Nyhetsbrev #december

Tack alla rådsmedlemmar och övriga som tog del av rådsmötet och den späckade seminarieeftermiddagen på Stockholms Dramatiska Högskola förra veckan! Många intressanta tankar, förslag och reflektioner om ämnena praktik, masternivå och residens kom fram. Spännande hur residensformen också börjar sprida sig från dansvärlden (där den är vanligast) till flera konstformer och fler institutioner. För de hus som har möjlighet är det en mycket givande process att öppna upp repsalar, verkstäder och erbjuda scenteknisk och dramaturgisk personal till konstnärer med en produktionsidé som kan prövas. Tack till Scensveriges utbildningskommitté som anordnade seminarierna, vi siktar på ännu större salong nästa höst så att ännu fler kan ta del av arrangemanget!

I november var det IETM-konferens i Bryssel, och jag passade på att inleda samtal med Brysselbaserade ILGA (International Gay and Lesbian Association) Europe om det internationella nätverk inom ITI (International Theatre Institute) som vi har initierat. De ställde sig mycket positiva till idén om en arbetsgrupp och vill gärna hjälpa oss att få ingång i sitt stora nätverk, för att lokalisera och samla utövande scenkonstnärer i HBTQ-sfären. I början av nästa år skickar vi ut en open call till alla 100 ITI-center i världen, och hoppas få internationella gäster till Stockholm och Göteborg, som i sommar är värdar för EuroPride.

Kolla in landets decemberpremiärer och glöm inte föreslå produktioner till Swedstage, om du har en produktion som skulle passa för utlandsgästspel. Nomineringen till scenkonstbiennalen 2019 är också öppen, gå in här för att läsa mer!

Nästa vecka är det European Council för alla europeiska (och intilliggande) center inom ITI. Vi ska prata om hur vi ytterligare kan möjliggöra samarbeten över gränser, och på vilket sätt vår organisation kan vara en drivande part.

Året går mot sitt slut, och vi vill passa på att hälsa alla nya medlemmar välkomna! De som har blivit medlemmar i år är: Big Wind, Centrum för scenisk rörelse och eget skapande, Figurteaterkompaniet, Göteborgs dans- och teaterfestival, Karavan Scenkonstkollektiv, Kompani Giraff, Kulturakademin Trappan, Operalabb, Operaimprovisatörerna, Stockholm Fringe Festival, Teater Martin Mutter, Teater Tribunalen och Teresia Björk.

Under ett julmingel med årets samarbetspartners lanserade vi årets quiz! Precis som i fjol lyckades ingen få alla rätt, men vinnare med 26 av 31 var teamet Vilma Seth, Maria Lundhammar, Amanda Torsdotter och Joakim Rindå från Folkteatern Gävleborg respektive Riksteatern. Stort grattis! Dags för dig att ge quizet ett försök? Du hittar det här.

Ps. Bilden uppe till höger kommer från en av decemberpremiärerna: Julfrossa på Teater Pero. Ds.

Ulricha Johnson
Verksamhetschef

Foto Peter Knutson

Urvalskommittén klar för Scenkonstbiennalen 2019!

Äntligen kan vi avslöja den erfarna och kompetenta urvalskommittén till Scenkonstbiennalen 2019.
Följande personer ingår i gruppen:

Karin Helander (ordförande), författare, kritiker och professor i teatervetenskap vid Stockholms Universitet

Nina Björby, ordförande Kulturberedningen Region Västerbotten

Anneli Dufva, litteratur- och teaterkritiker, Sveriges Radio

Jan Dzedins, kulturchef Emmaboda kommun

Dritero Kasapi, biträdande scenkonst- och teaterchef, Kulturhuset Stadsteatern Stockholm

Signe Landin, fd danskonsulent/verksamhetschef, DIS/Dans i Stockholms stad och län

Joakim Rindå, verksamhetsutvecklare, Riksteatern

Mario Castro Sepulveda, kommunikatör, turnéläggare, Teater 23 i Malmö

Lis Hellström Sveningson, scenkonstkritiker, Göteborgs-Posten

Läs mer om kommittén här.

Nu väntar vi med spänning på att våra medlemmar ska nominera sina käraste toppföreställningar.
Scenkonstbiennalen har funnits i sin nuvarande form i tre biennaler. Tidigare var det en teater- och en dansbiennal med kritikerjury som utsåg alla produktioner. Sedan kom nomineringssystemet och en bredare yrkesrepresentation i urvalskommittén.

Kriterier och regler har prövats och utvecklats från gång till gång och i år finns det några nyheter. Urvalskommittén får både välja bland de nominerade och bland icke-nominerade, men majoriteten ska vara ur de nominerade. För att nominera behöver du vara medlem i Scensverige. De flesta producenter brukar nominera en föreställning var, men det har också förekommit att någon nominerat hela sin repertoar. För att balansera detta har Scensveriges styrelse tagit fram ett system baserat på storlek och årsverken, som talar om hur många produktioner respektive producent kan nominera.

Läs hur de nya nomineringsreglerna ser ut här.
Och ställ in dig på en fantastisk vecka i maj 2019. Inom kort har vi kommit så långt med överenskommelsen med nästa biennalstad att vi kan avslöja den. Håll ut!

Ulricha Johnson, verksamhetschef Scensverige
Foto Peter Knutson

 

 

 

 

 

 

Bilden överst är tagen av Jenny Baumgartner på Scenkonstbiennalen 2017.

Nyhetsbrev #november

Välkomna till höstens rådsmöte 27 november!

Nytt för i år är att seminariet som följer på mötet är öppet för alla, inte bara våra medlemmars representanter i rådet. Vår utbildningskommitté, som du kan läsa mer om här, arrangerar en späckad och kostnadsfri eftermiddag, där ämnena praktik, masternivå och residens inom olika scenkonstformer kommer att vara i fokus. Bland paneldeltagarna finns Catharina Bergil (Högskolan för Scen och Musik i Göteborg), Simon Norrthon (Stockholms Konstnärliga Högskola), Monica Milocco (Regionteatern Väst Dans), Måns Lagerlöf (Riksteatern), Nina Höglund (Svenska Balettskolan), Christina Molander (Stockholms Konstnärliga Högskola), Gunilla Heilborn (frilansande regissör och koreograf), Anna Lyrevik (Teaterhögskolan i Malmö), Cecilia Roos (Stockholms Konstnärliga Högskola) och Wille Carlsson (Operahögskolan). Vi uppdaterar listan med fler namn pö om pö, gå gärna in här och anmäl dig! Mer info om dagens programpunkter kommer snart. Det kommer bli trångt på plats, så först till kvarn.

Rådsmötet för våra medlemsrepresentanter börjar 13.00. Det öppna seminariet pågår sedan 14.00-16.30.
Plats: Stockholms Dramatiska Högskola på Valhallavägen 196.

Förberedelserna för Scenkonstbiennalen 2019 pågår och vi kommer inom kort avslöja den nya urvalskommittén.

Vårt projekt Swedstage, som vi driver tillsammans med Assitej är inget annat än en succé. Vi får ständigt nya rapporter om produktioner, koreografer och regissörer som blir inbjudna till olika länder efter att de knutit kontakt på Swedstage. Nästa upplaga blir i oktober 2018. Redan nu kan du ansöka om att vara med. Gör det här!

Scensverige kommer att närvara vid IETM-mötet (International network for contemporary performing arts) i Bryssel i november, där också nätverket Europe on the Move kommer mötas.

Vi fortsätter att diskutera och planera för ökad enkelhet i turnerandet mellan länder, samt göra gemensamma påtryckningar för att underlätta visumhantering. På plats finns också representanter från ILGA (International Lesbian, Gay, Bisexual, Trans and Intersex Association), och vi hoppas kunna hitta samverkan med vår nya internationella arbetsgrupp med HBTQ-perspektiv inom ITI (International Theatre Institute), som vi är kontaktcenter för.

Inom Scensverige finns en kulturpolitisk kommitté som har varit vilande i några år. Härom veckan formerade den sig och hade ett uppstartsmöte hos oss på Kaplansbacken. Ledamöterna är: Stefan Forsberg, Mikael Brännvall, Anna Carlson, Mika Romanus, Maria Rydén, Rolf S. Nielsen, Susin Lindblom och adjungerad Linde Sjöstedt. Ulricha Johnson är sammankallande.  Vi hälsar både nya och erfarna kommittérepresentanter välkomna och ser fram emot att ta del av tankar och idéer som kommer att uppstå.

Hösten må sänka sitt fuktiga mörker över oss, men landets scenkonst är som en prunkande sommaräng av premiärer inom alla konstformer just nu. Passa på att se snackisarna innan de försvinner och boka biljett till alla nya föreställningar efter att du slängt ett öga på månadens premiärer här nedan.

Ulricha Johnson
Verksamhetschef, Scensverige

Foto Peter Knutson

Läs hela nyhetsbrevet här

Foto: Bilden högst upp är från Signal av Clair Parsons Co. Fotograf: Martin Skoog.

Nyhetsbrev #oktober

Välkommen oktober!

Premiärerna duggar tätt nu, håll koll på vilka det är i Månadens premiärer, så att du inte missar något.
På kansliet samlar vi ihop oss efter ett mycket intensivt och produktivt år med bl a Scenkonstbiennal, Stolt scenkonst i Stockholm och Malmö, samt ITI´s världskongress i Segovia.

Vi förbereder nu tillsammans med Assitej nästa upplaga av Swedstage, som äger rum i oktober 2018. Swedstage är ett showcase där ett antal svenska produktioner som är redo för internationella gästspel visas för ett sextiotal utländska bokare, teaterchefer, festivalarrangörer m fl. Det här blir vår fjärde Swedstage, och utfallet hittills har varit väldigt högt. För att nämna de senaste exemplen på gästspel som genererats av Swedstage så spelade Lumor nyligen sin ”People Respect me Now” i Finland och Uppsala Stadsteater spelade i förra veckan “Scener ur ett äktenskap” på Färöarna. Vi återkommer med mer information om 2018 års arrangemang.

Vi planerar inför en modernisering av Scendatabasen, där vi samlar all dokumentation om vad som spelas på landets scener. Vi ser fram emot att börja resan till ett avancerat, användarvänligt och vasst verktyg.

Om du är anknuten till någon av alla våra medlemsorganisationer ska du boka in att närvara i Stockholm eftermiddagen den 27 november. Då planerar Scensveriges utbildningskommitté ett späckat arrangemang.  Ämnena är praktik, masternivå och residens och förberedelserna pågår för fullt.
Om du vill säkra en plats, anmäl dig här.

Detaljerad information om paneldeltagare och medverkande kommer inom kort.

Ulricha Johnson
Verksamhetschef

Foto Peter Knutson

Läs hela nyhetsbrevet här.

Nyhetsbrev #september

Äntligen höstsäsong!

Det går inte en dag utan att våra medlemmar tillkännager sina späckade, utmanande, inspirerande och oförutsägbara program. För att inte tala om alla spännande kurser, seminarier och fortbildningar. Nu är det allas vårt plågsamma lyxproblem att försöka hinna se allt innan det är försent. Mitt tips får bli att köra hårt redan nu i september eftersom det kommer fler och fler premiärer. Här kan du se vilka föreställningar som har premiär denna månad.

Scensverige är en medlemsorganisation där både institutioner, stadsteatrar, nationalscener, fria producenter, gästspelsscener, Länsteatrar, operahus, högskolor, fackförbund, festivaler, centrumbildningar, allianser och arbetsgivare är medlemmar. Varje medlem utser sina representanter till rådet, som möts på våren för årsmöte och på hösten för rådsmöte. På höstens rådsmöte är det vanligt att utbildningskommittén  arrangerar något seminarium eller panelsamtal etc.

I höst kommer vi att prova något nytt. Istället för att bara arrangera seminarium för rådsmedlemmar kommer vi efter det korta rådsmötet öppna dörrarna för alla som är knutna till någon medlem, dvs alla i personalen, ensemblerna, eleverna, med flera. Arrangemanget kommer att äga rum i Stockholm den 27:e november med preliminär tid 14-16, vi återkommer med lokal och
programinformation, men se till att boka in datumet! Vi har planer på att förlägga dessa rådsmöten i andra städer än Stockholm framöver, så misströsta inte om det är långt för dig att åka denna gång.

Vi är väldigt glada att vi de senaste månaderna fått hälsa Kompani Giraff, Karavan Scenkonstkollektiv, Kulturakademin Trappan, Operaimprovisatörerna, Teater Tribunalen och Teater Martin Mutter välkomna som nya medlemmar! Om du också vill bli medlem, klicka här.

Scensveriges nätverk Stolt Scenkonst, för scenkonst med hbtq-perspektiv, undersöker just nu olika sätt att informera och mobilisera för att underlätta för både utövare och bokare att hitta
och lära av varandra. Det finns en Facebookgrupp som du kan ansöka om att gå med i om du vill kunna hitta eller tipsa om föreställningar att se eller boka, eller kika efter konstnärliga
samarbetspartners till ditt nästa projekt. Gruppen hette förut Riksteaterns HBTQ-nätverk, men har nu övergått i Stolt Scenkonst, och modereras av mig och Riksteaterns Joakim Rindå.
Här hittar du gruppen.

Väl mött i höstsolen!

Ulricha Johnson
Verksamhetschef Scensverige (fd Teaterunionen)

Nyhetsbrev #augusti

Vilken händelserik och fin sommar!

Tack alla ni som har förgyllt vår sommar med scenkonst i alla former. Att ni skapar så många olika upplevelser och trotsar både väder och i vissa fall osäker ekonomi är så värdefullt. Inte minst ser ni till att locka förstagångsbesökare till föreställningar och får dem att bli nyfikna på scenkonstens förtrollade värld. Nu repeteras det för fullt i både stora och små lokaler inför höstsäsongen.

Viktig Världskongress
Scensverige är svenskt center för ITI (International Theatre Institute), som bildades av Unesco 1948. I juli ägde den 35:e världskongressen rum i Unesco-världsarvsstaden Segovia i Spanien, och som verksamhetschef var det min första kongress. Temat var Act! Performing Arts Transforming the World, och vi var representanter från hela 62 länder som deltog på generalförsamlingar, kommittémöten, regionala årsmöten, workshops, samtal och föreställningar. Det var en omvälvande upplevelse att sitta i det gamla klosterkapellet, som nu är universitetsaula, och lyssna på kollegor från länder med helt andra förutsättningar och verkligheter, både bättre och sämre än våra.

Scensveriges tidigare, pensionerade verksamhetschef/generalsekreterare Ann Mari Engel (bild), som arbetat med ITI sedan 1976, blev avtackad för sitt arbete i styrelsen och bär nu titeln Honorary Member. Hon kommer i sin nya roll bland annat fortsätta vara aktiv i Action Committee for Artist´s Rights.

En ny styrelse valdes, och består nu av ledamöter från Förenade Arabemiraten, USA, Italien, Kina, Burkina Faso, Sudan, Tyskland, Indien, Ryssland, Slovenien, Spanien, Schweiz och Vietnam. Se ledamöterna här: https://www.iti-worldwide.org/executivecouncil.html

Det sker allvarliga taktikspel gällande politisk detaljstyrning av konsten på många ställen i världen just nu, flera länder i Europa, Afrika och Sydamerika hade färska vittnesmål om detta. Vår kollega från Israel önskade stöd från ITI angående oroväckande begränsningar som hämmar konstnärerna i Israel. I år ställdes den väletablerade teaterfestivalen i Acco in med anledning av verk som inte faller myndigheterna smaken. Se Scensveriges pressmeddelande här.

Nytt internationellt nätverk för scenkonst med HBTQ-perspektiv
Vår amerikanske kollega Jorge Ortoll, som ansvarar för kommittén Network for Heritage, Indigenous Cultures & Migration lyfte frågan om varför det inte arbetas med HBTQ-frågor i ITI. Scensverige tog på sig att bilda en arbetsgrupp om ett globalt nätverk för scenkonst med HBTQ-perspektiv. Vi har ännu inte formerat gruppen, men intresset är stort från många länder att vara aktiva i denna grupp, som kommer arbeta i samråd med en del av kommittéerna. Ett första steg vi behöver titta på är själva kommunikationen, eftersom det på en del ställen förekommer övervakning och censur. Läs mer i vårt pressmeddelande.

De kommittéer som finns inom ITI är i huvudsak konstnärliga och humanitära, om du önskar involvera dig i arbetet med någon av dem går det bra att kontakta oss så kan vi tala vidare om möjligheter och förutsättningar. Här kan du läsa mer om kommittéerna.

Danssymposium
I samband med kongressen ägde också ett internationellt danssymposium rum, där de vassa svenska deltagarna var Virpi Pahkinen, Elin Kristoffersson och Iraqi Bodies. På grund av vissa planeringsfadäser från spanskt håll uppfylldes inte de tekniska kraven på teatrarna, och både boendet och föreställningstiderna var förvirrande. Inför nästa danssymposium kommer vi bevaka kvaliteten i planeringarbetet för att avgöra om Scensverige ska gå ut med open call till våra medlemmar eller inte. ITI´s Dance Committee har beklagat och kommer ha hårdare koll framöver.

Stolt scenkonst växer och sprider sig
Det är med stor glädje vi ser hur Scensveriges satsning på Stolt Scenkonst sprider sig och väcker nyfikenhet och entusiasm. Förra året gjorde vi ett par dagar under Stockholm Pride på försök, och i år har vi redan ett nationellt nätverk som i nuläget består av Scensverige, Folkteatern Gävleborg, Regionteatern Blekinge Kronoberg, Dansstationen i Malmö, Riksteatern, Stockholms Stadsteater Skärholmen, Unga Klara, Norrlandsoperan och West Pride. Under Stockholm Pride hade vi gästspel från DonnaDonna från Malmö (Dom ska hitta oss tillsammans), Teater Martin Mutter från Örebro (Artikel 3), Folkteatern Gävleborg (Transaktion, på bilden uppe till höger) och Riksteatern/ Folkteatern Gävleborg (Landet Inuti). Vi hade många givande samarbeten under dessa fem dagar; Stadsteatern Skärholmen ordnade en kväll med readings, panelsamtal och ett utdrag ur kommande produktionen ”Att göra sig av med Eddy”, Unstraight Museum och Lesbisk Makt arrangerade eftermiddagsfesten ”Århundradenas Fest” med musik, poetry slam, högläsning och dans, tillsammans med Lesbisk Makt ordnade vi också ”Lesbisk brunch & Queer dramatik”, med läsning ur fem nyskrivna, kommande verk, Nilleteatern anordnade samtalet ”Trans på scen”, Riksteatern ”It’s here it’s queer”, RFSL/RFSU höll eftersamtal och Teaterförbundets Normkritiska Arbetsgrupp stod för en dragking-workshop. Vi arrangerade också en bejublad stand up-kväll med bl a. brittiska Bethany Black.

Tack alla organisationer och medlemmar som involverat er, tack Fri Scen och Unga Klara för att vi fick använda era lokaler, och tack Kulturrådet, Stockholms Stad och Malmö Stad för grundplåten!

Veckan som följde gick nämligen Stolt Scenkonst på Malmö Pride av stapeln, med Dansstationen som värd och Chris Schenlaer som projektledare. Även där spelades ”Landet Inuti”, samt Juli Apponens ”Life is hard and then you die – part 3” och ”Everything remains”, som kunde upplevas på Scenkonstbiennalen. Även föreställningen ”Gender Fuck(er)”, vogue ball med House of Ninja och samtal med Saga Becker och Yolanda Bohm, samt workshop med RFSL, Drag Queen Story Hour och invigningsfest på Blå Båten fanns med i detta späckade tredagarsprogram.

Nu lämnar vi stafettpinnen till Stolt Scenkonst på Gävle Pride, här kan du se programmet.

Njut av den sista solen nu innan vi får flockas i mörka scenrum igen!

Varma hälsningar,
Ulricha Johnson, verksamhetschef Scensverige

Pressmeddelande: Nytt internationellt nätverk för scenkonst med HBTQ-perspektiv

Under Internationella Teaterinstitutets världskongress i juli bildades en nätverk som ska arbeta globalt med HBTQ-frågor inom scenkonsten. Bakom initiativet står Scensverige, ITI:s svenska center.

Scensverige är svenskt center för International Theatre Institute, som startades av Unesco 1948. Vid årets världskongress i Segovia, Spanien, medverkade 62 länder. Vid generalförsamlingen annonserade Ulricha Johnson, verksamhetschef på Scensverige, att Scensverige blir kontaktcenter i en ny arbetsgrupp för internationella nätverk för scenkonst och scenkonstnärer som arbetar utifrån HBTQ-perspektiv.

– Redan en halvtimma efter att jag annonserat arbetsgruppen kom delegater från 7 länder fram och ville vara delaktiga. Eftersom det kan vara ett känsligt ämne i en del länder går vi inte i nuläget ut med exakt vilka länder det rör sig om, men det finns stort intresse i Asien, Sydamerika och Östeuropa, säger Ulricha Johnson.

Det nystartade nätverket kommer att samarbeta med ITI:s kommitté Action Committee for Artists Rights, när det gäller censur och hot mot konstnärer. Syftet är att också jobba optimistiskt med att stärka, inspirera, lyfta och uppmuntra de skapare av scenkonst som arbetar med queer scenkonst och/eller identifierar sig som HBTQ.

Naturlig fortsättning på viktigt arbete
Det internationella nätverket är en naturlig fortsättning på Stolt scenkonst, det nationella nätverk som startades i maj. Initiativtagare var även då Scensverige. Stolt scenkonst framförs i augusti på Stockholm Pride, Malmö Pride och Gävle Pride. Nätverket består just nu av Scensverige, Regionteatern Blekinge Kronoberg, Dansstationen i Malmö, Riksteatern, Folkteatern Gävleborg, Unga Klara, Norrlandsoperan, Kulturhuset Stadsteatern Skärholmen och West Pride. Idag fredag 3 augusti möts samarbetspartnerna i Stockholm för att planera vidare arbete.

Om Scensverige
Scensverige är det svenska ITI-centret och är en organisation som verkar för att främja den svenska scenkonstens utveckling och utöka de internationella relationerna genom samarbete och idéutbyte. Scensverige arrangerar även Scenkonstbiennalen, Stolt scenkonst på Pride och Swedstage mm.

Pressmeddelande: Israelisk teaterfestival inställd efter politisk censur

För första gången på 38 år har den alternativa teaterfestivalen i Acco, Israel, ställt in. Detta beror på att hela den konstnärliga ledningen har avgått, sedan en av pjäserna i programmet förbjudits av de lokala myndigheterna. Nu går kollegor och institutioner världen över ihop för att göra motstånd mot politisk styrning av konsten i stort, och teaterfestivalen i synnerhet.

Den alternativa teaterfestivalen i Israeliska Acco ställs nu in för första gången på 38 år, pga censur. Det gäller pjäsen Prisoners of the occupation av Einat Weizman, som handlar om de palestinska fångarna i israeliska fängelser. Borgmästaren i Acco beslutade att förbjuda att pjäsen spelas med motiveringen att den kan uppröra känslor i staden och att samma författare hade en pjäs med även föregående år (detta gäller dock fler pjäser på festivalen och är ett uppenbart svepskäl).

Teaterfestivalen i Acco har alltid varit ett forum för politiskt provocerande pjäser, men de israeliska artisterna menar att politiken har hårdnar väsentligt under det senaste året och kulturministern har utfärdat nya kriteriet för vad som får framföras och inte.

Festivalledningen hoppar av med stöd från resten av världen
Festivalens konstnärliga ledare Avi Gibson har tillsammans med övriga ledningen avgått i protest och har fått stöd från festivalens övriga artister.
De israeliska skådespelarna vädjar nu till omvärlden om stöd. På den 35:e världskongressen med Internationella Teaterinstitutet, som hölls i Segovia Spanien i förra veckan, antog man ett uttalande till stöd för artisternas rätt till yttrandefrihet. En tydlig protest mot politisk styrning av konsten i stort och av teaterfestivalen i Acco i synnerhet.

Svensk kontakt:
Ann Mari Engel
ITI:s Action Committe for Artists rights (fd verksamhetschef Scensverige)

Om Scensverige
Scensverige är det svenska ITI-centret och är en organisation som verkar för att främja den svenska scenkonstens utveckling och utöka de internationella relationerna genom samarbete och idéutbyte. Scensverige arrangerar även Scenkonstbiennalen, Stolt scenkonst på Pride och Swedstage mm.

Sommar hos Scensverige

Scensveriges kansli håller stängt fram till och med den 21 augusti, men även under sommaren pågår arbetet.

Till exempel arrangeras International Theatre Institutes världskongress i spanska Segovia. Vår verksamhetschef Ulricha Johnson kommer att vara på plats tillsammans med bl a. Sveriges styrelseledamot i ITI Ann Mari Engel.

För andra året i rad arrangeras också Stolt scenkonst på Pride, i år både i Stockholm, Malmö och Gävle.
Programmet för Stolt scenkonst på Stockholm Pride släpps i mitten av juli. Håll utkik här och på Facebook.

Ha en fantastisk sommar, hoppas vi ses!

Nyhetsbrev #juni

Tack för en fantastisk Scenkonstbiennal 2017!
Norrköping visade sig från sin soligaste sida och vi var 1400 biennalbesökare, inklusive gäster från 26 länder. Årets program bestod av 136 punkter och antalet personliga föreställningsbesök uppgick till nästan 9000.
Vi säger grattis till årets pristagare, som annonserades på biennalfesten– Tilde Björfors (Svenska Teaterkritikers förening), Malin Hellkvist Sellén ((th i bild)Svenska Teaterkritikers förening och Svenska Regissörsföreningen), Marionetteatern (Svenska teaterkritikers Förening) och Clowner utan gränser (Assitej). Vi säger också grattis och tack till Svindlande Höjder från Moment:teater som slog inofficiellt biennalrekord med 40 föreställningar på fem dagar.

Vi på kansliet får massvis med mail av personer som vill uttrycka hur bra och spännande de utvalda föreställningarna och seminarieprogrammet var i år, tack för alla glada tillrop! Det finns också en och annan ingång till samtal om vad biennalen ska vara och hur urvalet ska gå till – här kan du läsa lite av det som har publicerats. Vi välkomnar alla synpunkter och tycker det är bra att det förs en diskussion och att inte alla tycker lika, låt oss hålla samtalet levande till nästa biennal 2019! Vi vill rikta ett särskilt tack till urvalskommittén och programgruppen som gjort ett stort arbete med att utforma årets program. Läs urvalskommitténs ordförande Lars Rings motivering till urvalet här. Tack alla personer, aktörer, producenter och organisationer som medverkade i föreställningar och seminarier, det är ni som bär hela biennalen och gör att den på samma gång är bred och smal, rolig, jobbig, stökig, envis, kärleksfull, engagerad och aktuell.

Vad gäller biennalen 2019 så är det ännu inte klart vilken stad som kommer att stå som värd. Vi har ett antal intresserade kommuner och institutioner som anmält intresse och Scensveriges styrelse jobbar just nu med frågan.

Vi vill en sista gång rikta ett stort tack till Östgötateatern och deras fantastiska personal som gjort ett väldigt bra jobb, Scenkonstbolaget med den fantastiska symfoniorkestern som bidrog till att invigningen blev något alldeles extra, Upplev Norrköping/Norrköpings Kommun, Louis de Geer Konsert och Kongress, samt Region Östergötland. Tack också till Kulturrådet för förtroendet att genomföra detta stora arrangemang, och till Svenska Institutet, som såg till att så många långväga gäster hade möjlighet att närvara. Och inte minst de svenska kulturråden, som bidrog både med spännande perspektiv och gäster.

Nu ligger vi i startblocken för att programlägga årets upplaga av Stolt Scenkonst på Stockholm Pride första veckan i augusti. Under Växjö Pride för några veckor sedan drog vi igång det nationella nätverket Stolt Scenkonst. Vår nuvarande konstellation består av Scensverige och medlemmarna Riksteatern, Regionteatern Blekinge Kronoberg, Dansstationen i Malmö, Unga Klara, Folkteatern Gävleborg och West Pride. Vi välkomnar fler i nätverket, och kommer att ha möten under Stockholm och Malmö Pride. Läs mer här. Malmöprogrammet är föredömligt lagt av projektledaren Chris Schenlaer och släpps inom kort.

I juli äger International Theatre Institutes världskongress rum och platsen är spanska Segovia. Mer information om den och det svenska deltagandet kommer i nästa nyhetsbrev.

Använd juni till det bästa och passa på att se alla föreställningar du missat innan teaterhusen stänger för våren.
Nu börjar sommarsäsongen – se vilka månadens premiärer är här: juni.pdf

Ulricha Johnson, verksamhetschef Scensverige

Läs nyhetsbrevet i sin helhet här.