Utvalda produktioner 2025


Dansen
Teater Galeasen
Juryns motivering:
”Dansen” utspelas i väntrummet på ett sjukhus – eller är det en teaterscen? I sju korta enaktare vänds tiden ut och in och omskapar verkligheten, vilket får oss i publiken att börja tvivla på våra sinnen, vårt förnuft och själva rummet vi sitter i. Teater Galeasens tredje uppsättning av dramatikern Ivan Vyrypajev är en djupt originell och lekfull gestaltning av människans dröm om ett liv före döden. Mer än något annat gör Olof Hanson med sin tonsäkra regi detta till skådespelarnas föreställning – och som de briljerar.

General Public
Poste Restante
Juryns motivering:
Med ”General Public” bjuder Poste Restante in oss att ingå i världens främsta balettkompani, redo att innan föreställningen är över ta oss an ”Svansjön”. Med ömsint hand och genomtänkta detaljer inkluderas vi i en grupp där vi tillsammans vågar ta ut allt större svängar, både politiskt och konstnärligt. Liksom Tjajkovskijs svanar genomgår vi en metamorfos, från passiva kulturkonsumenter till fjäderiförd ensemble, komplett med krulliga premiärnerver. Det är ingenting mindre än ett litet underverk.

Glimt
Norrdans/Estrad Norr
Juryns motivering:
I ”GLIMT” eller ”Gnistrande Låtsasregn I Monumentala Texturer” omvandlar koreografen Nichole Neidert och ensemblen ett helt vanligt klassrum till allt från rymden och slajm, till en plats för hoppande forsar och hisnande flygturer över en okänd planet. Det välbekanta blir en väg ut i det främmande, inkludering får skyddande skal att falla. Publiken får vind i håret och till slut blir var och en i rummet en bärande del i en final som bevisar att även klassrum kan sväva.

Heavy as the heart
moment:teater
Juryns motivering:
Med corpsesmink, elgitarr och growlsång återerövrar Josefin Ankarberg den mansdominerade subkulturen hårdrock från sin ungdomstids 90-tal. Det är sårigt och personligt, samtidigt som flickskapets kollektiva trauma förlöses genom ritualistiska offer av homeriska mansgrisar — allt i Anna-Karin Rasmussons källarklubbsliknande scenrum.
Resultatet är en allomfattande monolog som med sång och musik sätter den kvinnliga hårdrockaren i en helt egen tradition där dödsmetall har en smak av blod.

Jag for ner till bror
Teater Västernorrland
Juryns motivering:
Med genomtänkt dramaturgi, konstnärlig höjd och dynamiskt samspel levererar ”Jag for ner till bror” en effektfull djupdykning och en berättelse där kärlek, passion, hat och våld ställs på sin spets. I ett lika minimalistiskt som effektivt scenrum vävs olika tider och platser samman och fångar romantrilogins komplexitet. Här möts tragisk barndom och nutidens försök till konfrontation och försoning i en stark och ärlig föreställning som inte lämnar någon oberörd.

Konspiration
Dramaten
Juryns motivering:
Suzanne Osten lämnade oss med en sista uppsättning som larmar och gör sig till. Genom sina nedslag i konspirationsteorier från 60-talet och framåt bjuder ”Konspiration” på en storartad fest i allt från kostym till sceniska uttryck och musik. I stormens öga den makalösa Maria Johansson Josephsson vars röst inte bara för oss genom alla upptänkliga genrer utan också genom tid och rum. Det sprakar, gnistrar och utmanar när gränsen mellan sanning och lögn löses upp. Inte konstigt att vi så villigt låter oss manipuleras.

Oxytocin
Backa Teater
Juryns motivering:
Med ”Oxytocin” skapar Oskar Thunberg och ensemblen ett intimt och magiskt rum i en dockteater som åskådliggör våra modiga och rörande försök att närma oss varandra i vardagens kaos. Med stor känslighet tematiseras här svaren på frågor om kroppens förvandling som, i sann Backadokumentärteatertradition, ställts till människor i olika åldrar. Resultatet är en djupt berörande föreställning som väcker tankar om vår egen existens, relationer och behovet av samhörighet.

PMSIUS
Kamraterna
Juryns motivering:
PMSIUS är ett blodigt triangeldrama för tre sångare och kammarorkester där operakonstens breda känsloregister spelas ut under de sista skakiga dagarna innan mensen kommer. Det
handlar om en krossad kärleksidyll, ett sötsug utan dess like och en oförstående pojkvän som måste sätta sig upp mot den glamrockige glädjevampyren PMSius. Alma Lindé och Corinne von Dardel har inte bara skapat ett litet musikdramatiskt verk om mens, utan gör även ett statement om opera och feministisk konst.

Romeo och Julia
Malmö Stadsteater
Juryns motivering:
I en benådat fri tolkning av klassikernas klassiker begår kärleken revolt mot svartvit maktstruktur och evigt krig, när två blixtförälskade unga kliver ur ramen och bryter tystnaden. Stumfilm möter splatterpunk, generation ställs mot generation, vassa konturer mot naken hud och aldrig har väl det tonårigt vidöppna hos Julia och Romeo fångats så. Sargun Oshana med team och ensemble bjuder på en lika hjärtskärande som konstnärligt berusande Shakespeare-tripp, och en balkongscen som går till scenkonsthistorien.

Vi rör oss mot slutet
Hagar Malin Hellqvist Sellén/ Norrlandsoperan/Västerbottens Museum
Juryns motivering:
I Hagar Malin Hellkvist Selléns ”Vi rör oss mot slutet” bjuds vi in att följa med på en koreografisk vandring. Oavsett om de fyra dansarna rör sig långsamt längs en vägg, tvärs över golvet, släpar på stora sjok av textilier eller brister ut i mer utlevelsefyllda rörelser är ”Vi rör oss mot slutet” ett tillstånd som omsluter allt och alla som möter det. Utspelad under en hel dag i ett museums salar uppenbarar Hagar Malin Hellkvist Selléns föreställning också vad ett dansverk kan vara/växa till när det tillåts ta den tid och plats den insisterar på.


En musikalisk fantasi om Lapp-Nils
Estrad Norr