Nyhetsbrev #december

Tack för alla spännande seminarieförslag!
Scenkonstbiennalens programgrupp består i år av Chrissie Faniadis, Daniel Isaksson, Mary-Anne Buyondo, Magnus Florin och Maria Grönfeldt Thörnkvist. De har redan satt igång planering och schemaläggning, och du kan läsa mer om dem HÄR. Eftersom så många bönar och ber om en aning mer tid att skicka in så förlänger vi härmed sista seminarieanmälan till den 14:e december! Vi vill att alla idéer ska komma in, så skicka in även om inte alla detaljer är klara. Ni kommer få en kontaktperson och vid behov bolla rubrik, antal paneldeltagare, lokal etc.

Urvalskommittén, som denna biennal väljer både bland nominerade och icke nominerade produktioner, har definitivt slagit rekord i antalet sedda föreställningar. De har in i det sista rest land och rike runt för att hinna se så mycket som det bara är möjligt, och i december drar det ihop sig till det sista, avgörande mötet. Tack alla som nominerat, det har varit en verklig glädje att ta del av hur mycket intressant scenkonst som skapats i Sverige de senaste två åren. I slutet av januari tillkännages urvalet.

November har gått i nätverkens tecken. Scensverige har deltagit på ICORN-konferens i Stockholm, där det talats om fristäder för hotade konstnärer. Där passade vi även på att samtala med Svenska Unescorådet om hur vi kan samverka tätare i framtiden. Scensverige är nämligen svenskt center i International Theatre Institute (ITI), som skapades av Unesco 1948.

På Samtidskonstdagarna i Boden, arrangerade av Statens Konstråd på temat nätverk, höll Scensverige en föreläsning och en workshop om hur givande och utvecklande det är att arbeta med nätverk. Sedan vidare till Helsingfors för att prata med finska kollegor om hur vi kan gå vidare med Nordic Network for Performing Arts, som tyvärr blivit lite vacklande pga nya ekonomiska förutsättningar i flera av våra grannländer. Samma helg höll ett relativt nystartat baltiskt nätverk sitt möte, där flera konstnärer och producenter pratade om vikten av att tillåta och omfamna sköra strukturer när det handlar om konstnärligt skapande. Ofta krockar en öppen och känslig konstnärlig process med den arbetande producentens iver att planera saker i förväg. Ett mycket spännande samtal som vore intressant att fördjupa tillsammans med svenska konstnärer!

I Haikou på ön Hainan i Kina firades förra veckan ITI´s 70-årsdag. Med gäster från hela världen deltog vi i firandet, med föreställningar, workshops och många samtal. Väldigt givande att återknyta kontakt med gäster som varit i Sverige på biennaler, Swedstage och i olika projekt, samt spåna idéer till nya samarbeten framöver.

Många uttryckte intresse för vår arbetsgrupp och nätverk Proud Performing Arts, där scenkonstnärer och arrangörer som arbetar med HBTQ+perspektiv möts och utbyter erfarenheter och skapar inspirerande och stärkande kontaktytor över gränser.

Den 3:e december åker ett svenskt konstnärligt team bestående av Mattias Brunn, Aleksa Lundberg och Mette Aakerholm Gardell till Tbilisi i Georgien för att ta nästa steg i planeringen av vårt Creative Force-projekt om transpersoners utsatthet i Georgien. Initiativtagare är Scensveriges georgiska motsvarighet, som ligger under Artistic Research Institute i Tbilisi, och projektet utgår från material och intervjuer kring tre georgiska transpersoner som mördats under uppseendeväckande omständigheter.

Vår medlem Ögonblicksteatern i Umeå, som också är aktiva i nätverket Stolt scenkonst, arrangerar i december Festival Normal. Scensverige är samarbetspartner och vi rekommenderar alla som har möjlighet att ta del av det fantastiska programmet! Väl värt en tågresa för den som inte bor i Umeå. Läs programmet HÄR.

Vi är glada att få presentera och säga välkommen till vår nya internationella samordnare Brita Osafo! Hon har en gedigen bakgrund av internationella samarbeten, bl a från British Council, Svenska Filminstitutet och Stockholms Läns Landsting. Hon kommer vara hos oss tills efter biennalen och främst hantera våra internationella gäster och programpunkter.

Läs hela brevet med notiser här.

Ulricha Johnson
Verksamhetschef
Foto Peter Knutson