Då det finns ett stort underskott på utbildade tekniker i Sverige och att det nu sjösätts en utredning inom förbundet om behovet, så kommer vi sätta samman en panel för att diskutera och informera om vad som pågår inom förbundet men också om vad som händer på utbildningsfonten.
Yrkestitulaturer är också en stor fråga som vi på Teknikeravdelningen på Scen&Film oroas över då att det tenderar att urholkas på många plan.
Syftet för detta seminarium är att belysa de problem som finns vad gäller våra olika teknikerroller, vad vi behöver i framtiden både vad gäller utbildningar och titulationer.
–
Går kunnande förlorat med intåget av ny teknik och förändrade arbetsflöden?
Under det senaste decenniet har vi sett en snabb utveckling av ny teknik. Traditionell teaterteknik har fått lämna plats till en ny alltmer digitaliserad teknik. Till exempel byts nu de enkla strålkastarna ut mot rörlig utrustning som visserligen kan göra väldigt avancerade jobb men som å andra sidan är väldigt dyra i inköp, drift och underhåll. Även våra arbetsflöden har blivit alltmer digitaliserade vilket kräver stor kunskap i digitala verktyg för flera teknikavdelningar och designområden. Är detta teknikbyte på väg att ta död på det konstnärliga designuttrycket eller berikar det våra scenkonstupplevelser.
Svensk teaterteknisk förening – STTF modererar ett samtal mellan tekniker och designer kring frågan om ny och gammal teknik i det konstnärliga arbetet.
Speeddejting är ett roligt och fartfyllt arrangemang där regissörer och dramatiker får möjlighet att presentera uppsättningsidéer för teaterchefer och konstnärliga ledare genom korta ”pitchar”.
Vi välkomnar både unga och erfarna uppdragssökande dramatiker och regissörer med egna idéer. Viktigt är att du arbetar professionellt och att du ska presentera en konstnärlig idé.
OBS! Det går inte att anmäla sig till Speeddejtingen genom Scenkonstbiennalen/Scensverige.
Anmälan senast 5 maj
Anmälningsprocessen och urval hanteras av arrangörerna.
Medverkande:
Niklas Hellberg, Sveriges Scenkonstregissörer (leder Speeddejtingen)
Tova Thurberg, Centrum för dramatik
Emma Behrendtz, Dramatikerförbundet
Samt ev. ytterligare representanter från arrangörerna.
–
MÄRIT – work-in-progress (Off- programmet)
C-nen
Estrad Norr/Region Jämtland Härjedalen och Östersunds kommun
En föreställning/performanceverk som arbetas fram i lager under flera utspridda
repetitionsperioder. Bygger på romanen Märit (1965) av Ing-Marie Eriksson, utifrån vilken Malin Nord har gjort en fri bearbetning för scenen.
Kajsa Isakson och koreografen/dansaren Destiny af Kleen tar avstamp från
berättelsens kärna: frågor om utanförskap, normer och hur samhället hanterar dem som inte passar in i dess ramar. Verket rör sig genom tid och minne, där nuet och det förflutna flätas samman. I centrum står Märit – en ung kvinna med funktionsvariation, vars existens utmanar omgivningens föreställningar om normalitet. Men istället för att ge en förklarande eller didaktisk skildring av hennes liv, låter vi Märit vara just det hon är – en närvaro, en kraft, en existens som inte måste förklaras eller förstås helt och hållet. Kropp och rum blir bärare av minnen, känslor och konflikter, där scenrummet både är en konkret plats och en mental, emotionell och historisk yta. Genom text, musik, rörelse och visuella element skapas en berättelse som känns i kroppen lika mycket som den upplevs genom orden.
Publiken får ta del av berättelsen från början till slut och ser hur Märit som kraft och närvaro utvecklas på scenen.
Ing-Marie Eriksson debuterade 1965 med romanen MÄRIT, är en nutida klassiker. Hon berättade, den för henne, sanna berättelsen om flickan Märit som hon bodde granne med i Sikås när hon var barn.
Kajsa Isakson är en neuroqueer AuDHDer, konstnär och regissör som utmanar neurotypiska normer och lyfter neurodivergenta röster. I Märit skapar hon multisensoriska upplevelser med verbala och icke-verbala uttryck. I sin forskning, vid Stockholms konstnärliga högskola skapa hon r neuroaffirmativa utrymmen för att skärpa scenkonsten.
Destiny af Kleen, dansare och koreograf skapar konst utifrån den minoritetsidentitet hon befinner sig i som afrosvensk i Sverige. I rörelseskapandet och gestaltningen av manus så tar hon tillvara Märits utanförskap genom det mellanförskapfilter som hennes kropp och konst förmedlar.
Malin Nord, författare och dramatiker. Medlem i Rådet för samisk litteratur inom Svenska Författarförbundet samt arbetar för samiskt författarcentrum Tjállegoahte i Jokkmokk. Har tidigare arbetat som redaktör för tidskriften Provins – norrländsk litterär tidskrift.
Devising är ett luddigt och rörligt begrepp (är det ens ett riktigt ord?). Men så kan också processbyggd scenkonst innebära väldigt olika metoder, tillvägagångssätt och resultat. Även för teatrar som har en lång historia av devising kan begreppet skapa debatt och ifrågasättas. Det är heller inte ovanligt att processdriven och textdriven teater ställs som kontrapunkter mot varandra. Men vad händer vid en skärskådning? Är de verkligen så olika och vad finns där emellan? Vad innebär devising för en dramatiker eller dramaturg. Är textersättning för de inblandade i en devisingprocess en bra och rättvis väg eller borde idén skrotas och glömmas innan den tar för stort fäste i teatersverige? Genom att låta erfarna utövare av devising diskutera frågan med förkämpar för den textburna dramatiken hoppas vi komma åt brännande kontrastpunkter och komma in på djupet av vad devising egentligen är (och inte är).
Medverkande: Moderator: Peter Elmers (Konstnärlig chef för Regionteater Väst) Panel med: Manda Stenström (Dramaturg Regionteater Väst) Johanna Larsson (Konstnärlig ledare för Angereds Teater), Nadja Hjorton (frilansande regissör och koreograf)
med flera.
Att presentera verk utanför scenrummet kan kommentera verkets tematik, kan göra upplevelsen mer omslutande och locka nya publikgrupper. Vilka fler fördelar finns? Och vilka är utmaningarna med att arbeta utanför (black)boxen?
Välkomna till ett samtal mellan tre scenkonstnärer som utforskat publikmötet utanför det traditionella scenrummet. Bland de medverkande finns regissör och konstnärlig ledare Örebro teater Py Huss Wallin, regissör och konstnärlig ledare Poste Restante Linn Hilda Lamberg och regissör och konstnärlig ledare Oscen Tove Berglund.
Seminariet arrangeras av Oscen som är en scen för gästspel och samproduktioner i Jämtland/Härjedalen som uteslutande utforskar publikmötet utanför det traditionella scenrummet t.ex. i hemmet eller på berget. Berget Berättelser har urpremiär under scenkonstbiennalen den 7 juni 2025.
I ett möte mellan akademi och scenkonst finns fantastiska möjligheter att skapa en fördjupad förståelse för en komplex omvärld och skapa nya kontaktytor mellan människor och discipliner. I det här samtalet går vi in på vilka fördelar och möjligheter som kan uppstå när konst och akademi möts. Samtalet tar avstamp i samarbetet mellan Mittuniversitetet och Oscen som bland annat resulterat i verken Döds Dining och Livets middag, två konstnärligt kurerade middagar där omvårdnadsstudenter får uppleva olika ingångar till livet och döden. Inom ramen för samarbetet har även de interaktiva ljudverken Skogens Berättelser och Bergets Berättelser skapats som båda tar avstamp i Mittuniversitetets forskning. Berget Berättelser har urpremiär under scenkonstbiennalen den 7 juni 2025. Läs mer här.
Välkomna till ett samtal om vad samarbetet inneburit och vilka lärdomar vi tagit. Bland de medverkande finns Anders Fällström, rektor för Mittuniversitetet, Martin Forsberg, danschef Scenkonst Västernorrland, Tove Berglund, Konstnärlig ledare för Oscen och Jennie Sandström, Universitetslektor i biologi vid Mittuniversitetet.
–
Föreställning med Louise Fontain Najavaraq & Apayauk
Bobbo är en jonglör, magiker och mentalist med sex Guinness världsrekord som i den här föreställningen kommer bjuda på en fartfylld föreställning med en härlig blandning av jonglering i världsklass, tankeläsning och en jäkla massa humor!
Hur svarar vi an till konstnärskapet i det pedagogiska mötet, där även tekniskt utförande och precision behöver vara i fokus?
Hur lockar vi fram, behåller och förvaltar kreativitet, spontanitet och den individuella tolkningsförmågan när vi samtidigt behöver ha fokus på att uppnå en hög teknisk nivå?
I en tid där yrkesutbildningar ofta är begränsade till tre år ställs vi inför frågan: Kan vi i det pedagogiska arbetet utveckla teknisk skicklighet ihop med konstnärligt risktagande?
Är det ens möjligt att säkerställa konstnärlig kvalité och hög teknisk färdighet under tre år?
Detta samtal utforskar hur pedagogiken kan stödja både precision och spontanitet, hur vi uppmuntrar individens tolkning och lust till det oprövade. Är det ens möjligt inom de givna ramarna?
–
SWAN – Swedish Artist Residency Network; residensplatsernas nödvändiga del i svenskt kulturliv
SWAN – Swedish Artist Residency Network presenterar föreningens arbete med nätverk, nätverksträffar, kulturpolitiskt påverkansarbete, och främjande arbete för kulturutövare och residensplatsernas nödvändiga del i Svenskt kulturliv. Scenkonsten och de performativa konstarterna har behov av residensplatser för research, processer, repetitioner, produktion och publika möten. Hur kan SWAN bidra till att befrämja och utveckla residensplatsernas verksamheter? I presentationen berättar vi om några av de residens som ingår i SWAN.
Svensk scenkonst speglar fortfarande inte samhällets mångfald i tillräcklig utsträckning. Trots att Sverige är ett land med en befolkning med olika bakgrunder och erfarenheter, ser vi stora brister i representation på landets institutionsteatrar – både på scen, bakom scen och i ledningar.
Vissa teatrar har arbetat mer aktivt med frågan, där det också speglas i produktioner och representationen på scen, medan andra teatrar fortfarande har homogena ensembler och en bristande förståelse för vikten av att spegla hela samhället. Vad är det som gör att vissa teatrar tar mångfaldsfrågan på större allvar? Vad krävs för att fler ska göra det? Och vad är egentligen en långsiktig förändring snarare än kortsiktiga projekt?
Denna paneldebatt syftar till att lyfta frågan om mångfald ur ett strukturellt perspektiv. Det handlar om att gå bortom enstaka initiativ och istället se hur mångfald kan bli en integrerad och självklar del av svensk scenkonst.
–
“Avtryck” När konst möter inkludering – En workshop i kreativt skapande
I denna kreativa workshop med Teater Barda, en scenkonstgrupp med olika funktionsvariationer, utforskar vi bemötande, demokrati och inkludering genom dans, drama, bild och form. Genom ett livfullt skapande presenteras nya insikter om hur normkritik och funktionsvariationer kan integreras i konstnärliga processer. Workshopen är öppen för alla yrkesverksamma inom branschen. Avtryck är ett samarbete med Kultur och Kvalitet (KOK), och genom workshopen vill vi bidra till nya kunskaper och skapandet av en attitydförändring.
Välkommen att delta.
Medverkande: Skådespelare ur Teater Barda, Verksamhetsledare, Camilla Edfalk, Estrad Norr
I tio år har Scensverige drivit Stolt Scenkonst, ett nationellt och internationellt nätverk av utbyte, scenkonst, samtal, workshops och samarbeten för att fira, främja och fördjupa den queera scenkonsten och dess konstnärer. Kom och fira med oss, öppet för den som identifierar sig på HBTQIA-skalan eller är allierad.
–
Välkommen att fira Sveriges nationaldag på Jamtli!
Vi firar tillsammans med högtidliga tal från Jamtlis stora scen, musikinslag, hyllningar till idrottsstjärnor och Hemvärnets musikår. Landshövdingen delar ut fana och flaggor med hjälp av MC-ordonnans. Dessutom en ceremoni för våra nya medborgare. Östersunds kommuns föreningsliv bjuds in att presentera sin förening och dess verksamhet på området.
Vad händer när tre unga konstnärers konstformer och arbetsmetoder möts?
En workshop där utomhusupplevelsen och det kravlösa skissandet står i fokus. Genom lek, improvisation och experimenterande öppnar vi upp för nya sätt att uttrycka sig och tänka. Med rörelse som utgångspunkt blandar vi intensitet med stillhet – från hög puls till lugn förankring.
Omgivningen blir medskapare genom funna objekt och mötet med naturen. Det blir en fördjupad upplevelse där det oväntade får ta plats och där kroppen, platsen och nuet står i centrum. Workshopledare: Matilda Belin Larsson, regissör och författare. Saga Samuelsdotter, tvärkonstnärlig konstnär. Alma Otréus, designer och konstnär.
En workshop där vi undersöker en plats och prövar metoder för att skapa konstnärliga möten med utgångspunkt i platsen. Inga förkunskaper behövs, alla kan delta.
Workshopen ges av Sara Erlingsdotter, konstnärlig ledare och regissör, projektutveckling och lärare PlatsKonstKultur.
Sara Erlingsdotter, regissör och konstnärlig ledare inom teater och musikteater, driver konstnärligt utvecklingsarbete och skapar seminarier och föreläsningar, samt publicerar skrifter och texter. Senaste decennierna har hennes arbete fokuserat på platsspecifika och deltagarbaserade scenkonstnärliga projekt i det urbana och rurala landskapet, ett område där hon utvecklat metoder, skapat föreställningar och undervisat nationellt och internationellt vid en rad konstnärliga högskolor. Hennes arbete präglas av gränsöverskridande inriktning samt ett intresse att utveckla scenkonstens möte med publiken, och det mötet som process i samhällsutvecklingen.
Max deltargare: 16
PlatsKonstKultur Arrangörer: Region Jämtland Härjedalen och Mittuniversitetet
I utvecklingsprojektet PlatsKonstKultur skapar Mittuniversitetet och Region Jämtland Härjedalen tvärdisciplinära kurser och utvecklar arbetssätt för samverkan med platsen i kulturell och konstnärlig verksamhet. Projektet görs i samarbete med sydsamiska kulturcentret Gaaltije och Länsmuseet Jamtli.
Mittuniversitetet och Region Jämtland Härjedalen inbjuder till seminarium, öppna samtal och workshop på temat PlatsKonstKultur under Scenkonstbiennalen.
Länkar:
Om kursen PlatsKonstKultur:
https://www.miun.se/utbildning/kurser/kulturgeografi/kulturgeografi-av-platskonstkultur–upplevelse-och-konstnarlig-gestaltning/
ALLT BLIR INTE BRA, MEN DET GÅR ÄNDÅ
Vi är beredda att sätta allt på spel för att få lite närhet. Men vad gör man när kroppen är både ens bästa vän och värsta fiende?
Oxytocin är en vardagsnära dockteater om att vara människa av kött och blod. Föreställningen rör sig i gränslandet mellan barndom och vuxenliv.
Med inspiration från intervjuer med människor i olika åldrar skildras erfarenheter av, och relationen till, kroppen och dess förändring. Om pubertet, sex och åldrande. Om att vara rädd samtidigt som man längtar och att känna nyfikenhet i samma ögonblick som man äcklas. Inbäddat i en igenkännlig vardag, som rymmer både sårbarhet och grymhet, avtäcks det stora i det lilla.
Av och regi: Oskar Thunberg Med: Nikola Borggård Gavanozov, Vivi Lindberg, Malin Morgan, Wahid Setihesh, Ove Wolf Musiker: Daniel Ekborg, Mats Nahlin Scentekniker: Ellen Dynebrink, Krister Nylander Dockmakare och dockinstruktör: Jenny Bjärkstedt Scenografi, kostym och mask: Maja Döbling LJUS Christofer W Fogelberg Komposition: Daniel Ekborg, Simeon Hillert, Mats Nahlin Ljud: Simeon Hillert Dramaturg: Stefan Åkesson Producent: Lisa Nowotny
Välkommen att träffa Scen & Film och Fika med facket – en perfekt mötesplats för att träffa förtroendevalda, kollegor och andra i branschen.
Har du frågor om dina rättigheter, arbetsvillkor eller annat som rör ditt jobb? Oavsett om du redan är medlem eller nyfiken på vad facket kan göra för dig – kom och säg hej och ta en kaffe!
–
PlatsKonstKultur När plats blir utgångspunkt i konst och kultur
I seminarieform berättar vi om utvecklingsprojektet PlatsKonstKultur, de kurser som ges och det arbetssätt som är under utveckling, hur platsen kan vara utgångspunkt i konst och kultur.
Vi diskuterar också vilka möjligheter och utmaningar vi ställs inför med detta fokus i en region som Jämtland Härjedalen. Och vilka lärdomar och erfarenheter vi kan föra vidare till andra platser med liknande möjligheter och utmaningar.
Medverkande:
Anders Fällström, rektor Mittuniversitetet
Anna Söderbäck, Chef Kultur och bildning Region Jämtland Härjedalen
Jerker Bexelius, verksamhetsledare Gaaltije
Jack Shepherd, Mittuniversitetet, lektor i turismvetenskap, lärare PlatsKonstKultur
Sara Erlingsdotter, konstnärlig ledare och regissör, projektutveckling och lärare PlatsKonstKultur
PlatsKonstKultur Arrangörer: Region Jämtland Härjedalen och Mittuniversitetet
I utvecklingsprojektet PlatsKonstKultur skapar Mittuniversitetet och Region Jämtland Härjedalen tvärdisciplinära kurser och utvecklar arbetssätt för samverkan med platsen i kulturell och konstnärlig verksamhet. Projektet görs i samarbete med sydsamiska kulturcentret Gaaltije och Länsmuseet Jamtli.
Mittuniversitetet och Region Jämtland Härjedalen inbjuder till seminarium, öppna samtal och workshop på temat PlatsKonstKultur under Scenkonstbiennalen.
Länkar:
Om kursen PlatsKonstKultur:
https://www.miun.se/utbildning/kurser/kulturgeografi/kulturgeografi-av-platskonstkultur–upplevelse-och-konstnarlig-gestaltning/
Kom och ta ett glas med teamet bakom den hyllade operaföreställningen Pmsius!
Vi bjuder på snacks, godbitar ur föreställningen och lite juicy bakgrundshistorier om hur allt började. Hur kom vi egentligen på den absurda idén att skriva en opera där pms:en är en riktig karaktär; ett charmigt svin – en Pmsius?
Medverkande på AW:n är även Pmsius själv, som aldrig missar en chans att se ut sitt nästa offer. Och han har alltid ett extranummer, ett hånskratt eller ett otrevligt ord till övers för sin nästa! Kanske kan du även passa på att konfrontera svinet som ligger bakom det enorma lidande du eller din partner tvingas uppleva varje månad?
Medverkande: Alma Lindé (librettist), Corinne von Dardel (kompositör), Sara Ribbenstedt (regissör), Caspar Engdahl (operasångare), Matilda Lindholm (pianist och musikaliskt ansvarig) och Helena de Waal (konstnärlig ledare för Kamraterna).
Är ett deltagarbaserat och allomslutande performance i formen av ett banbrytande balettkompani. Som publik tilldelas du en plats i kompaniet och tillsammans med de andra förbereder du dig för att framföra en uppsättning av Svansjön. Men innan ni intar scenen måste konventioner diskuteras och konstnärliga val fattas: Vilka populistiska, präktiga eller totalitära innebörder kan tolkas in i ett romantiskt slut eller en lite väl synkroniserad förflyttning? Vad handlar Svansjön egentligen om? Och vilka är svanarna?
Av: Poste Restante (Linn Hilda Lamberg & Stefan Åkesson) Koreografi: Majula Drammeh, Sebastian Lingserius, Yari Stilo Medverkande: Majula Drammeh, Linn Hilda Lamberg, Sebastian Lingserius, Yari Stilo, Stefan Åkesson Producent: Kajsa Antonsson
–
Jag for ner till bror / Manne viellen gåajkoe vöölkim
Jana återvänder till sin barndomsby och möter ett hem som påminner om trauman, en Bror som är på väg att supa ihjäl sig, en John som hon inte kommer ihåg och fler frågor än svar. Barndomen smyger sig på när hon försöker reda i sina relationer, men tiden har förvridit både minnen och narrativ. Vad hände egentligen? Det här är den stora berättelsen om det lilla samhället och människorna som befolkar det. Vi rör oss över tid och rum för att bit för bit pussla ihop detta drama om en kvinnas uppgörelse med sin egen historia.
Teater Västernorrlands Jag for ner till bror är en dramatisering av Karin Smirnoffs hyllade trilogi om Jana Kippo.
KONSTNÄRLIGT TEAM
Manus: Ivar Waldemarson Regi: Julia Marko-Nord Scenografi- och kostymdesign: Sven Haraldsson Ljusdesign: Magnus Stolpe Komposition: Martin Hederos Ljudtekniker: Henrik Heinrich Maskdesign: Jessica Hedin Dramaturg: Alexandra Loonin Medverkande: Amanda Jansson, Victor Wigardt, Helena Svartling, Martin Pareto
Heavy as the heart är en performativ, personlig och suggestiv blackmetalmonolog som strävar genom mörkret mot ljuset och den pånyttfödelse vi alla någon gång längtar efter. Utifrån egna erfarenheter drar Josefin Ankarberg paralleller ända bak till den första häxan i litteraturen, Kirke, och iklär sig rollen som gudinnan som skickade Odysseus till dödsrikets portar för att genom blodsoffer locka fram de döda. Josefin utgår från hennes ungdomsår, där hon growlande gör upp med de män som har kommit att påverka hennes liv. Hon vänder på perspektiven, där en musikgenre som ofta ägts av det manliga perspektivet, nu istället blir hennes. Josefins inneboende ilska och sorg tar kraft från det som skapat hennes mörker men som också hjälper henne att bli fri från det.
Manus, regi och medverkan: Josefin Ankarberg Scenografi och video: Anna-Karin Rasmusson Musik: Veronica V-kaos Setterhall Ljus och teknik: Joel Dannerup Dramaturg: Amanda Fromell Grafisk form: Lisen Haglund ”Nattskiftet” Foto: Carla Orrego Feliz Producent: Karin Robérts
Under scenkonstbiennalens fredag erbjuder Oscen och Västerbottensteatern EPA-taxi för biennalens besökare. Taxin går från stortorget till Jamtli kl. 11.00-16.00. EPA-taxin är en liten teaser inför Oscen och Västerbottensteaterns kommande produktion Vår Drivkraft som har premiär våren 2026.
Ta plats jämte föraren och få en liten inblick i vår regions EPA-kultur! En kultur som utgörs av landsbygdens unga där EPA’n inte bara är ett transportmedel utan även ett rullande ungdomsrum och en förutsättning för relationer på platser där vägnätet och transportfordonen utgör livets förutsättningar. De är en viktig samlingsplats och en central kulturbärare – en samtida folkkultur.
Ingen biljett behövs, först till kvarn på plats på stortorget. En värd finns på plats för att guida er.
Hur långt är ett ögonblick? Är de det alldeles särskilda, eller är det egentligen ett
konstant flöde av ögonblick hela tiden? Vad är det för blick i ögonblicken? Är det
glimten i ögat? Och vart finns den där glimten i ögat?
GLIMT skapar låtsasregn av ögonblick, små små flyktiga sekunder som faller mjukt
kring oss. Vi befinner oss mitt i själva väderleken, genom monumentala och
vardagliga landskap där dansen vrids och vrängs medan vi längtar efter att skymta
en ljusglimt. En hyllning till det som inte går att konstruera, utan måste få uppstå och
bero på. En flört med vår fantasiförmåga. En tro på att i de minsta ögonblicken finns
de största glimtar av hopp.
Produktionen är en samproduktion mellan Norrdans och Estrad Norr.
Dansare: Lander Casier, Sonia Lautenbacher, Léana Licius Koreografi: Nicole Neidert i samarbete med dansarna Musik & ljuddesign: Elize Arvefjord Scenografi & kostymdesign: Nicole Neidert Turnétekniker & turnéledare: Helmer Olsson
Hur långt är ett ögonblick? Är de det alldeles särskilda, eller är det egentligen ett
konstant flöde av ögonblick hela tiden? Vad är det för blick i ögonblicken? Är det
glimten i ögat? Och vart finns den där glimten i ögat?
GLIMT skapar låtsasregn av ögonblick, små små flyktiga sekunder som faller mjukt
kring oss. Vi befinner oss mitt i själva väderleken, genom monumentala och
vardagliga landskap där dansen vrids och vrängs medan vi längtar efter att skymta
en ljusglimt. En hyllning till det som inte går att konstruera, utan måste få uppstå och
bero på. En flört med vår fantasiförmåga. En tro på att i de minsta ögonblicken finns
de största glimtar av hopp.
Produktionen är en samproduktion mellan Norrdans och Estrad Norr.
Dansare: Lander Casier, Sonia Lautenbacher, Léana Licius Koreografi: Nicole Neidert i samarbete med dansarna Musik & ljuddesign: Elize Arvefjord Scenografi & kostymdesign: Nicole Neidert Turnétekniker & turnéledare: Helmer Olsson
Öppen för alla Maria Nilsson Waller är koreograf, dansare och designer, född och uppvuxen i Östersund. Hon har skapat över 20 koreografiska verk och driver sedan 2018 kompaniet Flora Fauna Project tillsammans med den irländska multikonstnären Stace Gill.
Maria har koreograferat och lett flera större communityprojekt, bland annat för Östersunds Fotbollsklubb See The Man (2015), Dublin-baserade förortskvinnor The River (2020) och This Is Home på uppdrag av Estrad Norr (2022), där kvinnor från tre jämtländska byar deltog.
Under Scenkonstbiennalen leder Maria en morgonklass öppen för alla – en fysisk och meditativ start på dagen där vi lyssnar in och väcker kroppen tillsammans. Klassen bygger på influenser från Marias 25 år inom dansen, med inslag av somatiska praktiker, klassisk balett, yoga, Klein-teknik, Flying Low och Graham. Fokus ligger på att lyssna till kroppen, rummet och varandra, vilket leder vidare in i kreativa utforskningar där rörelse, fantasi och kroppens eget uttryck samspelar.
–
KK på Scenkonstbiennalen – suget efter salongen, konstens nygamla scen
2024 startade vännerna Anna Håkansson, Anna Ringberg och Joakim Rindå en ny kultursalong i Stockholm – KK på Sköldpaddsön. I början mest som en lek, så även i fortsättningen. Det blev succé! Första tisdagen varje månad trängs så centralgestalter från Stockholms kulturliv med påhejare på bistrons övervåning. Där bjuds läsningar, skönsång, allsång, julrim, tarotläsningar och scener ur kommande premiärer. En märkvärdigt omärkvärdig mötesplats.
Nu lämnar KK tillfälligt Stockholm och bjuder in till en salong om en salong. KK på Scenkonstbiennalen bjuder både på en redig KK med hemliga gäster, samtidigt som KK-värdarna reflekterar och generöst delar med sig av sitt eget recept: så här gjorde vi. Med varm uppmaning att kopiera det som inspirerar. Mer salonger till folket!