Programgruppen till Scenkonstbiennalen 2015

Teaterunionens styrelse har utsett en programgrupp till Scenkonstbiennalen 2015. Programgruppen ansvarar för innehållet i biennalprogrammet utöver föreställningarna; seminarier, workshops, föreläsningar, debatter etc. Programgruppen består av följande personer:

Farnaz Arbabi, regissör och tillträdande konstnärlig ledare Unga Klara
Petra Brylander, teaterchef Malmö Stadsteater
Anna Carlson, skådespelare och ordförande i Teaterförbundet för scen och film
Helena Faxgård, kommunikationschef Svensk Scenkonst
Bo Löfvendahl, SvD
Stefan Moberg, regissör, Svenska Regissörsföreningen
Bodil Person, danskonsulent

Har du en idé på en programpunkt som du vill ska vara med på Scenkonstbiennalen? Maila till info@scensverige.se.

Urvalskommittén till Scenkonstbiennalen 2015

Urvalskommittén till Scenkonstbiennalen 2015

Den andra svenska Scenkonstbiennalen kommer äga rum i Malmö den 26-31 maj 2015 med Teaterunionen som arrangör och Malmö Stadsteater, Malmö Opera och Skånes Dansteater som värdar. Föreställningarna väljs ut av en särskild urvalskommitté och idag presenterar Teaterunionens styrelse medlemmarna av denna kommitté.

Scenkonstbiennalen är Sveriges största festival och mötesplats för scenkonst och arrangeras vartannat år på olika platser runt om i Sverige. Biennalen innehåller föreställningar från hela landet, internationella gästspel, studentproduktioner, workshops, seminarier och många andra möjligheter till konstnärliga utbyten och samtal. Teaterunionen arrangerar Biennalen vartannat år och som värd står någon av våra medlemmar. 2015 kommer tre scenkonstinstitutioner stå som värdar; Malmö Stadsteater, Malmö Opera och Skånes Dansteater, i samverkan med det fria scenkonstlivet i Malmö.

Teaterunionens styrelse har utsett en urvalskommitté som ska välja ut de produktioner som ska spela under Biennalen. Urvalskommittén består av följande personer:

Anna Berg, dramaturg, ledamot av Barnteaterakademien och ledamot i Assitej
Cecilia Nilsson, skådespelare
Edward Bromberg, regissör och översättare
Erik Gavelin, producent
Evin Ahmad, student StDH
Hellen Smitterberg, ordf. i Danscentrum
Karin Helander, professor centrum för barnkulturforskning, kritiker
Lars Ring, kritiker Svd
Malena Forsare, kritiker Sydsvenskan
Mari Carrasco, koreograf
Nina Björby, länsteaterkonsulent, ordf. kulturberedningen region Västerbotten
Örjan Abrahamsson, kritiker DN

Mer information om Scenkonstbiennalen 2015 kommer under hösten.

Seminarium om artisters rättigheter

Den 2 oktober är vi och ITI:s Artists Rights Committe medarrangör till ett seminarium i Bryssel om artisters rättigheter. Under dagen kommer FN-rapporten “The Right to Freedom of artistic expression and creativity” att presenteras för EU-parlamentariker. Vår generalsekreterare Ann Mari Engel kommer att finnas på plats.

Hela FN-rapporten finns att läsa HÄR.

Brev från kulturministern

Här kommer ett svar på Teaterunionens generalsekreterare Ann Mari Engels öppna brev till kulturministern i Aftonbladet angående visumproblem som hinder för internationellt kulturutbyte. Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroths svar kom med posten till Teaterunionen. Vi har all anledning att fortsätta arbetet med att uppmärksamma dessa frågor. Senast nu somras avslog Migrationsverket  visumansökan för den syrianske artisten Omar Souleyman som fick ställa in sin medverkan på Stockholm Music & Arts.Brev fran kulturministern

Festivaler

Teaterunionen arrangerar två festivaler; Scenkonstbiennalen och Swedstage. Utöver dessa pågår en mängd andra festivaler året runt. Vi har därför satt ihop en länklista med festivaler, både i svenska och internationella.

Listan finner du HÄR.

Nominera föreställningar

Nästa Scenkonstbiennal kommer att äga rum den 26–31 maj 2015 i Malmö, med Malmö Opera, Malmö Stadsteater och Skånes Dansteater som värdar. Scenkonstbiennalen kommer att innehålla gästspel med produktioner från hela landet, workshops, seminarier och många andra möjligheter till konstnärligt utbyte och samtal.
Teaterunionen kommer att utse en urvalskommitté för föreställningarna den 9 september 2013. Kommittén kommer att arbeta enligt riktlinjer från Teaterunionens styrelse. Det är dock möjligt att redan nu nominera föreställningar. De ska liksom tidigare nomineras av producerande grupp/ teater/ produktionsbolag som därmed ansvarar för att produktionen är tekniskt och praktiskt möjlig att spela i maj 2015. Föreställningarna ska ha haft premiär efter den 1 januari 2013. Nomineringsblanketten hittar du HÄR.
Mer information kommer i september!

Semester

I början på juli stänger Teaterunionens kansli för semester, men vi jobbar sporadiskt även under dessa veckor. Vid akuta frågor nås vi lättast via epost. Från och med den 10 augusti är kontoret bemannat som vanligt.

Vi önskar er alla en fin sommar!

Letter to the Ministry of Culture of Arab Republic of Egypt

To the Ministry of Culture of Arab Republic of Egypt
2 Shagret El Dorr St
Zamalek Cairo

The International Theatre Institute, worldwide organization for the Performing Arts, want to forward our worries and concern about the situation for artists in Egypt today.

We have been informed that there are attacks from the government on the freedom of expression and the role in society by the artists, which is a violation of The Unesco Convention of the Status of the artist and against the United Nations declaration of Human rights.

We want to recognize and celebrate the great achievements all over the world by Egyptian artist in various fields of the performing and fine arts. We want to express our fear that there will be restrictions on the freedom of the arts and that the artists will not be treated in the way that they deserve and have the right to.

We urge the authorities to start a constructive dialogue with the artists, who are an important part of the big international community for performing arts.

Yours sincerely

Ann Mari Engel
Vice President of the International Theatre Institute
President of the ITI Action Committee for Artists Rights

ITI Centre Egypt

Dear International Friends and Colleagues:

We, the founding members of the Egyptian Centre of the International Theatre Institute, have been witnessing with increasing alarm the vicious onslaught against the defining foundations of Egyptian culture, with theatre and the performing arts at the forefront. However variously understood and appraised, these foundations are widely believed to have crystallised with the onset of the modern Egyptian State in the late nineteenth century, but in fact they had always been rooted in the very fabric of this land, an inherently cosmopolitan multi-religious and multi-ethnic culture if there ever was one. As Egyptians, but also as members of the global cultural community, we cannot allow such a glorious tradition to suffer erosion at the hands of those who could not adapt to it, whether at home or in the region.

The Islamists’ declared jihad against the arts is currently spearheaded by none other than the regime’s Ministry of Culture, thanks to the recent appointment at its helm of a certain Alaa Abdel-Aziz, an obscure film lecturer with a paltry academic record and practically no professional or public service credentials save his adoption of the cultural discourse of the Muslim Brotherhood ruling faction (or, more aptly, its anti-arts one). In a typical demonstration of this populist rhetoric, Abdel-Aziz had this to say at a recent press conference “I ask those leading the ferocious campaign against me: What have they ever contributed to Egypt’s culture? What have they ever given to the enlightened Egyptian people? Postrevolution Egypt should not be captive to a group that has not been able to effectively touch Egyptians with creativity over long decades.”

While the problem of a certain disconnect between the intelligentsia and their constituencies is by no means unique to Egypt, we believe it is either moronic or hypocritical (or, more likely, both) to question the contributions of generations of artists in the various fields of the performing and fine arts and their far reaching role in establishing and popularising these arts not only in Egypt, but all over the Arab world, not to mention world-renowned literary and artistic figures of the stature of Bahaa Taher, Sonallah Ibrahim, Ramzi Yassa, Alaa Al-Aswany, Lenin El-Ramly, Nawal El-Saadawi, Fatheya El-Assal, and Salwa Bakr, all of whom are now calling for the removal of Abdel-Aziz and the parochial, theocratic regime for which he stands.

The International Theatre Institute, an active UNESCO entity with centres and affiliate bodies in the four corners of the world, has an urgent mission to protect the free circulation of culture in one of this world’s most ancient civilizations. We therefore call upon all concerned to mobilise in whatever way they think fit, but we also hope that this call for action will set in motion an ongoing dialogue with our worldwide friends and colleagues so that we may work with one another against the not-so-secret agenda to remake Egypt and its cultural field after the worldview of its ruling cabal.

We await your ideas and initiatives at egyptcentreiti@gmail.com

Sincerely,
ITI Centre, EGYPT
Interim Founding Board