Scenkonstbiennalen i Norrköping 2017

Scenkonstbiennalen 2017, Norrköping 23-28 maj

Norrköping visade sig från sin soligaste sida och 1400 biennalbesökare, inklusive gäster från 26 länder besökte Scenkonstbiennalen 2017.
Scenkonstbiennalen innefattade 16 utvalda produktioner, 2 internationella gästspel, 2 föreställningar från värdteatern samt 5 studentproduktioner. Festivalen erbjöd också ett omfattande seminarieprogram med över 120 seminarier, workshops, samtal, möten, podd-sändningar och talkshows etc.

Värd för Scenkonstbiennalen 2017 var Östgötateatern .

Scenkonsten i Sverige har aldrig varit mer diversifierad än just nu, så fylld av nya former som blandar innovativ teknik och ny syn på kön, etnicitet och vad som faktiskt kan göras och gestaltas på scenen. Det har därför varit ovanligt svårt att välja ut det drygt dussin iscensättningar som nu kommer att visas på Scenkonstbiennalen 2017. Klart är ändå att en akut samtid kommer att stå på scenen, via en mängd olika format, starka viljor och djärva uttryck. Scenen som eget magiskt universum utan gränser och tabun där allt kan kännas, tyckas och anas. Välkommen till Norrköping och vår värd Östgötateatern!
– Lars Ring, kritiker och ordförande i urvalskommittén

Att bli utvald till Scenkonstbiennalen innebär en stor ära och ett bevis på föreställningens höga konstnärliga kvalité och/eller nyskapande form. Produktionerna har valts av en särskild handplockad urvalskommitté med det smått omöjliga uppdraget att välja ut de bästa föreställningarna med premiär 2015 eller 2016. Under året som gått har urvalskommittén sett, analyserat och diskuterat alla de 233 nominerade föreställningarna och här är deras 16 val:

Akvarium, Man Must Sing
Ankomsten, Teateri
Befrielsefronten, Örebro länsteater
Breaking Point, Alexander Weibel Weibel
Den avvikande meningen, Regionteater Väst
Det levda baklänges, Osynliga teatern och Dramaten&
Everything Remains, JULI/JON
Fäboland, Riksteatern
Goldberg Variations – ternary patterns for insomnia*, Andersson Dance & Scottish Ensemble
(im)perfekta koreografier #1, c.off
Mens, Teater Tamauer
Missionären, Malin Hellkvist Sellén i samproduktion med NorrlandsOperan
People respect me now, Lumor
Salongen, Sveriges Radio Drama
Shapes of States, Stina Nyberg
Svindlande Höjder, moment:teater

*verket kunde tyvärr inte framföras live under Scenkonstbiennalen 2017

Läs mer om de valda föreställningarna.

Internationella gästspel

Crisis Meeting Kriðpleir Theatre Group
Våroffer & Henri Michaux: Mouvements Compagnie Marie Chouinard

Värdföreställningar

Invigningsföreställning  Scenkonstbolaget i Östergötland AB
Ŝanĝo Östgötateatern
Baba Yaga  ung scen/öst

Studentföreställningar

Frozen souls StDH/Stockholms konstnärliga högskola
Merrily we roll along Högskolan för scen och musik – Göteborgs universitet
Rövare StDH/Stockholms konstnärliga högskola
Kapitalism och moderskap [资本主义和母亲] Teaterhögskolan i Malmö
#vitamänvåldtar Högskolan för scen och musik – Göteborgs universitet

Urvalskommittén

Farnaz Arbabi  Konstnärlig ledare Unga Klara, regissör, dramatiker
Birgit Berndt  Danschef, Norrlandsoperan
Lena Engqvist-Forslund  Teaterchef, Teater Västernorrland
Lis Hellström-Sveningson  Kritiker, Göteborgs-Posten
Cecilia Malmström Olsson  Dansvetare, skribent
Kiki Muukkonen  Konstnärlig programchef, Subtopia
Marie Parker Shaw  Regissör, konstnärlig ledare på Månteatern
Lars Ring  Kritiker, Svenska Dagbladet
Davood Tafvizian  Skådespelare

Programgruppen

Mario Castro Sepulveda  Producent och kommunikatör – Teater 23
Johan Huldt  Regissör och dramaturg – Östgötateatern
Sisela Lindblom  Dramaturg på Göteborgs Stadsteater, regissör och författare
Joel Mauricio Isabel Ortiz  Skådespelare och dramatiker – frilans
Cecilia Suhaid Gustafsson  Konstnärlig ledare – Atalante

Här kan du lyssna på de poddar som spelades in live under Scenkonstbiennalen

Scenkonstpodden siar om framtiden
Scenpodden. Teaterchefen – med Farnaz Arbab

Scenkonstbiennalen 2017 i media

Expressen: Scenkonsten måste ta upp vår tids stora ödesfråga

Expressen: Det går att vara politisk utan att uppfostra

Expressen: Missvisande att kalla mig nyttotänkande

Svenska Dagbladet: Scenkonst blir motstånd mot förtrycket

Dagens Nyheter: På scenkonstbiennalen dånar en obändig kraft och vilja till förändring

Norrköpings Tidningar: Recensioner och krönika

Fria Tidningen: Låt teater vara politiskt

Dagens nyheter: Rädda kulturen från politiken