtidsteoretiska. Hur ser den morgondag ut som vi skapar idag? Vad kan vi lära oss av att se bakåt och framåt i tiden? Är det möjligt att resa i tiden och därigenom hindra en katastrof?
De kommer att drunkna i sina mödrars tårar gestaltar den rädsla som många känner för växande populism och extremism. Det är en högaktuell berättelse om nationalism, rädsla och radikalisering.

ENSEMBLE Astrid Kakuli, Bashkim Neziraj/Binyam Haile, Davood Tafvizian, Ester Claesson, Rita Lemivaara/Bianca Cruzeiro, Robin Keller och Tina Pour Davoy
DRAMATISERING OCH REGI Farnaz Arbabi
DRAMATURGER Jens Ohlin, Marie Persson Hedenius
SCENOGRAFI Jenny Kronberg
KOSTYM Elin Hallberg
MUSIK Mikael Karlsson
LJUS Johan Sundén
MASKDESIGN Erika Nicklasson
REGIASSISTENT Klara Gattbro
GRAFISK DESIGN Parasto Backman
KOSTYMDESIGN Elin Hallberg
MUSIK Mikael Karlsson
REGIASSISTENT Emelie Karlsson
REKVISITÖR OCH ATTRIBUTMAKARE Sofia Andersson

Föreställningen kommer inte att visas live under Scenkonstbiennalen, men kommer att presenteras genom en filmvisning och ett samtal.