Pressmeddelande: Utvalda produktioner Scenkonstbiennalen 2021

SCENSVERIGE PRESENTERAR URVALET TILL SCENKONSTBIENNALEN 2021

VI SATSAR OSS UR KRISEN! ÄR NI MED?
DIGITAL SCENKONSTBIENNAL I HELA LANDET 18-21 MAJ 2021
 I december fattade Scensverige det oundvikliga beslutet att göra 2021 års Scenkonstbiennal till en semidigital biennal. Kan digitala visningar räknas som scenkonst? Många av oss är inte övertygade. Kan digitala visningar visa på kraft, innovation, konstnärlighet och väcka känslor? Många av oss är övertygade. Behöver vi som älskar, lever och tror på scenkonst föra viktiga samtal och mötas på en plattform för att reflektera över annat än krisstöd och publikrestriktioner? Tveklöst!

VALDA PRODUKTIONER
Vi kan idag stolt tillkännage vilka produktioner som valts ut till Scenkonstbiennalen 2021.

Vi som fick leva om våra liv – Backa Teater & Dramaten av och i regi av Mattias Andersson

Don Quijote – Folkteatern i regi av Erik Holmström

#ärdetkrigän – Galeasen av Mikhail Durnenkov i regi av Natalie Ringler

Flottarkärlek – Hagar Malin Hellkvist Sellén

Klaus Nomi – Unga på Operan/Kungliga Operan med text av Lucas Svensson, regi av Sunil Munshi

Proxy – Norrdans i koreografi av Martin Forsberg tillsammans med Søs Gunver Ryberg och Chrisander Brun

StM – Ofelia Jarl Ortega

På spaning efter den tid som flytt – Orionteatern med manus och regi av Maja Salomonsson & Nina Jeppsson

Min Morfar Prosten – PotatoPotato Scenkonst

Peter & Janne gör slut – Regionteater Väst med regi av Mattias Brunn tillsammans med Jan Coster, Peter Lorentzon & Jimmy Dahlqvist

För att jag säger det – Unga Klara i regi av Farnaz Arbabi efter en idé av Gustav Deinoff och Farnaz Arbabi

Urvalskommittén, bestående av Lis Hellström Sveningson (ordförande), Lena Engström, Mahmoud Al Zeeb, Malin Palmqvist, Roger Wilson och Martin Forsberg:

– Scenkonsten lever! Trots pandemi har urvalskommittén under 2019 och 2020 sett närmare 250 föreställningar. Med det senare årets nedlagda scenföreställningar, stängda teatrar och uteblivna resor har vi känt oss som den digitala publikens förtrupp. Det vi inte har kunnat nå live har vi fått se på skärm. Vi bad också om spaningshjälp hos Svenska Teaterkritikers förening, och tackar för gensvaret. Uppgiften har som alltid varit att försöka hitta scenkonst av hög konstnärlig kvalitet och särskilt intresse. Urvalskommittén har mött ett vitt förgrenat utbud, föreställningar med stora, bullrande grepp, likaväl som förtätade solon och monologer. Vi har noterat samarbeten mellan institutioner och fria producenter, nya spelplatser och formförnyelse. Efter inträngande diskussioner, även de främst i digital form, har vi gjort vårt urval.

Scensverige för dialog med var och en av upphovspersonerna om på vilket sätt just den uppsättningen bör visas för att komma till sin rätt.
Martin Forsberg har inte deltagit i vare sig diskussion eller beslut angående föreställningen Proxy.

MÖTEN
Förutom valda produktioner kommer programmet fyllas med möten, seminarier, paneldebatter och workshops. I år är alla punkter gratis och öppna för alla som är intresserade. Vi uppmanar alla att tipsa morfar, grannen, syrran, Tinderdejten, fotbollstränaren eller kompisgänget!

– Fan ska vara kulturarbetare denna period, säger verksamhetschef Ulricha Johnson. Branschen och scenkonstnärerna hungrar efter sammanhang, och publiken längtar efter att ta del av de fantastiska konstnärskap och banbrytande produktioner som finns. Inget vi gör kommer kunna återskapa magin med en livebiennal, men vi ska göra allt för att skapa något som blir minnesvärt, utvecklande, sammanfogande, inspirerande och nydanande. Det finns också intressanta demokrati- och tillgänglighetsaspekter med den digitala formen.

OM OSS
Scensverige är landets största, neutrala medlemsorganisation för scenkonst, med uppdrag att främja och stärka den svenska scenkonsten både hemma och i världen. Genom samarbete och idéutbyte utökar vi de internationella relationerna och sprider kunskap om scenkonsten. Våra medlemmar är institutioner, organisationer och fria grupper som bedriver konstnärlig, pedagogisk, vetenskaplig eller facklig verksamhet inom scenkonst.

Scensverige är svenskt center i International Theatre Institute, som bildades av UNESCO 1949.

Scenkonstbiennalen är det största samlande arrangemanget för scenkonst i Sverige. Upp till 1600 personer brukar samlas i en stad för att ta del av det bästa av de senaste två årens scenkonst. Årets biennalstad skulle vara Västerås, men det arrangemanget är flyttat till 2022.

Scenkonstbiennalen 2021 möjliggörs av främjandestöd från Kulturrådet.

Ulricha Johnson, Verksamhetschef Scensverige