Jana återvänder till sin barndomsby och möter ett hem som påminner om trauman, en Bror som är på väg att supa ihjäl sig, en John som hon inte kommer ihåg och fler frågor än svar. Barndomen smyger sig på när hon försöker reda i sina relationer, men tiden har förvridit både minnen och narrativ. Vad hände egentligen? Det här är den stora berättelsen om det lilla samhället och människorna som befolkar det. Vi rör oss över tid och rum för att bit för bit pussla ihop detta drama om en kvinnas uppgörelse med sin egen historia.
Teater Västernorrlands Jag for ner till bror är en dramatisering av Karin Smirnoffs hyllade trilogi om Jana Kippo.
KONSTNÄRLIGT TEAM
Manus: Ivar Waldemarson Regi: Julia Marko-Nord Scenografi- och kostymdesign: Sven Haraldsson Ljusdesign: Magnus Stolpe Komposition: Martin Hederos Ljudtekniker: Henrik Heinrich Maskdesign: Jessica Hedin Dramaturg: Alexandra Loonin Medverkande: Amanda Jansson, Victor Wigardt, Helena Svartling, Martin Pareto
Östfronten, i samarbete med Strindbergs Intima Teater, bjuder in till en mustig kabaré med sin musikaliska nytolkning av Strindbergs Pelikanen som aldrig sett (och hört) den förr. En kusliger bit om det värsta man kan tänka sig: en mamma som hellre dricker champagne, går ut och dansar och förför yngre män än att ta hand om sina ungar. Kort sagt: en mor som inte älskar sina barn. Hu!
“kraftfullt och roligt skamgrepp om en av August Strindbergs bittraste kvinnobilder”
/ Susanne Sigroth Lambe, Uppsala Nya Tidning
“Mammamonstret fångat i lustfylld kabaré… tar sin form på både allvar och med en storartad lust” /Loretto Villalobos, SvD
KONSTNÄRLIGT TEAM På scen: Malin Karlsson, Ida Löfholm och Lidia Bäck Piano: Sara Hermansson Regi: Lovisa T Onnermark Text: Dag Thelander Musik: Per Wickström Scenografi-, kostym- och maskdesign: Hanna Cecilia Lindkvist Grafisk design: Jenny Jansson Sömnad: Josephina Wesström
Regissören Mikaela Hasán, dramaturgen Sanna Huldén och skådespelaren Silva Belghiti berättar om hur tillgänglighetslösningar på teatern kan integreras i det konstnärliga arbetet och användas som inspiration för hela det konstnärliga teamet i en produktion.
Föreläsningen baserar sig på erfarenheter från det scenkonstnärliga utvecklingsprojektet “TIKSI – tillgänglighet som konstnärlig strategi och inspiration”. Projektet utvecklar praktiska metoder för konstnärligt integrerad tillgänglighet på teaterscenen med fokus på teckenspråk, syntolkning och lättillgänglig kommunikation.
Filmexempel ur DuvTeaterns föreställning “Livsfarligt på allvar! – ett svårtolkat mordmysterium” (2024) ingår.
Hur långt är ett ögonblick? Är de det alldeles särskilda, eller är det egentligen ett
konstant flöde av ögonblick hela tiden? Vad är det för blick i ögonblicken? Är det
glimten i ögat? Och vart finns den där glimten i ögat?
GLIMT skapar låtsasregn av ögonblick, små små flyktiga sekunder som faller mjukt
kring oss. Vi befinner oss mitt i själva väderleken, genom monumentala och
vardagliga landskap där dansen vrids och vrängs medan vi längtar efter att skymta
en ljusglimt. En hyllning till det som inte går att konstruera, utan måste få uppstå och
bero på. En flört med vår fantasiförmåga. En tro på att i de minsta ögonblicken finns
de största glimtar av hopp.
Produktionen är en samproduktion mellan Norrdans och Estrad Norr.
Dansare: Lander Casier, Sonia Lautenbacher, Léana Licius Koreografi: Nicole Neidert i samarbete med dansarna Musik & ljuddesign: Elize Arvefjord Scenografi & kostymdesign: Nicole Neidert Turnétekniker & turnéledare: Helmer Olsson
Hur långt är ett ögonblick? Är de det alldeles särskilda, eller är det egentligen ett
konstant flöde av ögonblick hela tiden? Vad är det för blick i ögonblicken? Är det
glimten i ögat? Och vart finns den där glimten i ögat?
GLIMT skapar låtsasregn av ögonblick, små små flyktiga sekunder som faller mjukt
kring oss. Vi befinner oss mitt i själva väderleken, genom monumentala och
vardagliga landskap där dansen vrids och vrängs medan vi längtar efter att skymta
en ljusglimt. En hyllning till det som inte går att konstruera, utan måste få uppstå och
bero på. En flört med vår fantasiförmåga. En tro på att i de minsta ögonblicken finns
de största glimtar av hopp.
Produktionen är en samproduktion mellan Norrdans och Estrad Norr.
Dansare: Lander Casier, Sonia Lautenbacher, Léana Licius Koreografi: Nicole Neidert i samarbete med dansarna Musik & ljuddesign: Elize Arvefjord Scenografi & kostymdesign: Nicole Neidert Turnétekniker & turnéledare: Helmer Olsson
–
VI RÖR OSS MOT SLUTET, del 3 / MIJJIEH MINNGIEGEATJAN VAEDTSEB, del 3
Olika delar av den koreograferade utställningen Vi rör oss mot slutet visa vid tre separata tider. Du väljer själv om du vill stanna en stund eller hela delen. Begränsat antal besökare i rummet. Principen “en in, en ut” när maxantalet är uppnått.
Koreografen Hagar Malin Hellkvist Sellén bjuder in oss till ett rum där rörelsen bär tiden. Med Vi rör oss mot slutet skapar hon koreografiska bad där du som besökare kan röra dig fritt i rummet bland dansarna.
Vi rör oss mot slutet ger dig utrymme till ett långsamt varande och ett rum där tanken får färdas. Du ges möjlighet att ta det lugnt, att röra dig mellan aktiv och vilsam uppmärksamhet.
Vi rör oss mot slutet skapades som en koreograferad utställning för Västerbottens museum 200 kvadratmeter stora utställningshall. Utställningen består av ett koreografiskt verk i sju delar om totalt 5 timmar och 40 minuter. Verket visades under tre veckor och gav besökarna möjligheter att koreografibada återkommande.
På Scenkonstbiennalen medverkar tre av fyra medskapande dansare.
Idé: Hagar Malin Hellkvist Sellén Dansare: Marianne Kjærsund, Daniel Jeremiah Persson, Marcus Baldemar, (Pernille Holden medverkar inte på Scenkonstbiennalen) Koreograf: Hagar Malin Hellkvist Sellén i samarbete med dansarna Kostymdesign: Amanda Hedman Hägerström Musik: Anna Sóley Tryggvadóttir Kompositör-assistent: Cicely Irvine Rumslig gestaltning: Hagar Malin Hellkvist Sellén, Amanda Hedman Hägerström Skräddare: Rebecka Nygren Film: Palmer Lydebrant (delen visas inte på Scenkonstbiennalen) Producent: Anne Koutonen, Nadja Nilsson Produktion: Hagar Malin Hellkvist Sellén/Västerbottens koreografiska
Vi rör oss mot slutet skapades i samproduktion med Norrlandsoperan med stöd av Kulturrådet, Konstnärsnämnden och Dans i Västerbotten i samarbete med Västerbottens museum och Midgårdsskolan.
–
VI RÖR OSS MOT SLUTET, del 2 / MIJJIEH MINNGIEGEATJAN VAEDTSEB, del 2
Olika delar av den koreograferade utställningen Vi rör oss mot slutet visa vid tre separata tider. Du väljer själv om du vill stanna en stund eller hela delen. Begränsat antal besökare i rummet. Principen “en in, en ut” när maxantalet är uppnått.
Koreografen Hagar Malin Hellkvist Sellén bjuder in oss till ett rum där rörelsen bär tiden. Med Vi rör oss mot slutet skapar hon koreografiska bad där du som besökare kan röra dig fritt i rummet bland dansarna.
Vi rör oss mot slutet ger dig utrymme till ett långsamt varande och ett rum där tanken får färdas. Du ges möjlighet att ta det lugnt, att röra dig mellan aktiv och vilsam uppmärksamhet.
Vi rör oss mot slutet skapades som en koreograferad utställning för Västerbottens museum 200 kvadratmeter stora utställningshall. Utställningen består av ett koreografiskt verk i sju delar om totalt 5 timmar och 40 minuter. Verket visades under tre veckor och gav besökarna möjligheter att koreografibada återkommande.
På Scenkonstbiennalen medverkar tre av fyra medskapande dansare.
Idé: Hagar Malin Hellkvist Sellén Dansare: Marianne Kjærsund, Daniel Jeremiah Persson, Marcus Baldemar, (Pernille Holden medverkar inte på Scenkonstbiennalen) Koreograf: Hagar Malin Hellkvist Sellén i samarbete med dansarna Kostymdesign: Amanda Hedman Hägerström Musik: Anna Sóley Tryggvadóttir Kompositör-assistent: Cicely Irvine Rumslig gestaltning: Hagar Malin Hellkvist Sellén, Amanda Hedman Hägerström Skräddare: Rebecka Nygren Film: Palmer Lydebrant (delen visas inte på Scenkonstbiennalen) Producent: Anne Koutonen, Nadja Nilsson Produktion: Hagar Malin Hellkvist Sellén/Västerbottens koreografiska
Vi rör oss mot slutet skapades i samproduktion med Norrlandsoperan med stöd av Kulturrådet, Konstnärsnämnden och Dans i Västerbotten i samarbete med Västerbottens museum och Midgårdsskolan.
–
VI RÖR OSS MOT SLUTET, del 1 / MIJJIEH MINNGIEGEATJAN VAEDTSEB, del 1
Olika delar av den koreograferade utställningen Vi rör oss mot slutet visa vid tre separata tider. Du väljer själv om du vill stanna en stund eller hela delen. Begränsat antal besökare i rummet. Principen “en in, en ut” när maxantalet är uppnått.
Koreografen Hagar Malin Hellkvist Sellén bjuder in oss till ett rum där rörelsen bär tiden. Med Vi rör oss mot slutet skapar hon koreografiska bad där du som besökare kan röra dig fritt i rummet bland dansarna.
Vi rör oss mot slutet ger dig utrymme till ett långsamt varande och ett rum där tanken får färdas. Du ges möjlighet att ta det lugnt, att röra dig mellan aktiv och vilsam uppmärksamhet.
Vi rör oss mot slutet skapades som en koreograferad utställning för Västerbottens museum 200 kvadratmeter stora utställningshall. Utställningen består av ett koreografiskt verk i sju delar om totalt 5 timmar och 40 minuter. Verket visades under tre veckor och gav besökarna möjligheter att koreografibada återkommande.
På Scenkonstbiennalen medverkar tre av fyra medskapande dansare.
Idé: Hagar Malin Hellkvist Sellén Dansare: Marianne Kjærsund, Daniel Jeremiah Persson, Marcus Baldemar, (Pernille Holden medverkar inte på Scenkonstbiennalen) Koreograf: Hagar Malin Hellkvist Sellén i samarbete med dansarna Kostymdesign: Amanda Hedman Hägerström Musik: Anna Sóley Tryggvadóttir Kompositör-assistent: Cicely Irvine Rumslig gestaltning: Hagar Malin Hellkvist Sellén, Amanda Hedman Hägerström Skräddare: Rebecka Nygren Film: Palmer Lydebrant (delen visas inte på Scenkonstbiennalen) Producent: Anne Koutonen, Nadja Nilsson
Produktion: Hagar Malin Hellkvist Sellén/Västerbottens koreografiska
Vi rör oss mot slutet skapades i samproduktion med Norrlandsoperan med stöd av Kulturrådet, Konstnärsnämnden och Dans i Västerbotten i samarbete med Västerbottens museum och Midgårdsskolan.
Heavy as the heart är en performativ, personlig och suggestiv blackmetalmonolog som strävar genom mörkret mot ljuset och den pånyttfödelse vi alla någon gång längtar efter. Utifrån egna erfarenheter drar Josefin Ankarberg paralleller ända bak till den första häxan i litteraturen, Kirke, och iklär sig rollen som gudinnan som skickade Odysseus till dödsrikets portar för att genom blodsoffer locka fram de döda. Josefin utgår från hennes ungdomsår, där hon growlande gör upp med de män som har kommit att påverka hennes liv. Hon vänder på perspektiven, där en musikgenre som ofta ägts av det manliga perspektivet, nu istället blir hennes. Josefins inneboende ilska och sorg tar kraft från det som skapat hennes mörker men som också hjälper henne att bli fri från det.
Manus, regi och medverkan: Josefin Ankarberg Scenografi och video: Anna-Karin Rasmusson Musik: Veronica V-kaos Setterhall Ljus och teknik: Joel Dannerup Dramaturg: Amanda Fromell Grafisk form: Lisen Haglund ”Nattskiftet” Foto: Carla Orrego Feliz Producent: Karin Robérts
Är ett deltagarbaserat och allomslutande performance i formen av ett banbrytande balettkompani. Som publik tilldelas du en plats i kompaniet och tillsammans med de andra förbereder du dig för att framföra en uppsättning av Svansjön. Men innan ni intar scenen måste konventioner diskuteras och konstnärliga val fattas: Vilka populistiska, präktiga eller totalitära innebörder kan tolkas in i ett romantiskt slut eller en lite väl synkroniserad förflyttning? Vad handlar Svansjön egentligen om? Och vilka är svanarna?
Av: Poste Restante (Linn Hilda Lamberg & Stefan Åkesson) Koreografi: Majula Drammeh, Sebastian Lingserius, Yari Stilo Medverkande: Majula Drammeh, Linn Hilda Lamberg, Sebastian Lingserius, Yari Stilo, Stefan Åkesson Producent: Kajsa Antonsson
I ett enskilt besöksrum på ett kommunalt sjukhus samlas en brokig skara för att vaka och vänta, kanske sörja och sakna. Katja, Andrej, mamman och väninnan talar om livet, dess mening och ändlighet, de talar om sorgen, förlusterna, om kärleken. Mest av allt tycks de tala om dansen, dansen med stort D, Katjas dans. Dansen gäckar och fascinerar, den sägs ha uppkommit som en hyllning till smutsen och fasan, till det förvridna och tragiska, men ingen verkar helt kunna förstå eller förklara dansen, inte ens dansösen själv.
Ivan Vyrypaev har skrivit en sällsam och vacker pjäs som utforskar den mänskliga existensens villkor, lycka och elände. Livet ställs mot döden, provokativa politiska kommentarer avlöser utslitna kärleksförklaringar, och bråddjupa filosofiska resonemang blandas med de mest banala och pretentiösa utsagor.
Ivan Vyrypaev, född 1974 i Irkutsk, har avsagt sig sitt ryska medborgarskap och är sedan maj 2023 anhållen i sin frånvaro för att sprida falsk information om den ryska armén.
Av: Ivan Vyrypaev Regi: Olof Hanson Översättning:Nils Håkanson I rollerna: Frida Beckman, David Rangborg, Sandra Huldt, Ia Langhammer, Emil Hernried Musiker: Sole Gipp Ossler Ljus: Tobias Hallgren Scenografi/Kostym: Matilda Hyttsten Mask: Anna Olofson Musik och teknik: Sole Gipp Ossler Musik: Mikael Nilzén Koreografi: Ossi Niskala Sufflör: Fredric Odenborg Dramaturg/Regiassistent: Agnes Norlin Producent: Joakim Bayoumi Karlsson Teaterchef: Sophia Artin
I ett enskilt besöksrum på ett kommunalt sjukhus samlas en brokig skara för att vaka och vänta, kanske sörja och sakna. Katja, Andrej, mamman och väninnan talar om livet, dess mening och ändlighet, de talar om sorgen, förlusterna, om kärleken. Mest av allt tycks de tala om dansen, dansen med stort D, Katjas dans. Dansen gäckar och fascinerar, den sägs ha uppkommit som en hyllning till smutsen och fasan, till det förvridna och tragiska, men ingen verkar helt kunna förstå eller förklara dansen, inte ens dansösen själv.
Ivan Vyrypaev har skrivit en sällsam och vacker pjäs som utforskar den mänskliga existensens villkor, lycka och elände. Livet ställs mot döden, provokativa politiska kommentarer avlöser utslitna kärleksförklaringar, och bråddjupa filosofiska resonemang blandas med de mest banala och pretentiösa utsagor.
Ivan Vyrypaev, född 1974 i Irkutsk, har avsagt sig sitt ryska medborgarskap och är sedan maj 2023 anhållen i sin frånvaro för att sprida falsk information om den ryska armén.
Av: Ivan Vyrypaev Regi: Olof Hanson Översättning:Nils Håkanson I rollerna: Frida Beckman, David Rangborg, Sandra Huldt, Ia Langhammer, Emil Hernried Musiker: Sole Gipp Ossler Ljus: Tobias Hallgren Scenografi/Kostym: Matilda Hyttsten Mask: Anna Olofson Musik och teknik: Sole Gipp Ossler Musik: Mikael Nilzén Koreografi: Ossi Niskala Sufflör: Fredric Odenborg Dramaturg/Regiassistent: Agnes Norlin Producent: Joakim Bayoumi Karlsson Teaterchef: Sophia Artin
Östfronten, i samarbete med Strindbergs Intima Teater, bjuder in till en mustig kabaré med sin musikaliska nytolkning av Strindbergs Pelikanen som aldrig sett (och hört) den förr. En kusliger bit om det värsta man kan tänka sig: en mamma som hellre dricker champagne, går ut och dansar och förför yngre män än att ta hand om sina ungar. Kort sagt: en mor som inte älskar sina barn. Hu!
“kraftfullt och roligt skamgrepp om en av August Strindbergs bittraste kvinnobilder”
/ Susanne Sigroth Lambe, Uppsala Nya Tidning
“Mammamonstret fångat i lustfylld kabaré… tar sin form på både allvar och med en storartad lust” /Loretto Villalobos, SvD
KONSTNÄRLIGT TEAM På scen: Malin Karlsson, Ida Löfholm och Lidia Bäck Piano: Sara Hermansson Regi: Lovisa T Onnermark Text: Dag Thelander Musik: Per Wickström Scenografi-, kostym- och maskdesign: Hanna Cecilia Lindkvist Grafisk design: Jenny Jansson Sömnad: Josephina Wesström
Östfronten, i samarbete med Strindbergs Intima Teater, bjuder in till en mustig kabaré med sin musikaliska nytolkning av Strindbergs Pelikanen som aldrig sett (och hört) den förr. En kusliger bit om det värsta man kan tänka sig: en mamma som hellre dricker champagne, går ut och dansar och förför yngre män än att ta hand om sina ungar. Kort sagt: en mor som inte älskar sina barn. Hu!
“kraftfullt och roligt skamgrepp om en av August Strindbergs bittraste kvinnobilder”
/ Susanne Sigroth Lambe, Uppsala Nya Tidning
“Mammamonstret fångat i lustfylld kabaré… tar sin form på både allvar och med en storartad lust” /Loretto Villalobos, SvD
KONSTNÄRLIGT TEAM På scen: Malin Karlsson, Ida Löfholm och Lidia Bäck Piano: Sara Hermansson Regi: Lovisa T Onnermark Text: Dag Thelander Musik: Per Wickström Scenografi-, kostym- och maskdesign: Hanna Cecilia Lindkvist Grafisk design: Jenny Jansson Sömnad: Josephina Wesström
Obs! Plats på bussar till Döda fallet bokas separat, se programmet kl 14.30.
”En musikalisk fantasi om Lapp-Nils”
Vi möter spelmannen Nils Jonsson från Jämtland – en legend vars låtar lever vidare bland folkmusiker i Sverige. Föreställningen, som genomsyras av musik och dans, tar oss till ett svunnet Jämtland där sockenlappar, torpare och storbönder samsas med änglar och djävlar. Vid randen av Döda fallet rasar en kamp mellan himmel och helvete – om spelmannens själ, om synd, om rening och rätten till musiken.
En av Estrad Norrs största satsningar – ett genreflytande drömspel med skådespelare, dansare och musiker. Efter urpremiären 2023 och nypremiären 2024 ges den en sista gång sommaren 2025.
MEDVERKANDE Skådespelare: Martin Pareto, Anders Alnemark, Katja Levander, Sofia Andersson, Ulrika Hansson, Carina Molander och Anders Öhrström. Dansare: Emelie Wahlman, Elise Nuding, Henrietta Wallberg, Jonathan David Sikell. Musiker: Leif Ottosson, Bridget Marsden, Emma Ahlberg Ek, Juhani Silvola och Robin Cochrane.
PRODUKTION Idé: Malin Hülphers Manus och regi: Martin Lindberg Musikalisk ledare: Leif Ottosson Koreograf: Tove Skeidsvoll Scenograf: Jens Gustavson Kostymdesigner: Karin Sundvall Maskdesigner: Emma Haake Producenter: Christina Seldahl Lindgren och Monica Bergander
Hur långt är ett ögonblick? Är de det alldeles särskilda, eller är det egentligen ett
konstant flöde av ögonblick hela tiden? Vad är det för blick i ögonblicken? Är det
glimten i ögat? Och vart finns den där glimten i ögat?
GLIMT skapar låtsasregn av ögonblick, små små flyktiga sekunder som faller mjukt
kring oss. Vi befinner oss mitt i själva väderleken, genom monumentala och
vardagliga landskap där dansen vrids och vrängs medan vi längtar efter att skymta
en ljusglimt. En hyllning till det som inte går att konstruera, utan måste få uppstå och
bero på. En flört med vår fantasiförmåga. En tro på att i de minsta ögonblicken finns
de största glimtar av hopp.
Produktionen är en samproduktion mellan Norrdans och Estrad Norr.
Dansare: Lander Casier, Sonia Lautenbacher, Léana Licius Koreografi: Nicole Neidert i samarbete med dansarna Musik & ljuddesign: Elize Arvefjord Scenografi & kostymdesign: Nicole Neidert Turnétekniker & turnéledare: Helmer Olsson
Hur långt är ett ögonblick? Är de det alldeles särskilda, eller är det egentligen ett
konstant flöde av ögonblick hela tiden? Vad är det för blick i ögonblicken? Är det
glimten i ögat? Och vart finns den där glimten i ögat?
GLIMT skapar låtsasregn av ögonblick, små små flyktiga sekunder som faller mjukt
kring oss. Vi befinner oss mitt i själva väderleken, genom monumentala och
vardagliga landskap där dansen vrids och vrängs medan vi längtar efter att skymta
en ljusglimt. En hyllning till det som inte går att konstruera, utan måste få uppstå och
bero på. En flört med vår fantasiförmåga. En tro på att i de minsta ögonblicken finns
de största glimtar av hopp.
Produktionen är en samproduktion mellan Norrdans och Estrad Norr.
Dansare: Lander Casier, Sonia Lautenbacher, Léana Licius Koreografi: Nicole Neidert i samarbete med dansarna Musik & ljuddesign: Elize Arvefjord Scenografi & kostymdesign: Nicole Neidert Turnétekniker & turnéledare: Helmer Olsson
–
Föreställning med Louise Fontain Najavaraq & Apayauk
Olika delar av den koreograferade utställningen Vi rör oss mot slutet visa vid tre separata tider. Du väljer själv om du vill stanna en stund eller hela delen. Begränsat antal besökare i rummet. Principen “en in, en ut” när maxantalet är uppnått.
Koreografen Hagar Malin Hellkvist Sellén bjuder in oss till ett rum där rörelsen bär tiden. Med Vi rör oss mot slutet skapar hon koreografiska bad där du som besökare kan röra dig fritt i rummet bland dansarna.
Vi rör oss mot slutet ger dig utrymme till ett långsamt varande och ett rum där tanken får färdas. Du ges möjlighet att ta det lugnt, att röra dig mellan aktiv och vilsam uppmärksamhet.
Vi rör oss mot slutet skapades som en koreograferad utställning för Västerbottens museum 200 kvadratmeter stora utställningshall. Utställningen består av ett koreografiskt verk i sju delar om totalt 5 timmar och 40 minuter. Verket visades under tre veckor och gav besökarna möjligheter att koreografibada återkommande.
På Scenkonstbiennalen medverkar tre av fyra medskapande dansare.
Idé: Hagar Malin Hellkvist Sellén Dansare: Marianne Kjærsund, Daniel Jeremiah Persson, Marcus Baldemar, (Pernille Holden medverkar inte på Scenkonstbiennalen) Koreograf: Hagar Malin Hellkvist Sellén i samarbete med dansarna Kostymdesign: Amanda Hedman Hägerström Musik: Anna Sóley Tryggvadóttir Kompositör-assistent: Cicely Irvine Rumslig gestaltning: Hagar Malin Hellkvist Sellén, Amanda Hedman Hägerström Skräddare: Rebecka Nygren Film: Palmer Lydebrant (delen visas inte på Scenkonstbiennalen) Producent: Anne Koutonen, Nadja Nilsson Produktion: Hagar Malin Hellkvist Sellén/Västerbottens koreografiska
Vi rör oss mot slutet skapades i samproduktion med Norrlandsoperan med stöd av Kulturrådet, Konstnärsnämnden och Dans i Västerbotten i samarbete med Västerbottens museum och Midgårdsskolan.
–
VI RÖR OSS MOT SLUTET, del 2 / MIJJIEH MINNGIEGEATJAN VAEDTSEB, del 2
Olika delar av den koreograferade utställningen Vi rör oss mot slutet visa vid tre separata tider. Du väljer själv om du vill stanna en stund eller hela delen. Begränsat antal besökare i rummet. Principen “en in, en ut” när maxantalet är uppnått.
Koreografen Hagar Malin Hellkvist Sellén bjuder in oss till ett rum där rörelsen bär tiden. Med Vi rör oss mot slutet skapar hon koreografiska bad där du som besökare kan röra dig fritt i rummet bland dansarna.
Vi rör oss mot slutet ger dig utrymme till ett långsamt varande och ett rum där tanken får färdas. Du ges möjlighet att ta det lugnt, att röra dig mellan aktiv och vilsam uppmärksamhet.
Vi rör oss mot slutet skapades som en koreograferad utställning för Västerbottens museum 200 kvadratmeter stora utställningshall. Utställningen består av ett koreografiskt verk i sju delar om totalt 5 timmar och 40 minuter. Verket visades under tre veckor och gav besökarna möjligheter att koreografibada återkommande.
På Scenkonstbiennalen medverkar tre av fyra medskapande dansare.
Idé: Hagar Malin Hellkvist Sellén Dansare: Marianne Kjærsund, Daniel Jeremiah Persson, Marcus Baldemar, (Pernille Holden medverkar inte på Scenkonstbiennalen) Koreograf: Hagar Malin Hellkvist Sellén i samarbete med dansarna Kostymdesign: Amanda Hedman Hägerström Musik: Anna Sóley Tryggvadóttir Kompositör-assistent: Cicely Irvine Rumslig gestaltning: Hagar Malin Hellkvist Sellén, Amanda Hedman Hägerström Skräddare: Rebecka Nygren Film: Palmer Lydebrant (delen visas inte på Scenkonstbiennalen) Producent: Anne Koutonen, Nadja Nilsson Produktion: Hagar Malin Hellkvist Sellén/Västerbottens koreografiska
Vi rör oss mot slutet skapades i samproduktion med Norrlandsoperan med stöd av Kulturrådet, Konstnärsnämnden och Dans i Västerbotten i samarbete med Västerbottens museum och Midgårdsskolan.
–
VI RÖR OSS MOT SLUTET, del 1 / MIJJIEH MINNGIEGEATJAN VAEDTSEB, del 1
Olika delar av den koreograferade utställningen Vi rör oss mot slutet visa vid tre separata tider. Du väljer själv om du vill stanna en stund eller hela delen. Begränsat antal besökare i rummet. Principen “en in, en ut” när maxantalet är uppnått.
Koreografen Hagar Malin Hellkvist Sellén bjuder in oss till ett rum där rörelsen bär tiden. Med Vi rör oss mot slutet skapar hon koreografiska bad där du som besökare kan röra dig fritt i rummet bland dansarna.
Vi rör oss mot slutet ger dig utrymme till ett långsamt varande och ett rum där tanken får färdas. Du ges möjlighet att ta det lugnt, att röra dig mellan aktiv och vilsam uppmärksamhet.
Vi rör oss mot slutet skapades som en koreograferad utställning för Västerbottens museum 200 kvadratmeter stora utställningshall. Utställningen består av ett koreografiskt verk i sju delar om totalt 5 timmar och 40 minuter. Verket visades under tre veckor och gav besökarna möjligheter att koreografibada återkommande.
På Scenkonstbiennalen medverkar tre av fyra medskapande dansare.
Idé: Hagar Malin Hellkvist Sellén Dansare: Marianne Kjærsund, Daniel Jeremiah Persson, Marcus Baldemar, (Pernille Holden medverkar inte på Scenkonstbiennalen) Koreograf: Hagar Malin Hellkvist Sellén i samarbete med dansarna Kostymdesign: Amanda Hedman Hägerström Musik: Anna Sóley Tryggvadóttir Kompositör-assistent: Cicely Irvine Rumslig gestaltning: Hagar Malin Hellkvist Sellén, Amanda Hedman Hägerström Skräddare: Rebecka Nygren Film: Palmer Lydebrant (delen visas inte på Scenkonstbiennalen) Producent: Anne Koutonen, Nadja Nilsson
Produktion: Hagar Malin Hellkvist Sellén/Västerbottens koreografiska
Vi rör oss mot slutet skapades i samproduktion med Norrlandsoperan med stöd av Kulturrådet, Konstnärsnämnden och Dans i Västerbotten i samarbete med Västerbottens museum och Midgårdsskolan.
Heavy as the heart är en performativ, personlig och suggestiv blackmetalmonolog som strävar genom mörkret mot ljuset och den pånyttfödelse vi alla någon gång längtar efter. Utifrån egna erfarenheter drar Josefin Ankarberg paralleller ända bak till den första häxan i litteraturen, Kirke, och iklär sig rollen som gudinnan som skickade Odysseus till dödsrikets portar för att genom blodsoffer locka fram de döda. Josefin utgår från hennes ungdomsår, där hon growlande gör upp med de män som har kommit att påverka hennes liv. Hon vänder på perspektiven, där en musikgenre som ofta ägts av det manliga perspektivet, nu istället blir hennes. Josefins inneboende ilska och sorg tar kraft från det som skapat hennes mörker men som också hjälper henne att bli fri från det.
Manus, regi och medverkan: Josefin Ankarberg Scenografi och video: Anna-Karin Rasmusson Musik: Veronica V-kaos Setterhall Ljus och teknik: Joel Dannerup Dramaturg: Amanda Fromell Grafisk form: Lisen Haglund ”Nattskiftet” Foto: Carla Orrego Feliz Producent: Karin Robérts
Är ett deltagarbaserat och allomslutande performance i formen av ett banbrytande balettkompani. Som publik tilldelas du en plats i kompaniet och tillsammans med de andra förbereder du dig för att framföra en uppsättning av Svansjön. Men innan ni intar scenen måste konventioner diskuteras och konstnärliga val fattas: Vilka populistiska, präktiga eller totalitära innebörder kan tolkas in i ett romantiskt slut eller en lite väl synkroniserad förflyttning? Vad handlar Svansjön egentligen om? Och vilka är svanarna?
Av: Poste Restante (Linn Hilda Lamberg & Stefan Åkesson) Koreografi: Majula Drammeh, Sebastian Lingserius, Yari Stilo Medverkande: Majula Drammeh, Linn Hilda Lamberg, Sebastian Lingserius, Yari Stilo, Stefan Åkesson Producent: Kajsa Antonsson
Är ett deltagarbaserat och allomslutande performance i formen av ett banbrytande balettkompani. Som publik tilldelas du en plats i kompaniet och tillsammans med de andra förbereder du dig för att framföra en uppsättning av Svansjön. Men innan ni intar scenen måste konventioner diskuteras och konstnärliga val fattas: Vilka populistiska, präktiga eller totalitära innebörder kan tolkas in i ett romantiskt slut eller en lite väl synkroniserad förflyttning? Vad handlar Svansjön egentligen om? Och vilka är svanarna?
Av: Poste Restante (Linn Hilda Lamberg & Stefan Åkesson) Koreografi: Majula Drammeh, Sebastian Lingserius, Yari Stilo Medverkande: Majula Drammeh, Linn Hilda Lamberg, Sebastian Lingserius, Yari Stilo, Stefan Åkesson Producent: Kajsa Antonsson
I ett enskilt besöksrum på ett kommunalt sjukhus samlas en brokig skara för att vaka och vänta, kanske sörja och sakna. Katja, Andrej, mamman och väninnan talar om livet, dess mening och ändlighet, de talar om sorgen, förlusterna, om kärleken. Mest av allt tycks de tala om dansen, dansen med stort D, Katjas dans. Dansen gäckar och fascinerar, den sägs ha uppkommit som en hyllning till smutsen och fasan, till det förvridna och tragiska, men ingen verkar helt kunna förstå eller förklara dansen, inte ens dansösen själv.
Ivan Vyrypaev har skrivit en sällsam och vacker pjäs som utforskar den mänskliga existensens villkor, lycka och elände. Livet ställs mot döden, provokativa politiska kommentarer avlöser utslitna kärleksförklaringar, och bråddjupa filosofiska resonemang blandas med de mest banala och pretentiösa utsagor.
Ivan Vyrypaev, född 1974 i Irkutsk, har avsagt sig sitt ryska medborgarskap och är sedan maj 2023 anhållen i sin frånvaro för att sprida falsk information om den ryska armén.
Av: Ivan Vyrypaev Regi: Olof Hanson Översättning:Nils Håkanson I rollerna: Frida Beckman, David Rangborg, Sandra Huldt, Ia Langhammer, Emil Hernried Musiker: Sole Gipp Ossler Ljus: Tobias Hallgren Scenografi/Kostym: Matilda Hyttsten Mask: Anna Olofson Musik och teknik: Sole Gipp Ossler Musik: Mikael Nilzén Koreografi: Ossi Niskala Sufflör: Fredric Odenborg Dramaturg/Regiassistent: Agnes Norlin Producent: Joakim Bayoumi Karlsson Teaterchef: Sophia Artin
ALLT BLIR INTE BRA, MEN DET GÅR ÄNDÅ
Vi är beredda att sätta allt på spel för att få lite närhet. Men vad gör man när kroppen är både ens bästa vän och värsta fiende?
Oxytocin är en vardagsnära dockteater om att vara människa av kött och blod. Föreställningen rör sig i gränslandet mellan barndom och vuxenliv.
Med inspiration från intervjuer med människor i olika åldrar skildras erfarenheter av, och relationen till, kroppen och dess förändring. Om pubertet, sex och åldrande. Om att vara rädd samtidigt som man längtar och att känna nyfikenhet i samma ögonblick som man äcklas. Inbäddat i en igenkännlig vardag, som rymmer både sårbarhet och grymhet, avtäcks det stora i det lilla.
Av och regi: Oskar Thunberg Med: Nikola Borggård Gavanozov, Vivi Lindberg, Malin Morgan, Wahid Setihesh, Ove Wolf Musiker: Daniel Ekborg, Mats Nahlin Scentekniker: Ellen Dynebrink, Krister Nylander Dockmakare och dockinstruktör: Jenny Bjärkstedt Scenografi, kostym och mask: Maja Döbling LJUS Christofer W Fogelberg Komposition: Daniel Ekborg, Simeon Hillert, Mats Nahlin Ljud: Simeon Hillert Dramaturg: Stefan Åkesson Producent: Lisa Nowotny
Hur långt är ett ögonblick? Är de det alldeles särskilda, eller är det egentligen ett
konstant flöde av ögonblick hela tiden? Vad är det för blick i ögonblicken? Är det
glimten i ögat? Och vart finns den där glimten i ögat?
GLIMT skapar låtsasregn av ögonblick, små små flyktiga sekunder som faller mjukt
kring oss. Vi befinner oss mitt i själva väderleken, genom monumentala och
vardagliga landskap där dansen vrids och vrängs medan vi längtar efter att skymta
en ljusglimt. En hyllning till det som inte går att konstruera, utan måste få uppstå och
bero på. En flört med vår fantasiförmåga. En tro på att i de minsta ögonblicken finns
de största glimtar av hopp.
Produktionen är en samproduktion mellan Norrdans och Estrad Norr.
Dansare: Lander Casier, Sonia Lautenbacher, Léana Licius Koreografi: Nicole Neidert i samarbete med dansarna Musik & ljuddesign: Elize Arvefjord Scenografi & kostymdesign: Nicole Neidert Turnétekniker & turnéledare: Helmer Olsson
Hur långt är ett ögonblick? Är de det alldeles särskilda, eller är det egentligen ett
konstant flöde av ögonblick hela tiden? Vad är det för blick i ögonblicken? Är det
glimten i ögat? Och vart finns den där glimten i ögat?
GLIMT skapar låtsasregn av ögonblick, små små flyktiga sekunder som faller mjukt
kring oss. Vi befinner oss mitt i själva väderleken, genom monumentala och
vardagliga landskap där dansen vrids och vrängs medan vi längtar efter att skymta
en ljusglimt. En hyllning till det som inte går att konstruera, utan måste få uppstå och
bero på. En flört med vår fantasiförmåga. En tro på att i de minsta ögonblicken finns
de största glimtar av hopp.
Produktionen är en samproduktion mellan Norrdans och Estrad Norr.
Dansare: Lander Casier, Sonia Lautenbacher, Léana Licius Koreografi: Nicole Neidert i samarbete med dansarna Musik & ljuddesign: Elize Arvefjord Scenografi & kostymdesign: Nicole Neidert Turnétekniker & turnéledare: Helmer Olsson
–
MÄRIT – work-in-progress (Off- programmet)
C-nen
Estrad Norr/Region Jämtland Härjedalen och Östersunds kommun
En föreställning/performanceverk som arbetas fram i lager under flera utspridda
repetitionsperioder. Bygger på romanen Märit (1965) av Ing-Marie Eriksson, utifrån vilken Malin Nord har gjort en fri bearbetning för scenen.
Kajsa Isakson och koreografen/dansaren Destiny af Kleen tar avstamp från
berättelsens kärna: frågor om utanförskap, normer och hur samhället hanterar dem som inte passar in i dess ramar. Verket rör sig genom tid och minne, där nuet och det förflutna flätas samman. I centrum står Märit – en ung kvinna med funktionsvariation, vars existens utmanar omgivningens föreställningar om normalitet. Men istället för att ge en förklarande eller didaktisk skildring av hennes liv, låter vi Märit vara just det hon är – en närvaro, en kraft, en existens som inte måste förklaras eller förstås helt och hållet. Kropp och rum blir bärare av minnen, känslor och konflikter, där scenrummet både är en konkret plats och en mental, emotionell och historisk yta. Genom text, musik, rörelse och visuella element skapas en berättelse som känns i kroppen lika mycket som den upplevs genom orden.
Publiken får ta del av berättelsen från början till slut och ser hur Märit som kraft och närvaro utvecklas på scenen.
Ing-Marie Eriksson debuterade 1965 med romanen MÄRIT, är en nutida klassiker. Hon berättade, den för henne, sanna berättelsen om flickan Märit som hon bodde granne med i Sikås när hon var barn.
Kajsa Isakson är en neuroqueer AuDHDer, konstnär och regissör som utmanar neurotypiska normer och lyfter neurodivergenta röster. I Märit skapar hon multisensoriska upplevelser med verbala och icke-verbala uttryck. I sin forskning, vid Stockholms konstnärliga högskola skapa hon r neuroaffirmativa utrymmen för att skärpa scenkonsten.
Destiny af Kleen, dansare och koreograf skapar konst utifrån den minoritetsidentitet hon befinner sig i som afrosvensk i Sverige. I rörelseskapandet och gestaltningen av manus så tar hon tillvara Märits utanförskap genom det mellanförskapfilter som hennes kropp och konst förmedlar.
Malin Nord, författare och dramatiker. Medlem i Rådet för samisk litteratur inom Svenska Författarförbundet samt arbetar för samiskt författarcentrum Tjállegoahte i Jokkmokk. Har tidigare arbetat som redaktör för tidskriften Provins – norrländsk litterär tidskrift.
–
Föreställning med Louise Fontain Najavaraq & Apayauk
Heavy as the heart är en performativ, personlig och suggestiv blackmetalmonolog som strävar genom mörkret mot ljuset och den pånyttfödelse vi alla någon gång längtar efter. Utifrån egna erfarenheter drar Josefin Ankarberg paralleller ända bak till den första häxan i litteraturen, Kirke, och iklär sig rollen som gudinnan som skickade Odysseus till dödsrikets portar för att genom blodsoffer locka fram de döda. Josefin utgår från hennes ungdomsår, där hon growlande gör upp med de män som har kommit att påverka hennes liv. Hon vänder på perspektiven, där en musikgenre som ofta ägts av det manliga perspektivet, nu istället blir hennes. Josefins inneboende ilska och sorg tar kraft från det som skapat hennes mörker men som också hjälper henne att bli fri från det.
Manus, regi och medverkan: Josefin Ankarberg Scenografi och video: Anna-Karin Rasmusson Musik: Veronica V-kaos Setterhall Ljus och teknik: Joel Dannerup Dramaturg: Amanda Fromell Grafisk form: Lisen Haglund ”Nattskiftet” Foto: Carla Orrego Feliz Producent: Karin Robérts
Är ett deltagarbaserat och allomslutande performance i formen av ett banbrytande balettkompani. Som publik tilldelas du en plats i kompaniet och tillsammans med de andra förbereder du dig för att framföra en uppsättning av Svansjön. Men innan ni intar scenen måste konventioner diskuteras och konstnärliga val fattas: Vilka populistiska, präktiga eller totalitära innebörder kan tolkas in i ett romantiskt slut eller en lite väl synkroniserad förflyttning? Vad handlar Svansjön egentligen om? Och vilka är svanarna?
Av: Poste Restante (Linn Hilda Lamberg & Stefan Åkesson) Koreografi: Majula Drammeh, Sebastian Lingserius, Yari Stilo Medverkande: Majula Drammeh, Linn Hilda Lamberg, Sebastian Lingserius, Yari Stilo, Stefan Åkesson Producent: Kajsa Antonsson
–
Jag for ner till bror / Manne viellen gåajkoe vöölkim
Jana återvänder till sin barndomsby och möter ett hem som påminner om trauman, en Bror som är på väg att supa ihjäl sig, en John som hon inte kommer ihåg och fler frågor än svar. Barndomen smyger sig på när hon försöker reda i sina relationer, men tiden har förvridit både minnen och narrativ. Vad hände egentligen? Det här är den stora berättelsen om det lilla samhället och människorna som befolkar det. Vi rör oss över tid och rum för att bit för bit pussla ihop detta drama om en kvinnas uppgörelse med sin egen historia.
Teater Västernorrlands Jag for ner till bror är en dramatisering av Karin Smirnoffs hyllade trilogi om Jana Kippo.
KONSTNÄRLIGT TEAM
Manus: Ivar Waldemarson Regi: Julia Marko-Nord Scenografi- och kostymdesign: Sven Haraldsson Ljusdesign: Magnus Stolpe Komposition: Martin Hederos Ljudtekniker: Henrik Heinrich Maskdesign: Jessica Hedin Dramaturg: Alexandra Loonin Medverkande: Amanda Jansson, Victor Wigardt, Helena Svartling, Martin Pareto
ALLT BLIR INTE BRA, MEN DET GÅR ÄNDÅ
Vi är beredda att sätta allt på spel för att få lite närhet. Men vad gör man när kroppen är både ens bästa vän och värsta fiende?
Oxytocin är en vardagsnära dockteater om att vara människa av kött och blod. Föreställningen rör sig i gränslandet mellan barndom och vuxenliv.
Med inspiration från intervjuer med människor i olika åldrar skildras erfarenheter av, och relationen till, kroppen och dess förändring. Om pubertet, sex och åldrande. Om att vara rädd samtidigt som man längtar och att känna nyfikenhet i samma ögonblick som man äcklas. Inbäddat i en igenkännlig vardag, som rymmer både sårbarhet och grymhet, avtäcks det stora i det lilla.
Av och regi: Oskar Thunberg Med: Nikola Borggård Gavanozov, Vivi Lindberg, Malin Morgan, Wahid Setihesh, Ove Wolf Musiker: Daniel Ekborg, Mats Nahlin Scentekniker: Ellen Dynebrink, Krister Nylander Dockmakare och dockinstruktör: Jenny Bjärkstedt Scenografi, kostym och mask: Maja Döbling LJUS Christofer W Fogelberg Komposition: Daniel Ekborg, Simeon Hillert, Mats Nahlin Ljud: Simeon Hillert Dramaturg: Stefan Åkesson Producent: Lisa Nowotny
ALLT BLIR INTE BRA, MEN DET GÅR ÄNDÅ
Vi är beredda att sätta allt på spel för att få lite närhet. Men vad gör man när kroppen är både ens bästa vän och värsta fiende?
Oxytocin är en vardagsnära dockteater om att vara människa av kött och blod. Föreställningen rör sig i gränslandet mellan barndom och vuxenliv.
Med inspiration från intervjuer med människor i olika åldrar skildras erfarenheter av, och relationen till, kroppen och dess förändring. Om pubertet, sex och åldrande. Om att vara rädd samtidigt som man längtar och att känna nyfikenhet i samma ögonblick som man äcklas. Inbäddat i en igenkännlig vardag, som rymmer både sårbarhet och grymhet, avtäcks det stora i det lilla.
Av och regi: Oskar Thunberg Med: Nikola Borggård Gavanozov, Vivi Lindberg, Malin Morgan, Wahid Setihesh, Ove Wolf Musiker: Daniel Ekborg, Mats Nahlin Scentekniker: Ellen Dynebrink, Krister Nylander Dockmakare och dockinstruktör: Jenny Bjärkstedt Scenografi, kostym och mask: Maja Döbling LJUS Christofer W Fogelberg Komposition: Daniel Ekborg, Simeon Hillert, Mats Nahlin Ljud: Simeon Hillert Dramaturg: Stefan Åkesson Producent: Lisa Nowotny
Plötsligt inser man att ingenting är som man trodde. De vildaste fantasierna visar sig vara verkliga. Och de tryggaste sanningarna var rakt igenom lögn. Eller?
Konspiration är en berättelse om Sverige under tre olika epoker. Om sanningarna vi tagit för givna. Om optimismen, framtidstron och de pålitliga auktoriteterna. Om lögnerna som avslöjats. Om Vietnam-demonstrationer, Palme-mord och LSD-experiment. Och om människorna som inte längre vet vad och vem man kan lita på.
Erik Uddenbergs nyskrivna pjäs är delvis byggd på intervjuer, om hur människors syn på samhället förändrats över tid. Med början i 60-talet rör vi oss framåt, via nutiden, mot ljuset i tunneln.
Medverkande:
Filip Alexanderson, Thérèse Brinnande, Siri Hamari, Maria Johansson Josephsson, Melinda Kinnaman, Doreen Ndagire, Andreas T Olsson, Marcus Vögeli
Av: Erik Uddenberg Regi: Suzanne Osten Scenografi: Annika Tosti Kostym: Anna Heymowska Ljus: Torben Lendorph Musik: Maria Johansson Josephsson Musikproduktion: Nicklas Thelin Koreografi: Soledad Howe, Rasmus Ölme Ljud: Jacob Wilhelmsson Peruk och mask: Moa Hedberg, Anne-Charlotte Reinhold Foto: Sara P Borgström Magikonsult: Axel Adlercreutz Dramaturg: Joel Nordström
Medverkande:
Ungdomarna Lag 1
Tarza Nader, Alice Franke, Yassin Gardell, Josefine Svanholm, Marven Mikho Medverkande:
Ungdomarna lag 2
Nadja Bech, Nicklas Björk, Oliver Blomqvist, Davin Amini, Joy Ghavi
Heavy as the heart är en performativ, personlig och suggestiv blackmetalmonolog som strävar genom mörkret mot ljuset och den pånyttfödelse vi alla någon gång längtar efter. Utifrån egna erfarenheter drar Josefin Ankarberg paralleller ända bak till den första häxan i litteraturen, Kirke, och iklär sig rollen som gudinnan som skickade Odysseus till dödsrikets portar för att genom blodsoffer locka fram de döda. Josefin utgår från hennes ungdomsår, där hon growlande gör upp med de män som har kommit att påverka hennes liv. Hon vänder på perspektiven, där en musikgenre som ofta ägts av det manliga perspektivet, nu istället blir hennes. Josefins inneboende ilska och sorg tar kraft från det som skapat hennes mörker men som också hjälper henne att bli fri från det.
Manus, regi och medverkan: Josefin Ankarberg Scenografi och video: Anna-Karin Rasmusson Musik: Veronica V-kaos Setterhall Ljus och teknik: Joel Dannerup Dramaturg: Amanda Fromell Grafisk form: Lisen Haglund ”Nattskiftet” Foto: Carla Orrego Feliz Producent: Karin Robérts
Är ett deltagarbaserat och allomslutande performance i formen av ett banbrytande balettkompani. Som publik tilldelas du en plats i kompaniet och tillsammans med de andra förbereder du dig för att framföra en uppsättning av Svansjön. Men innan ni intar scenen måste konventioner diskuteras och konstnärliga val fattas: Vilka populistiska, präktiga eller totalitära innebörder kan tolkas in i ett romantiskt slut eller en lite väl synkroniserad förflyttning? Vad handlar Svansjön egentligen om? Och vilka är svanarna?
Av: Poste Restante (Linn Hilda Lamberg & Stefan Åkesson) Koreografi: Majula Drammeh, Sebastian Lingserius, Yari Stilo Medverkande: Majula Drammeh, Linn Hilda Lamberg, Sebastian Lingserius, Yari Stilo, Stefan Åkesson Producent: Kajsa Antonsson
Är ett deltagarbaserat och allomslutande performance i formen av ett banbrytande balettkompani. Som publik tilldelas du en plats i kompaniet och tillsammans med de andra förbereder du dig för att framföra en uppsättning av Svansjön. Men innan ni intar scenen måste konventioner diskuteras och konstnärliga val fattas: Vilka populistiska, präktiga eller totalitära innebörder kan tolkas in i ett romantiskt slut eller en lite väl synkroniserad förflyttning? Vad handlar Svansjön egentligen om? Och vilka är svanarna?
Av: Poste Restante (Linn Hilda Lamberg & Stefan Åkesson) Koreografi: Majula Drammeh, Sebastian Lingserius, Yari Stilo Medverkande: Majula Drammeh, Linn Hilda Lamberg, Sebastian Lingserius, Yari Stilo, Stefan Åkesson Producent: Kajsa Antonsson
Plötsligt inser man att ingenting är som man trodde. De vildaste fantasierna visar sig vara verkliga. Och de tryggaste sanningarna var rakt igenom lögn. Eller?
Konspiration är en berättelse om Sverige under tre olika epoker. Om sanningarna vi tagit för givna. Om optimismen, framtidstron och de pålitliga auktoriteterna. Om lögnerna som avslöjats. Om Vietnam-demonstrationer, Palme-mord och LSD-experiment. Och om människorna som inte längre vet vad och vem man kan lita på.
Erik Uddenbergs nyskrivna pjäs är delvis byggd på intervjuer, om hur människors syn på samhället förändrats över tid. Med början i 60-talet rör vi oss framåt, via nutiden, mot ljuset i tunneln.
Medverkande:
Filip Alexanderson, Thérèse Brinnande, Siri Hamari, Maria Johansson Josephsson, Melinda Kinnaman, Doreen Ndagire, Andreas T Olsson, Marcus Vögeli
Av: Erik Uddenberg Regi: Suzanne Osten Scenografi: Annika Tosti Kostym: Anna Heymowska Ljus: Torben Lendorph Musik: Maria Johansson Josephsson Musikproduktion: Nicklas Thelin Koreografi: Soledad Howe, Rasmus Ölme Ljud: Jacob Wilhelmsson Peruk och mask: Moa Hedberg, Anne-Charlotte Reinhold Foto: Sara P Borgström Magikonsult: Axel Adlercreutz Dramaturg: Joel Nordström
Medverkande:
Ungdomarna Lag 1
Tarza Nader, Alice Franke, Yassin Gardell, Josefine Svanholm, Marven Mikho Medverkande:
Ungdomarna lag 2
Nadja Bech, Nicklas Björk, Oliver Blomqvist, Davin Amini, Joy Ghavi