Alejandro Leiva Wenger
Alejandro Leiva Wenger (född 1976) debuterade som författare 2001 med novellsamlingen “Till vår ära”. Därefter följde manus till kortfilmen “Elixir” (2003), baserad på en av novellerna i debutboken. Hans första pjäs blev monologen “127”, som hade urpremiär på Stockholms Dramatiska högskola 2011 och gästspelade bl.a. på Parkteatern, Malmö stadsteater och Stockholms stadsteater Skärholmen. Med pjäsen “Författarna” (2013, Unga Klara) inleddes ett samarbete med regissören Frida Röhl, som även satte upp radiopjäsen “No Limit” (2015), “Folkbokförarna” på Folkteatern i Göteborg (2016) samt “Minnesstund” på Stadsteatern i Stockholm (2016). En andra uppsättning av “Minnesstund” i regi av Martin Rosengardten hade premiär på Malmö Stadsteater 2019. Leiva Wengers tre första pjäser finns samlade i boken “Fakta” (2015, Albert Bonniers förlag). Våren 2020 deltar han i det internationella projektet “Urgent Drama” på Folkteatern i Göteborg, i vilket dramatiker från flera länder skriver utifrån smittspridningen av covid-19 och dess effekter.
Synopsis Minnesstund
Jon är en vilsen ung man som inte riktigt vet vad han vill eller vart han är på väg. En dag får han besök av Minna, som presenterar sig som mamma till Jons gamle gymnasiekompis Sackarias. Hon berättar att Sackarias tragiskt nog precis gått bort, och hon ber Jon komma på en minnesstund som familjen ordnar. Jon lovar att komma, men det finns ett problem: i själva verket har Jon inget minne av Sackarias och har ingen aning om vem Minna är. Men hur ska han våga säga det till en sörjande mor?
På minnesstunden möter Jon och hans flickvän en familj som redan kämpar mot glömskan: mor, far och syster minns den döde Sackarias på väldigt olika sätt. Genom en rad missförstånd läggs allt hopp i händerna på Jon, som i egenskap av nära vän förväntas fylla i minnesluckorna. Men hur ärlig kan Jon vara när så mycket hänger på hans ord? Minnesstund är en svart komedi och en thriller om minne, glömska och behovet av lögner.
Läs utdraget ur Minnestund (länk till pdf)