När ska kulturpolitiken ”särskilt uppmärksamma barn och ungas rätt till kultur”?
ASSITEJ Sverige bjuder in till ett seminarium om alla barns lika rätt till scenkonstupplevelser i skolan. Seminariet utgår från den rapport som vi tagit fram under hösten och vintern 2021/22 som visar att ojämlikheten är stor i landet, att organisationen mellan stat, regioner och kommuner är rörig och statistiken bristfällig. Samtidigt har Norge och Danmark fungerande system med hög måluppfyllelse där kontinuerlig statistik förs.
Hur kan vi i Sverige, genom aktivt samarbete mellan de olika nivåerna, garantera alla barns lika rätt till scenkonst?
Medverkande: ASSITEJ Sverige och regionala företrädare m.fl.
–
Jag är tid, jag är rum – Sinnlig scenkonst som möjlighet
Växhuset, Konsertsalen
Kollaborativet
Tema: Barn & unga, Jämlikhet mångfald & inkludering
Jag är tid, jag är rum är ett flerårigt konstnärligt utforskande och deltagarorienterat projekt, med utgångspunkt i filosofiska frågeställningar om kropp och varseblivande.
Projektets processer har lagts upp i nära samarbete med barn och unga med varierande funktionsuppsättningar och deras pedagoger inom specialförskola och grundsärskola. Utifrån dessa samarbeten har två olika sceniska produktioner skapats “Jag är tid, jag är rum – en sinnlig upptäcktsresa” och “Spiralens mitt”, vilka båda bygger på kroppen och sinnligt språkande uttryck och som kan nå alla – oavsett språk, funktion och ålder. Dessa upplevelser har fått enormt fin respons från en väldigt bred målgrupp.
Med denna programpunkt vill vi lyfta frågor som rör inkluderande scenkonst utifrån olika perspektiv. Vi hoppas på att kunna inspirera andra fria aktörer, institutioner och studenter inom scenkonst till att arbeta med fler målgrupper utifrån inkluderande perspektiv liksom utforska sinnligt språkande uttryck inom former som kräver andra sceniska kontrakt än de traditionella.
Medverkande:
Ellen Spens – Scenkonstnär och projektledare i Kollaborativet
Erik Rask – Scenkonstnär i Kollaborativet
Ylva Gislén – Författare, översättare med bakgrund som scenkonstkritiker.