Åsa Lindholm

Åsa Lindholm är verksam som dramatiker, dramaturg, regissör och performer. Utbildad vid Dramatiska Institutet och är för tillfället anställd på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm som dramaturg. Har tidigare varit anställd som dramaturg på Göteborgs Stadsteater och Uppsala Stadsteater, samt som konstnärlig ledare på Teater Tribunalen.

Hon har skrivit och/eller regisserat för bl a Stockholms Stadsteater, Göteborgs Stadsteater, Unga Klara, Dramaten, Folkoperan, Riksteatern, Radioteatern och Östgötateatern. Har pjäser översatta till tyska, norska. engelska, rumänska, kinesiska och turkiska. Hon har även arbetat med performance art i egna projekt, på Teater Tribunalen och med danska performanceartisten SIGNA. Fick Ikaros-priset 2006 för radioproduktionen Ett perfekt liv, nominerades till Nordiska Dramatikerpriset 2010 för pjäsen Omflickorkundedöda , fick Henning Mankell-stipendiet 2017 och Svenska Ibsensällskapets pris 2020.

Synopsis Omflickorkundedöda
Verkligheten skaver för de tre barndomsvännerna Tam, Mary Lou och Anna. Nu är de unga vuxna, men en mörk hemlighet från barndomen hindrar dem från att ta steget in i framtiden. Som tidsinställda bomber försöker de hålla ihop sig själva och sina relationer, men mörkret sipprar in från alla håll genom gamla barnramsor och sagoväsen och snart blir det omöjligt att skilja saga från verklighet.

Tam gråter hela tiden, men hon vet inte varför och hennes lille son Svante är tydligen deprimerad. Mary Lou kallas för Skogsråt men känner sig som ett tomt papper som vem som helst kan ändra på. Anna kallar sig själv Tjockflickan och har isolerat sig i självhat sedan hennes självbiografiska debutbok blev succé och alla förväntar sig en uppföljare. En flickvän med anger-issues och en självupptagen blind-dejt-snubbe triggar upp stämningen rejält.

Läs utdraget ur Omflickorkundedöda(länk till pdf)