Hur kan vi arbeta med intima scener på ett sätt som tar hänsyn till sångarnas personliga gränser? Hur kan fler av sångarens kompetenser användas i det gestaltande arbetet? Och hur kan vi arbeta normkreativt med operarepertoar?
Det har operasångaren och doktoranden Tove Dahlberg undersökt inom ramen för sin avhandling vid Stockholms konstnärliga högskola. Tillsammans med två andra sångare, en pianist, en regissör och en intimitetskoordinator har Tove gjort en serie praktiska laborationer med två kärleksscener som material. Undersökningen avslutades med en föreställning och under seminariet kommer filmversionen av föreställningen visas. Sedan följer ett samtal med Tove Dahlberg, Mattias Nilson, baryton, och Gunilla Edemo, dramaturg och regissör, om trygghet, tillit och risk i den konstnärliga processen.
Stockholm Konstnärliga Högskola presenterar sitt nya masterprogram för skådespelare.
Ulrika Malmgren, programansvarig för den 2 åriga forskningsförberedande utbildningen, berättar om tankarna bakom detta internationella program. Två av programmets tio studenter deltar: Sara Myrberg från Colombine Teaterförlag berättar om sitt examensarbete om barnteater och publiken och sin vuxenföreställning om livet på och bakom scenen som barnteaterskådespelare. Gladys Del Pilar berättar om sitt examensarbete om whiteness och identitet.
Publiken inbjuds att ställa frågor om vad konstnärlig forskning kan vara och vad ett forskningsförberedande masterprogram är, och för vem.