Gränserna för vad ett digitalt scenkonstrum kan vara förflyttas ständigt. Under pandemin var det många scenkonstnärer som utforskade de digitala rummens möjligheter. Men nu, när vi kan mötas live igen, vilka former och format av digitala scenkonstrum är intressanta att fortsätta utveckla?
Välkommen till ett panelsamtal med tre av Sveriges pionjärer som utforskar just detta: Marika Hedemyr, koreograf/konstnär som arbetar med augmented-, mixed- och extended reality i offentliga rum. Emma Bexell, regissör och grundare av Bombina Bombast som arbetar med bla virtual reality och streaming. Åsa Unander-Scharin, koreograf och konstnärlig forskare som arbetar med mekatronik, robotik och digitala musikinstrument.
Kom och samtal om hur ”Low Latency” teknik ger möjlighet att skapa scenisk närvaro och realtidsinteraktion över långa avstånd utan fördröjning. Du som är nyfiken på hur tekniken kan driva kreativt skapande framåt, tillgängliggöra scenkonst och kultur oberoende om du befinner dig i stad, glesbygd eller skärgård. Tekniken ger nya möjligheter att förena intressen och människor – som konstnärer, musiker, dansare, tekniker, producent, arrangemang, föreningsaktiva mfl med en teknik som är “Beyondaters” Internetpartners är samarbetspartners. EU-finansierade nordiska projekten ANSEL och ACROSS med syfte att öka tillgängligheten till scenkonst, utveckla nya scenkonstformat, arrangemang och möjlighet till delaktighet och demokrati.
Medverkande:
Andreas Brännlund Konstnär/Projektledare ANSEL Sundsvall/Västernorrland