Information
Stockholm dominerar bland utvalda föreställningar till Scenkonstbiennalen de senaste åren. Det nya medielandskapet har lämnat kulturjournalistiken i landet därhän och kulturkritiken likaså. Public service riktar sin kulturkritik med övervägande majoritet mot Stockholm.
Hur påverkar det vår syn på var hög kvalitet finns? Varför ser det ut så här? Händer det ingenting i övriga Sverige? Hur ska hela kultursverige leva, eller i alla fall hur ska bilden stärkas av att hela kultursverige lever? Eller är det helt enkelt så att hög kvalitet inte finns utanför Stockholm? Stockholm dominerar bland utvalda föreställningar till Scenkonstbiennalen de senaste åren. Det nya medielandskapet har lämnat kulturjournalistiken i landet därhän och kulturkritiken likaså. Public service riktar sin kulturkritik med övervägande majoritet mot Stockholm. Hur påverkar det vår syn på var hög kvalitet finns? Varför ser det ut så här? Händer det ingenting i övriga Sverige? Hur ska hela kultursverige leva, eller i alla fall hur ska bilden stärkas av att hela kultursverige lever? Eller är det helt enkelt så att hög kvalitet inte finns utanför Stockholm?
Medverkande: Gunilla Röör, teaterchef Norrbottensteatern, Jonas Hellman Driessen, skådespelare Norrbottensteatern, Maja Runeberg, skådespelare Norrbottensteatern, Monica Wilderot, konstnärlig teaterchef Byteatern Kalmar Länsteater.