Nyhetsbrev #februari

Hej!
En stor del av januari var vi på resande fot för att skapa nya kontakter för oss och våra medlemmar, samt fördjupa de pågående nätverk och samarbeten vi driver. Vi besökte festivalen Under the Radar, konferensen APAP och kongressen ISPA i New York, och deltog i panelsamtal, arrangerade ett long table-möte och tog plats i talarstolen. Vi ser fram emot att dela med oss av nästa steg!

Freemuse har just släppt rapporten ”Security, creativity, tolerance and their co-existence: the new European agenda on freedom of artistic expression”. Den analyserar den mänskliga rättigheten till konstnärlig frihet, baserad på politisk och juridisk styrning och enskilda fall i Europa under de senaste två åren. Bland annat fastställer sifforna att det blivit fler och fler fall där fall handlar om att såra religiösa känslor, kritisera staten, glorifiera terrorism, häda, skada moral och sprida HBTQ-propanada.
Rapporten är lättläst och mycket intressant, läs mer om den i notisen längre ner.
  
Den 28:e januari arresterades skådespelaren och poeten Younes Benkdhim tillsammans med människorättsaktivisten Nabil Belkabir under sin gatuteaterföreställning ”Philosophy in the Street”, som de skapat som en reaktion på hur alla övriga uttryck och protester undertrycks och stoppas i Marocko. Föreställningen låter allmänheten debattera olika aktuella ämnen. Freemuses VD Srirak Plipat, som besökte Scenkonstbiennalen i Sundsvall, uttryckte oro över hur ett land som garanterar konstnärlig frihet och yttrandefrihet kan agera så. Benkhdim släpptes igår i väntan på rättegången, där han riskerar 6 månaders fängelse.
 
I dessa digitala tider finns ingen anledning till att avstå från att informera sig om tillstånden för konstnärer i hela världen. Det ger oss perspektiv, varningssignaler, helhetssyn och en tydligare bild av vad vi själva handskas med eller vilken riktning vi vill styra vårt engagemang åt. Prenumerera gärna på vår ITI-kommittés Action Committee for Artists Rights för löpande nyheter och analys.
 
Vi påminner också om att föreslå föreställningar till Swedstage och Scenkonstbiennalen! Våra referens- och urvalsgrupper arbetar för fullt och är nyfikna på allt som skickas in!
 
Bibu i Helsingborg i maj kommer, som vi skrev om i förra nyhetsbrevet, att samarbeta med projektet Scen:se under temaspåret FUNKTION. Scen:se är ett treårigt projekt som skapar scenkonst och konst för barn och unga med grava funktionsvariationer och/eller autism. För den som är särskilt intresserad kommer våra medlemmar Folkteatern Gävleborg att bjuda in till kompetensdagar utifrån samma ämne. Den 30:e mars i Gävle eller den 31:a mars i Hudiksvall bjuder de in till ett kostnadsfritt program. Det finns ett begränsat antal platser, läs mer här.
 
Scensverige söker en ny projektledare för våra spännande projekt Swedstage, Scenkonstbiennalen och Stolt Scenkonst, samt våra pågående internationella samarbeten. Läs mer om tjänsten här och hjälp oss gärna sprida annonsen!

Ulricha Johnson,
Verksamhetschef

Bild: En av de registrerade premiärerna i februari. Sanna Ingermaa Nilsson ur Hedda Gabler, Smålands Musik & Teater, premiär 7 februari. Fotograf: Lars Kroon

Läs nyhetsbrevet i sin helhet med notiser och allt!
 

Bli Scensveriges nya projektledare!

Scensverige söker en projektledare för att jobba med Scenkonstbiennalen, Stolt Scenkonst, Swedstage och våra internationella samarbetsprojekt.

OM OSS
Scensverige är en medlemsorganisation som verkar för att främja den svenska scenkonstens utveckling och utöka de internationella relationerna genom samarbete och idéutbyte samt genom att sprida kunskap och information.
Våra medlemmar är institutioner, organisationer och fria producenter och skapare som yrkesmässigt bedriver konstnärlig, pedagogisk, vetenskaplig eller facklig verksamhet inom scenkonst. Scensverige är en ideell förening med ett dotterbolag. Vår verksamhet finansieras med medlemsavgifter och ett årligt verksamhetsbidrag från Kulturrådet. En stor del av verksamheten förutsätter projektbidrag. 

Scensverige är också det svenska centret inom ITI, International Theatre Institute, som bildades 1948 av UNESCO och är den största scenkonstorganisationen i världen. Uppgiften är att främja internationellt utbyte av kunskap och praktik på scenkonstområdet samt att fördjupa förståelsen och öka det skapande samarbetet mellan scenkonstaktörer över gränserna.

OM TJÄNSTEN
Vi erbjuder vi dig ett utvecklande och kvalificerat arbete där du arbetar såväl strategiskt som operativt. I din roll som projektledare kommer du huvudsakligen ansvara för planering, genomförande och uppföljning av projekten i samarbete med verksamhetschef och verksamhetsutvecklare, samt externa samarbetsparter. Du har budget- och resultatansvar och deltar i verksamhetsplaneringen. Arbetet innebär även en del administrativa uppgifter.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har flera års erfarenhet av att både självständigt och tillsammans med kollegor initiera, leda, administrera, budgetera för och redovisa större kulturprojekt. Du ska ha relevant högskoleutbildning inom kulturområdet eller motsvarande kompetens genom arbetslivserfarenhet. Mycket goda kunskaper i det svenska språket och datakunskap är ett krav. Erfarenhet av internationellt arbete är meriterande. Som person är du initiativrik, nytänkande, analytisk och lyhörd. Du har lätt för att kommunicera och är en god skribent. Rollen kräver att du är bra både på att samarbeta och att ansvara självständigt för projekten. Vidare är du strukturerad och har god administrativ och organisatorisk förmåga. Du är flexibel i ditt arbetssätt, har förmågan att ha flera aktiviteter på gång samtidigt och kan leverera både när det gäller att producera övergripande underlag och att ha fingertoppskänsla för detaljer.

ÖVRIGT
Tjänsten är ett heltidsvikariat med möjlighet till förlängning. Anställningen löper från våren 2020 till och med september 2021. 

Läs mer om Scensveriges olika projekt på scensverige.se

Vi vill ha din ansökan senast den 28:e februari till info@scensverige.se.
Tillträde enligt överenskommelse. 

KONTAKT
Vid frågor, maila verksamhetschef Ulricha Johnson ulricha@scensverige.se 

Nyhetsbrev #januari

Hej!
Scensverige var precis nyss på plats i New York för att driva en satsning som innebär att fler svenska scenkonstnärer får möjlighet att nå nya internationella målgrupper och skapa nya samarbeten. På independentfestivalen Under the Radars öppningssymposium fanns stark närvaro av det politiska läget i USA och Brexit i Storbritannien. Men med tålamod och envishet driver organisationer arbetet med konstnärlig frihet, finansiering och långsiktighet. Och de unga, nyskapande konstnärerna tar plats med nya tankar och uttryck, och ny publik strömmar till. Trots att mycket av den konst som skapas är skarp och kritisk är det lika vanligt och befriande med den sköra och abstrakta scenkonsten, som erbjuder en bubbla av eftertanke, återhämtning och hittar nya vrår i besökarnas inre. Vi har haft möten både med våra nordiska och kanadensiska kollegor inför det nordiska temat som Kanada satsar på 2021 genom Nordic Bridges. Vi hoppas att många svenska aktörer anmälde produktioner på deras open call under hösten, och vi kommer jobba på att vara ett kontaktcenter för arrangörerna för att lyfta flera av våra medlemmar.
I tisdags höll vi ett Long Table-samtal om Stolt Scenkonst i samarbete med vår amerikanska systerorganisation Theatre Communications Group. Detta blev det fjärde officiella internationella mötet i arbetet med att fördjupa kontakter och erfarenheter för personer och organisationer som jobbar med HBTQ-perspektiv, både på och bakom scenen. Vi hade flera intressanta deltagare både från Sverige och USA, och detta blev första gången vi genomför ett arrangemang i Scandinavia House på Manhattan.
 
Samtidigt i Berlin hade Scensverige två representanter på ett nystartsmöte för ITI-kommittén Music Theatre Now. Det skapas väldigt mycket modern musikdramatik och opera i världen, men Sverige ligger av någon anledning i bakvattnet. Detta vill vi ändra på och uppmuntra kompositörer och librettister till nya samarbeten och arenor. Magnus Aspegren, VD hos vår medlem Riksteatern och vår styrelseledamot Stefan Hansen, VD på Unga Klara, var på plats och ska nu rapportera tillbaka vad som ska bli nästa steg.

För att lyfta alla de storslagna, undersökande, långsiktiga och spirande samarbeten som pågår på internationell front kommer vi lansera ett kalendarium på hemsidan där vi samlar våra medlemmars gästspel, 
 workshops, projekt och övriga samarbeten. Välkomna att maila oss information på info@scensverige.se!

Under biennalen höll vi en idéverkstad på temat lokaler och scener för fria producenter och grupper. Tanken var att med enad front protestera mot att bostadsrättsföreningar, kommersiella aktörer och ibland ens egen kommun tar ut orimliga hyror tills den konstnärliga verksamheten måste läggas ner och lokalerna omvandlas till butiker. Det senaste tråkiga exemplet i Stockholm är den anrika Fria Teatern i Högdalen, som nu upphör med sin verksamhet på den scenen. Vi står i kontakt med Teatercentrum, Danscentrum och Dramatikerförbundet och planerar fortsätta detta akuta arbete. Om du har konkreta idéer eller kunskap och vill engagera dig i detta, kontakta gärna oss.

Ulricha Johnson,
Verksamhetschef

Bild: Några av de närvarande i vårt Long Table-samtal i New York.

Läs nyhetsbrevet i sin helhet med notiser och allt!
 

International Puppetry Festival Kenya 2020

THE 10TH INTERNATIONAL PUPPETRY FESTIVAL “IPFEST2020” KENYA 
16th to 20th September 2020 ”Puppets & Rights’’ 

EXECUTIVE SUMMARY 
The 10th International Puppetry Festival “IPFest2020” Kenya will take place in Nairobi, Kenya from 16th to 20th September 2020. The 10th edition of the IPFEST is very important in Kenyan puppet history. The Kenya puppetry fraternity we will be celebrating the 10th anniversary since the initiation of the bi-annual Kenya International Festival in 2002. 

The 2020 festival theme is Puppets & Rights. The theme emanates from a conscious desire to draw the attention of the world on the increased abuse of fundamental human rights. There are many new threats to Human Rights and Democracy around the world. 

The 10th IPFest Kenya in 2020 is very important as it will create platform of raising and informing the world of important issues and set-back pertaining to fundamental human rights and democracy. The festival intends to create a platform of sharing, expanding and advocating against fundamental human right abuse and bad governance. It will also enhance skills and knowledge of Kenyan puppeteers and artists on the appropriate strategies in advocating against human right and bad governance. 

Since its inception in 2002, the festival has attracted puppet theatre teams from countries like Netherlands, Indonesia, United States of America, Finland, Israel, Germany, Uganda, Singapore, France, Austria, Netherlands, United Kingdom, Israel, Germany, Malawi, South Africa, Poland, Hungary and Kenya among others 

OBJECTIVES OF THE 10TH IPFEST KENYA IN 2020 
Specifically, the International Puppetry Festival 2020 intends to: 

i. Promote and support the development of puppetry and performing arts through international relationships, collaboration and exchange of ideas. 
ii. Expand the use of puppetry as an innovative, creative and effective medium and as a tool for education and communication 
iii. Establish puppetry exchange and support networks to support in human right/governance advocacy work in Kenya 
iv. Offer artistic skills workshops and training for Kenyan puppeteers and artists on human right governance. 

EXPECTED OUTCOMES 

i. The enhancement and recognition of puppet theatre as an innovative and effective advocacy tool in Kenya. 
ii. Strengthened knowledge and increased dialogue within communities on governance and leadership 
iii. Create linkages with institutions of higher learning to initiate puppetry programmes within their art departments. 
iv. Launch of International Theatre Institute (ITI) Kenya Chapter 
v. Establish puppetry exchange and support networks to support in human right/governance advocacy work 
vi. Enhanced artistic skills among Kenyan puppeteers and artists on human right governance 

FESTIVAL STRATEGY 
The International Puppetry Festival, “IPfest 2020” will be a travelling festival. The festival will be hosted in Nairobi, Kisumu and Mombasa. The performances will be conducted in the Libraries, museums, schools and auditoriums and in open spaces in informal settlement in the identified counties. A total of 30 performances will be done (10 in each county) by both the Kenyan and International puppeteers highlighting human rights, governance and democracy. 

SPONSORSHIP FOR THE FESTIVAL 
To prepare and stage an impactful and productive festival that will attract the world-class puppeteers and artists, funding is being sought from donors, private sector, individuals, Government ministries. 

PAST SPONSORS 
Sponsors of the previous festivals included Ford Foundation, The Embassies of Finland, Hungary, Poland, Israel, Indonesia, Japan, the United States of America and the Royal Netherlands. Goethe Institute, the Prince Claus Fund, the Reuters Foundation, the French Cultural Centre, Africalia Lene/Leif from Denmark and Siemens. The local sponsors included County Government of Nairobi, Africa Digital Media Institute, Barclays Bank, Kenya Airways, BAT, Multichoice(K), Coca-Cola, Budget Car Hire, Kilimanjaro Waters, Kitengela Glass, The Kenya Cultural Centre, The International School of Kenya and Braeburn School 

For More Information 
Phylemon Odhiambo Okoth, Director
-Kenya Institute of Puppet Theatre 
-International Puppetry Festival (IPfest) Kenya 2018 
info@kiptkenya.org 
phylmono@gmail.com 
+254 724 036 379 

Sökes: samarbetspartners för svensk-ryskt dramatikprojekt

Vi på Scensverige har just påbörjat ett utbytesprojekt för samtida dramatik med Ryssland, och söker nu svenska intressenter bland landets scener. Under 2020 planerar vi att ta tre svenska dramatiker till Moskva för att tillsammans med ryska översättare, regissörer och ensembler för respektive pjäs producera iscensatta readings. Pjäserna väljs ut i samråd med Dramatikerförbundet och andra av Scensveriges medlemmar som arbetar med nyskriven dramatik.
Under 2021 välkomnas tre ryska dramatiker till Sverige för att under några dagar arbeta med sina översatta pjäser tillsammans med svenska regissörer och skådespelare.

Var med i projektet
Vi söker därför en svenska scener som är intresserade av att vara mottagare och arrangörer av dessa dagar av arbete, samt reading.
Detta behövs: Tre scener eller repsalar att repetera i parallellt, samt skådespelare, regissörer och enkel teknik. Vi kan göra det tillsammans som ett samverkansprojekt mellan teatrar och en första ansökan kommer att skrivas i januari 2020. Detaljer utarbetas under året, och i januari 2021 söker vi för steg 2.

Låter det spännande? Vill du veta mer? Maila info@scensverige.se.

Nyhetsbrev #december

Snart knyter vi ihop året, men det är fortfarande massor av spännande premiärer på landets scener. Kolla in månadens premiärer nedan, och fortsätt lägga in varje månad så hjälps vi åt att sprida så ingen missar något som den borde se!
 
Scensverige har precis kommit hem från Moskva, där vi träffat möjliga ryska partners för ett utbyte av samtida dramatik mellan våra länder. Vi passade på att besöka Gogolcentret och framföra vårt stöd till regissören och konstärlige ledaren Kirill Serebrennikov via hans medarbetare i ledningen. Serebrennikov är släppt ur husarrest efter 20 månader, men riskerar fortfarande fängelse efter anklagelser om ekonomisk brottslighet, och hans pass är beslagtaget. De flesta är eniga om att brottet är fabricerat och att frihetsberövandet beror på att hans verk är provocerande.

Vi besökte vår ryska systerorganisation inom International Theatre Institute, som har sitt kontor på scenskolan Rainkin, och har också knutit kontakt med Elektroteatern och Teater Doc, som gästspelade med pjäsen Out of the closet under Stolt Scenkonst på Stockholm Pride 2018. Regissören fördes tidigare i år till polisförhör efter att sabotörer skickat in en 15-åring med falska handlingar i publiken, och därmed kunde stoppa föreställningen enligt lagen om gaypropaganda för minderåriga. Trots besvärande gråzoner rörande styrning av innehåll, blomstrar den ryska scenkonsten, och unga, moderna skapare drar massor av publik till produktioner som behandlar samhällsaktuella frågor.  

Nyskriven dramatik
Inför vårt dramatikprojekt, som initierats av kulturrådets Stefan Ingvarsson på Svenska Ambassaden i Moskva, har vi haft möten med Meyerholdcentret, som är ett unikt hus med tre scener som är öppna för det fria scenkonstlivet. De arbetar med ett omfattande residensprogram för att uppmuntra ickeetablerade skapare att komma in i branschen. Nu vill vi gärna veta vilka svenska institutioner eller hus som är intresserade av att vara del i iscensatta readings av ett antal nyskrivna ryska pjäser under 2021. Se vårt open call här nedanför för mer info!

Vi söker också en monolog som vill gästspela på International Monodrama Festival i Fujaira i februari, där vi står i kontakt med Förenade Arabemiratens ITI-center. De erbjuder internationella produktioner till en lokal publik för att skapa förståelse och band över gränserna. Mer info via länken längst ned på sidan!
 
Bland notiserna nedan hittar du även ett brådskande open call inför nordiskt tema 2021 i Kanada, vi hoppas att så många svenska scenkonstnärer som möjligt får tillfälle att möta publik där.
 
Efter ledigheter åker vi i januari till New York för att initiera samarbeten mellan våra medlemmar och amerikanska aktörer. Vi deltar på APAP och ISPA och har god guidning i konferensdjungeln av Elin Norquist, som efter arbete på Kulturrådet och Musikverket just nu är vår konsult. Välkommen till Scensverige, Elin!
 
Ha riktigt trevliga helger i slutet av året och kom ihåg att bästa julklappen är scenkonstupplevelser!

Bild: Rita Hjelm från Den sårade divan, Folkteatern Gävleborg.
Fotograf: Tomas van der Kaaij

Läs nyhetsbrevet i sin helhet med notiser och allt, HÄR!
 

Nyhetsbrev #november

Äntligen kan vi avslöja att Västerås blir staden för nästa Scenkonstbiennal! Det ska bli otroligt kul att bjuda in alla scenkonstmänniskor i landet till Västmanlands Teater, där Niklas Hjulström är teaterchef. Västerås och Västmanland har en historia av ett mycket rikt och nytänkande kulturliv, och många spännande kulturpersonligheter. Västmanlands Teater har under åren gjort ett fantastiskt förankrande arbete och skapar mycket engagemang i regionen. Dessutom kommer Scensverige att fira 70 år, så denna scenkonstbiennal blir extra festlig på flera sätt.
 
Scensverige var härom veckan på europeiskt rådsmöte under Maribor Theatre Festival i Slovenien. Vårt europeiska råd är ett av alla regionala råd under International Theatre Institute, som är vår huvudorganisation.  Vi träffade kollegor från 19 länder och hade många tänkvärda och livliga samtal om kulturpolitik, jämställdhet, mångfald, hbtq+, kriget i Turkiet, hotet mot yttrandefriheten i Ungern, flyktingprojekt i Schweiz, fängelseprojekt i Italien, teaterns sociala betydelse i Belgien och Makedonien bland mycket annat. Scensverige har länge engagerat sig i frågor som konstnärlig frihet, censur, självcensur och den stadiga förskjutningen av gränsen för hur långt politiskt valda kan gå när det gäller att påverka konstens innehåll. Vi var på plats i Sveriges Riksdag i veckan, när Regionteater Västs VD Susanna Dahlberg presenterade sin forskning på vad begreppet ”armlängds avstånd” innebär i kultursektorn. Läs rapporten här.
Det visar sig att begreppet är svårtytt, och att varje politiker har sin egen definition.
Ironiskt nog gick Moderaterna i Västmanland samma dag ut med att de anmäler sin region till Slöseriombudsmannen efter att övriga partier utom KD och SD röstat ja till 2 miljoner för Scenkonstbiennalen.

Den som skickar anmälan är en ung politiker som är 2:a vice ordförande i kultur- och folkbildningsnämnden. Västerås kommun går också in med 2 miljoner och där röstade samtliga partier utom moderaterna ja. Scenkonstbiennalen riktar sig alltid till invånarna i både biennalstaden och dess region, och kommer med 12-15 av landets bästa produktioner från stora och små scener, samt arrangerar över 100 seminarier under 6 dagar. Nu gör moderaterna i Västmanland en kampanj på Facebook där de piskar upp ilska för att pengarna går till scenkonst istället för vård.
Det är olustigt med denna strid efter en demokratisk omröstning i nämnden. Vi är i ett tröttsamt och sorgligt läge om vi gång på gång behöver lägga all kraft på att motivera varför skattemedel ska gå till kultur.
 
Vi ses på vårt extra årsmöte i Malmö eller på barrikaden!

Ulricha Johnson, verksamhetschef Scensverige

Västerås blir värdstad för Scenkonstbiennalen 2021

Teater, dans, cirkus, musikteater, debatter, samtal, workshops, föreläsningar och möten – Scenkonstbiennalen är Sveriges största scenkonstfestival och branschträff. Nu är det klart att Scenkonstbiennalen 2021 hålls i Västerås med Västmanlands Teater som värd.

Arbetet är i full gång inför Scenkonstbiennalen 2021 som arrangeras i Västerås, 18-23 maj. Västmanlands Teater är värd för festivalen, som beräknas få omkring 2000 besökare.

 – På Västmanlands Teater är vi förstås oerhört glada över att få stå som värdar, och ta emot den bästa och intressantaste scenkonsten i Sverige. Vi kommer att göra allt för att biennalen 2021 ska ge goda förutsättningar för möten, diskussioner, upplevelser och vara en fest för branschen, men också bli en oförglömlig vecka för Västmanlands scenkonstpublik, säger Niklas Hjulström, teaterchef på Västmanlands Teater.

 Som alltid arrangeras biennalen av branschorganisationen Scensverige, där Ulricha Johnson är verksamhetschef.
– Det ska bli otroligt kul att bjuda in alla scenkonstmänniskor i landet till den vackra teatern i Västerås. Västerås och Västmanland har en historia av ett mycket rikt och nytänkande kulturliv, och många spännande kulturpersonligheter. Västmanlands Teater har under åren gjort ett fantastiskt förankrande arbete och skapar mycket engagemang i regionen. Det blir också roligt att kunna erbjuda Västeråspubliken den bästa scenkonsten från hela landet. Dessutom kommer Scensverige att fira 70 år som Unescoanknuten organisation, så denna scenkonstbiennal blir extra festlig på flera sätt, säger Johnson.

 Från kommunledningens sida tycker man att arrangemanget är ett bra tillfälle att visa upp staden och man ser fram emot att välkomna scenkonstentusiaster från hela världen.

 Marcus Lindgren, ordförande i kulturnämnden:

– Det känns fantastiskt att få Scenkonstbienalen 2021 till Västerås och Västmanlands Teater. Det gläder oss att såväl ta den mest spännande scenkonsten till västeråsarna som att visa Scenkonstsverige vår sprudlande kulturstad. Jag vet att detta kommer ge ringar på vattnet för lång tid framöver.

Region Västmanland anser att Scenkonstbiennalen är viktig för hela Västmanlands kulturliv både som evenemang och som inspirationskälla.

Agne Furingsten, ordförande i kultur- och folkbildningsnämnden:
– Scenkonstbiennalen blir en fantastisk mötesplats där scenkonstmänniskor från hela landet får chansen att möta det bästa Västmanland och Västmanlands teater har att bjuda på av scenkonst. Samtidigt får västmanlänningarna möjlighet att möta ny och intressant scenkonst. Därför ser jag fram emot en spännande Scenkonstbiennal i Västerås och Västmanland 2021!

Från näringslivets håll ser man också positivt på att festivalen arrangeras i Västerås:
–Cirka 2000 deltagare från hela Sverige kommer att besöka biennalen vilket gör att vi får en unik möjlighet att visa upp Västmanlands län. Vi är stolta och glada att Västmanlands Teater nu får möjlighet att förbereda sitt värdskap av Scenkonstbiennalen, säger Magnus Eriksson, projektledare på Västerås Convention Bureau.

Namnkunnig biennaljury
En viktig del i biennalprogrammet är de utvalda produktioner som spelas under veckan. Urvalet görs av en kommitté med initierade branschpersoner som tillsammans besitter gedigen genrekunskap och bred geografisk kännedom. Nu kan vi avslöja att urvalskommittén inför Scenkonstbiennalen 2021 består av följande personer:

Lis Hellström Sveningson (ordförande)
Frilansande dans- och teaterkritiker för Göteborgs-Posten, kulturskribent, Göteborg

Johan Hilton
Kritiker, krönikör och scenredaktör på DN Kultur, Stockholm

Josette Bushell-Mingo
Regissör, grundare av National Black Theatre Sweden och prefekt vid institutionen för skådespeleri, Stockholms konstnärliga högskola, Stockholm

Lena Engström
Styrelseledamot i Danscentrum Syd och i Danscentrums nationella styrelse, kulturstrateg, Malmö

Mahmoud Al Zeeb
Ordförande i Ljusnarsbergs Riksteaterförening, elev på teaterteknikerutbildningen i Stockholm

Malin Palmqvist
Frilansande dans- och teaterkritiker, journalist, kulturredaktör, Östersund

Martin Forsberg
Koreograf, danschef för Norrdans, Härnösand

Om Scenkonstbiennalen
Scenkonstbiennalen är Sveriges största scenkonstfestival och arrangeras av medlemsorganisationen Scensverige på olika platser i Sverige vartannat år. Som värd står någon av Scensveriges medlemsteatrar. Scenkonstbiennalen började som Svenska Teaterbiennalen 1993, respektive Svenska Dansbiennalen 1998 och innehåller utvalda produktioner från hela landet, internationella gästspel, studentproduktioner, workshops, seminarier och många andra möjligheter till konstnärliga utbyten och samtal. 2013 bytte evenemanget namn till Scenkonstbiennalen.

Nyhetsbrev #oktober

Scensverige jobbar för medlemmar inom alla scenkonstbranschens konstformer.
Hej!

Scensveriges verksamhet har huvudfokus att skapa internationella kontaktytor för våra medlemmar i hela Sverige. Vi vill främja och utveckla samarbetsprojekt inom alla scenkonstformer och står i ständig kontakt med ett antal nätverk, organisationer och festivaler i världen. I oktober har vi ett av våra möten i ett pågående samarbetsprojekt i Tbilisi, Georgien, med stöd av Svenska Institutet. Projektet handlar om att belysa livsvillkor för queera och transpersoner i Georgien och vi kommer att ha möten med de olika organisationerna på plats, inklusive den svenska ambassaden som gärna vill följa arbetet. En av georgienkännarna vi konsulterat under projektets uppstart är ingen mindre än den svenske filmregissören Levan Akin, vars film And Then We Danced, om förbjuden kärlek mellan två män, kammar hem priser på världens filmfestivaler och är utsedd att vara Sveriges Oscarsbidrag. Stort grattis till Levan önskar Scensverige och alla våra georgiska kollegor!

Senare i oktober är det dags att delta på International Theatre Institutes European Council, som i år håller konferens under Maribor Theatre Festival i Slovenien. Senast vi var i Maribor hade vi med oss gästspel av Gunilla Heilborn och Teater Moment, samt översatta pjäser av Mirja Unge, Sara Stridsberg, Jonas Hassen Khemiri mfl. Det ska bli spännande att lära känna den nya festivalledningen och se om vi kan planera in fler gästspel och utbyten.
 
Vi har börjat planera för Swedstage som vi hoppas få ekonomi till inför oktober 2020. Tredagarsfestivalen som vi arrangerar tillsammans med Svenska Assitej presenterar svenska produktioner som önskar gästspela internationellt, och har haft mycket goda resultat. Vi tar gärna emot tips om vilka utländska bokare, festivalchefer, presumtiva samarbetspartners  och konstnärliga ledare ni tycker borde få en inbjudan!

Nominera till Scenkonstbiennalen 2021
Nomineringen till Scenkonstbiennalen 2021 har öppnat! Inom mycket kort avslöjar vi nästa biennalstad och urvalskommitté.
 
 Scensveriges styrelse, som representerar alla medlemmar, beslöt inför förra biennalen att det enbart är Scensveriges medlemmar som kan nominera produktioner. Däremot kan urvalskommittén välja upp till hälften av föreställningarna bland icke-nominerade produktioner. Läs mer om medlemskap och nominering här.
 
Nästa nyhetsbrev kommer i november, men boka redan nu in eftermiddagen den 11:e november då Scensverige för första gången håller rådsmöte i Malmö! Det är ett extra årsmöte, då rådsmedlemmarna kommer att fatta beslut om frågor som kom upp på det ordinarie årsmötet i våras. Vi ser fram emot att träffa många av våra nya medlemmar i Skåne och också flera som passar på att komma för att det är nära. Rådsmötet följs av utbildningskommitténs seminarium i tre delar, som handlar om vad som hänt efter #metoo, vars första stora våg svallade för två år sedan. Teaterförbundets Simon Norrthon, som dessutom är ordförande i utbildningskommittén, modererar samtal med spännande gäster.
 
Ulricha Johnson

Läs hela nyhetsbrevet här.

Nyhetsbrev #september

Queer as Opera på Stolt Scenkonst
Hej!
Av alla tecken att döma är sommaren förbi och hösten är nära. Men hösten är min vår, ty då öppnas teatern igen! Förutom sensommarvädret prickar detta Strindbergscitat in denna härliga period av uppstart och nystart på landets scener. Kanske är det den här helgen du får årets största upplevelse? Eller nästa? Kolla in månadens premiärer här nedanför och fyll kalendern!
 
Vi på Scensverige har precis hämtat oss efter en intensiv och lyckad Stolt scenkonst-vecka under Stockholm Pride. Tack alla medlemmar och övriga organisationer som arrangerade, gästspelade, samarbetade. Tack alla som kom till Parkteatern och MDT, och tack alla bidragsgivare för förtroendet. Ett särskilt tack till Kulturhuset Stadsteatern Vällingby och Riksteatern, som beviljade personallån för att stötta upp vårt lilla kansli inför Stolt scenkonst efter biennalen!
Förutom ett program med 31 punkter samlade vi vårt nationella nätverk för fjärde gången och vårt internationella nätverk för tredje gången. Våra internationella gäster kom i år från från Kongo, Algeriet, Sydafrika, Ryssland, Turkiet, Finland, Storbritannien och USA. Många nya kontaktytor och planer, många uppvaknanden kring olika personers möjligheter och begränsningar i uttrycksfrihet.

Under förra årets Stolt scenkonst gästspelade Teatr.doc från Moskva med produktionen ”Out of the Closet”, baserad på autentiska intervjuer.

Förra veckan nådde oss nyheten att regissören Anastasia Patlay blivit arresterad vid ett gästspel i St Petersburg, där sabotörer skickat in en femtonåring med falska identitetshandlingar för att sedan hävda att teatern brutit mot propagandalagen som innebär att ingen under 18 år får ta del av något som har med hbtq-perspektiv att göra. 
Det är viktigare än någonsin att vi visar solidaritet och stöd för våra kollegor i världen, och därför har vårt internationella nätverk på kort tid vuxit sig bredare och djupare än vad vi kunnat ana.
Läs mer om Stolt scenkonst här.
 
Kom och träffa varandra och oss i Malmö! För andra året kommer höstens rådsmöte att arrangeras i en annan stad än Stockholm, och vi ser fram emot att träffa både medlemmar och scenkonstberoende den 11 november! 
Läs mer om Rådsmötet här.
 
Ses i salongerna!

Läs hela nyhetsbrevet här!
X