Scenkonstbiennalen i Norrköping 2017
Scenkonstbiennalen 2017, Norrköping 23-28 maj
Norrköping visade sig från sin soligaste sida och 1400 biennalbesökare, inklusive gäster från 26 länder besökte Scenkonstbiennalen 2017.
Scenkonstbiennalen innefattade 16 utvalda produktioner, 2 internationella gästspel, 2 föreställningar från värdteatern samt 5 studentproduktioner. Festivalen erbjöd också ett omfattande seminarieprogram med över 120 seminarier, workshops, samtal, möten, podd-sändningar och talkshows etc.
Värd för Scenkonstbiennalen 2017 var Östgötateatern .
Scenkonsten i Sverige har aldrig varit mer diversifierad än just nu, så fylld av nya former som blandar innovativ teknik och ny syn på kön, etnicitet och vad som faktiskt kan göras och gestaltas på scenen. Det har därför varit ovanligt svårt att välja ut det drygt dussin iscensättningar som nu kommer att visas på Scenkonstbiennalen 2017. Klart är ändå att en akut samtid kommer att stå på scenen, via en mängd olika format, starka viljor och djärva uttryck. Scenen som eget magiskt universum utan gränser och tabun där allt kan kännas, tyckas och anas. Välkommen till Norrköping och vår värd Östgötateatern!
– Lars Ring, kritiker och ordförande i urvalskommittén
Att bli utvald till Scenkonstbiennalen innebär en stor ära och ett bevis på föreställningens höga konstnärliga kvalité och/eller nyskapande form. Produktionerna har valts av en särskild handplockad urvalskommitté med det smått omöjliga uppdraget att välja ut de bästa föreställningarna med premiär 2015 eller 2016. Under året som gått har urvalskommittén sett, analyserat och diskuterat alla de 233 nominerade föreställningarna och här är deras 16 val:
Akvarium, Man Must Sing
Ankomsten, Teateri
Befrielsefronten, Örebro länsteater
Breaking Point, Alexander Weibel Weibel
Den avvikande meningen, Regionteater Väst
Det levda baklänges, Osynliga teatern och Dramaten&
Everything Remains, JULI/JON
Fäboland, Riksteatern
Goldberg Variations – ternary patterns for insomnia*, Andersson Dance & Scottish Ensemble
(im)perfekta koreografier #1, c.off
Mens, Teater Tamauer
Missionären, Malin Hellkvist Sellén i samproduktion med NorrlandsOperan
People respect me now, Lumor
Salongen, Sveriges Radio Drama
Shapes of States, Stina Nyberg
Svindlande Höjder, moment:teater
*verket kunde tyvärr inte framföras live under Scenkonstbiennalen 2017
Internationella gästspel
Crisis Meeting Kriðpleir Theatre Group
Våroffer & Henri Michaux: Mouvements Compagnie Marie Chouinard
Värdföreställningar
Invigningsföreställning Scenkonstbolaget i Östergötland AB
Ŝanĝo Östgötateatern
Baba Yaga ung scen/öst
Studentföreställningar
Frozen souls StDH/Stockholms konstnärliga högskola
Merrily we roll along Högskolan för scen och musik – Göteborgs universitet
Rövare StDH/Stockholms konstnärliga högskola
Kapitalism och moderskap [资本主义和母亲] Teaterhögskolan i Malmö
#vitamänvåldtar Högskolan för scen och musik – Göteborgs universitet
Urvalskommittén
Farnaz Arbabi Konstnärlig ledare Unga Klara, regissör, dramatiker
Birgit Berndt Danschef, Norrlandsoperan
Lena Engqvist-Forslund Teaterchef, Teater Västernorrland
Lis Hellström-Sveningson Kritiker, Göteborgs-Posten
Cecilia Malmström Olsson Dansvetare, skribent
Kiki Muukkonen Konstnärlig programchef, Subtopia
Marie Parker Shaw Regissör, konstnärlig ledare på Månteatern
Lars Ring Kritiker, Svenska Dagbladet
Davood Tafvizian Skådespelare
Programgruppen
Mario Castro Sepulveda Producent och kommunikatör – Teater 23
Johan Huldt Regissör och dramaturg – Östgötateatern
Sisela Lindblom Dramaturg på Göteborgs Stadsteater, regissör och författare
Joel Mauricio Isabel Ortiz Skådespelare och dramatiker – frilans
Cecilia Suhaid Gustafsson Konstnärlig ledare – Atalante
Här kan du lyssna på de poddar som spelades in live under Scenkonstbiennalen
Scenkonstpodden siar om framtiden
Scenpodden. Teaterchefen – med Farnaz Arbab
Scenkonstbiennalen 2017 i media
Expressen: Scenkonsten måste ta upp vår tids stora ödesfråga
Expressen: Det går att vara politisk utan att uppfostra
Expressen: Missvisande att kalla mig nyttotänkande
Svenska Dagbladet: Scenkonst blir motstånd mot förtrycket
Dagens Nyheter: På scenkonstbiennalen dånar en obändig kraft och vilja till förändring
Norrköpings Tidningar: Recensioner och krönika
Fria Tidningen: Låt teater vara politiskt
Dagens nyheter: Rädda kulturen från politiken