Hög tid att nominera

Nu närmar sig deadline för nomineringar till såväl program som föreställningar till Scenkonstbiennalen i Malmö 26-31 maj 2015.

Måndag 3 november är sista dagen att nominera förslag på seminarier, samtal och debatter. Nominera ditt förslag här.

Måndag 1 december är sista dagen att nominera föreställningar. Nominera ditt förslag här.

Läs mer om Scenkonstbiennalen.

Branschdag för scenkonsten

Den 27 oktober arrangerar Trappan ett heldagsprogram med internationell prägel på Borås Stadsteater. Bland föreläsarna märks Stephen Langridge, GöteborgsOperan konstnärliga ledare för opera och drama, och Ulrika Josephsson, frilansande producent och tidigare bland annat VD och konstnärlig ledare för Folkteatern i Göteborg. 

Läs mer om branschdagen och anmäl dig på Trappans hemsida.

 

 

Sök bidrag från Konstnärsnämnden

Nu är det dags att söka bidrag för projekt, internationellt kulturutbyte och resor från Konstnärsnämnden. Sista ansökningsdag för projekbidrag är redan 16 oktober. 

Läs mer på Konstnärsnämndens hemsida.

Råd till en kommande kulturminister

RÅD FRÅN EN ENAD SCENKONSTBRANSCH TILL EN KOMMANDE KULTURMINISTER

 

TA VARA PÅ SCENKONSTENS MÖJLIGHETER!
Kulturen var inte valets viktigaste fråga, men nu är det dags att lyfta fram den.

Den kommande regeringen har allt att vinna på att satsa på scenkonsten!
Den professionella scenkonsten i Sverige är mångfacetterad och har ett starkt publikstöd. Den innefattar stora och små institutioner runt om i landet, flera hundra fria teater- och dansgrupper, producenter och evenemangsbolag. Sammantaget visas många tusen föreställningar om året för en publik på närmare 7 milj.

Det finns alla möjligheter att sprida den till ännu fler, skapa en starkare infrastruktur och utveckla samverkan med andra områden.

Samtidigt medför urgröpta resurser att högklassig och efterfrågad scenkonst idag inte når så många som den skulle kunna. Bristen på utvecklingsmöjligheter skapar ineffektivitet.

Scenkonsten har en avgörande roll för att förverkliga nationella, regionala och lokala kulturpolitiska mål. Den bidrar aktivt till att verka för yttrandefrihet, integration och hållbar utveckling.

Vi vet att en kulturminister inte kan åstadkomma detta ensam utan att det krävs dialog och samverkan. Vi föreslår därför:

 

SAMVERKA MED BRANSCHEN!
Att utnyttja scenkonstens potential ger mycket tillbaka. Vi som företräder scenkonstbranschen ser fram emot att bidra med den kompetens och kunskap vi har för att vi gemensamt ska uppnå målet om en scenkonst för alla!

 

SAMVERKA MED UTBILDNINGSMINISTERN OM SCENKONST I SKOLAN
Kulturens roll i skolan behöver stärkas genom ökning av estetiska ämnen och samverkan med kulturskolan. Skolornas eget arbete med kulturen ska finansieras inom den ordinarie skolbudgeten. Skapande skola är inte lösningen för att nå ut med scenkonsten. Istället för att fungera som ett komplement, har det i många fall blivit en ersättning för
scenkonst för eleverna. Alla barn och ungdomar i skolan bör garanteras minst en professionell scenkonstupplevelse per termin.

 

SAMVERKA MED ARBETSMARKNADSMINISTERN OM ATT STÄRKA KULTURARBETSMARKNADEN
Teater-, dans-, och musikallianserna har blivit en tredje anställningsform som gör det möjligt för idag ca 300 frilansande artister att få trygghet och utvecklingsmöjligheter mellan uppdragen. Andra viktiga frågor med koppling till arbetsmarknadsområdet gäller ökat stöd till regionala lösningar för kompetensutveckling och förstärkt stöd till
centrumbildningarna inom scenkonsten.

 

SAMVERKA MED SVERIGES KOMMUNER OCH LANDSTING OM EN INFRASTRUKTUR FÖR ATT MÖTA SCENKONST ÖVER HELA LANDET
Det saknas ett välutvecklat stöd till arrangörer och ett distributionssystem för scenkonsten för både barn, unga och vuxna. Under de senaste åren har en del nät slagits sönder, genom indragna konsulenter och kultursekreterare och genom att kommunerna brister i samverkan.

För att tillgängliggöra scenkonsten för alla krävs en infrastruktur av arrangörer och förmedlare i hela landet. Detta kräver regionala och kommunala insatser men även en nationell samverkan.

 

SAMVERKA MED UTRIKESMINISTERN OM ATT FÖRSTÄRKA DET INTERNATIONELLA KULTURUTBYTET
Idag saknas nödvändiga resurser och en samlad kulturpolitik för att uppnå det kulturpolitiska målet om att främja internationellt och interkulturellt utbyte. Det behövs både en ökad närvaro av svensk scenkonst utomlands och ett ökat utbyte. Vi ser många möjligheter att uppnå detta genom en förbättrad samordning, stärkt finansiering och
förenkling av de idag komplicerade regelverken. Ett led i detta är inrättandet av ett internationellt sceninfokontor.

 

SAMVERKA MED SOCIALMINISTERN OM DE SOCIALA REGELVERKEN
Om konsten ska kunna utvecklas måste villkoren för de konstnärliga utövarna förbättras. Skatte- och trygghetssystemen behöver anpassas för att möta flexibla arbetsförhållanden. Den politiska samsyn som finns i den nu pågående statliga socialförsäkringsutredningen om bristerna i nuvarande regelverk måste leda till konkreta resultat.

 

SAMVERKA MED INTEGRATIONSMINISTERN OM ETT KULTURLIV FÖR ÖKAD MÅNGFALD
Att spegla hela mångfalden i kulturlivet är en stor utmaning. Inom scenkonsten pågår ett stort arbete för att bredda utbudet och rekryteringen och det finns en mängd viktiga initiativ. Scenkonsten är en viktig arena för att förmedla erfarenheter och kunskap från olika håll. Dock skulle det behövas en samlad satsning på detta område liksom man tidigare gjort framgångsrika nationella satsningar för att öka jämställdheten i kulturlivet.

 

SAMVERKA MED FINANSMINISTERN OM EN UTÖKAD BUDGET
Under olika regeringar har anslagen till scenkonstens institutioner inte följt med kostnadsutvecklingen. Den urholkning av anslagen som pågår år från år undergräver möjligheterna att upprätthålla kvaliteten och omfattningen av verksamheterna samtidigt som utrymmet för förnyelse och utveckling krymper.

För den fria scenkonsten är läget än mer alarmerande. Redan sköra verksamheter pressas ytterligare och nya aktörer ges inte ges utrymme att växa och utvecklas.

Det är också nödvändigt att stärka stödet till fria kulturskapare. Till exempel har utrymmet för ny svensk dramatik minskat betydligt under de senaste åren.

 

Vi som riktar dessa råd till den kommande kulturministern vet att scenkonsten har en viktig uppgift för att bidra till många samhälleliga områden. Det vi saknar är en dialog om hur andra områden kan bidra till scenkonsten och kulturlivet till gagn för en bred allmänhet.

svenskscenkonst

teaterforbundet.jpgTeaterunionen

teatercentrum.jpgdanscentrum-webb.jpg

sveriges dramatikerforbund

Lansteatrarna.jpg

Här kan du ladda ner Kulturpolitiska kommitténs Råd till en kommande kulturminister.

Lule Stassteater

Vi vill passa på att varm välkomna vår nya medlem Lule Stassteater!

stass.png

 

Lule Stassteater är en frigrupp baserad i Luleå. Så här beskriver de sig själva:

 

Vi är en aktuell och vass teater som inte är rädda för att ta tag i svåra ämnen. Vi utmanar vår publik och öppnar upp för egna frågeställningar hos publiken. Vi är hela tiden i process och arbetar med en samtidsdiskussion. Vi arbetar för att synliggöra verkligheten ur ett perspektiv samhället inte är van att se den.

Vi varierar gärna olika uttryck i våra produktioner. Vi erbjuder interaktivt samarbete i samband med föreställningarna. Vi anser att barn och ungdomar är den viktigaste publiken. Därför vill vi erbjuda vår publik högkvalitativ barn- och ungdomsteater oavsett geografisk och socioekonomisk bakgrund.

När vi inte är på hemmaplan och spelar föreställningar i vår lokal eller i Luleå Stadspark turnerar vi i de fyra nordligaste länen (dvs. Norrbotten, Västerbotten, Jämtland och Västernorrlands län) med olika föreställningar och workshops. Vi är ofta ute på förskolor och skolor men träffar även vår publik genom offentliga sammanhang som t.ex. olika festivaler.

Läs mer om Lule Stassteater på deras hemsida.

Intervju i SR angående vår artikel

Nu måste kulturpolitiken upp på den politiska dagordningen efter att ha lyst med sin frånvaro i ännu en valrörelse, och där kan scenkonsten spela en central roll. Det tycker scenkonstens arbetsgivare och fack.

I en debattartikel i Svenska Dagbladet idag, undertecknad av arbetsgivarna i Svensk scenkonst, facket Teaterförbundet och intresseorganisationen Teaterunionen, får Sveriges blivande nya kulturminister – vem det nu blir – rådet att samverka med andra samhällsområden.

– Vi vill helt enkelt peka nu på att här finns det möjligheter till kommande val och inför de här åren som kommer nu, att samverka med branschen, säger Svensk scenkonsts ordförande Stefan Forsberg.

Det handlar med andra ord om att:

– Se till att vi genom olika samarbeten inom andra samhällsområden kan se till att kulturen får ett ännu starkare fäste, både hos våra samhällsmedborgare men också hos våra politiker och beslutsfattare.

Forsberg och de andra pekar på vad de ser som “scenkonstens avgörande roll” för att förverkliga nationella, regionala och lokala kulturpolitiska mål, hur mindre och större institutioner, fria grupper och producenter runt om i landet skapar tusentals föreställningar varje år för en publik på enligt uppgift nära sju miljoner personer.

Men samtidigt pekar de på hur många fler som scenkonsten skulle kunna nå med reformer av olika slag, reformer som de säger att den blivande kulturministern inte kan åstadkomma själv. Därför får hen till att börja med rådet att diskutera med branschen hur den kan bidra till samhället på olika områden …

– … men också hur andra områden kan bidra till att göra scenkonsten ännu starkare. Det måste man diskutera utifrån varje samhällsområde som finns, och det är det som är vår ambition: vi öppnar dörren, vi sträcker ut handen och vi hoppas på en god dialog om hur vi kan göra scenkonsten ännu starkare i framtiden, säger Stefan Forsberg.

Om du ger några exempel då?

– Kulturens roll i skolan. De estetiska ämnenas närvaro. Vi ser att de försvinner. Vi vill att samtalen med utbildningsministern-kulturen måste vara närvarande i skolan. Det handlar om hur man kan se till att vi har en scenkonst över hela landet, där vi exempelvis kan jobba tillsammans med Sveriges kommuner och landsting att utveckla ett stöd för olika arrangörer, se till att man kan få tillgång till scenkonst över hela landet. Det handlar också om att tillsammans med en integrationsminister kunna spegla mångfalden i ett kulturliv – det är en väldigt stor utmaning för oss, säger Forsberg.

_______________________________________________________________________________________________

Publicerat måndag 15 september kl 12:58 på sverigesradio.se

Råd till en kulturminister


Idag publicerar vi en artikel i Svenska Dagbladet tillsammans med Svensk Scenkonst och Teaterförbundet.

Artikeln går också att läsa här.


TA VARA PÅ SCENKONSTENS MÖJLIGHETER!

Kulturen blev inte valets viktigaste fråga, men nu är det dags att lyfta fram den. Den kommande regeringen har allt att vinna på att satsa på scenkonsten!

Den professionella scenkonsten i Sverige har ett starkt publikstöd. Den innefattar stora och små institutioner runt om i landet, hundratals fria grupper och producenter. Varje år visas många tusen föreställningar för en publik på närmare 7 milj.

Scenkonsten har en avgörande roll för att förverkliga nationella, regionala och lokala kulturpolitiska mål. Den bidrar aktivt till att verka för yttrandefrihet, integration och hållbar utveckling. Samtidigt medför urgröpta resurser och brist på utvecklingsmöjligheter att högklassig och efterfrågad scenkonst inte når så många som den har potential till.

Vi vet att en kulturminister inte kan åstadkomma de nödvändiga reformerna ensam. Vi föreslår därför:

Samverka med branschen!
Vi som företräder scenkonstbranschen ser fram emot att bidra med vår kompentens och kunskap för att vi gemensamt ska uppnå målet om en scenkonst för alla.

Samverka med utbildningsministern om scenkonst i skolan
Kulturens roll i skolan behöver stärkas genom ökning av estetiska ämnen och samverkan med kulturskolan. Skapande skola är inte lösningen för scenkonsten och har i många fall blivit en ersättning i stället för ett komplement. Alla barn och ungdomar i skolan bör garanteras minst en professionell scenkonstupplevelse per termin.

Samverka med arbetsmarknadsministern om att stärka kulturarbetsmarknaden
Genom stöd till regionala lösningar för kompetensutveckling och förstärkt stöd till centrumbildningarna kan arbetsmarknadsministern bidra till en stärkt kulturarbetsmarknad.

Samverka med Sveriges Kommuner och Landsting om att möjliggöra scenkonst över hela landet                                                                                              
Det saknas idag ett välutvecklat stöd till arrangörer och ett distributionssystem för scenkonsten för både barn, unga och vuxna. För att tillgängliggöra scenkonsten för alla krävs en infrastruktur av arrangörer och förmedlare i hela landet. Detta kräver regionala och kommunala insatser men även nationell samverkan.

Samverka med utrikesministern om att förstärka det internationella kulturutbytet
Det krävs en samlad kulturpolitik för att uppnå det kulturpolitiska målet om internationellt och interkulturellt utbyte. Vi ser många möjligheter att uppnå detta genom en förbättrad samordning, stärkt finansiering och förenkling av de idag komplicerade regelverken. Ett led i detta är inrättandet av ett internationellt sceninfokontor. 

Samverka med socialministern om de sociala regelverken 
Villkoren för de konstnärliga utövarna måste förbättras. Skatte- och trygghetssystemen behöver anpassas för att möta flexibla arbetsförhållanden. Den politisk samsyn som finns i den nu pågående statliga socialförsäkringsutredningen om bristerna i nuvarande regelverk måste leda till konkreta resultat.

Samverka med integrationsministern om ökad mångfald
Att spegla hela mångfalden i kulturlivet är en stor utmaning. Inom scenkonsten pågår ett stort arbete för att bredda utbudet och rekryteringen. Men det behövs även en samlad satsning på detta område liksom man tidigare gjort framgångsrika nationella satsningar för att öka jämställdheten i kulturlivet.

Samverka med finansministern om en utökad budget
Under olika regeringar har urholkning av anslagen till scenkonstens institutioner undergrävt verksamheternas omfattning och kvalitet samtidigt som den krympt utrymmet för förnyelse och utveckling. För den fria scenkonsten är läget än mer alarmerande.

Bakom dessa råd till den kommande kulturministern står en enad scenkonstbransch. Vi vet att scenkonsten har en viktig uppgift att bidra till många samhälleliga områden. Det vi saknar är en dialog om hur andra områden kan bidra till scenkonsten till gagn för en bred allmänhet.

Karin Enberg, ordförande Svensk Teaterunion                                     
Anna Carlson, ordförande Teaterförbundet                       
Stefan Forsberg, ordförande Svensk Scenkonst