Nyhetsbrev maj 2020

Det är inte bara knoppar som brister denna vår. Det är tunga tider för vår bransch och vi vill om och om igen uttrycka vår beundran över hur starkt och prestigelöst våra medlemmar jobbar med de nya frågor som uppstått. Det är namninsamlingar, åtgärder, protester, samarbeten, inspelningar, nya sätt att hålla liv i konsten, nya sätt att ha en dialog med publiken. För oss som kan avvara en slant är ett tips att köpa stödbiljetter hos några av de som nu kämpar, det betyder mycket.
 
Kulturpolitiska kommittén
Vi hade i veckan ett möte med Scensveriges kulturpolitiska kommitté, som har i uppdrag av medlemmarna att bevaka kulturpolitiska frågor på scenkonstens område, samt allmänpolitiska frågor som kan ha betydelse för scenkonstens utveckling.
Närvarande var Stefan Forsberg och Mikael Brännvall för Svensk Scenkonst, Mika Romanus för Teaterförbundet för scen och film, Maria Rydén för Danscentrum, Rolf S. Nielsen för Teatercentrum, Susin Lindblom för Dramatikerförbundet, samt Scensveriges ordförande Petra Brylander tillsammans med vårt kansli. Samtalet handlade till exempel om hur vi gemensamt kan driva frågor och åtgärdsförslag till olika instanser, efter att vi hittills uppvaktat olika departement och andra finansiärer i mindre konstellationer. Viktigt är att vi blickar framåt och börjar skissa på planen för de närmsta åren, då vi bland annat kommer att behöva hantera svåra ekonomiska frågor, samt skapa en tydlig bild av effekterna av denna period. Vi behöver upplysa om att kulturbranschen också är en arbetsmarknad och vi behöver få upp våra existentiella frågor på dagordningen för framtiden.
 
Lägg in i scendatabasen
Som många av er vet sitter Scensverige på scendatabasen.se, som dokumenterar det mesta i vad som spelas i landet. Vi brukar skicka ut månadens premiärer, men det är nu ytterst få produktioner som inte är inställda. Vi ber er att fortsätta lägga in och kryssa i den nya rutan ”inställd”, så har vi goda chanser att senare kartlägga vad denna period har inneburit för scenkonsten och för alla barn, ungdomar och vuxna som skulle ha fått uppleva den. Den här tiden på året brukar 40-50 produktioner per månad ha premiär. Om du inte har lagt in produktioner förut, klicka här så kan du registrera ett konto för den aktör du företräder

Nyöversatt dramatik
För att sprida svensk dramatik i världen har turen kommit till att göra fler översättningar till engelska. Tillsammans med olika partners i världen har vi valt ut ett antal dramatiker att representera den bredd som finns i landet. Förhoppningen är att detta kommer generera intresse för ännu fler dramatiker, samt att vi kan fortsätta att sprida svensk dramatik på fler språk. Mer om projektet och alla färska utdrag finns här!

Bibu + Scenskonstbiennalen
Vi sänder all vår kärlek till alla som jobbat hårt med Biennalen för Barn och Unga, som skulle ske nu i maj. Programmet var strålande, och det är oerhört synd att det inte gick att genomföra. Vi för täta samtal med Bibu gällande vad och hur vi kan erbjuda utrymme under Scenkonstbiennalen i maj 2021 för ett antal intressanta punkter som ingen bör missa. Vi återkommer med info när vi har nått mer konkretition.
 
Internationella arrangemang
Scensverige deltar i flera internationella sammanhang, där livgivande möten nu behöver ske via skärm. Det är allt annat än livgivande, men det finns enormt mycket hopp runtom i världen för den post corona-period alla längtar efter. I sommar kommer vi inte kunna bjuda in utländska gäster och gästspel till Stolt scenkonst, men vi jobbar för fullt tillsammans med våra partners Parkteatern och MDT på att planera både för gles publik och streaming. Även Swedstage är under diskussion, och ett beslut kommer inom kort.
 
Årsmöte 25:e maj, kl 10:00-11:00
I år kommer våra rådsrepresentanter få delta i sina egna datorer via Zoom, glöm inte att boka in tiden!
Det har skickats ut en länk med instruktioner för registrering och deltagande. 
 
 
Ulricha Johnson
Verksamhetschef

Läs hela nyhetsbrevet med notiser och allt här.


Världsdansdagen 2020

Den 29 april varje året firas Världsdansdagen runt om i världen. Dagen uppmärksammar det unika i danskonsten och dess universella roll för människor i alla delar av världen. 2020 är den sydafrikanska dansaren, koreografen och skådespelaren Gregory Vuyani MAQOMA utvald att formulera ett personligt dansbudskap. Läs det här nedan.

”It was during an interview I had recently that I had to think deeply about dance, what does it mean to me? In my response, I had to look into my journey, and I realized that it was all about purpose and each day presents a new challenge that needs to be confronted, and it is through dance that I try to make sense of the world.
We are leaving through unimaginable tragedies, in a time that I could best describe as the posthuman era. More than ever, we need to dance with purpose, to remind the world that humanity still exists. Purpose and empathy need to prevail over years and years of undeniable virtual landscape of dissolution that has given rise to a catharsis of universal grief conquering the sadness, the hard reality that continues to permeate the living confronted by death, rejection and poverty. Our dance must
more than ever give a strong signal to the world leaders and those entrusted with safeguarding and improving human conditions that we are an army of furious thinkers, and our purpose is one that strives to change the world one step at a time. Dance is freedom, and through our found freedom, we must free others from the entrapments they face in different corners of the world.

Dance is not political but becomes political because it caries in its fibre a human connection and therefore responds to circumstances in its attempt to restore human dignity. As we dance with our bodies, tumbling in space and tangling together, we become a force of movement weaving hearts, touching souls and providing healing that is so desperately needed. And purpose becomes a single hydra-headed, invincible and indivisible dance. All we need now is to dance some more!!!!”

Senaste åren har Maqoma samarbetat med William Kentridge som koreograf och spelade i Kentridge’s opera ’The Head And The Load’, som hade premiär på The Tate Modern Gallery i London i juli och turnerade till Tyskland, Österrike, Holland och New York. 2019 samarbetade Maqoma även med Idris Elba och Kwame Kwei-Armah i produktionen ”Tree” producerad av Manchester International Festival och Young Vic. Läs mer om Gregory Vuyani MAQOMA här.

Läs budskapet på flera andra språk här.

Bidra till Scensveriges tal till nationen!

Om talet
Vi, Ebba Petrén och Alexandra Loonin, fick i uppdrag av Scensverige att skriva ett tal till nationen. Vi chattade med varandra 20 minuter varje dag i en vecka och hade ingen annan kontakt. Nu är det klart, skapat utifrån en 100 sidor lång chatt mellan oss två. Chatten handlar om fysisk distansering, om konst och kultur, om kroppen som gör ont, om rädslorna och vardagen som pågår. Något som förvånade oss i bearbetningen av chattmaterialet var att Hamlet dök upp på flera ställen. Vi har aldrig pratat med varandra om pjäsen innan och nu helt plötsligt var tematiken överallt – kvalen, frågorna, ovissheten, galenskapen och föräldrarna som inte gör som man vill. 

I en tid då scenkonsten inte vet vad den ska ta sig till, är det kanske helt logiskt att vi hamnade där? Vi har låtit Scensveriges tal, i den kristid som råder, gå i dialog med den västerländska teaterhistoriens mest kända (och på gott och ont odödliga) monolog: “Att vara eller inte vara”. Och istället för att tala till nationen, väljer vi att tala till relationen istället. Talet hittar du bifogat längst ner.

Om oss dramatiker
Ebba Petrén (f 1988) är regissör och dramatiker bosatt i Stockholm och i Ljusne. Om det inte hade varit för pandemin hade hon just nu repeterat konsertperformancen “Hör så tyst det är” på Regionteatern Blekinge Kronoberg och förberett undervisning på SKH-kursen Communitas.

Alexandra Loonin (f 1989) är dramatiker och dramaturg bosatt i Malmö. Om det inte hade varit för pandemin hade hon fortsatt tågpendla till kontoret på Teater Västernorrland, besökt sin referensklass i Borås och sett fram emot att åka till Bibu med föreställningen Hemligt.

Instruktioner för att medverka

Det här talet kommer att gestaltas av Scensveriges medlemmar tillsammans. Materialet ni skickar in kommer att sättas ihop till en film som kan delas av oss alla på hemsidor och i sociala medier. Filmen kommer att textas på svenska och engelska och alla medverkande kommer att synas med namnplatta i anslutning till sitt bidrag i filmen.

Det finns tre sätt att delta på. Välj ett av följande alternativ och maila resultatet till info@scensverige.se senast den 27 april.  

Alternativt 1: Du har bra ljudutrustning (t ex en zoom eller en korghängd röstmikrofon) och vill läsa in talet utan bild. 

Alternativ 2: Du har ok filmutrustning (t ex en mobilkamera med HD-funktion, dock ej selfiekamera) och vill skicka in rörlig bild till den gemensamma filmen. 

Alternativ 3: Du har ok filmutrustning med bra ljudupptagning och vill läsa in talet med bild. 

Instruktioner för alternativ 1
-Läs in talet i sin helhet. Det är viktigt att det är ljuddämpat omkring dig. 
-Läs som om du talar till en vän.
-Skicka in i wav eller mp3-format.

Instruktioner för alternativ 2
-Filma i liggande format. 
-Gör alla eller så många du kan av handlingarna nedan. 
-Man får inte se två personer i bild men det är självklart ok om du tar hjälp av någon annan med att filma.

Handlingar:

  • Titta rakt in i kameran utan att blunda så länge du kan.
  • Sitt framför kameran med stängda ögon och hålla andan.
  • Titta in i kameran och rör vid ditt ansikte.
  • Sitt framför kameran och ät frukt. 
  • Välj ett av orden i talet och skriv det i jord. 
  • Sudda ut det du har skrivit.

Instruktioner för alternativ 3
-Filma dig själv när du läser upp talet i sin helhet. Du ska synas från axlar och upp och du ska ha några centimeter ovanför huvudet. 
-Tänk på att ha bra ljussättning. 
-Filma med liggande kamera. 
-Det är viktigt att det är ljuddämpat omkring dig.
-Om du tagit ljud och bild separat så lägg ihop till en fil innan du skickar.

Hur materialet skickas in
När du är klar, maila filen/filerna till info@scensverige.se, senast 27 april.
Skriv Tal till nationen i ämnesraden. I mailet är det viktigt att ni skriver namn på den som medverkar i det filmade materialet och vilken funktion personen har i verksamheten (exempelvis skådespelare, scenograf, koreograf, ekonomichef eller liknande).

Välkommen Cecilia Suhaid Gustafsson!

Vi är väldigt glada att kunna välkomna Cecilia Suhaid Gustafsson som ny projektledare hos oss på Scensverige. Cecilia har en lång och gedigen erfarenhet från scenkonstbranschen, dels som konstnärlig ledare på Atalante, och dels genom det egna företaget GoldDigger Productions genom vilket hon har producerat föreställningar, curerat utställningar och programlagt föreläsningsserier. 

– I mitt arbete på Atalante så har jag blivit mer och mer intresserad av kulturpolitiska frågor om hur kan man stärka vårt fält långsiktigt, tillgängliggöra scenkonsten och lyfta perspektiv som saknas, därför är verkligen glad att börja på ScenSverige där jag får arbeta med bland annat dessa frågor. Det är en ovanlig tid att starta en ny tjänst i och med det nuvarande världsläget men just därför att det otroligt viktigt att stötta fältet för att kunna fortsätta arbeta och presentera scenkonst på nya sätt, säger Cecilia. 

På Scensverige kommer hon att projektera bl a Scenkonstbiennalen 2021 och Stolt scenkonst. 

– Cecilias breda kompetens och stora erfarenhet från olika genrer och projekt inom det fria scenkonstlivet blir ett perfekt tillskott på Scensverige. Hon kommer bli en stadig och framåtblickande projektledare i alla våra satsningar och arrangemang framöver, säger Ulricha Johnson, Scensveriges verksamhetschef.

Cecilia börjar jobba hos oss på helfart under Stolt scenkonst i slutet av juli, men finns med redan under våren i vissa projekt. Och för den som är orolig, självklart kommer hon fortsätta att göra den populära podcasten Kulturens ABC tillsammans med Caisa-Stina Forssberg!

Uppmaning till kulturminister och näringsminister

Till 
Kulturminster Amanda Lind
Näringsminister Ibrahim Baylan


Det är allmänt omvittnat att kultursektorn genomgår en mycket besvärlig tid under den pandemi som nu pågår. Det förbud mot att samlas i grupper om över 50 personer gör att de flesta kulturaktiviteter i landet upphört och att de flesta teatrar, dansscener och andra kulturella mötesplatser har stängt. Och ingen vet när de kan öppna igen.

I ett av de krispaket som regeringen har presenterat ingår ett förslag som innebär tillfällig rabatt för hyreskostnader i utsatta branscher såsom hotell, restaurang och vissa andra verksamheter. Kultursektorn utgör en av de absolut mest utsatta branscherna till följd av Covid-19 enligt våra medlemmars vittnesmål. Vi uppmanar regeringen att tillse att kultursektorn kan ta del av detta hyresstöd. För många teatrar, dansstudior, scener, gallerier och andra kulturella möteslokaler är hjälp med hyran just nu avgörande om de i framtiden ska kunna fortsätta bedriva sin konstnärliga och kulturella verksamhet eller inte.

De kulturella mötesplatserna är en oerhört viktig del av hela samhället och våra städers infrastruktur. Dessa mötesplatser bidrar i hög grad till intäkter för övriga näringsverksamheter som restauranger och caféer, hotell och detaljhandeln. Ett brett utbud skapar en trivsam stadsmiljö och ett levande samhälle.

Värna våra kulturella mötesplatser och ge dem möjlighet att överleva för hela samhällets skull!

Svenska ASSITEJ – plattform för alla som arbetar med eller har intresse för scenkonst för barn och unga
Teatercentrum – bransch- och arbetsgivarorganisation för fri professionell scenkonst
Danscentrum – den fria danssektorns centrumbildning och arbetsgivarorganisation
Scensverige – främjar och stärker den svenska scenkonsten

Nyhetsbrev #april

Hej!
I dessa drastiska tider måste vi ta hand om varandra. Vi behöver hjälpas åt att hålla ihop och tänka nytt, men vi behöver också få sörja den uteblivna scenkonsten. Förutom de stora ekonomiska konsekvenserna både för kulturarbetare och organisationer, är det en stor förlust med alla de verk och produktioner som inte fick gå till premiär, eller som har fått ställa in precis efter sin premiär. Det ligger så mycket kärlek, passion och planering bakom varenda inställd föreställning.
Vi följer er alla, och ser vilket jobb som läggs på att planera om, skjuta fram, pausa repetitioner och behålla kontakten med publiken. Vi hejar på och längtar efter att få ta del av det som skapas!
 
För att kunna visa på omfattningen av inställda produktioner ber vi er att fortsätta lägga in information i Scendatabasen! Vi har precis lagt till en ruta där det står ”inställd”. Ni som hunnit radera produktioner, lägg tillbaka dem så skapar vi en total bild. Resultatet kan användas på många sätt, inte minst för att visa politiker och finansiärer vilken skada som skett under denna period. För att göra ert arbete smidigare behöver ni inte lägga in alla namn och detaljer, utan fokusera på att rapportera själva produktionen. Om du hittills inte lagt in information i Scendatabasen är du välkommen att börja nu, maila info@scensverige.se för en personlig länk.
 
Gemensam plattform för streamad scenkonst?
Vi blev kontaktade av design- och kommunikationsbyrån Familjen, som ville hjälpa vår bransch och publik med digitala lösningar under denna tid. Vi skickade ut en enkät till våra medlemmar och övriga branschen och är väldigt tacksamma för all feedback och det stora intresset. Om du missade enkäten och har konstruktiva tankar och idéer om streaming vill vi gärna att du kontaktar oss på info@scensverige.se.
Våra medlemmar Teaterförbundet för Scen och Film, Svensk Scenkonst och Dramatikerförbundet har öppnat för att enklare kunna sända föreställningar online genom den tillfälliga dispensen i upphovsrättslagen, en drastisk men välkommen öppning. Vi måste alla samarbeta i detta läge. 
Scenkonst är en live-upplevelse, men för att stilla publikens längtan efter att få återvända till salongerna vill vi göra vad vi kan när många skapare nu försöker hitta nya vägar. 
 
Digitalt årsmöte 
Vårt årsmöte skulle ägt rum i mars, men är framflyttat till den 25:e maj. Vi kommer genomföra mötet digitalt, och mer info kommer. Det panelsamtal vi skulle hållit på temat ”Hur räddar vi våra kulturlokaler” hålls vid ett senare tillfälle. Vi kommer även att presentera Potato Potatos performance ”Pausen” vid annan tidpunkt, för nu är det paus på riktigt. Vår praktikant Sandra Karlung från Stockholms Universitet, har satt igång en aktiv genomgång av listan av rådsrepresentanter, så att vi en gång för alla får medlemmar att se till att de har tillgång till våra års- och rådsmöten.

Internationella samarbeten
Vi är i slutfasen av ett tvåårigt samarbetsprojekt under Creative Force med vår systerorganisation i Georgien, och skulle i april skicka vårt svenska team till Tbilisi för att hålla workshops. Detta är för närvarande framskjutet, och Svenska Institutet har visat förståelse för att många pågående internationella projekt behöver få nya tidsramar.
 
En annan pågående internationell satsning är att främja översättning och uppsättning av svensk dramatik i utlandet. Vi har fått medel av Kulturrådet för att kunna hålla readings i USA och Ryssland. Nu i april skulle en reading av Åsa Lindholms Girls Will Make You Blush gjorts på Origin Theatre i New York, men det planeras nu till hösten istället. Förhoppningen är att genomföra en reading även på House of Sweden i Washington, men där får samtalen fortsätta när ett nytt kulturråd tillträder efter Linda Zachrison. På vår hemsida går det snart att hitta tio dramatiker, som tillsammans ger en bild av den dynamik och mångfald av perspektiv som finns inom samtida svensk dramatik. Presentationer och nyöversatta utdrag på engelska kommer att samlas där, tillsammans med information om stöd till översättningar av svensk dramatik. Vi hoppas att detta är starten för att fler svenska pjäser ska översättas till olika språk och spelas runt världen. Tillsammans med vår medlem Drama Direkt och flera teaterförlag jobbar vi nu på en sammanställning av vilka pjäser som finns i översättning, för att lätt kunna tipsa internationella kontakter. Är du dramatiker och har gjort en översättning som inte ligger på Drama Direkt får du gärna tala om det för oss!

Planering inför våra egna arrangemang 
Inför årets Stolt scenkonst under Stockholm Pride planerar vi för fullt. Klart är att vi även i år samarbetar med Parkteatern och MDT, fler scener kan också bli aktuella. I och med reseläget kommer vi inte att bjuda in internationella produktioner i år, utan fokusera på vad som skapats och görs i Sverige. Vi vill också påminna om att föreslå era produktioner som är redo för internationella gästspel till Swedstage i oktober! Sista datum är 15:e april.
Nomineringar till Scenkonstbiennalen har av naturliga skäl avtagit, men vår urvalskommitté jobbar på att se så många inspelningar som möjligt i väntan på att salonger och studios öppnar igen. Fortsätt nominera!
 
Vi beklagar djupt att Bibu (biennalen för barn och unga) fick ställa in det fina program som planerats. Vi för samtal om att kunna flytta över t ex vissa seminarier till Scenkonstbiennalen i maj 2021.
 
Håll ut och fortsätt kämpa för kompensation för uteblivna löner och intäkter. Håll liv i idéer och skaparglädje. Scensverige kommer göra sitt bästa för att verka som en sammanhållande kraft, det är vår skyldighet.
 
Ulricha Johnson
Verksamhetschef

Läs hela nyhetsbrevet med notiser och allt här.

 

Finns behov av digital plattform för streamad scenkonst ?

Pressmeddelande 20-03-20

Scensverige och kommunikations- och designbyrån Familjen samarbetar för att se på möjligheten att skapa en digital plattform för streaming av scenkonst. Ett sätt att nå publiken trots de stängda scenerna. 

Efter att Corona-pandemin har tvingat majoriteten av landets scener att stänga behövs lösningar för att stötta de mest ekonomiskt utsatta aktörerna och möjliggöra att många av de verk som ställts in ändå får möta en publik. Scensverige och kommunikations- och designbyrån Familjen samarbetar för att se på möjligheten att kunna ge scenkonsten en digital plattform för streaming av föreställningar. Genom en enkät till det institutionella och fria scenkonstlivet samlas behov och förutsättningar nu in.

– Scenkonst är en liveupplevelse, men för att dels stilla vår längtan efter att få återvända till salongerna och dels bidra en del med intäkter, vill vi hjälpa de av alla våra medlemmar som kan tänka sig streama sina föreställningar digitalt. Många har redan påbörjat arbetet med filmade föreställningar och nu undersöker vi om vi kan samla alla på en och samma plattform för att publiken lättare ska hitta dem, säger Ulricha Johnson, verksamhetschef på Scensverige.

Målet är att scenkonstbranschen snabbt får tillgång till en digital tjänst för streaming av scenkonst, som kan ge publiken större tillgång till kultur hemifrån samtidigt som det genereras inkomster till respektive producent. Scensveriges medlemmar Teaterförbundet för Scen och Film, Svensk Scenkonst och Dramatikerförbundet har öppnat för möjligheten genom den tillfälliga dispensen i upphovsrättslagen, och nu vill Scensverige bidra genom att underlätta nästa steg. 

Arbetet görs i samarbetet med kommunikations- och designbyrån Familjen, som precis som så många andra är djupt bekymrade av den aktuella situationen med den pågående pandemin. De tror dock på att samarbete ger resultat och vill gärna bidra för att vi ska ta oss ur den här krisen tillsammans.

– Vi älskar livekultur, och vi vill vara med och se hur nya digitala lösningar kan hjälpa till att skapa en levande livekultur även med de nya förutsättningar som scenkonstbranschen står inför. Det känns väldigt spännande att jobba ihop med Scensverige och alla medlemmar för att titta på möjliga vägar framåt, säger Anna Oddbjörn, Service Design Director på Familjen.

Om Scensverige
Scensverige är en organisation som verkar för att främja den svenska scenkonstens utveckling och utöka de internationella relationerna genom samarbete och idé- och kunskapsutbyte. Scensverige arrangerar också Scenkonstbiennalen och Stolt scenkonst. Läs mer här: https://scensverige.se/

Presskontakt

Johanna Broman, pressansvarig Scensverige
johanna@scensverige.se
0723-097801

Ulricha Johnson, verksamhetschef Scensverige
070-717 49 30

Nyhetsbrev #mars

Hej!
Vi arbetar med högre och högre växel inför Swedstage 2020 och Scenkonstbiennalen 2021! Alla som har en produktion som är flyttbar och är intresserade av att gästspela internationellt, läs kriterierna och anmäl intresse här.
Biennalens urvalskommitté har haft två sammanträden, och har spännande och svåra diskussioner om konstnärlig kvalitet. Mika Romanus, förbundsdirektör för Teaterförbundet Scen & Film höll en noggrann genomgång om jäv, för att förhindra oklarheter i det slutliga urvalet. Glöm inte att nominera i god tid så urvalskommittén hinner se föreställningen! Läs mer och nominera här.
 
Nu söker vi produktioner till Stolt scenkonst under Stockholm Pride 29-31:a juli! Vi kommer som förra året samarbeta med Parkteatern och undersöker också vilka andra scener i Stockholm vi kan samarbeta med. Har du en teater, scen, eller studio och är intresserad av att husera arrangemang inom Stolt scenkonst-programmet, hör av dig!
Oavsett var i landet du verkar, uppmuntrar vi alla som vill belysa HBTQ-perspektiv i sin organisation att gå med i vårt nätverk. För den som vill arrangera något svarar vi gärna på frågor och kan komma med tips på produktioner, seminarier och gäster.

Som vanligt uppmanar vi att så många som möjligt sätter sig in i omständigheterna kring olika länders tolkningar av (eller frånvaro av) konstnärlig frihet.
I vår internationella ITI-kommitté Action Committee for Artists Rights (ACAR) finns färska nyheter från bl a Ryssland, Turkiet och en ny FN-rapport om konstnärliga rättigheter. Se mer på hemsidan och prenumerera också på deras nyhetsbrev. Känner du till fall av hot, censur eller självcensur inom scenkonstområdet i Sverige, hör av dig så ser vi till att fallet blir rapporterat och hamnar i den årliga sammanställningen.

På vårt årsmöte, den 23:e mars kl 13-16.30 på Orionteatern i Stockholm, pratar vi lokaler! Hur kan vi jobba utifrån olika perspektiv för att säkra att kulturlokaler inte går förlorade på grund av hyreshöjninger och privata vinstintressen? Finns några goda exempel och hur kan vi tänka nytt? Vad blir konsekvenserna för en stadsdel som blir tom på mötesplatser? Vi kommer samtala med Cecilia Meeuwisse, producent på Teater Pero, Cecilia Suhaid Gustafsson, konstnärlig ledare på Atalante,  Anna Grip, samordnare på ccap, Susin Lindblom, förbundsdirektör på Dramatikerförbundet och Lena Wolmner, verksamhetschef och konstnärligt ansvarig på Bagarmossens Folkets Hus. Fler deltagare kan tillkomma. Efter samtalet har vi glädjen att få ta del av Potato Potatos DJ-performance ”Pausen”, en elektromusikalisk iscensättning av Region Skånes indragna bidrag till den fria scenkonsten. Rådsmedlemmar är välkomna kl 13, och alla intresserade är välkomna kl 15.15. Orionteaterns bar håller öppet efter mötet. Läs mer och anmäl dig här.

Ulricha Johnson
Verksamhetschef

(bilden är från Perplex, Folkteatern. Gävleborg, som har premiär i mars. Anna Pareto, Martin Pareto, Björn Johansson Fotograf: Tomas van der Kaaij)

Läs nyhetsbrevet i sin helhet med notiser och allt!

 

Världsteaterdagen 2020

Den 27 mars varje år firas världsteaterdagen runt om i hela världen

Dagen uppmärksammar det unika i teaterkonsten och dess universella roll för människor i alla delar av världen. Varje år skrivs ett världsteaterbudskap av en utvald konstnär. 2020 är det journalisten, dramatikern, regissören och mänskliga rättighetsaktivisten Shahid NADEEM från Pakistan som har ombetts att förmedla sina tankar om teaterns roll.

Theatre as a Shrine
At the end of a performance of Ajoka Theatre’s (1) play on Sufi Poet Bulleh Shah (2), an old man, accompanied by a young boy, came to the actor playing the role of the great Sufi (3), “My grandson is unwell, would you please blow a blessing upon him.” The actor was taken aback and said, “I am not Bulleh Shah, I am just an actor playing this role.” The old man said, “Son, you are not an actor, you are a reincarnation of Bulleh Shah, his Avatar (4)”. Suddenly a whole new concept of theatre dawned upon us, where the actor becomes the reincarnation of the character, he/she is portraying. Exploring stories such as that of Bulleh Shah, and there are so many in all cultures, can become a bridge between us, the theatre-makers and an unacquainted but enthusiastic audience. While performing on stage, we sometimes get carried away by our philosophy of theatre, our role as harbingers of social change and leave a large section of the masses behind. In our engagement with the challenges of the present, we deprive ourselves of the possibilities of a deeply moving spiritual experience that theatre can provide. In today’s world where bigotry, hate, and violence is on the rise, our planet is plunging deeper and deeper into a climatic catastrophe, we need to replenish our spiritual strength. We need to fight apathy, lethargy, pessimism, greed, and disregard for the world we live in, the planet we live on. Theatre has a role, a noble role, in energizing and mobilizing humanity to lift itself from its descent into the abyss. It can uplift the stage, the performance space, into something sacred. In South Asia, the artists touch with reverence the floor of the stage before stepping onto it, an ancient tradition when the spiritual and the cultural were intertwined. It is time to regain that symbiotic relationship between the artist and the audience, the past and the future. Theatre-making can be a sacred act and the actors indeed can become the avatars of the roles they play. Theatre has the potential of becoming a shrine and the shrine a performance space.”

References
(1) Ajoka Theatre: Established in 1984.The word Ajoka means “Contemporary” in Punjabi. Its repertoire includes plays on themes such as religious tolerance, peace, gender violence, human rights.
(2) Sufism: The Islamic mystical tradition, Sufi poetry, mostly rendered in music, expresses mystical union through the metaphors of profane love.
(3) Bulleh Shah (1680-1757): An influentil Punjabi Sufi poet, who wrote about complex philosophical topics in simple language, a strong critic of religious orthodoxy accused of heresy and denied burial in the city graveyard. Popular across religious divide.
(4) Avatar: Reincarnation or manifestation on Earth of a divine teacher according to Hindu culture.

Shahid NADEEM

Budskapet översätts och presenteras vid olika evenemang runt om i världen. På International Theatre Institutes sida finns budskapet översatt till många olika språk.


Stort tack, Sveriges fristäder!

Scensverige och elva andra organisationer riktar ett tackbrev till Sveriges fristäder. Runt om i världen finns krafter i dag som inte skyr några medel för att stoppa det fria ordet. Författare, journalister, konstnärer, musiker och andra kulturutövare som blir måltavlor för dessa krafter. De förföljs, hotas, fängslas och ibland till och med mördas när de använder sig av sina mänskliga rättigheter att fritt uttrycka sig.

Att arbeta för att förföljda och hotade författare, journalister, konstnärer och musiker ska få skydd och komma i säkerhet är en central uppgift för oss undertecknade. I vårt dagliga arbete ser vi hur det behovet hela tiden ökar. Det är ingen överdrift att säga att fristäder som ger skydd åt dessa kulturarbetare behövs mer än någonsin.

Det är därför som vi vill ta detta tillfälle och tacka alla 25 fristäder runt om i Sverige som valt att vara en fristad inom nätverket International Cities of Refuge Network (ICORN). Tack Region Dalarna, Eskilstuna, Gävle, Göteborg, Helsingborg, Karlstad, Linköping, Luleå, Lund, Malmö, Norrköping, Piteå, Region Jönköpings län, Region Skåne, Sandviken, Sigtuna, Stockholm, Uddevalla, Umeå, Uppsala, Västra Götalandsregionen, Växjö, Örebro och Östersund!

Att bli en fristad för förföljda och hotade kulturskapare har blivit en viktig angelägenhet och kulturpolitisk satsning för den enskilda kommunen eller regionen, som oavsett storlek och politisk styrning, på ett väldigt konkret sätt kan stå upp för och befästa samhällets viktigaste grundvalar – demokrati och yttrandefrihet. Tillsammans skickar ni en signal till omvärlden om att ni tydligt står upp för dessa värden. 

Vi hoppas att fler städer och regioner blir inspirerade av er och vill följa ert exempel att verka aktivt för demokrati och yttrandefrihet.  

Återigen, stort tack Sveriges fristäder!

Lars Ahlström, ordförande, Översättarcentrum
Jesper Bengtsson, ordförande, Svenska PEN
Petra Brylander, ordförande, Scensverige
Sara Edström, ordförande, Konstnärernas riksorganisation
Josefine Engström, ordförande, Svenska tecknare
Erik Halkjaer, ordförande, Reportrar utan gränser
Stig Hansén, ordförande, Författarcentrum Riks
Valeria Hedman, ordförande, Illustratörscentrum
Ulrika Hyllert, ordförande, Journalistförbundet
Alfons Karabuda, ordförande, Skap
Calle Nathanson, ordförande, Ideell kulturallians
Grethe Rottböll, ordförande, Sveriges Författarförbund

(Bild: ICORN nätverksmöte i Rotterdam 2019. Foto: ICORN)

X