Nyhetsbrev #augusti

Vilken händelserik och fin sommar!

Tack alla ni som har förgyllt vår sommar med scenkonst i alla former. Att ni skapar så många olika upplevelser och trotsar både väder och i vissa fall osäker ekonomi är så värdefullt. Inte minst ser ni till att locka förstagångsbesökare till föreställningar och får dem att bli nyfikna på scenkonstens förtrollade värld. Nu repeteras det för fullt i både stora och små lokaler inför höstsäsongen.

Viktig Världskongress
Scensverige är svenskt center för ITI (International Theatre Institute), som bildades av Unesco 1948. I juli ägde den 35:e världskongressen rum i Unesco-världsarvsstaden Segovia i Spanien, och som verksamhetschef var det min första kongress. Temat var Act! Performing Arts Transforming the World, och vi var representanter från hela 62 länder som deltog på generalförsamlingar, kommittémöten, regionala årsmöten, workshops, samtal och föreställningar. Det var en omvälvande upplevelse att sitta i det gamla klosterkapellet, som nu är universitetsaula, och lyssna på kollegor från länder med helt andra förutsättningar och verkligheter, både bättre och sämre än våra.

Scensveriges tidigare, pensionerade verksamhetschef/generalsekreterare Ann Mari Engel (bild), som arbetat med ITI sedan 1976, blev avtackad för sitt arbete i styrelsen och bär nu titeln Honorary Member. Hon kommer i sin nya roll bland annat fortsätta vara aktiv i Action Committee for Artist´s Rights.

En ny styrelse valdes, och består nu av ledamöter från Förenade Arabemiraten, USA, Italien, Kina, Burkina Faso, Sudan, Tyskland, Indien, Ryssland, Slovenien, Spanien, Schweiz och Vietnam. Se ledamöterna här: https://www.iti-worldwide.org/executivecouncil.html

Det sker allvarliga taktikspel gällande politisk detaljstyrning av konsten på många ställen i världen just nu, flera länder i Europa, Afrika och Sydamerika hade färska vittnesmål om detta. Vår kollega från Israel önskade stöd från ITI angående oroväckande begränsningar som hämmar konstnärerna i Israel. I år ställdes den väletablerade teaterfestivalen i Acco in med anledning av verk som inte faller myndigheterna smaken. Se Scensveriges pressmeddelande här.

Nytt internationellt nätverk för scenkonst med HBTQ-perspektiv
Vår amerikanske kollega Jorge Ortoll, som ansvarar för kommittén Network for Heritage, Indigenous Cultures & Migration lyfte frågan om varför det inte arbetas med HBTQ-frågor i ITI. Scensverige tog på sig att bilda en arbetsgrupp om ett globalt nätverk för scenkonst med HBTQ-perspektiv. Vi har ännu inte formerat gruppen, men intresset är stort från många länder att vara aktiva i denna grupp, som kommer arbeta i samråd med en del av kommittéerna. Ett första steg vi behöver titta på är själva kommunikationen, eftersom det på en del ställen förekommer övervakning och censur. Läs mer i vårt pressmeddelande.

De kommittéer som finns inom ITI är i huvudsak konstnärliga och humanitära, om du önskar involvera dig i arbetet med någon av dem går det bra att kontakta oss så kan vi tala vidare om möjligheter och förutsättningar. Här kan du läsa mer om kommittéerna.

Danssymposium
I samband med kongressen ägde också ett internationellt danssymposium rum, där de vassa svenska deltagarna var Virpi Pahkinen, Elin Kristoffersson och Iraqi Bodies. På grund av vissa planeringsfadäser från spanskt håll uppfylldes inte de tekniska kraven på teatrarna, och både boendet och föreställningstiderna var förvirrande. Inför nästa danssymposium kommer vi bevaka kvaliteten i planeringarbetet för att avgöra om Scensverige ska gå ut med open call till våra medlemmar eller inte. ITI´s Dance Committee har beklagat och kommer ha hårdare koll framöver.

Stolt scenkonst växer och sprider sig
Det är med stor glädje vi ser hur Scensveriges satsning på Stolt Scenkonst sprider sig och väcker nyfikenhet och entusiasm. Förra året gjorde vi ett par dagar under Stockholm Pride på försök, och i år har vi redan ett nationellt nätverk som i nuläget består av Scensverige, Folkteatern Gävleborg, Regionteatern Blekinge Kronoberg, Dansstationen i Malmö, Riksteatern, Stockholms Stadsteater Skärholmen, Unga Klara, Norrlandsoperan och West Pride. Under Stockholm Pride hade vi gästspel från DonnaDonna från Malmö (Dom ska hitta oss tillsammans), Teater Martin Mutter från Örebro (Artikel 3), Folkteatern Gävleborg (Transaktion, på bilden uppe till höger) och Riksteatern/ Folkteatern Gävleborg (Landet Inuti). Vi hade många givande samarbeten under dessa fem dagar; Stadsteatern Skärholmen ordnade en kväll med readings, panelsamtal och ett utdrag ur kommande produktionen ”Att göra sig av med Eddy”, Unstraight Museum och Lesbisk Makt arrangerade eftermiddagsfesten ”Århundradenas Fest” med musik, poetry slam, högläsning och dans, tillsammans med Lesbisk Makt ordnade vi också ”Lesbisk brunch & Queer dramatik”, med läsning ur fem nyskrivna, kommande verk, Nilleteatern anordnade samtalet ”Trans på scen”, Riksteatern ”It’s here it’s queer”, RFSL/RFSU höll eftersamtal och Teaterförbundets Normkritiska Arbetsgrupp stod för en dragking-workshop. Vi arrangerade också en bejublad stand up-kväll med bl a. brittiska Bethany Black.

Tack alla organisationer och medlemmar som involverat er, tack Fri Scen och Unga Klara för att vi fick använda era lokaler, och tack Kulturrådet, Stockholms Stad och Malmö Stad för grundplåten!

Veckan som följde gick nämligen Stolt Scenkonst på Malmö Pride av stapeln, med Dansstationen som värd och Chris Schenlaer som projektledare. Även där spelades ”Landet Inuti”, samt Juli Apponens ”Life is hard and then you die – part 3” och ”Everything remains”, som kunde upplevas på Scenkonstbiennalen. Även föreställningen ”Gender Fuck(er)”, vogue ball med House of Ninja och samtal med Saga Becker och Yolanda Bohm, samt workshop med RFSL, Drag Queen Story Hour och invigningsfest på Blå Båten fanns med i detta späckade tredagarsprogram.

Nu lämnar vi stafettpinnen till Stolt Scenkonst på Gävle Pride, här kan du se programmet.

Njut av den sista solen nu innan vi får flockas i mörka scenrum igen!

Varma hälsningar,
Ulricha Johnson, verksamhetschef Scensverige