Sök bidrag från Konstnärsnämnden

Nu är det dags att söka bidrag för projekt, internationellt kulturutbyte och resor från Konstnärsnämnden. Sista ansökningsdag för projekbidrag är redan 16 oktober. 

Läs mer på Konstnärsnämndens hemsida.

Råd till en kommande kulturminister

RÅD FRÅN EN ENAD SCENKONSTBRANSCH TILL EN KOMMANDE KULTURMINISTER

 

TA VARA PÅ SCENKONSTENS MÖJLIGHETER!
Kulturen var inte valets viktigaste fråga, men nu är det dags att lyfta fram den.

Den kommande regeringen har allt att vinna på att satsa på scenkonsten!
Den professionella scenkonsten i Sverige är mångfacetterad och har ett starkt publikstöd. Den innefattar stora och små institutioner runt om i landet, flera hundra fria teater- och dansgrupper, producenter och evenemangsbolag. Sammantaget visas många tusen föreställningar om året för en publik på närmare 7 milj.

Det finns alla möjligheter att sprida den till ännu fler, skapa en starkare infrastruktur och utveckla samverkan med andra områden.

Samtidigt medför urgröpta resurser att högklassig och efterfrågad scenkonst idag inte når så många som den skulle kunna. Bristen på utvecklingsmöjligheter skapar ineffektivitet.

Scenkonsten har en avgörande roll för att förverkliga nationella, regionala och lokala kulturpolitiska mål. Den bidrar aktivt till att verka för yttrandefrihet, integration och hållbar utveckling.

Vi vet att en kulturminister inte kan åstadkomma detta ensam utan att det krävs dialog och samverkan. Vi föreslår därför:

 

SAMVERKA MED BRANSCHEN!
Att utnyttja scenkonstens potential ger mycket tillbaka. Vi som företräder scenkonstbranschen ser fram emot att bidra med den kompetens och kunskap vi har för att vi gemensamt ska uppnå målet om en scenkonst för alla!

 

SAMVERKA MED UTBILDNINGSMINISTERN OM SCENKONST I SKOLAN
Kulturens roll i skolan behöver stärkas genom ökning av estetiska ämnen och samverkan med kulturskolan. Skolornas eget arbete med kulturen ska finansieras inom den ordinarie skolbudgeten. Skapande skola är inte lösningen för att nå ut med scenkonsten. Istället för att fungera som ett komplement, har det i många fall blivit en ersättning för
scenkonst för eleverna. Alla barn och ungdomar i skolan bör garanteras minst en professionell scenkonstupplevelse per termin.

 

SAMVERKA MED ARBETSMARKNADSMINISTERN OM ATT STÄRKA KULTURARBETSMARKNADEN
Teater-, dans-, och musikallianserna har blivit en tredje anställningsform som gör det möjligt för idag ca 300 frilansande artister att få trygghet och utvecklingsmöjligheter mellan uppdragen. Andra viktiga frågor med koppling till arbetsmarknadsområdet gäller ökat stöd till regionala lösningar för kompetensutveckling och förstärkt stöd till
centrumbildningarna inom scenkonsten.

 

SAMVERKA MED SVERIGES KOMMUNER OCH LANDSTING OM EN INFRASTRUKTUR FÖR ATT MÖTA SCENKONST ÖVER HELA LANDET
Det saknas ett välutvecklat stöd till arrangörer och ett distributionssystem för scenkonsten för både barn, unga och vuxna. Under de senaste åren har en del nät slagits sönder, genom indragna konsulenter och kultursekreterare och genom att kommunerna brister i samverkan.

För att tillgängliggöra scenkonsten för alla krävs en infrastruktur av arrangörer och förmedlare i hela landet. Detta kräver regionala och kommunala insatser men även en nationell samverkan.

 

SAMVERKA MED UTRIKESMINISTERN OM ATT FÖRSTÄRKA DET INTERNATIONELLA KULTURUTBYTET
Idag saknas nödvändiga resurser och en samlad kulturpolitik för att uppnå det kulturpolitiska målet om att främja internationellt och interkulturellt utbyte. Det behövs både en ökad närvaro av svensk scenkonst utomlands och ett ökat utbyte. Vi ser många möjligheter att uppnå detta genom en förbättrad samordning, stärkt finansiering och
förenkling av de idag komplicerade regelverken. Ett led i detta är inrättandet av ett internationellt sceninfokontor.

 

SAMVERKA MED SOCIALMINISTERN OM DE SOCIALA REGELVERKEN
Om konsten ska kunna utvecklas måste villkoren för de konstnärliga utövarna förbättras. Skatte- och trygghetssystemen behöver anpassas för att möta flexibla arbetsförhållanden. Den politiska samsyn som finns i den nu pågående statliga socialförsäkringsutredningen om bristerna i nuvarande regelverk måste leda till konkreta resultat.

 

SAMVERKA MED INTEGRATIONSMINISTERN OM ETT KULTURLIV FÖR ÖKAD MÅNGFALD
Att spegla hela mångfalden i kulturlivet är en stor utmaning. Inom scenkonsten pågår ett stort arbete för att bredda utbudet och rekryteringen och det finns en mängd viktiga initiativ. Scenkonsten är en viktig arena för att förmedla erfarenheter och kunskap från olika håll. Dock skulle det behövas en samlad satsning på detta område liksom man tidigare gjort framgångsrika nationella satsningar för att öka jämställdheten i kulturlivet.

 

SAMVERKA MED FINANSMINISTERN OM EN UTÖKAD BUDGET
Under olika regeringar har anslagen till scenkonstens institutioner inte följt med kostnadsutvecklingen. Den urholkning av anslagen som pågår år från år undergräver möjligheterna att upprätthålla kvaliteten och omfattningen av verksamheterna samtidigt som utrymmet för förnyelse och utveckling krymper.

För den fria scenkonsten är läget än mer alarmerande. Redan sköra verksamheter pressas ytterligare och nya aktörer ges inte ges utrymme att växa och utvecklas.

Det är också nödvändigt att stärka stödet till fria kulturskapare. Till exempel har utrymmet för ny svensk dramatik minskat betydligt under de senaste åren.

 

Vi som riktar dessa råd till den kommande kulturministern vet att scenkonsten har en viktig uppgift för att bidra till många samhälleliga områden. Det vi saknar är en dialog om hur andra områden kan bidra till scenkonsten och kulturlivet till gagn för en bred allmänhet.

svenskscenkonst

teaterforbundet.jpgTeaterunionen

teatercentrum.jpgdanscentrum-webb.jpg

sveriges dramatikerforbund

Lansteatrarna.jpg

Här kan du ladda ner Kulturpolitiska kommitténs Råd till en kommande kulturminister.

Lule Stassteater

Vi vill passa på att varm välkomna vår nya medlem Lule Stassteater!

stass.png

 

Lule Stassteater är en frigrupp baserad i Luleå. Så här beskriver de sig själva:

 

Vi är en aktuell och vass teater som inte är rädda för att ta tag i svåra ämnen. Vi utmanar vår publik och öppnar upp för egna frågeställningar hos publiken. Vi är hela tiden i process och arbetar med en samtidsdiskussion. Vi arbetar för att synliggöra verkligheten ur ett perspektiv samhället inte är van att se den.

Vi varierar gärna olika uttryck i våra produktioner. Vi erbjuder interaktivt samarbete i samband med föreställningarna. Vi anser att barn och ungdomar är den viktigaste publiken. Därför vill vi erbjuda vår publik högkvalitativ barn- och ungdomsteater oavsett geografisk och socioekonomisk bakgrund.

När vi inte är på hemmaplan och spelar föreställningar i vår lokal eller i Luleå Stadspark turnerar vi i de fyra nordligaste länen (dvs. Norrbotten, Västerbotten, Jämtland och Västernorrlands län) med olika föreställningar och workshops. Vi är ofta ute på förskolor och skolor men träffar även vår publik genom offentliga sammanhang som t.ex. olika festivaler.

Läs mer om Lule Stassteater på deras hemsida.

Intervju i SR angående vår artikel

Nu måste kulturpolitiken upp på den politiska dagordningen efter att ha lyst med sin frånvaro i ännu en valrörelse, och där kan scenkonsten spela en central roll. Det tycker scenkonstens arbetsgivare och fack.

I en debattartikel i Svenska Dagbladet idag, undertecknad av arbetsgivarna i Svensk scenkonst, facket Teaterförbundet och intresseorganisationen Teaterunionen, får Sveriges blivande nya kulturminister – vem det nu blir – rådet att samverka med andra samhällsområden.

– Vi vill helt enkelt peka nu på att här finns det möjligheter till kommande val och inför de här åren som kommer nu, att samverka med branschen, säger Svensk scenkonsts ordförande Stefan Forsberg.

Det handlar med andra ord om att:

– Se till att vi genom olika samarbeten inom andra samhällsområden kan se till att kulturen får ett ännu starkare fäste, både hos våra samhällsmedborgare men också hos våra politiker och beslutsfattare.

Forsberg och de andra pekar på vad de ser som “scenkonstens avgörande roll” för att förverkliga nationella, regionala och lokala kulturpolitiska mål, hur mindre och större institutioner, fria grupper och producenter runt om i landet skapar tusentals föreställningar varje år för en publik på enligt uppgift nära sju miljoner personer.

Men samtidigt pekar de på hur många fler som scenkonsten skulle kunna nå med reformer av olika slag, reformer som de säger att den blivande kulturministern inte kan åstadkomma själv. Därför får hen till att börja med rådet att diskutera med branschen hur den kan bidra till samhället på olika områden …

– … men också hur andra områden kan bidra till att göra scenkonsten ännu starkare. Det måste man diskutera utifrån varje samhällsområde som finns, och det är det som är vår ambition: vi öppnar dörren, vi sträcker ut handen och vi hoppas på en god dialog om hur vi kan göra scenkonsten ännu starkare i framtiden, säger Stefan Forsberg.

Om du ger några exempel då?

– Kulturens roll i skolan. De estetiska ämnenas närvaro. Vi ser att de försvinner. Vi vill att samtalen med utbildningsministern-kulturen måste vara närvarande i skolan. Det handlar om hur man kan se till att vi har en scenkonst över hela landet, där vi exempelvis kan jobba tillsammans med Sveriges kommuner och landsting att utveckla ett stöd för olika arrangörer, se till att man kan få tillgång till scenkonst över hela landet. Det handlar också om att tillsammans med en integrationsminister kunna spegla mångfalden i ett kulturliv – det är en väldigt stor utmaning för oss, säger Forsberg.

_______________________________________________________________________________________________

Publicerat måndag 15 september kl 12:58 på sverigesradio.se

Råd till en kulturminister


Idag publicerar vi en artikel i Svenska Dagbladet tillsammans med Svensk Scenkonst och Teaterförbundet.

Artikeln går också att läsa här.


TA VARA PÅ SCENKONSTENS MÖJLIGHETER!

Kulturen blev inte valets viktigaste fråga, men nu är det dags att lyfta fram den. Den kommande regeringen har allt att vinna på att satsa på scenkonsten!

Den professionella scenkonsten i Sverige har ett starkt publikstöd. Den innefattar stora och små institutioner runt om i landet, hundratals fria grupper och producenter. Varje år visas många tusen föreställningar för en publik på närmare 7 milj.

Scenkonsten har en avgörande roll för att förverkliga nationella, regionala och lokala kulturpolitiska mål. Den bidrar aktivt till att verka för yttrandefrihet, integration och hållbar utveckling. Samtidigt medför urgröpta resurser och brist på utvecklingsmöjligheter att högklassig och efterfrågad scenkonst inte når så många som den har potential till.

Vi vet att en kulturminister inte kan åstadkomma de nödvändiga reformerna ensam. Vi föreslår därför:

Samverka med branschen!
Vi som företräder scenkonstbranschen ser fram emot att bidra med vår kompentens och kunskap för att vi gemensamt ska uppnå målet om en scenkonst för alla.

Samverka med utbildningsministern om scenkonst i skolan
Kulturens roll i skolan behöver stärkas genom ökning av estetiska ämnen och samverkan med kulturskolan. Skapande skola är inte lösningen för scenkonsten och har i många fall blivit en ersättning i stället för ett komplement. Alla barn och ungdomar i skolan bör garanteras minst en professionell scenkonstupplevelse per termin.

Samverka med arbetsmarknadsministern om att stärka kulturarbetsmarknaden
Genom stöd till regionala lösningar för kompetensutveckling och förstärkt stöd till centrumbildningarna kan arbetsmarknadsministern bidra till en stärkt kulturarbetsmarknad.

Samverka med Sveriges Kommuner och Landsting om att möjliggöra scenkonst över hela landet                                                                                              
Det saknas idag ett välutvecklat stöd till arrangörer och ett distributionssystem för scenkonsten för både barn, unga och vuxna. För att tillgängliggöra scenkonsten för alla krävs en infrastruktur av arrangörer och förmedlare i hela landet. Detta kräver regionala och kommunala insatser men även nationell samverkan.

Samverka med utrikesministern om att förstärka det internationella kulturutbytet
Det krävs en samlad kulturpolitik för att uppnå det kulturpolitiska målet om internationellt och interkulturellt utbyte. Vi ser många möjligheter att uppnå detta genom en förbättrad samordning, stärkt finansiering och förenkling av de idag komplicerade regelverken. Ett led i detta är inrättandet av ett internationellt sceninfokontor. 

Samverka med socialministern om de sociala regelverken 
Villkoren för de konstnärliga utövarna måste förbättras. Skatte- och trygghetssystemen behöver anpassas för att möta flexibla arbetsförhållanden. Den politisk samsyn som finns i den nu pågående statliga socialförsäkringsutredningen om bristerna i nuvarande regelverk måste leda till konkreta resultat.

Samverka med integrationsministern om ökad mångfald
Att spegla hela mångfalden i kulturlivet är en stor utmaning. Inom scenkonsten pågår ett stort arbete för att bredda utbudet och rekryteringen. Men det behövs även en samlad satsning på detta område liksom man tidigare gjort framgångsrika nationella satsningar för att öka jämställdheten i kulturlivet.

Samverka med finansministern om en utökad budget
Under olika regeringar har urholkning av anslagen till scenkonstens institutioner undergrävt verksamheternas omfattning och kvalitet samtidigt som den krympt utrymmet för förnyelse och utveckling. För den fria scenkonsten är läget än mer alarmerande.

Bakom dessa råd till den kommande kulturministern står en enad scenkonstbransch. Vi vet att scenkonsten har en viktig uppgift att bidra till många samhälleliga områden. Det vi saknar är en dialog om hur andra områden kan bidra till scenkonsten till gagn för en bred allmänhet.

Karin Enberg, ordförande Svensk Teaterunion                                     
Anna Carlson, ordförande Teaterförbundet                       
Stefan Forsberg, ordförande Svensk Scenkonst

Livesändning från Dramaten

Länsteatrarna samarbetar med Dramaten i en föreställning om nationalism som visas på Dramaten idag, den 8 september 2014. Jag vill leva jag vill dö i Sverige är en föreställning med tio minuter långa utdrag ur nyskrivna stycken framförda av skådespelare och dansare från landets länsteatrar.

Dramaten& har under året fokuserat på ämnet nationalism med en serie gästspel, samtal och en uppmärksammad temakväll. Nu bjuder Dramaten& in landets länsteatrar för att fördjupa och vidga diskussionen om nationalism med röster från hela landet, för att skapa en bild av läget runt om i Sverige. Hur påverkar nationalismen oss? Vad betyder den?

De länsteatrar som medverkar är Regionteatern Blekinge Kronoberg, Länsteatern på Gotland, Västmanlands Teater, Scenkonst Sörmland, Giron sámi teáther, Regionteater Väst och Dalateatern.

Biljetterna är fria och finns att hämtas ut på Lilla Scenen från kl 18.00 den 8 september.
Läs mer på Dramatens hemsida.

Nyhetsbrev från Trappan

Trappan Kompetensutveckling 10 år 2 september 2014

Dagen inleddes med en föreläsning av Claes Schmidt/Sara Lund ”Kvinnor män och alla vi andra”.
En lysande betraktelse över normer och hur vi förhåller oss till dem.

Därefter firades de 10 åren. Finansiärer, ledningsgrupp, medarbetare och samverkanspartners som finns och funnits med i olika perioder under alla år kom för att mingla, minnas och se framåt.

Det startade i mars 2001 med en idé och en liten arbetsgrupp som tillsammans med hela scen-, ton-, film och tv-området i Västsverige formade en verksamhet.
Den 2 september 2004 startade vår första kurs. Sedan dess har vi gett hundratals kurser, workshops och föreläsningar för professionella verksamheter, grupper och individer inom scen, ton, film och tv i Västsverige.

Vi vill tacka Västra Götalandsregionens kulturnämnd och regionutvecklingsnämnd och de båda sekretariaten för 10 år av mycket gott samarbete! I Västra Götaland finns den djupa insikt om konstens och kulturens betydelse för samhälle och människa som krävs för att en sådan verksamhet som vår skall få möjlighet att utvecklas.

Jag vill också tacka alla som arbetat för verksamheten genom åren; huvudmän, ledningsgrupp, samarbetspartners på regional och central nivå, personal och konsulter, kurs och workshopledare, föreläsare och övriga anställda och förstås alla er som deltagit i våra aktiviteter och genom utvärderingar hjälpt oss att ständigt utveckla och förbättra.

I dag arrangerar vi förutom kurser med spets och bredd även branschdagar för de olika grenarna och vi har blivit en självklar mötesplats för Västsveriges professionellt verksamma i alla olika yrken och på alla nivåer. Vi har sedan starten integrerat jämställdhet, genusperspektiv och övriga normkreativa perspektiv i vår verksamhet och därmed bidragit till utvecklingen i dessa frågor.

Vi är mycket stolta över att kunna säga att vi har ett gott renommé i branschen, inte bara i Väst utan i hela landet och vi är kända i delar av Norden och Europa. Vi engagerar mycket kunniga kursledare, från Sverige förstås, men också från Berlin, London, Paris och New York och de kommer gärna tillbaka. Vi är i dag en betydelsefull arbetsgivare för frilansare på vårt område.

Namnbyte
Vi har beslutat att byta namn under vårt jubiléumsår.
Hemsida och annat som följer av ett namnbyte kommer under hösten.
Men, vi hade möjlighet att redan under födelsedagen avslöja det nya namnet och visa vår nya logga.

Det nya namnet blir KULTURAKADEMIN Trappan. Vi tycker att det blir en fin kombination av historia och framtid och att namnet säger något om hur vi utvecklats de första tio åren.

Loggan ser ut så här och är designad av Gus Kaage som är kommunikatör på Film i Väst

Ulla Berg Svedin, ordförande

Trappan 10 år

Den 2 september 2004 hölls den första av Trappans kurser. Sedan den dagen har Trappan anordnat hundratals aktiviteter med tusentals deltagare. Idag fyller Trappan 10 år.
Stort g
rattis!

FrontPic Trappan 8

Trappan erbjuder kompetensutveckling för professionellt yrkesverksamma individer samt för grupper och verksamheter inom scen-, ton-, film- och tv-området i Västsverige. Trappan finansieras av Västra Götalandsregionens Kulturnämnd och Regionutvecklingsnämnd genom tidsbegränsade uppdrag. Scenkonstinstitutioner i Västra Götalandsregionen och Region Halland liksom Sveriges Film & TV-producenter medfinansierar genom kontanta medel, lokaler, kompetens m.m. Trappan samarbetar med och gör verksamhet på uppdrag av Dansalliansen, Kultur i Väst och Arbetsförmedlingen kultur media Västra regionen. Sedan 2013 är Teaterunionen huvudman för Trappan.