Urvalskommittén klar för Scenkonstbiennalen 2019!

Äntligen kan vi avslöja den erfarna och kompetenta urvalskommittén till Scenkonstbiennalen 2019.
Följande personer ingår i gruppen:

Karin Helander (ordförande), författare, kritiker och professor i teatervetenskap vid Stockholms Universitet

Nina Björby, ordförande Kulturberedningen Region Västerbotten

Anneli Dufva, litteratur- och teaterkritiker, Sveriges Radio

Jan Dzedins, kulturchef Emmaboda kommun

Dritero Kasapi, biträdande scenkonst- och teaterchef, Kulturhuset Stadsteatern Stockholm

Signe Landin, fd danskonsulent/verksamhetschef, DIS/Dans i Stockholms stad och län

Joakim Rindå, verksamhetsutvecklare, Riksteatern

Mario Castro Sepulveda, kommunikatör, turnéläggare, Teater 23 i Malmö

Lis Hellström Sveningson, scenkonstkritiker, Göteborgs-Posten

Läs mer om kommittén här.

Nu väntar vi med spänning på att våra medlemmar ska nominera sina käraste toppföreställningar.
Scenkonstbiennalen har funnits i sin nuvarande form i tre biennaler. Tidigare var det en teater- och en dansbiennal med kritikerjury som utsåg alla produktioner. Sedan kom nomineringssystemet och en bredare yrkesrepresentation i urvalskommittén.

Kriterier och regler har prövats och utvecklats från gång till gång och i år finns det några nyheter. Urvalskommittén får både välja bland de nominerade och bland icke-nominerade, men majoriteten ska vara ur de nominerade. För att nominera behöver du vara medlem i Scensverige. De flesta producenter brukar nominera en föreställning var, men det har också förekommit att någon nominerat hela sin repertoar. För att balansera detta har Scensveriges styrelse tagit fram ett system baserat på storlek och årsverken, som talar om hur många produktioner respektive producent kan nominera.

Läs hur de nya nomineringsreglerna ser ut här.
Och ställ in dig på en fantastisk vecka i maj 2019. Inom kort har vi kommit så långt med överenskommelsen med nästa biennalstad att vi kan avslöja den. Håll ut!

Ulricha Johnson, verksamhetschef Scensverige
Foto Peter Knutson

 

 

 

 

 

 

Bilden överst är tagen av Jenny Baumgartner på Scenkonstbiennalen 2017.