Viva Vivica
Teaterunionen är med och arrangerar ett seminarium om Vivica Bandler -avantgardisten som blev teaterchef
Vivica Bandler (1917-2004) var avantgardisten, den lite säregna regissören som med åren etablerade sig som en av Nordens mest centrala gestalter inom scenkonsten. 1955 tog hon över Lilla Teatern i Helsingfors, med skådespelare som Birgitta Ulfsson och Lasse Pöysti. Under hennes dryga tio år som chef för Stockholms Stadsteater utvecklades teatern till en av de mest vitala och omtalade scenerna i landet. Med de många gästspelen tog hon också med sig den finländska teatern till Sverige.
Utställningen Viva Vivica, som är producerad av Teatermuseet i Helsingfors och Teaterstiftelsen Vivicas Vänner, visas under hösten 2012 i Klarascenen foajé på Stockholms stadsteater. I samband med öppningen arrangeras ett seminarium på:
KLARASCENEN, STOCKHOLMS STADSTEATER
-mån 27 aug kl. 15-17
Teaterchef Benny Fredriksson, Stockholms stadsteater, inviger seminariet.
“Att rida, att skjuta med båge och att tala sanning”
Skådespelaren Birgitta Ulfsson, dramatikern och regissören Suzanne Osten och författaren Bengt Ahlfors i ett samtal om Vivica Bandler och hennes motto.
Till vännen Vivica
Dansaren Tiina Lindfors ger en personlig hyllning
Så förvaltar vi arvet efter Vivica Bandler och vad kan Finland och Sverige ge varandra nu?
Ett samtal om det svensk-finländska teatersamarbetet idag med Riksteaterns VD Birgitta Englin, TURteaterns konstnärliga ledare Nils Poletti, regissören Tatu Hämäläinen, Åbo Svenska teaters chef Joachim Thibblin, Teaterstiftelsen Vivicas Vänners ordförande, dramatikern och regissören Raija-Sinikka Rantala.
Moderator
Direktör Anders Eriksson, Finlandsinstitutet
Utställningen öppnas av
Finlands ambassadör Harry Helenius
Välkomna!
Deltagande i seminariet är avgiftsfritt men förutsätter anmälan i förväg till
bandler@stadsteatern.stockholm.se
Seminariet arrangeras av:
Stockholms stadsteater och Finlandsinstitutet i Stockholm
I samarbete med Finlands ambassad, Riksteatern “Scen utan gränser” och Teaterunionen.