Christina Ouzonidis

Christina Ouzounidis [f. 1969] är verksam som dramatiker och regissör. Några av de pjäser som haft stort genomslag är Heterofil [2008], Vit, rik, fri [2010] och Spår av Antigone [2015] Hennes pjäser förhåller sig ofta till den grekiska dramatikens mytvärld. Språket som möjlighet och avgrund är starkt närvarande i hennes teman. Vissa av pjäserna har översatts till franska, engelska, tyska, grekiska, turkiska och mandarin. 

Under ett antal år var hon en av de drivande bakom den fria teatergruppen Teatr Weimar i Malmö. Därefter har hon haft uppdrag som dramatiker och regissör för både på mindre, fria scener och för större institutioner som Stockholms och Göteborgs Stadsteater, Sveriges Radio och Kungliga Operan. 

Ouzounidis är utbildad på dramatikerutbildningen vid Malmö Teaterhögskola, där hon också undervisat. 2016 disputerade hon vid samma institution i konstnärlig forskning. Hon är också verksam som författare och har gett ut fem böcker. 

Synopsis Flyktdjur
Pjäsen utspelar sig i ett före eller ett efter den stora katastrofen. Den inleds i väntan på att gudarna ska uppenbara sig, i väntan på en förvandling som ska komma utifrån. 

Flyktdjur är som många av Ouzounidis pjäser till viss del ett röstspel, men där replikerna at starkt drivna av (tal)handling och högst konkreta försök. Inte minst att framställa det egna jaget såväl inför sig själv som inför omvärlden är en viktig drivkraft hos de talande. Pjäsen utspelar sig i någon form av gränsland, i en tidlös men konkret väntan, ett rum där naturen – träden, rötterna, insekterna och det vilda speglas genom en väntande, handlingsförlamad mänsklighet. En fråga klingar genom texterna, en förväntan som har att göra med ett avgörande, kanske med skillnaden mellan det slutgiltiga fallet och ett uppvaknande. Naturen utgör stundvis hot och är stundvis en trösterik, oövervinnerlig kraft, med en avsikt och vilja jämförbar med de grekiska gudarnas.

Läs utdraget ur Flyktdjur (länk till pdf)