I ett möte mellan akademi och scenkonst finns fantastiska möjligheter att skapa en fördjupad förståelse för en komplex omvärld och skapa nya kontaktytor mellan människor och discipliner. I det här samtalet går vi in på vilka fördelar och möjligheter som kan uppstå när konst och akademi möts. Samtalet tar avstamp i samarbetet mellan Mittuniversitetet och Oscen som bland annat resulterat i verken Döds Dining och Livets middag, två konstnärligt kurerade middagar där omvårdnadsstudenter får uppleva olika ingångar till livet och döden. Inom ramen för samarbetet har även de interaktiva ljudverken Skogens Berättelser och Bergets Berättelser skapats som båda tar avstamp i Mittuniversitetets forskning. Berget Berättelser har urpremiär under scenkonstbiennalen den 7 juni 2025. Läs mer här.
Välkomna till ett samtal om vad samarbetet inneburit och vilka lärdomar vi tagit. Bland de medverkande finns Anders Fällström, rektor för Mittuniversitetet, Martin Forsberg, danschef Scenkonst Västernorrland, Tove Berglund, Konstnärlig ledare för Oscen och Jennie Sandström, Universitetslektor i biologi vid Mittuniversitetet.
Att presentera verk utanför scenrummet kan kommentera verkets tematik, kan göra upplevelsen mer omslutande och locka nya publikgrupper. Vilka fler fördelar finns? Och vilka är utmaningarna med att arbeta utanför (black)boxen?
Välkomna till ett samtal mellan tre scenkonstnärer som utforskat publikmötet utanför det traditionella scenrummet. Bland de medverkande finns regissör och konstnärlig ledare Örebro teater Py Huss Wallin, regissör och konstnärlig ledare Poste Restante Linn Hilda Lamberg och regissör och konstnärlig ledare Oscen Tove Berglund.
Seminariet arrangeras av Oscen som är en scen för gästspel och samproduktioner i Jämtland/Härjedalen som uteslutande utforskar publikmötet utanför det traditionella scenrummet t.ex. i hemmet eller på berget. Berget Berättelser har urpremiär under scenkonstbiennalen den 7 juni 2025.
Devising är ett luddigt och rörligt begrepp (är det ens ett riktigt ord?). Men så kan också processbyggd scenkonst innebära väldigt olika metoder, tillvägagångssätt och resultat. Även för teatrar som har en lång historia av devising kan begreppet skapa debatt och ifrågasättas. Det är heller inte ovanligt att processdriven och textdriven teater ställs som kontrapunkter mot varandra. Men vad händer vid en skärskådning? Är de verkligen så olika och vad finns där emellan? Vad innebär devising för en dramatiker eller dramaturg. Är textersättning för de inblandade i en devisingprocess en bra och rättvis väg eller borde idén skrotas och glömmas innan den tar för stort fäste i teatersverige? Genom att låta erfarna utövare av devising diskutera frågan med förkämpar för den textburna dramatiken hoppas vi komma åt brännande kontrastpunkter och komma in på djupet av vad devising egentligen är (och inte är).
Medverkande: Moderator: Peter Elmers (Konstnärlig chef för Regionteater Väst) Panel med: Manda Stenström (Dramaturg Regionteater Väst) Johanna Larsson (Konstnärlig ledare för Angereds Teater), Nadja Hjorton (frilansande regissör och koreograf)
med flera.