Pressmeddelande: Produktionerna till Scenkonstbiennalen 2023 klara

Scenkonstbiennalen firar 30 år och återvänder dit allt startade – Stockholm. Den 30 maj – 4 juni slår Dramaten upp sina dörrar på vid gavel och står som värd för årets biennal. Här presenteras de 14 utvalda produktionerna.

Urvalskommittén från branschorganisationen Scensverige har haft i uppdrag att välja ut föreställningar som ska presenteras under Scenkonstbiennalen 2023. Urvalet består av scenkonstproduktioner av hög konstnärlig kvalitet och utgörs av de som urvalskommittén anser vara de mest intressanta och som har haft premiär under spelperioden 1 januari-31 december 2022.

– Uppdaterad operakonst, vässade klassiker, heldagsteater och föreställningar som hittar rätt ton för den unga publiken återfinns i urvalet om 14 produktioner till Scenkonstbiennalen 2023. I en pressad tidsanda, där kulturen riskerar att bli tillbakahållen, har urvalskommittén funnit scenkonst som bjuder motstånd mot snabbkonsumtionskulturen och vågar lita på publikens intresse och smak, säger Lis Hellström Sveningson, ordförande i urvalskommittén 2023.

– Det är historiskt tätt i repertoaren eftersom så många produktioner som skapades under pandemin trängs på scenerna med det som skapas just nu. För den som älskar att gå på teater, dans, opera och performance är det svårt att hinna se allt. Det är då extra kul att kunna erbjuda en vecka av gästspel med det bästa och mest intressanta som spelats i hela landet, säger Ulricha Johnson, verksamhetschef Scensverige.

Nedan presenteras de 14 utvalda produktionerna, där flertalet kommer att gästspela på olika scener runt om i Stockholm under biennalveckan. Biljetter och hela veckoprogrammet fyllt med samtal, readings, workshops och seminarier släpps den 29:e mars.

Utvalda produktioner 2023

För mer information kontakta:
Jenny Baumgartner, kommunikatör Scensverige, 0735-60 20 81, jenny@scensverige.se
Lena Törner, pressansvarig Dramaten, 0703-72 61 47, lena.torner@dramaten.se

Urvalskommittén har inför årets val sett 242 föreställningar. Ledamöterna är baserade i olika delar av landet och har rest runt för att säkerställa att utbudet i hela landet täcks. I de fall där spelperioden är förbi har föreställningarna setts digitalt. Minst två ledamöter ur urvalskommittén tar del av varje produktion som nominerats av Scensveriges medlemsorganisationer, detta år var antalet nomineringar 130. Minst hälften av biennalens produktioner ska vara ur de nominerade, men kommittén kan även välja icke-nominerade produktioner. Årets urval består av 9 nominerade föreställningar och 5 ytterligare val. Urvalskommittén är utsedd av Scensveriges styrelse, som består av medlemsrepresentanter från hela branschen. Eftersom den förra Scenkonstbiennalen senarelades ett år pga pandemin har årets urvalsperiod varit kortare än vanligt, och endast produktioner som haft sin urpremiär under 2022 har kunnat väljas. Läs mer om kriterier för nominering och urval här.

Läs mer i vårt arkiv om tidigare biennaler!


Nyhetsbrev november

Läs hela nyhetsbrever med notiser här.

Vi är så sugna på Scenkonstbiennalen 2022 att vi för första gången lanserar ett Early Bird-erbjudande! Köp ditt biennalpass till Västerås den 7-12 juni redan nu till rabatterat pris! Priset är 1950 kr för den som utnyttjar dealen, därefter blir priset det vanliga 2250 kr. Erbjudandet gäller från och med nu till den 31:a januari. 

Fortsätt nominera produktioner, vår urvalskommitté håller ett enormt intensivt tempo för att täcka in hela landets repertoarer, men vänta inte till sista minuten! 
Idéer till seminarier och workshops har börjat strömma in, men var är just din idé? Vad vill du att vi ska prata om, lära oss, försöka förstå?
Fyll i detta formulär så återkommer vi!

I dagarna har vi deltagit i ICORN:s nationella nätverksmöte, arrangerat av Fristadsregion Västra Götaland i samarbete med Göteborgs stad. ICORN, som står för International Cities of Refuge Network, arbetar aktivt med att skapa trygghet och skänka hopp till utsatta kulturskapare i världen. Vi tackar för denna viktiga möjlighet att samarbeta och sprida kunskap och information om det viktiga arbetet. 

Tack alla som deltog i Scensveriges rådsmöte i oktober! Vi kunde hälsa flera nya medlemmar välkomna, och det uppstod en oväntat rörande och hoppingivande stund när vi alla i lugn och ro presenterade oss för varandra.Stora och små producenter, i stora och små städer, utbildningar och branschorganisationer. Vi längtar enormt mycket efter att ses och siktar på att årsmötet till våren blir på en fysisk plats. Tusen tack till Malmö Stadsteater och Unga Dramaten, som bjöd på samtal och visning av den digitala succéföreställningen ”Hon ska heta Minou”!

Kulturvärlden har börjat öppna upp, hitta open calls och utlysningar till residens med mera här!
Missa heller inte att kolla in månadens premiärer!

Ulricha Johnson
Verksamhetschef Scensverige

Nyhetsbrev juni 2021

Läs hela nyhetsbrevet med notiser här.

Vi riktar ett stort tack till alla som var med och bidrog till den semidigitala Scenkonstbiennalen! Alla som presenterade sina utvalda produktioner, alla som arrangerade samtal och workshops, alla som deltog och alla som tittade in under veckan, tack! Vi fick högre tittarsiffror än vad vi vågat drömma om, vilket vi tolkar som att det verkligen finns behov av att ses och prata om våra viktigaste frågor. Vi har nu börjat skicka ut enkäter till både arrangörer och åskådare för att se hur vi ytterligare kan vässa våra digitala verktyg för att framöver kunna erbjuda vissa saker digitalt. Vi kommer även att kommunicera ut siffror från årets biennal inom kort.

NOMINERA
Eftersom det nu är exakt ett år till den fysiska biennalen 2022 i Västerås, finns formulär på hemsidan från och med den 9:e juni, för att både nominera produktioner och föreslå programpunkter. Mer information på vår hemsida.

BIENNAL 2023
Eftersom Scenkonstbiennalen alltid har legat på udda år, kommer vi återgå till det efter Västerås. Det innebär att det blir ännu en biennal i maj 2023! Flera städer är intresserade av att välkomna biennalen 2023, vi återkommer så fort vi har kommit lite närmare ett avtal.

STOLT SCENKONST
Nu gasar vi på inför Stolt scenkonst! Vi samarbetar i år igen i Stockholm med Parkteatern och MDT. Många akter är klara men nya förslag mottages gärna. Lägg in datumen 4-6 augusti i din kalender!

Vi deltar även i World Pride i Malmö och Köpenhamn. Läs om vårt nätverk här.
Önskar din organisation gå med i nätverket, kontakta oss på stoltscenkonst@scensverige.se. Enda kravet är att de som ingår i nätverket aktivt arbetar med att lyfta HBTQIA-perspektiv, både på och bakom scenen.

70-ÅRSJUBILEUM
Gissa vad som fyller 70 år den 15:e juni? Scensverige! Vi har under våren haft glädjen att ha arkivstudenten Frida Majling hos oss. Hon har lagt många timmar i källaren och letat fram historia och guldkorn. På födelsedagen påbörjar vi ett firande som kommer att pågå hela året. Följ oss på Facebook och Instagram för ”Arkivonsdag” där vi lägger ut spännande anekdoter, foton och händelser.

NYTT TEAM
Vi har precis avtackat geniprojektledaren Cecilia Suhaid Gustafsson, samt de fantastiska praktikanterna Lolita Ekman, Frida Majling och Jenny Baumgartner. Ny projektledare är erfarna Johanna Byström, vars senaste uppdrag var hos Onyx Produktion i Göteborg. Vi är också glada att Jenny Baumgartner kommer fortsätta hos oss på deltid som kommunikatör.

Ulricha Johnson
Verksamhetschef Scensverige

Nyhetsbrev maj 2021

Läs hela nyhetsbrevet med notiser här.

Vi är helt uppspelta över att få dela denna Scenkonstbiennal med er! Just nu pågår inspelningar landet runt med seminarier, panelsamtal, intervjuer och produktioner. Bokningar till de punkter och workshops som behöver registrering har börjat fyllas på. Det är spännande att få utforska festivalformatet i digital form, och vi ser fram emot att ni ska tala om hur ni tycker det fungerar!

För att maximera din upplevelse, börja titta på det som finns tillgängligt i förväg. I skrivande stund finns Klaus Nomi från Kungliga Operan på SVT, en kortfilmsversion av Ofelia Jarl Ortegas StM på MDT:s hemsida och en bakom scenen-dokumentär av Orionteaterns På spaning efter den tid som flytt på SVT. Rensa kalendern 18-21 maj och ta på bekväma kläder för att varva skärmtiden med Gaga- och Kleinteknik.

Vi får flera frågor om dagen om det stämmer att allt är gratis – och JA! Det är gratis. Passa på att tipsa vänner, bekanta, familj om dina favoriter, in och botanisera i programmet som finns att se HÄR!
Vi har äran att presentera ett amerikanskt gästspel av den välkända koreografen Nichole Canuso. Hon har skapat ett unikt verk där endast två deltagare i taget delar en timma av personliga berättelser, rörelser och samtal, ledda av en guide. Being/With: Home genomförs 15 gånger under biennalveckan, mer information finns i programmet. Just denna föreställning behöver du anmäla dig för att se – först till kvarn! Den 20 maj presenteras även ett föreställningssamtal med Nichole Canuso, missa inte det!

Ulricha Johnson
Verksamhetschef Scensverige

Länk till programmet

Frågor och svar om Scenkonstbiennalen

Frågor och svar om Scenkonstbiennalen

Här samlar vi vanliga frågor och svar om Scenkonstbiennalen.

Kan vi nominera samma produktion till den semidigitala biennalen och till den kommande livebiennalen?
Nej, tyvärr. Ni kan välja att dra tillbaka er nominering för att nominera den till den framtida Scenkonstbiennalen i Västerås. Hur de utvalda föreställningarna i den semidigitala biennalen ska presenteras är en konstnärlig såväl som budgetfråga och vi väntar på besked om kulturstöd. 

Behöver vi kunna livestreama hela föreställningen för att bli uttagna?
Nej. Vi kommer föra en individuell dialog med varje producent för att tillsammans avgöra hur just er produktion bäst kommer till sin rätt. 

Måste vi själva bekosta presentationen av föreställningen?
Nej. Vi hoppas få tillräckligt med stöd för att kunna bidra med teknikkostnader. Vi kommer också söka samarbete med lokala parter, detta får våra medlemmar gärna hjälpa oss med. 

Kommer Scenkonstbiennalen alltid vara jämt år från och med nu?
Nej den kommer ligga ojämnt år i fortsättningen. Anledningen att den planeras att ligga 2022 är att Västerås erbjudit sig att flytta pengarna till 2022, men har ingen möjlighet att flytta pengarna till 2023. 

Kommer det vara tre Scenkonstbiennalen i rad nu?
Vi vet inte ännu. Just nu fokuserar vi på den semidigitala biennalen 2021.

Vi vet inte än hur pandemin kommer utveckla sig, det kan vara så att vi inte ens kan samla 1600 personer 2022. Vi tar en Scenkonstbiennal i taget. 

Kommer Scenkonstbiennalen 2022 krocka med BIBU?
Nej vi kommer inte ligga samma period som BIBU. 

Är det försent att nominera till seminarieprogrammet för den semidigitala biennalen 2021?
Fortsätt skicka in programförslag till seminarieprogrammet. Deadline är 19 februari 2021. Vi välkomnar nya tankebanor som tillvaratar de särskilda möjligheter som uppstår när något ska ske digitalt istället för live. 

Vem får arrangera seminarier, workshops, experiment etc?
Alla medlemmar i Scensverige kan skicka in önskemål på att arrangera något på biennalen. Det finns ingen gräns på hur många förslag en kan inkomma med. Om du är en enskild person som har en bra idé kommer vi att hjälpa dig med att sätta dig i kontakt med en lämplig organisation som skulle kunna vara intresserad att arrangera. Om flera organisationer inkommer med liknande idéer försöker vi, precis som vanligt, att få till ett samarbete. Det uppstår mycket spännande i nya samarbeten!

Jag har massor av idéer på tekniska lösningar och nya, oprövade metoder och format, vill ni höra?
Ja, tack! 

Vi har delar av vår personal som just nu inte har så mycket att göra. Kan de vara behjälpliga i arbetet med biennalen 2021? 
Mycket möjligt! Vi jobbar ofta med personalutbyte och lån av personal när vi behöver speciell expertis, vi är otroligt tacksamma för den möjligheten. Biennalen blir bättre ju fler som har tid och lust att dela med sig av sin kompetens! Hör av er så pratar vi om saken!

Har du fler frågor? Skicka ett mejl till biennal@scensverige.se

ITI World Congress 2024

Den 37:e världskongressen för International Theatre Institute (ITI) arrangerades under september i två städer: Antwerpen och Den Bosch. Årets tema var “Embrace and Connect” och bjöd på ett program fyllt av föreställningar, workshops och nätverkande.

En ny ordförande valdes till ITI:s Executive Board: Dr. Jessica Atwooki Kaahwa, som representerar ITI i Uganda. Scensverige ser fram emot att möta henne och våra andra ITI-kollegor inom en snar framtid på kommande konferenser och kongresser.

Rapport från kongressen

Ledamöter i ITI:s Executive Council och Executive Board

International Dance Day 29 april 2024

Den 29 april firas International Dance Day världen över, och varje år ger International Theatre Institute (ITI) i samarbete med International Dance Committee (IDC) and the World Dance Alliance Asia Pacific (WDA) ett uppdrag till en konstnär att skriva ett budskap. 2024 har den argentinska dansaren Marianela NÚÑEZ valts ut att dela sitt budskap.

A memory is not enough to make history. And the history of a theatre, like that of each one, is also the history of others, of how an art like dance migrated and grew in different latitudes. The walls of the Royal Ballet treasure photographs that narrate the journey, history calls for its protagonists and dance in Argentina shines with each of those names. Often, institutions submerge themselves in silent anonymity, without faces or surnames, avoiding facing the echo of the past. The organizations promoted and supported by ITI-UNESCO, such as the Argentine Dance Council, that frequently act as a wall that stops forgetfulness. I am with you all in the commitment to rescue and revitalize the history of masters, artists and choreographers who have enriched the world of dance, deserving of being heard by future generations. Let us all know that we are not spectators, but inheritors of a tradition forged with art, dignity and sacrifice, nourishing our path with vocation and love for beauty. Although the future and the present capture our attention, without the solid foundation of the past, without the fertility of our land, the dance tree cannot flourish. The roots are tradition and at the same time… nutrients.

Biografi
Budskapet på spanska (originalspråk)
Budskapet på engelska

Cultural Bank, Triangle for Ukrainian Artists

Vi samlar in och transporterar utrustning till Theatre of Playwrights i Kiev. Nu söker vi fler som kan donera till exempel scenteknik, datorer, material och annat. Nytt eller begagnat, stort eller smått, din medverkan gör skillnad. Allt stöd behövs, situationen är för teatrar är mycket svår i Ukraina. Initiativet är en del av projektet Triangle for Ukrainan Artists.

Hör av dig till projektledningen så berättar vi mer asa.steinsvik@kulturhusetstadsteatern.se eller info@scensverige.se 

Mer information om Triangle for Ukrainian Artists

Världsteaterdagen 27 mars 2024

Foto: Agnete Brun

Den 27 mars firas världsteaterdagen runt om i hela världen och varje år ger International Theatre Institute (ITI) ett uppdrag till en konstnär att skriva ett världsteaterbudskap. 2024 har den norska dramatikern och författaren Jon Fosse valts ut att dela sitt budskap. Våra kollegor på det finska ITI-centret TINFO har i år översatt budskapet från originalspråket norska till både svenska och finska.

Budskap för världsteaterdagen 2024

Konst är fred

Varje enskild människa är unik, och samtidigt lik alla andra människor. Det unika är det yttre som kan ses, självfallet, men det finns också något inuti varje enskild människa som tillhör enbart denna människa. Vi kan kalla det själ, eller ande – eller så behöver vi inte sätta ord på det, utan bara låta det finnas där.

Men samtidigt som vi är olika är vi också lika. Människor från alla delar av världen är i grunden lika, oavsett vilket språk vi talar, vilken hudfärg vi har, oavsett vilken hårfärg vi har.

Det är kanske något av en paradox, att vi samtidigt är helt lika och olika. Och kanske människan är paradoxal i sin spänning mellan kropp och själ, mellan det mest jordnära och immanenta och det som överskrider de materiella, jordiska begränsningarna.

Men konsten, den goda konsten, kan på sitt förunderliga sätt kombinera det helt unika och det universella, ja den kan få det unika, det främmande kan man säga, att bli universellt förstått. Den bryter ner gränser mellan språk, kontinenter, länder. Den sammanför inte bara det som kännetecknar varje enskild person, utan också, i en annan mening, det som kännetecknar grupper av människor, till exempel nationer.

Och konsten gör det inte genom att göra allt likadant, tvärtemot, den gör det genom att synliggöra det som skiljer oss, det främmande. I all god konst är det just det främmande, det som man inte helt förstår och ändå på något sätt skönjer, det gåtfulla kunde man kanske kalla det, som fascinerar, ja som skapar den transcendens, det överskridande som all konst måste innehålla och leda oss till.

Och jag kan inte tänka mig ett bättre sätt att förena motsatser på. Det här är motsatsen till de våldsamma konflikter som vi så ofta ser sig utspela i världen, som förstör det främmande, det unikt annorlunda, ofta med hjälp av bestialiska teknologiska innovationer. Det finns terrorism. Det finns krig. För människan har också en djurisk sida, en sida som drivs av instinkt, där den andre, det främmande, inte upplevs som något fascinerande gåtfullt men i stället som ett hot mot den egna existensen. Och då försvinner det unika, det som skiljer oss och ändå är universellt begripligt, och blir till en kollektiv likformighet där det som är annorlunda måste utplånas. Det som utåt sett skiljer sig, till exempel en religion eller politisk ideologi, blir något som måste bekämpas och tillintetgöras.

Krig är en kamp mot det innersta i människan, det unika. Och det är en kamp mot all konst, mot konstens innersta väsen.

Jag har valt att tala om konst i allmänhet, inte om teaterkonst i synnerhet, eftersom all god konst, återigen innerst inne, handlar om samma sak, om att få det helt unika, det helt säregna, att bli universellt. Den kombinerar det unika och det universella i sitt konstnärliga uttryck. Inte genom att fjärma det unika, men genom att framhäva det, genom att låta det främmande framträda tydligt.

Det är så enkelt som att krig och konst är varandras motsatser, på samma sätt som krig och fred är varandras motsatser. Konst är fred.

Jon Fosse


Jon Fosse (1959) är en norsk dramatiker och författare. Han är känd för sin omfattande produktion som inkluderar pjäser, romaner, diktsamlingar, essäer, barnböcker och översättningar. Hans stil kännetecknas av minimalism och känslomässigt djup, vilket gör honom till en av de mest uppsatta dramatikerna i världen. År 2023 tilldelades Fosse Nobelpriset i litteratur för hans pjäser och hans prosa som ger röst åt det osägbara. Fosses verk har översatts till över femtio språk och de har satts upp på över tusen scener världen över. Hans minimalistiska och introspektiva pjäser, som ofta gränsar till lyrik, prosa och poesi, fortsätter den dramatiska tradition som etablerades av Henrik Ibsen på 1800-talet. Fosses arbeten har förknippats med postdramatisk teater, men hans romaner har beskrivits som postmodernistiska och avantgardistiska på grund av deras minimalism, lyrism och okonventionella användning av syntax.

Jon Fosse utforskar det mänskliga tillståndet och behandlar teman som osäkerhet, ångest, kärlek och förlust. Med sin säregna stil och djupgående studie av vardagliga situationer har han etablerat sig som en viktig person inom samtida litteratur och teater.

Budskap för världsteaterdagen svenska
Budskap för världsteaterdagen finska
Budskap för världsteaterdagen norska (originalspråk)