Edinburgh International Festival
Augusti i Edinburgh betyder att många festivaler tillsammans skapar en smältdegel av professionella och fria skapare. Scensverige var British Council Scotlands gäst förra året för att knyta kontakt för framtida internationella utbyten. En delegation från Edinburgh Festivals, Lyceum Theatre, The Workroom m fl gästade Scenkonstbiennalen i Östersund och lockade många svenska deltagare att prata om idéer och möjligheter. I år deltog Scensverige i ett nordiskt panelsamtal på Edinburgh Fringe Center, om vilka gästspelsscener i Norden som kan vara intressanta för skotska producenter. Samtalet arrangerades av vår systerorganisation Performing Arts Hub Norway, och tillsammans med dem var vi också en av värdarna för en mottagning och pitch session på det Norska Generalkonsulatet.
Den politiska styrningen av konstens innehåll är kännbar i Storbritannien, eller ”Four Nations” som är epitetet som används alltmer i Skottland och Wales. Många framstående skapare går i täten eftersom det är svårt för frilansare att välja vilka risker de vill ta i protester och bojkotter. Ett exempel är att dramatikern Caryl Churchhill (vars pjäser regelbundet spelas i Sverige) avbröt sin senaste produktion på Donmar Warehouse mitt i repetitionsperioden i protest mot att teaterns huvudsponsor Barclay´s försöker skyla över sina investeringar i Israel genom att stötta kulturorganisationer. I förra veckan lämnade den irländska koreografen Michael Keegan-Dolan sin position som associate artist på kulturhuset Sadler´s Wells av samma anledning. Tidigare protester har också handlat om att ordföranden i Barclay´s även är ordförande i Sadler´s Wells.
Läs Keegan-Dolans uttalande här:
På Edinburgh International Festival visades Londonproduktionen ”Cutting the Tightrope”. Den är en reaktion på att Arts Council England 2023 varnade kulturarbetare för att göra öppet politiska eller aktivistiska uttalanden. Föreställningen består av ett antal kortpjäser om censur och konstnärlig frihet, samt eftersamtalet ”The Role of Political Resistance”, med olika deltagare modererade av poeten Zena Agha.
I samtalsserie i en stor kyrka möblerad med soffor och sittpuffar avhandlades ytterligare obekväma ämnen: The truth we seek: Academic Freedom, Unseen Truth: Visual Culture, Democracy and Racial Justice och Making it Happen: Building Trust in Financial Institutions.