Queer as opera

Queer as opera – ZANETTO

Foto: Privat foto

I samarbete med Folkoperan


Vad gör man när allt man vill är att vara normal, men det inte lyckas?
Eller när frihet och självständighet är det viktigaste i ens liv, men någon plötsligt får en att längta efter trygghet och närhet?
Ett slumpartat möte ställer tillvaron på sin spets för två kvinnor från olika världar.
En okänd operapärla med förtrollande vacker musik spelas för första gången på svenska.
Zanetto är en berättelse om självförakt, om avstängdhet och om att längta efter kärleken, men inte kunna acceptera den när den väl dyker upp.

I ett utdrag ur Mascagnis enaktsopera får publiken inblick i den pågående arbetsprocessen med ett häpnadsväckande aktuellt verk.

… What do you do when all you want is to be normal, but you just can’t?
Or, when freedom is the most important thing in your life, but someone suddenly makes you long for security and closeness? A random encounter sparks both love and fear.

Kompositör: Pietro Mascagni
Libretto: Giovanni Targioni-Tozzetti och Guido Menasci

Idé, översättning: Isabella Lindström
Regi: Lotta Lindqvist

Medverkande

Silvia: Isabella Lindström
Isabella är utbildad bland annat vid Stockholm Operastudio (f.d. Operastudio 67) och på kammarmusikprogrammet vid Mälardalens högskola. Bland roller hon har arbetat med finns Mercédès (Carmen), Dorabella (Così fan tutte) och Violetta (La Traviata). Isabella har också spelat musikal och gjort de kvinnliga huvudrollerna i Kiss Me Kate och My Fair Lady. Som sångerska är det sceniska väldigt centralt för henne och hon experimenterar gärna med normbrytande tolkning av musikdramatik.

Zanetto: Rebecca Fjällsby
Rebecca Fjällsby tog examen från Operahögskolan i Stockholm 2016. Under sina studier sjöng hon roller så som Charlotte i Massenets Werther, Cherubino i Mozarts Le Nozze di Figaro, Gertrud i Hamlet av Thomas och Octavian i Der Rosenkavalier. 2014 sjöng hon Annio i Operafabrikens produktion av Mozarts La Clemenza di Tito och året efter gjorde hon Zerlina på Malmö Opera. 2016 gjorde hon sin Carmen-debut vid Berlin Opera Academy. År 2018 sjöng hon Gianetta i L’Elisir d’amore av Donizetti och Tebaldo i Don Carlo av Verdi, båda på Opera på Skäret. 2019 sjöng hon Zweite dame i Die Zauberflöte på Opera på Skäret följt av Nancy i Albert Herring vid Wermland Opera. Samma höst sjöng hon även Mahlers Symphony 2 med Wermland Operas orkester. Sommaren 2021 medverkade Rebecca vid urpremiären av Im Treibhaus av Staffan Storm i rollen som Cosima von Bülow. Därefter sjöng hon La Ciesca i Gianni Schicchi vid Wermland Opera och gjorde sedan sin debut på Kungliga Operan i Stockholm med ett inhopp i samma roll.

Pianist: Maja Korp
Maja Korp har tagit Kandidatexamen från Edsbergs musikinstitut, Kungl. Musikhögskolan och avslutar nu sin masterutbildning vid samma skola. Hon är aktiv som instuderare vid Musikerutbildning Vänersborg samt frilansar som solist och kammarmusiker.