Nyhetsbrev november

Läs hela nyhetsbrever med notiser här.

Vi är så sugna på Scenkonstbiennalen 2022 att vi för första gången lanserar ett Early Bird-erbjudande! Köp ditt biennalpass till Västerås den 7-12 juni redan nu till rabatterat pris! Priset är 1950 kr för den som utnyttjar dealen, därefter blir priset det vanliga 2250 kr. Erbjudandet gäller från och med nu till den 31:a januari. 

Fortsätt nominera produktioner, vår urvalskommitté håller ett enormt intensivt tempo för att täcka in hela landets repertoarer, men vänta inte till sista minuten! 
Idéer till seminarier och workshops har börjat strömma in, men var är just din idé? Vad vill du att vi ska prata om, lära oss, försöka förstå?
Fyll i detta formulär så återkommer vi!

I dagarna har vi deltagit i ICORN:s nationella nätverksmöte, arrangerat av Fristadsregion Västra Götaland i samarbete med Göteborgs stad. ICORN, som står för International Cities of Refuge Network, arbetar aktivt med att skapa trygghet och skänka hopp till utsatta kulturskapare i världen. Vi tackar för denna viktiga möjlighet att samarbeta och sprida kunskap och information om det viktiga arbetet. 

Tack alla som deltog i Scensveriges rådsmöte i oktober! Vi kunde hälsa flera nya medlemmar välkomna, och det uppstod en oväntat rörande och hoppingivande stund när vi alla i lugn och ro presenterade oss för varandra.Stora och små producenter, i stora och små städer, utbildningar och branschorganisationer. Vi längtar enormt mycket efter att ses och siktar på att årsmötet till våren blir på en fysisk plats. Tusen tack till Malmö Stadsteater och Unga Dramaten, som bjöd på samtal och visning av den digitala succéföreställningen ”Hon ska heta Minou”!

Kulturvärlden har börjat öppna upp, hitta open calls och utlysningar till residens med mera här!
Missa heller inte att kolla in månadens premiärer!

Ulricha Johnson
Verksamhetschef Scensverige

Nyhetsbrev juni 2021

Läs hela nyhetsbrevet med notiser här.

Vi riktar ett stort tack till alla som var med och bidrog till den semidigitala Scenkonstbiennalen! Alla som presenterade sina utvalda produktioner, alla som arrangerade samtal och workshops, alla som deltog och alla som tittade in under veckan, tack! Vi fick högre tittarsiffror än vad vi vågat drömma om, vilket vi tolkar som att det verkligen finns behov av att ses och prata om våra viktigaste frågor. Vi har nu börjat skicka ut enkäter till både arrangörer och åskådare för att se hur vi ytterligare kan vässa våra digitala verktyg för att framöver kunna erbjuda vissa saker digitalt. Vi kommer även att kommunicera ut siffror från årets biennal inom kort.

NOMINERA
Eftersom det nu är exakt ett år till den fysiska biennalen 2022 i Västerås, finns formulär på hemsidan från och med den 9:e juni, för att både nominera produktioner och föreslå programpunkter. Mer information på vår hemsida.

BIENNAL 2023
Eftersom Scenkonstbiennalen alltid har legat på udda år, kommer vi återgå till det efter Västerås. Det innebär att det blir ännu en biennal i maj 2023! Flera städer är intresserade av att välkomna biennalen 2023, vi återkommer så fort vi har kommit lite närmare ett avtal.

STOLT SCENKONST
Nu gasar vi på inför Stolt scenkonst! Vi samarbetar i år igen i Stockholm med Parkteatern och MDT. Många akter är klara men nya förslag mottages gärna. Lägg in datumen 4-6 augusti i din kalender!

Vi deltar även i World Pride i Malmö och Köpenhamn. Läs om vårt nätverk här.
Önskar din organisation gå med i nätverket, kontakta oss på stoltscenkonst@scensverige.se. Enda kravet är att de som ingår i nätverket aktivt arbetar med att lyfta HBTQIA-perspektiv, både på och bakom scenen.

70-ÅRSJUBILEUM
Gissa vad som fyller 70 år den 15:e juni? Scensverige! Vi har under våren haft glädjen att ha arkivstudenten Frida Majling hos oss. Hon har lagt många timmar i källaren och letat fram historia och guldkorn. På födelsedagen påbörjar vi ett firande som kommer att pågå hela året. Följ oss på Facebook och Instagram för ”Arkivonsdag” där vi lägger ut spännande anekdoter, foton och händelser.

NYTT TEAM
Vi har precis avtackat geniprojektledaren Cecilia Suhaid Gustafsson, samt de fantastiska praktikanterna Lolita Ekman, Frida Majling och Jenny Baumgartner. Ny projektledare är erfarna Johanna Byström, vars senaste uppdrag var hos Onyx Produktion i Göteborg. Vi är också glada att Jenny Baumgartner kommer fortsätta hos oss på deltid som kommunikatör.

Ulricha Johnson
Verksamhetschef Scensverige

Nyhetsbrev maj 2021

Läs hela nyhetsbrevet med notiser här.

Vi är helt uppspelta över att få dela denna Scenkonstbiennal med er! Just nu pågår inspelningar landet runt med seminarier, panelsamtal, intervjuer och produktioner. Bokningar till de punkter och workshops som behöver registrering har börjat fyllas på. Det är spännande att få utforska festivalformatet i digital form, och vi ser fram emot att ni ska tala om hur ni tycker det fungerar!

För att maximera din upplevelse, börja titta på det som finns tillgängligt i förväg. I skrivande stund finns Klaus Nomi från Kungliga Operan på SVT, en kortfilmsversion av Ofelia Jarl Ortegas StM på MDT:s hemsida och en bakom scenen-dokumentär av Orionteaterns På spaning efter den tid som flytt på SVT. Rensa kalendern 18-21 maj och ta på bekväma kläder för att varva skärmtiden med Gaga- och Kleinteknik.

Vi får flera frågor om dagen om det stämmer att allt är gratis – och JA! Det är gratis. Passa på att tipsa vänner, bekanta, familj om dina favoriter, in och botanisera i programmet som finns att se HÄR!
Vi har äran att presentera ett amerikanskt gästspel av den välkända koreografen Nichole Canuso. Hon har skapat ett unikt verk där endast två deltagare i taget delar en timma av personliga berättelser, rörelser och samtal, ledda av en guide. Being/With: Home genomförs 15 gånger under biennalveckan, mer information finns i programmet. Just denna föreställning behöver du anmäla dig för att se – först till kvarn! Den 20 maj presenteras även ett föreställningssamtal med Nichole Canuso, missa inte det!

Ulricha Johnson
Verksamhetschef Scensverige

Länk till programmet

Frågor och svar om Scenkonstbiennalen

Frågor och svar om Scenkonstbiennalen

Här samlar vi vanliga frågor och svar om Scenkonstbiennalen.

Kan vi nominera samma produktion till den semidigitala biennalen och till den kommande livebiennalen?
Nej, tyvärr. Ni kan välja att dra tillbaka er nominering för att nominera den till den framtida Scenkonstbiennalen i Västerås. Hur de utvalda föreställningarna i den semidigitala biennalen ska presenteras är en konstnärlig såväl som budgetfråga och vi väntar på besked om kulturstöd. 

Behöver vi kunna livestreama hela föreställningen för att bli uttagna?
Nej. Vi kommer föra en individuell dialog med varje producent för att tillsammans avgöra hur just er produktion bäst kommer till sin rätt. 

Måste vi själva bekosta presentationen av föreställningen?
Nej. Vi hoppas få tillräckligt med stöd för att kunna bidra med teknikkostnader. Vi kommer också söka samarbete med lokala parter, detta får våra medlemmar gärna hjälpa oss med. 

Kommer Scenkonstbiennalen alltid vara jämt år från och med nu?
Nej den kommer ligga ojämnt år i fortsättningen. Anledningen att den planeras att ligga 2022 är att Västerås erbjudit sig att flytta pengarna till 2022, men har ingen möjlighet att flytta pengarna till 2023. 

Kommer det vara tre Scenkonstbiennalen i rad nu?
Vi vet inte ännu. Just nu fokuserar vi på den semidigitala biennalen 2021.

Vi vet inte än hur pandemin kommer utveckla sig, det kan vara så att vi inte ens kan samla 1600 personer 2022. Vi tar en Scenkonstbiennal i taget. 

Kommer Scenkonstbiennalen 2022 krocka med BIBU?
Nej vi kommer inte ligga samma period som BIBU. 

Är det försent att nominera till seminarieprogrammet för den semidigitala biennalen 2021?
Fortsätt skicka in programförslag till seminarieprogrammet. Deadline är 19 februari 2021. Vi välkomnar nya tankebanor som tillvaratar de särskilda möjligheter som uppstår när något ska ske digitalt istället för live. 

Vem får arrangera seminarier, workshops, experiment etc?
Alla medlemmar i Scensverige kan skicka in önskemål på att arrangera något på biennalen. Det finns ingen gräns på hur många förslag en kan inkomma med. Om du är en enskild person som har en bra idé kommer vi att hjälpa dig med att sätta dig i kontakt med en lämplig organisation som skulle kunna vara intresserad att arrangera. Om flera organisationer inkommer med liknande idéer försöker vi, precis som vanligt, att få till ett samarbete. Det uppstår mycket spännande i nya samarbeten!

Jag har massor av idéer på tekniska lösningar och nya, oprövade metoder och format, vill ni höra?
Ja, tack! 

Vi har delar av vår personal som just nu inte har så mycket att göra. Kan de vara behjälpliga i arbetet med biennalen 2021? 
Mycket möjligt! Vi jobbar ofta med personalutbyte och lån av personal när vi behöver speciell expertis, vi är otroligt tacksamma för den möjligheten. Biennalen blir bättre ju fler som har tid och lust att dela med sig av sin kompetens! Hör av er så pratar vi om saken!

Har du fler frågor? Skicka ett mejl till biennal@scensverige.se

Nyhetsbrev oktober 2022

Läs nyhetsbrevet i sin helhet med notiser och tips här

Scensverige är på sin första internationella konferens sedan pandemin, hos nätverket IETM i Belgrad, Serbien.
Scenkonstkollegor från alla kontinenter är på plats, och det är tydligt att det finns oändligt många och viktiga samtal som behöver hållas i skuggan av pandemin och på grund av världshändelserna. Perspektiv som ny politik, ekonomi, anställningsförhållanden som i samtliga länder mot egenföretagande, kolonialism, visum, internationella relationer, konstens värde i samhället, klimathållbarhet och konstnärers psykiska välmående behandlas med stor expertis. Vi har också haft samarbetsmöte med den spännande scenkonstorganisationen Heartscape, baserade i Belgrad.
 I dagarna äger också UNESCOs World Conference on Cultural Policies and Sustainable Decelopment rum i Mexico, 24 år efter att den hölls i Stockholm 1998.

Vi påbörjade många viktiga samtal under Scenkonstbiennalen i Västerås, och ser fram emot att ytterligare fördjupa frågeställningar och spetsa konkreta utvecklingsmöjligheter.
Formuläret för att föreslå seminarier och samtal till Scenkonstbiennalen i Stockholm den 30:e maj-4:e juni 2023 ligger nu på vår hemsida.

Vi skickade nyligen en utlysning till våra medlemmar i Stockholm om möjligheten att ta emot produktioner och/eller bistå med studios och lokaler för workshops och seminarier under biennalen. Tack alla som svarat! Om din organisation missat detta är det inte försent, ta chansen att ha del i värdskapet av biennalen. Inger Einheri, som var vår biennalproducent för Västeråsbiennalen tillika fd teknisk chef på Wermland Opera, har till vår glädje tackat ja till att producera Stockholmsbiennalen. Hon kommer höra av sig om tekniska diskussioner till samtliga.

Vår satsning ”Kollegor i kris”, med syfte att samla och sprida scenkonstens olika initiativ och arrangemang gällande konstnärer på flykt eller i exil fortgår. Vår projektledare Casia Bromberg planerar ett särskilt utskick inom kort. Vi arbetar t ex tillsammans med Rikstolvans residensverksamhet och Ukrainian Worldwide Readings på ett paket med nyskriven ukrainsk dramatik översatt till svenska, som alla som vill kan ta del av och arrangera readings med.

Vi undertecknade i veckan ett upprop till stöd för kulturarbetare i Iran, och står i kontakt med iranier som tidigare gästat oss.
Fortsätt tipsa oss om aktiviteter och initiativ för hotade konstnärer.

Vårt projekt ”Ta hand om dig” pågår, och det finns fortfarande möjlighet att bidra till en fördjupad kartläggning genom att låta sig bli djupintervjuad av Rasmussen Analys, maila sofia@rasmussenanalys.se!

Ulricha Johnson
Verksamhetschef Scensverige

Nyhetsbrev september 2022

Läs nyhetsbrevet i sin helhet med notiser och tips här

Varje höstsäsong börjar med Strindbergs drömspelscitat ”hösten är min vår, ty då öppnas teatern igen!”. Men har någonsin lyckan varit så stor som just detta år, då vi (om än lite ängsliga) kastar oss in i full repertoar och maximalt med skapandeprocesser och publikupplevelser?

På Scensverige har vi ritat upp vårt kommande intensiva år. Vårt största arrangemang är Scenkonstbiennalen som nästa år fyller 30 år! Vi återvänder till Stockholm 30 maj-4 juni med Dramaten som värdscen.

Scenkonstbiennalen 2023
Nomineringsformuläret är öppet, var gärna ute i god tid med vilka produktioner ni vill spela, det är en späckad höst. Urvalskommittén är i stort sett kvar i samma konstellation som sist, med ett par nya tillskott. Ordförande är Lis Hellström Sveningson, ledamöterna är Anna Håkansson, Anders Ålander, Anna Hedelius, Magdi Saleh, Lena Engström och Monika Wade, läs mer om dem här.

I dagarna kommer vi att lägga ut ett intresseformulär som riktar sig till alla våra medlemmar i Stockholm, som kan bistå med eller hyra ut scener och lokaler under biennalen. Biennalcentret kommer att vara på Dramaten med flera av deras scener, men vi önskar också att ge biennalbesökarna upplevelsen att se hur många fantastiska scener och ställen som finns. Kontakta oss gärna med frågor! 

Biennalen består som alltid av en stor mängd olika seminarier, samtal, mingel och workshops som initieras och arrangeras av Scensveriges medlemmar. Snart är det dags att skicka in ditt förslag — håll utkik på vår hemsida!

Stolt Scenkonst
Årets stockholmsupplaga av Stolt scenkonst skedde med fler samarbeten än tidigare, precis som vi önskat. Förutom vår återkommande partner Parkteatern gick även Turteatern, Kulturhusets ungdomsbibliotek Tio Tretton, Regionteater Väst, Stadsteatern Vällingby, Dramaten och Folkoperan in som samarbetspartners. Tack alla som deltog, både med lokaler, scenkonst och som publik! Läs mer om hela programmet här. 
Internationellt
Vi längtar efter våra internationella kollegor och kommer att delta på ett par konferenser i Europa i höst, IETM i Belgrad och On the Move i Berlin. Om du ska dit, hör av dig så kan vi samla ihop en svensk delegation. 

Kollegor i kris
Sen i våras  jobbar vi aktivt med att samla och sprida information om hjälpinitiativ och nätverk. Huvudfokus är i nuläget Ukraina, men satsningen inkluderar alla scenkonstnärer som är förföljda eller i exil. Vi har precis lämnat in en ansökan om att tillsammans med Rikstolvan göra en readingturné med nyskriven och nyöversatt ukrainsk dramatik. Vi söker just nu medlemsteatrar i landet som är intresserade av att arrangera en reading under perioden oktober-december. Det behövs skådespelare och en regissör från den egna teatern. Format, innehåll och längd kan vi skräddarsy för varje tillfälle. Hör av er till action@scensverige.se så pratar vi vidare!

I höst planerar vi vårt rådsmöte i Göteborg! Återkommer med datum inom kort. 

Ulricha Johnson, Verksamhetschef Scensverige

Nyhetsbrev/sommarbrev juni 2022

Läs hela sommarbrevet med notiser och tips här


Ett stort tack till alla er som besökte Scenkonstbiennalen i Västerås! Och ett extra stort tack till dig som medverkade på scen, arrangerade ett seminarium, höll i en workshop eller på annat sätt bidrog till årets program. Vi är helt överväldigade över alla fantastiska möten och samtal som skedde under dessa fina försommardagar i Västerås. Återigen, tack!

Vi på Scensverige blickar nu framåt mot nästa Scenkonstbiennal 30 maj – 4 juni 2023 i Stockholm, där Dramaten står som värdscen. Nominera din föreställning redan idag!

Efter sommaren kommer vi att göra en utlysning till alla våra medlemmar i Stockholmsområdet om biennalsamarbeten kring t.ex. scener eller lokaler för seminarier och workshops. Skicka ett mail till biennal@scensverige.se om du redan nu vill anmäla intresse!Nu följer några veckor av ledighet, men 1 augusti är vi tillbaka för att genomföra Stolt Scenkonst i Stockholm! Läs allt om årets program här!

Glad sommar önskar vi på Scensverige
Johanna, Ulricha, Jenny, Sandra (på bilden)
Malin & Casia

Välkommen till Västerås! Info för dig som Scenkonstbiennalen

Äntligen är det dags!

Här vid Mälarens strand ska vi under hela denna vecka hylla, uppleva och diskutera Sveriges bästa scenkonst. För att ditt besök ska bli så bra som möjligt har vi listat lite nyttig info nedan.

Vår Biennabyrå finns placerad på Expectrum, granne med Hotel Plaza. Här kan du hämta ut ditt biennalpass, deltagarmaterial och ställa frågor till personalen på plats.
Adress: Kopparbergsvägen 10, Västerås
Öppettider: Tis kl 11-20, Ons-Lör kl 9-19, Sön kl 11-14

De flesta spelplatserna under Scenkonstbiennalen ligger centralt i staden med gångavstånd från hotell och restauranger. Det finns såklart undantag. Vill du till exempel ta dig till Carlforsska gymnasiet för att se Ett frö i rymden eller intilliggande Kristiansborgshallen för den dagliga träningen blir det en promenad på cirka 20 minuter från biennalbyrån på Expectrum. Ytterligare någon minut längre promenad väntar om du ska ta dig till Lögarängsbadet för att hoppa simhopp.

Vad händer i stan denna vecka? Vilken vecka vi valt att genomföra Scenkonstbiennalen på! För de flesta barn och ungdomar i Västerås är detta den sista skolveckan och på torsdag 9 juni är det fullt studentfirande i staden. Då är det klokt att vara ute i lite extra god tid till sina programpunkter för att inte riskera att bli försenad på grund av studentflak och folkmassorna som vill fira studenternas lyckliga dag. På lördag 11 juni får alla motionärer chansen att visa sig från sin bästa sida när Mälarenergis Stadslopp går av stapeln. Du kan springa, jogga eller promenera antingen 5 eller 10 km på den sträcka som går genom centrum. Vi hoppas att vi får se några biennalbesökare bland de som anmält sig till loppet!

Missa inte alla kringaktiviteter som vi har sammanställt där lokala arrangörer erbjudet allt ifrån stadsvandring, bussturer, konstjobb och vernissage. Se fullständigt program här!

Onsdag, torsdag och fredag är det Torget Live på Stora torget. En gratis folkfest med två scener där stora komiker och musikalartister blandas med lokala akter och mycket mer. På stora scenen är Västmanlands Teaters Teaterchef Niklas Hjulström konferencier och han förklarar kvällarna som “en blandning av Skavlan och Lotta på Liseberg”.

För att hålla dig uppdaterad om allt som händer under veckan rekommenderar vi att du följer Västmanlands Teater, Västerås City och Scensverige på Instagram.
@Scensverige_iti @vastmanlandsteater @Vasterascity

Casia Bromberg, projektledare för Kollegor i kris

Vi välkomnar Casia Bromberg till Scensverige som kommer att arbeta som projektledare för plattformen Kollegor i kris med start maj 2022.

Casia har en bakgrund som konstnär/fotograf och främst förläggare i litteraturvärlden, med stor passion för poesi och yttrandefrihetsfrågor. Ett av hennes senaste uppdrag var på Svenska PEN som chefredaktör för tidskriften PEN/Opp. 

För kontakt, skicka ett mail till action@scensverige.se

Nyhetsbrev maj 2022

Läs hela nyhetsbrevet med notiser och tips

Att vara på konferens och festival just nu är som att vara skolbarn och återvända till höststart efter ett sommarlov som känts lika långt som ett halvt liv. Det finns en ny glädje och vänlighet, hur har ni haft det, hur mår ni hos er, är ni igång? Bland annat KLYS och Svensk Scenkonst har precis arrangerat givande branschträffar, Fackförbundet Scen & Film planerar sin riksstämma, Bibu ligger i startgroparna.

Scensverige och Västmanlands Teater har gått in i den sista intensiva fasen av förberedelserna av Scenkonstbiennalen den 7-12 juni i Västerås. Vi vill redan nu tacka alla som bokat in sig, flera av våra medlemmar skickar hela sin personal. Vi lägger de sista pusselbitarna och ett antal programpunkter har tillkommit sedan det första biljettsläppet. Gå in på din bokning och titta runt, troligen upptäcker du nya guldkorn. Den 12 maj kl 12:00 släpper vi också fler biljetter till några av de föreställningar som varit fullbokade, så har du ännu inte skaffat ditt biennalpass är det ett bra tillfälle nu!

Som alla andra har vi en stark önskan att som medmänniskor kunna göra något för att hjälpa ukrainare, som just nu kämpar för sina liv och i förlängningen hela sin kultur. Många av våra medlemmar har under denna period arrangerat stödgalor, upprop, insamlingar och läsningar. Grand Kyiv Ballet, som råkade vara på turné i Frankrike när kriget kom, har just turnerat i Norge och fortsätter nu i Sverige och intäkterna skänks till behövande. Vi har i samråd med våra medlemmar idag öppnat en samlande plattform på hemsidan där vi ämnar underlätta stöttandet av våra kollegor inom scenkonsten.
Vi vill gärna att alla hjälps åt att skicka in tips både för det konkreta hjälpandet att sätta de hitkommande i kontakt med branschkollegor och komma in i arbetslivet, samt info och inspiration för arrangemang till stöd för Ukraina.

Vi kallar plattformen för Kollegor i kris, och även om Ukraina av uppenbara skäl är högaktuellt kommer vi även publicera nödrop och information om scenkonstnärer under förföljelse och på flykt från andra regimer. Fundera gärna på vad du kan bidra med – residens, praktik, översättning, kontakt, tips – och maila action@scensverige.se.

Vi har glädjen att välkomna Casia Bromberg som samordnare och projektledare för denna insats, läs mer om henne på vår hemsida!

Ulricha Johnson
Verksamhetschef Scensverige

Världsdansdagen 29 april 2022

Den 29 april varje år firas världsdansdagen runt om i hela världen. Dagen uppmärksammar det unika i danskonsten och dess universella roll för människor i alla delar av världen. Varje år ger International Theatre Institute (ITI) ett uppdrag till en konstnär att skriva ett världsdansbudskap. 2022 har dansaren Kang Sue-jin från Sydkorea valts ut för att dela sitt budskap.

Världsdansbudskapet 2022

” The Covid-19 catastrophe has stopped life as we so freely knew it and being amidst this tragedy makes us rethink the meaning of “dance” and “dancers” In the distant past, dance was a primal means of expression and communication through gestures; becoming performance art that moved the soul and inspired the audience. It is a momentary art that is difficult to restore to its original form once completed because it`s created with the entire body and soul. Dance is made of ephemeral moments, which destines dancers to be on the move forever. Yet, Covid-19 has restricted and even blocked the art of dance in its original form.

Even though the situation is improving, dance performances are still subject to many restrictions. This makes us cherish the precious memories of times when dance and dancers sparkled like jewels, conveying human anguish and anxiety, will and hope for life, and illuminated the world.

Similarly, it is important to recall that during the aftershocks of the Black Death in Medieval Europe, the ballet Giselle depicting love beyond death was performed at the Paris Opera on 28 June 1841 and received an explosive response. Since then, Giselle has been performed all over Europe and around the world to comfort and encourage the souls of mankind ravaged by the pandemic. It is also my understanding of that point, which was first demonstrated in that very performance of Giselle, is the magnificent spirit of a ballerina trying to escape the gravity of the world`s hardships.

The lonely and weary audience is thirsty for the sympathy and comfort of the dancers. As dancers, we believe that the flapping of our wings gives hope to the hearts of those who love the art of dance and gives them the courage to overcome this pandemic.

My heart is already starting to pound. “

Kan Sue-jin

Läs mer om Kang Sue-jin

Nyhetsbrev april 2022

Läs hela nyhetsbrevet med notiser och tips

För många av oss är teatersalongen vår kyrka. Det är dit vi går med öppna sinnen, bearbetar tankar och känslor, återkommer igen och igen utan att veta vad som kommer hända med eller i oss. Livet är inte fullständigt utan att sitta i ett rum med främmande människor och höra en orkester stämma eller titta på en scenografi och undra hur den ska komma till liv. Ljuset går ner och där är de himmelska sekunderna av förväntan. På vårt årsmöte hade vi den stora glädjen att få dela en helande, skör och förlösande stund i en faktisk kyrka, när malmöbaserade PotatoPotato gästspelade med förra årets biennalföreställning ”Min morfar prosten” i Oscarskyrkan i Stockholm. Tack alla som kom, och tack för en strålande eftermiddag och kväll med vårt första rådsmöte live sedan pandemin. Och tack PotatoPotato för allt ni gav oss.

Flera av er hörsammade vår förfrågan i förra nyhetsbrevet om insatser för Ukraina, och vilka i vår bransch som har möjlighet att ta emot en scenkonstkollega som lyckas ta sig hit. I nuläget inväntar vi en ung regissör som kommer arbeta som regiassistent på Stadra Teaters sommarproduktion, vi ser fram emot att välkomna henne. Ta gärna kontakt med era kommuner och se vad som går att lösa tillsammans med dem, möjligen kan frågan om boende och ersättning lösas i samarbete med dem om ni har utrymme att ge ett arbetstillfälle till en ukrainsk kollega. Hör gärna av er med tips och exempel på hur ni har gjort och tänker göra!

Hoppas ingen har undgått att bokningen för Scenkonstbiennalen 2022 den 7-12 juni i Västerås har öppnat! Det är ett digert program av allvarligheter, festligheter, trams och exklusiva föreställningar, vi längtar enormt efter att träffas där! Misströsta inte om saker är fullbokade, mirakel har skett förut, håll koll så försöker vi trolla fram fler platser.
Njut av härliga vårdagar och glöm inte boka biljetter till scenkonst! Spelperioderna är kortare än någonsin i efterdyningarna av pandemin, tänk gärna att dubbelt så många föreställningar än en vanlig vår är lagom!

PS. Vill du ingå in en fokusgrupp (2 timmars insats) där vi ska kartlägga och undersöka behoven av insatser gällande psykisk hälsa och självomhändertagande för verksamma inom scenkonsten? Hör av dig till oss snarast!



Ulricha Johnson
Verksamhetschef Scensverige

Världsteaterdagen 27 mars 2022

Den 27 mars varje år firas världsteaterdagen runt om i hela världen. Dagen uppmärksammar det unika i teaterkonsten och dess universella roll för människor i alla delar av världen. Varje år ger International Theatre Institute (ITI) ett uppdrag till en konstnär att skriva ett världsteaterbudskap. 2022 har Peter Sellars, USA, valts ut att dela sitt budskap.

Värdteaterbudskapet 2022

“Dear Friends,

As the world hangs by the hour and by the minute on a daily drip feed of news reportage, may I invite all of us, as creators, to enter our proper scope and sphere and perspective of epic time, epic change, epic awareness, epic reflection, and epic vision?  We are living in an epic period in human history and the deep and consequential changes we are experiencing in human beings’ relations to themselves, to each other, and to nonhuman worlds are nearly beyond our abilities to grasp, to articulate, to speak of, and to express.

We are not living in the 24-hour news cycle, we are living at the edge of time. Newspapers and media are completely unequipped and unable to deal with what we are experiencing.

Where is the language, what are the moves, and what are the images that might allow us to comprehend the deep shifts and ruptures that we are experiencing? And how can we convey the content of our lives right now not as reportage but experience? 

Theater is the artform of experience.

In a world overwhelmed by vast press campaigns, simulated experiences, ghastly prognostications, how can we reach beyond the endless repeating of numbers to experience the sanctity and infinity of a single life, a single ecosystem, a friendship, or the quality of light in a strange sky? Two years of COVID-19 have dimmed people’s senses, narrowed people’s lives, broken connections, and put us at a strange ground zero of human habitation.

What seeds need to be planted and replanted in these years, and what are the overgrown, invasive species that need to be fully and finally removed? So many people are on edge. So much violence is flaring, irrationally or unexpectedly. So many established systems have been revealed as structures of ongoing cruelty. 

Where are our ceremonies of remembrance? What do we need to remember? What are the rituals that allow us at last to reimagine and begin to rehearse steps that we have never taken before?

The theater of epic vision, purpose, recovery, repair, and care needs new rituals. We don’t need to be entertained. We need to gather. We need to share space, and we need to cultivate shared space. We need protected spaces of deep listening and equality.

Theater is the creation on earth of the space of equality between humans, gods, plants, animals, raindrops, tears, and regeneration. The space of equality and deep listening is illuminated by hidden beauty, kept alive in a deep interaction of danger, equanimity, wisdom, action, and patience. 

In The Flower Ornament Sutra, Buddha lists ten kinds of great patience in human life. One of the most powerful is called Patience in Perceiving All as Mirages. Theater has always presented the life of this world as resembling a mirage, enabling us to see through human illusion, delusion, blindness, and denial with liberating clarity and force.

We are so certain of what we are looking at and the way we are looking at it that we are unable to see and feel alternative realities, new possibilities, different approaches, invisible relationships, and timeless connections.

This is a time for deep refreshment of our minds, of our senses, of our imaginations, of our histories, and of our futures. This work cannot be done by isolated people working alone. This is work that we need to do together. Theater is the invitation to do this work together.

Thank you deeply for your work.”

Peter Sellars

Läs mer om Peter Sellars

Nyhetsbrev mars 2022

Läs nyhetsbrevet i sin helhet med notiser och tips här

Mars nyhetsbrev kommer en aning sent, vi har inväntat information om olika initiativ för att stötta flyktingar från Ukraina, och även de oppositionella konstnärerna i Ryssland som nu har hårdare press på sig än någonsin. Scensverige har ställt sig bakom ett antal upprop och öppna brev som publicerats i Europa och övriga världen. Vi står i kontakt med olika organisationer som arbetar med akuta flyktingfrågor samt med specifikt hotade konstnärer. Vi har även direkt kontakt med scenkonstarbetare både i Ukraina, Ryssland och Belarus.

Vi önskar skapa en samlingsplats på vår hemsida för information angående initiativ från våra medlemmar, t.ex. läsningar, samtal och insamlingar som görs överallt i landet. Men även
internationell information gällande var konstnärer på flykt kan finna en fristad. De organisationer som arbetar med yttrandefrihet och konstnärlig frihet i första hand försöker hjälpa de hotade kollegor som nu är instängda i Ryssland och Belarus. Vi söker också efter tips på teatrar, operahus etc, som kan erbjuda residens och boende för scenkonstnärer från Ukraina som är på väg hit. Maila oss på info@scensverige.se med alla tips, både officiella och inofficiella. Vi sköter allt med diskretion och försöker skapa nödvändiga kontaktvägar. För er som har tidigare samarbetspartners, vänner och studenter i Ukraina ber vi er dela t.ex. det ekonomiska akutstöd som nu går att söka via The Culture of Solidarity Fund, läs mer via denna länk. Dyker det upp fler initiativ i dina flöden? Tipsa oss.

Den 28:e mars har Scensverige sitt årsmöte, där alla som representerar våra medlemmar deltar. Efter mötet öppnar vi som vanligt dörrarna för alla som älskar scenkonst, och i år har vi äran att kunna bjuda på ett exklusivt gästspel av föreställningen Min morfar prosten av PotatoPotato som var utvald till Scenkonstbiennalen 2021. Vi hoppades i det längsta att de skulle spelat i Malmö förra våren, men pandemin satte stopp för det. Sprid detta evenemang, det är fri entré och endast en chans.

Vår programgrupp har haft ett mycket givande arbete med att gå igenom alla förslag på seminarier, samtal och workshops på Scenkonstbiennalen 2022. Vi är så glada att gruppen bjudit på så mycket engagemang och lust i arbetet, vi närmar oss nu en schemaläggning inför det stora biljettsläppet den 4:e april.

Passa på att läsa om de utvalda produktionerna med urvalskommitténs motiveringar här. Unga Klaras ”De kommer att drunkna i sina mödrars tårar” kommer tyvärr inte kunna spelas på plats, vi rekommenderar att se den fina inspelade versionen på SVT fram till den 30 mars.

Världsteaterdagen firas den 27 mars, i år har den världsberömde teaterskaparen Peter Sellars skrivit budskapet, läs det här.

Ulricha Johnson
Verksamhetschef Scensverige