Information
Hur svarar vi an till konstnärskapet i det pedagogiska mötet, där även tekniskt utförande och precision behöver vara i fokus?
Hur lockar vi fram, behåller och förvaltar kreativitet, spontanitet och den individuella tolkningsförmågan när vi samtidigt behöver ha fokus på att uppnå en hög teknisk nivå?
I en tid där yrkesutbildningar ofta är begränsade till tre år ställs vi inför frågan: Kan vi i det pedagogiska arbetet utveckla teknisk skicklighet ihop med konstnärligt risktagande?
Är det ens möjligt att säkerställa konstnärlig kvalité och hög teknisk färdighet under tre år?
Detta samtal utforskar hur pedagogiken kan stödja både precision och spontanitet, hur vi uppmuntrar individens tolkning och lust till det oprövade. Är det ens möjligt inom de givna ramarna?
Hur svarar vi an till konstnärskapet i det pedagogiska mötet, där även tekniskt utförande och precision behöver vara i fokus?
Hur lockar vi fram, behåller och förvaltar kreativitet, spontanitet och den individuella tolkningsförmågan när vi samtidigt behöver ha fokus på att uppnå en hög teknisk nivå?
I en tid där yrkesutbildningar ofta är begränsade till tre år ställs vi inför frågan: Kan vi i det pedagogiska arbetet utveckla teknisk skicklighet ihop med konstnärligt risktagande?
Är det ens möjligt att säkerställa konstnärlig kvalité och hög teknisk färdighet under tre år?
Detta samtal utforskar hur pedagogiken kan stödja både precision och spontanitet, hur vi uppmuntrar individens tolkning och lust till det oprövade. Är det ens möjligt inom de givna ramarna?
Medverkande:
Jan Åström- Rektor och konstnärlig ledare Balettakademien
Zoe Poluch – Head of program, Bachelor program in Dance Performance Stockholms konstnärliga högskola
Camilla Ekelöf – Konstnärlig chef Unga Spira och Dans
Nicole Neidert – koreograf