Pressmeddelande: Produktionerna till Scenkonstbiennalen 2023 klara

Scenkonstbiennalen firar 30 år och återvänder dit allt startade – Stockholm. Den 30 maj – 4 juni slår Dramaten upp sina dörrar på vid gavel och står som värd för årets biennal. Här presenteras de 14 utvalda produktionerna.

Urvalskommittén från branschorganisationen Scensverige har haft i uppdrag att välja ut föreställningar som ska presenteras under Scenkonstbiennalen 2023. Urvalet består av scenkonstproduktioner av hög konstnärlig kvalitet och utgörs av de som urvalskommittén anser vara de mest intressanta och som har haft premiär under spelperioden 1 januari-31 december 2022.

– Uppdaterad operakonst, vässade klassiker, heldagsteater och föreställningar som hittar rätt ton för den unga publiken återfinns i urvalet om 14 produktioner till Scenkonstbiennalen 2023. I en pressad tidsanda, där kulturen riskerar att bli tillbakahållen, har urvalskommittén funnit scenkonst som bjuder motstånd mot snabbkonsumtionskulturen och vågar lita på publikens intresse och smak, säger Lis Hellström Sveningson, ordförande i urvalskommittén 2023.

– Det är historiskt tätt i repertoaren eftersom så många produktioner som skapades under pandemin trängs på scenerna med det som skapas just nu. För den som älskar att gå på teater, dans, opera och performance är det svårt att hinna se allt. Det är då extra kul att kunna erbjuda en vecka av gästspel med det bästa och mest intressanta som spelats i hela landet, säger Ulricha Johnson, verksamhetschef Scensverige.

Nedan presenteras de 14 utvalda produktionerna, där flertalet kommer att gästspela på olika scener runt om i Stockholm under biennalveckan. Biljetter och hela veckoprogrammet fyllt med samtal, readings, workshops och seminarier släpps den 29:e mars.

Utvalda produktioner 2023

För mer information kontakta:
Jenny Baumgartner, kommunikatör Scensverige, 0735-60 20 81, jenny@scensverige.se
Lena Törner, pressansvarig Dramaten, 0703-72 61 47, lena.torner@dramaten.se

Urvalskommittén har inför årets val sett 242 föreställningar. Ledamöterna är baserade i olika delar av landet och har rest runt för att säkerställa att utbudet i hela landet täcks. I de fall där spelperioden är förbi har föreställningarna setts digitalt. Minst två ledamöter ur urvalskommittén tar del av varje produktion som nominerats av Scensveriges medlemsorganisationer, detta år var antalet nomineringar 130. Minst hälften av biennalens produktioner ska vara ur de nominerade, men kommittén kan även välja icke-nominerade produktioner. Årets urval består av 9 nominerade föreställningar och 5 ytterligare val. Urvalskommittén är utsedd av Scensveriges styrelse, som består av medlemsrepresentanter från hela branschen. Eftersom den förra Scenkonstbiennalen senarelades ett år pga pandemin har årets urvalsperiod varit kortare än vanligt, och endast produktioner som haft sin urpremiär under 2022 har kunnat väljas. Läs mer om kriterier för nominering och urval här.

Läs mer i vårt arkiv om tidigare biennaler!