En föreställning/performanceverk som arbetas fram i lager under flera utspridda
repetitionsperioder. Bygger på romanen Märit (1965) av Ing-Marie Eriksson, utifrån vilken Malin Nord har gjort en fri bearbetning för scenen.
Kajsa Isakson och koreografen/dansaren Destiny af Kleen tar avstamp från
berättelsens kärna: frågor om utanförskap, normer och hur samhället hanterar dem som inte passar in i dess ramar. Verket rör sig genom tid och minne, där nuet och det förflutna flätas samman. I centrum står Märit – en ung kvinna med funktionsvariation, vars existens utmanar omgivningens föreställningar om normalitet. Men istället för att ge en förklarande eller didaktisk skildring av hennes liv, låter vi Märit vara just det hon är – en närvaro, en kraft, en existens som inte måste förklaras eller förstås helt och hållet. Kropp och rum blir bärare av minnen, känslor och konflikter, där scenrummet både är en konkret plats och en mental, emotionell och historisk yta. Genom text, musik, rörelse och visuella element skapas en berättelse som känns i kroppen lika mycket som den upplevs genom orden.
Publiken får ta del av berättelsen från början till slut och ser hur Märit som kraft och närvaro utvecklas på scenen.
Ing-Marie Eriksson debuterade 1965 med romanen MÄRIT, är en nutida klassiker. Hon berättade, den för henne, sanna berättelsen om flickan Märit som hon bodde granne med i Sikås när hon var barn.
Kajsa Isakson är en neuroqueer AuDHDer, konstnär och regissör som utmanar neurotypiska normer och lyfter neurodivergenta röster. I Märit skapar hon multisensoriska upplevelser med verbala och icke-verbala uttryck. I sin forskning, vid Stockholms konstnärliga högskola skapa hon r neuroaffirmativa utrymmen för att skärpa scenkonsten.
Destiny af Kleen, dansare och koreograf skapar konst utifrån den minoritetsidentitet hon befinner sig i som afrosvensk i Sverige. I rörelseskapandet och gestaltningen av manus så tar hon tillvara Märits utanförskap genom det mellanförskapfilter som hennes kropp och konst förmedlar.
Malin Nord, författare och dramatiker. Medlem i Rådet för samisk litteratur inom Svenska Författarförbundet samt arbetar för samiskt författarcentrum Tjállegoahte i Jokkmokk. Har tidigare arbetat som redaktör för tidskriften Provins – norrländsk litterär tidskrift.
–
Föreställning med Louise Fontain Najavaraq & Apayauk
Är ett deltagarbaserat och allomslutande performance i formen av ett banbrytande balettkompani. Som publik tilldelas du en plats i kompaniet och tillsammans med de andra förbereder du dig för att framföra en uppsättning av Svansjön. Men innan ni intar scenen måste konventioner diskuteras och konstnärliga val fattas: Vilka populistiska, präktiga eller totalitära innebörder kan tolkas in i ett romantiskt slut eller en lite väl synkroniserad förflyttning? Vad handlar Svansjön egentligen om? Och vilka är svanarna?
Av: Poste Restante (Linn Hilda Lamberg & Stefan Åkesson) Koreografi: Majula Drammeh, Sebastian Lingserius, Yari Stilo Medverkande: Majula Drammeh, Linn Hilda Lamberg, Sebastian Lingserius, Yari Stilo, Stefan Åkesson Producent: Kajsa Antonsson
Hur långt är ett ögonblick? Är de det alldeles särskilda, eller är det egentligen ett
konstant flöde av ögonblick hela tiden? Vad är det för blick i ögonblicken? Är det
glimten i ögat? Och vart finns den där glimten i ögat?
GLIMT skapar låtsasregn av ögonblick, små små flyktiga sekunder som faller mjukt
kring oss. Vi befinner oss mitt i själva väderleken, genom monumentala och
vardagliga landskap där dansen vrids och vrängs medan vi längtar efter att skymta
en ljusglimt. En hyllning till det som inte går att konstruera, utan måste få uppstå och
bero på. En flört med vår fantasiförmåga. En tro på att i de minsta ögonblicken finns
de största glimtar av hopp.
Produktionen är en samproduktion mellan Norrdans och Estrad Norr.
Dansare: Lander Casier, Sonia Lautenbacher, Léana Licius Koreografi: Nicole Neidert i samarbete med dansarna Musik & ljuddesign: Elize Arvefjord Scenografi & kostymdesign: Nicole Neidert Turnétekniker & turnéledare: Helmer Olsson
Heavy as the heart är en performativ, personlig och suggestiv blackmetalmonolog som strävar genom mörkret mot ljuset och den pånyttfödelse vi alla någon gång längtar efter. Utifrån egna erfarenheter drar Josefin Ankarberg paralleller ända bak till den första häxan i litteraturen, Kirke, och iklär sig rollen som gudinnan som skickade Odysseus till dödsrikets portar för att genom blodsoffer locka fram de döda. Josefin utgår från hennes ungdomsår, där hon growlande gör upp med de män som har kommit att påverka hennes liv. Hon vänder på perspektiven, där en musikgenre som ofta ägts av det manliga perspektivet, nu istället blir hennes. Josefins inneboende ilska och sorg tar kraft från det som skapat hennes mörker men som också hjälper henne att bli fri från det.
Manus, regi och medverkan: Josefin Ankarberg Scenografi och video: Anna-Karin Rasmusson Musik: Veronica V-kaos Setterhall Ljus och teknik: Joel Dannerup Dramaturg: Amanda Fromell Grafisk form: Lisen Haglund ”Nattskiftet” Foto: Carla Orrego Feliz Producent: Karin Robérts
Hur långt är ett ögonblick? Är de det alldeles särskilda, eller är det egentligen ett
konstant flöde av ögonblick hela tiden? Vad är det för blick i ögonblicken? Är det
glimten i ögat? Och vart finns den där glimten i ögat?
GLIMT skapar låtsasregn av ögonblick, små små flyktiga sekunder som faller mjukt
kring oss. Vi befinner oss mitt i själva väderleken, genom monumentala och
vardagliga landskap där dansen vrids och vrängs medan vi längtar efter att skymta
en ljusglimt. En hyllning till det som inte går att konstruera, utan måste få uppstå och
bero på. En flört med vår fantasiförmåga. En tro på att i de minsta ögonblicken finns
de största glimtar av hopp.
Produktionen är en samproduktion mellan Norrdans och Estrad Norr.
Dansare: Lander Casier, Sonia Lautenbacher, Léana Licius Koreografi: Nicole Neidert i samarbete med dansarna Musik & ljuddesign: Elize Arvefjord Scenografi & kostymdesign: Nicole Neidert Turnétekniker & turnéledare: Helmer Olsson
–
Jag for ner till bror / Manne viellen gåajkoe vöölkim
Jana återvänder till sin barndomsby och möter ett hem som påminner om trauman, en Bror som är på väg att supa ihjäl sig, en John som hon inte kommer ihåg och fler frågor än svar. Barndomen smyger sig på när hon försöker reda i sina relationer, men tiden har förvridit både minnen och narrativ. Vad hände egentligen? Det här är den stora berättelsen om det lilla samhället och människorna som befolkar det. Vi rör oss över tid och rum för att bit för bit pussla ihop detta drama om en kvinnas uppgörelse med sin egen historia.
Teater Västernorrlands Jag for ner till bror är en dramatisering av Karin Smirnoffs hyllade trilogi om Jana Kippo.
KONSTNÄRLIGT TEAM
Manus: Ivar Waldemarson Regi: Julia Marko-Nord Scenografi- och kostymdesign: Sven Haraldsson Ljusdesign: Magnus Stolpe Komposition: Martin Hederos Ljudtekniker: Henrik Heinrich Maskdesign: Jessica Hedin Dramaturg: Alexandra Loonin Medverkande: Amanda Jansson, Victor Wigardt, Helena Svartling, Martin Pareto
ALLT BLIR INTE BRA, MEN DET GÅR ÄNDÅ
Vi är beredda att sätta allt på spel för att få lite närhet. Men vad gör man när kroppen är både ens bästa vän och värsta fiende?
Oxytocin är en vardagsnära dockteater om att vara människa av kött och blod. Föreställningen rör sig i gränslandet mellan barndom och vuxenliv.
Med inspiration från intervjuer med människor i olika åldrar skildras erfarenheter av, och relationen till, kroppen och dess förändring. Om pubertet, sex och åldrande. Om att vara rädd samtidigt som man längtar och att känna nyfikenhet i samma ögonblick som man äcklas. Inbäddat i en igenkännlig vardag, som rymmer både sårbarhet och grymhet, avtäcks det stora i det lilla.
Av och regi: Oskar Thunberg Med: Nikola Borggård Gavanozov, Vivi Lindberg, Malin Morgan, Wahid Setihesh, Ove Wolf Musiker: Daniel Ekborg, Mats Nahlin Scentekniker: Ellen Dynebrink, Krister Nylander Dockmakare och dockinstruktör: Jenny Bjärkstedt Scenografi, kostym och mask: Maja Döbling LJUS Christofer W Fogelberg Komposition: Daniel Ekborg, Simeon Hillert, Mats Nahlin Ljud: Simeon Hillert Dramaturg: Stefan Åkesson Producent: Lisa Nowotny