Hur ska scenkonsten för unga ta sig an klimatkrisen? Går det att göra bra scenkonst om klimatfrågan eller riskerar det att bara bli plakat och präktigt? Kan och bör konsten uppmana till handling? Eller ska den snarare fokusera på tröst och hopp? Behöver vi dystopier eller utopier? Eller gör konsten bäst i att låta bli klimatfrågan och lämna den åt politiken?
Medverkande:
Anja Suša, regissör aktuell med bla #jeanne, Måns Lagerlöf, regissör och kanslichef på Naturskyddsföreningen, Andreas Magnusson, klimataktivist i Fridays for future, Bianca Cruzeiro, skådespelare, just nu aktuell bla på Unga Dramaten
Moderator: Elin Callmer, dramapedagog och publikarbetare Unga Dramaten
Den största skillnaden mellan betalande publik och skolpublik, är att skolpubliken inte själva valt
att gå på teater. Där den kulturälskande abonnemangspubliken med precision väljer sina
kulturupplevelser utifrån en redan etablerad tycke och smak har de flesta barn och unga som
besöker en scenkonstföreställning inga tidigare preferenser. Det gör att barn- och
ungdomsteatern är befriad från kommersiell hänsyn och ett potentiellt Eldorado för konstnärlig experimentlust.
Med utgångspunkt i den ofrivilliga publiken diskuterar vi konstnärligt ansvar och begränsningar
och delar med oss av erfarenheter, råd och kunskap från de olika verksamheterna.
Seminarium/samtal på scenkonstbiennalen mellan Backa Teater, Unga Klara och Unga Dramaten
om den fria scenkonsten och den ofrivilliga publiken.
MEDVERKANDE:
UNGA KLARA: Gustav Deinoff och Erik Uddenberg
UNGA DRAMATEN: Carl Johan Karlson och Elin Callmer
BACKA TEATER: Lars Melin och Stefan Åkesson
MODERATOR: Erika Isaksson