Världsteaterbudskapet 2017

Här kommer 2017 års världsteaterbudskap skrivet av den franska skådespelerskan Isabelle Huppert.

Nu är vi här igen. Samlade på vårkanten, 55 år sedan starten, för att fira Världsteaterdagen. En enda dag, 24 timmar, är tillägnad att fira teatern runt om i världen. Och här är vi i Paris, den stad i världen som lockar till sig flest internationella teatergrupper, för att hedra teaterkonsten.

Paris är en världsstad, lämpad att omfatta hela världens teatertraditioner på denna festdag: härifrån kan vi förflytta oss till Japan genom att uppleva No och Bunraku-teater, därifrån kan vi kan dra en linje till tankar och uttryck så olika som Pekingopera och Kathakali; vi kan tillåta oss att dröja kvar mellan Grekland och Skandinavien, där vi omsluter oss i Aiskylos och Ibsen, Sofokles och Strindberg; vi kan ta oss till England och Italien där Sarah Kane och Pirandello genljuder. Inom dessa tjugofyra timmar kan vi färdas från Frankrike till Ryssland, från Racine och Molière till Tjechov; och varför inte korsa Atlanten i en inspirationsingivelse för att undervisa på en teaterskola i Californien och locka en ung student att återuppfinna och skapa sig ett namn inom teatern.

Teatern lever faktiskt ett så blomstrande liv att den trotsar tid och rum; de mest moderna styckena har fått näring av tidigare århundradens verk, och till och med de mest klassiska repertoarerna blir moderna och vitala varje gång de spelas på nytt. Teater återuppstår alltid ur askan, och ömsar endast av sig tidigare konventioner i sina nya former: det är så den håller sig vid liv.

Världsteaterdagen är naturligtvis ingen vanlig dag i våra vanliga liv. Den ger oss tillgång till ett totalt kombinerande av rum och tid via den majestätiska kraften i den samlade världsdramatiken, till ett sammanvävt kontinuum. För att ge mig själv en chans att förstå detta vill jag citera en fransk dramatiker, som var lika briljant som diskret, Jean Tardieu: När man tänker på plats, säger Tardieu, är det är klokast att fråga “vad är den längsta vägen från en punkt till en annan? “… Han föreslår att vi mäter tiden “i tiondelar av en sekund, den tid det tar att uttala ordet “evighet” “… angående rumtiden säger han: “innan du somnar, fixera dina tankar på två punkter i rymden, och räkna ut hur lång tid det tar att i drömmen ta dig från den ena till den andra.” Det är frasen ”i drömmen” som alltid fastnar hos mig. Det är som om Tardieu hade mött Robert Wilson. Vi kan också sammanfatta den unika världsteaterdagen genom att citera Samuel Beckett, som låter karaktären Winnie säga “. Åh vilken vacker dag det här kommer att ha varit”. När jag har tänkt på det här budskapet, som jag är hedrad att jag blivit ombedd att skriva, har jag mints alla drömmar om alla dessa scener. Det är rimligt att säga att jag inte kommit till denna UNESCO-sal ensam; varje roll jag någonsin spelat är här med mig, roller som kan verka försvinna varje gång ridån går ner, men som har karvat ur ett underjordiskt liv inom mig och väntar på att hjälpa eller stjälpa alla kommande roller; Fedra, Araminte, Orlando, Hedda Gabler, Medea, Merteuil, Blanche DuBois… Här med mig idag står också alla roller jag älskat och applåderat som åskådare. Och så kan det vara, för att jag tillhör världen. Jag är grek, afrikan, syrier, venetianare, ryss, brasilianare, pers, romare, japan, New Yorkare, Marseillais, filippin, argentinare, norsk, koreansk, tysk, österrikisk, engelsk – en sann världsmedborgare, tack vare den personliga ensemblen jag bär inom mig. För det är här, på scenen och på teatern, vi finner riktig globalisering.

På Världsteaterdagen 1964 tillkännagav Laurence Olivier att efter mer än ett sekel av kamp ​​hade en nationalteater just skapats i Storbritannien, vilken han genast ville förvandla till en internationell teater, åtminstone i fråga om repertoaren. Han visste att Shakespeare tillhörde världen.

När jag gjorde research inför skrivandet av detta budskap fann jag till min glädje att det första budskapet vid grundandet av Världsteaterdagen 1962, anförtroddes Jean Cocteau, en passande kandidat med tanke på en av hans romaner, “Jorden runt igen på 80 dagar”. Jag insåg att jag åkt runt jorden på ett annat sätt. Jag gjorde det på 80 pjäser eller 80 filmer. Jag inkluderar filmer eftersom jag inte skiljer teaterskådespeleri och filmskådespeleri åt. Vilket förvånar mig själv varje gång jag säger det, men det är sant, det är bara så det är, jag upplever ingen skillnad.

När jag nu talar här är jag inte mig själv, jag är inte skådespelare, jag är bara en av de många människor som teatern använder sig av för att existera, och det är min plikt att vara mottaglig för detta – eller, med andra ord – vi får inte teatern att existera, det är snarare tack vare teatern vi existerar. Teatern är mycket stark. Den står pall och överlever allt, krig, censur, fattigdom.

Det räcker med att säga “här utspelar sig något i ett tomt scenrum i en obestämd tid”. Allt som behövs är en skådespelare. Eller skådespelerska. Vad ska de göra? Vad ska de säga?

Kommer de prata? Publiken väntar, de kommer att få veta, för utan publik ingen teater – glöm aldrig det. En enda person är en publik. Men låt oss hoppas att det inte är alltför många tomma platser! Ionesco-uppsättningar är alltid fullbokade, och han bär sitt konstnärliga mod uppriktigt och vackert genom att, i slutet av en av sina pjäser låta en gammal kvinna säga; “Ja, ja, dö i full prakt. Låt oss dö för att bli ett med legenden… vi kommer åtminstone ha vår gata … “

Världsteaterdagen har funnits i 55 år nu. Under dessa 55 år är jag den åttonde kvinnan som ombeds att skriva ett budskap – om man kan kalla detta för budskap. Mina föregångare (männen brer ut sig!) talade om teater som fantasi, frihet och originalitet, de hänvisar till skönhet, mångkultur och frågor utan svar. 2013, för bara fyra år sedan, sa Dario Fo: “Den enda lösningen på krisen ligger i hopp om den stora häxjakten mot oss, speciellt mot ungdomar som vill lära sig den sanna teaterkonsten: så kommer en ny diaspora av komiker att födas, som utan tvekan kommer att ta närig ur begränsningarnas ofattbara fördelar genom att hitta en ny representation.” Ofattbara fördelar – låter som en bra formel, värdig att ingå i vilket politiskt program som helst, eller hur…?

Eftersom jag befinner mig i Paris strax före ett presidentval, föreslår jag att de som uppenbarligen längtar att styra oss borde bli medvetna om de ofattbara fördelar teatern ger. Utan häxjakt!

Teater för mig representerar den andre, det är dialog, och det är frånvaron av hat. `Vänskap mellan folken´- jag vet inte vad det betyder, men jag tror på samhället, på vänskap mellan åskådare och aktörer, på den varaktiga sammanhållningen mellan alla som teatern för samman – den som skriver, den som uttrycker, den som belyser, den som skapar scenografin, den som översätter, den som utövar och den som tar del. Teatern skyddar oss; den beskyddar oss… jag tror att teatern älskar oss…lika mycket som vi älskar den…

Jag minns en gammaldags regissör jag arbetade med, som varje kväll inför höjningen av ridån skrek för full hals från kulissen “Ge plats för teatern!” Det får bli mina sista ord här ikväll.

Tack.

-Isabelle Huppert

 

Översättning från engelska/franska av Ulricha Johnson

 

Nyhetsbrev #mars

Det närmar sig biljettsläpp!

Den 28:e mars är hela Scenkonstbiennalens program klart för bokning. På ditt biennalpass kommer du få ofantliga mängder föreställningar, internationella gästspel, seminarier, workshops, samtal, morgonaktiviteter, högskoleproduktioner, livepoddar, after work-talkshows, mingel, barkvällar och festligheter. Jag vågar lova att du kommer hitta tillräckligt mycket för att fylla hela biennalveckan, den 23:e till 28:e maj. Vad sägs till exempel om Dansdramaturgi, Kulturens ABC-Podcast, eller Teater som social investering?

Vi kan också presentera att årets värdteater Östgötateatern kommer spela Gå På Stan och ung scen/öst Baba Yaga, samt att Norrköpings Symfonikerna och Östgötateatern kommer arrangera en stor invigningsgala.

Just nu håller vi på att styra upp finansiering och planering för det stora antalet internationella gäster vi kommer att bjuda in. Och så snart vi har klart med kontrakten för våra utländska gästspel lägger vi ut info på vår hemsida.

Vi hälsar vår biennaladministratör Anna Åberg välkommen tillbaka! Hon var till stor hjälp vid biennalen i Malmö och vi är väldigt glada att hon åter vill vara med i seglandet av denna stora skuta.

Den sista mars håller vi vårt årsmöte på Kulturhuset Stockholms Stadsteater kl 10.30-12.00. Vi har ett spännande möte med nyval av styrelse och kommittéer samt presentation av årets verksamhet. Efter mötet kommer vi subventionera halva kostnaden för biljetter till Klara Soppteaters Närmare döden, en cabaret av Lotta Olsson med Albin Flinkas och Fredrik Meyer. Läs mer här.

– Ulricha Johnson, verksamhetschef

Läs hela nyhetsbrevet här.

Vikarierande kommunikatör/projektledare

Kom och jobba med oss på Scensverige! Vi söker en vikarierande kommunikatör/projektledare på deltid.

Vi söker en erfaren och självständig stjärna för att jobba med Scenkonstbiennalen och de andra spännande projekt, både i Sverige och övriga världen, som vi har på gång under året.

Du har erfarenhet av:

  • kommunikations- och pressarbete på strategisk och operativ nivå
  • att självständigt leda och arbeta med internationella projekt
  • scenkonstvärlden
  • ansökningar, redovisningar, sammanställningar, verksamhetsrapport
  • budgetansvar

Du är van vid:

  • WordPress
  • Office
  • InDesign
  • digitala medier

Du uttrycker dig obehindrat på svenska och engelska i tal och skrift.

Anställningsgrad efter överenskommelse, den kan variera beroende på projektfinanisering. Du kan ha andra uppdrag parallellt. Vårt kontor ligger mitt i Stockholm, och du behöver kunna vara på plats med jämna mellanrum, men behöver inte vara bosatt här. Tillträde i april.

Scensverige (fd Teaterunionen) är en nationell medlemsorganisation där de flesta av landets länsteatrar, stadsteatrar, fria scenkonstproducenter, festivaler, nationalscener, konstnärliga högskolor, fackförbund och arbetsgivare är medlemmar. Vi är också det svenska centrat i den globala Unescoorganisationen International Theatre Institute.

Skicka in din ansökan med cv och brev till info@scensverige senast den 24:e februari.

Har du frågor, kontakta ulricha@scensverige.se eller lovisa@scensverige.se

Nyhetsbrev #februari

Äntligen 2017!

Tack alla som nominerat sina föreställningar till Scenkonstbiennalen 2017! Det har varit enormt spännande att få en samlad blick på så mycket scenkonst som skapats i Sverige de senaste två åren. Genremässigt fortsätter många att utforska uttrycken i blandade former, och vi kan konstatera att det börjar bli omöjligt att kalla saker ”teater”, ”dans”, ”cirkus” etc. Det som skapas har inga färdiga epitet, och mycket av det vi kommer få se på biennalen speglar detta. Vi har en stark, utmanande och inspirerande uppställning i år! Samtidigt som vi är oerhört glada över programmet finns naturligtvis en strimma frustration över att vi inte kan presentera ännu fler av landets mest spännande föreställningar.

Med detta sagt är det med stolthet vi nu presenterar de valda föreställningarna. Urvalskommittén har detta år bestått av Lars Ring, kritiker Svenska Dagbladet, Farnaz Arbabi, konstnärlig ledare för Unga Klara, regissör och dramatiker, Birgit Berndt, danschef vid Norrlandsoperan, Lena Engqvist-Forslund, teaterchef på Teater Västernorrland, Lis Hellström-Sveningson, kritiker vid Göteborgs-Posten, Cecilia Malmström Olsson, dansvetare och skribent, Kiki Muukkonen, konstnärlig programchef på Subtopia, Marie Parker Shaw, regissör och konstnärlig ledare på Månteatern samt Davood Tafvizian, skådespelare.

De har tagit del av 233 nominerade föreställningar. Uppdraget från Scensveriges styrelse har varit att sträva efter ett urval där alla scenkonstgenrer representeras. De har även haft geografisk spridning i tanken och att föreställningar för barn och unga ska finnas med.

Så här formulerar kommitténs ordförande Lars Ring arbetet:

Det är en rejäl, och så gott som omöjlig, utmaning att från 233 anmälda iscensättningar välja ett drygt dussin. Det är en uppgift som kan få vilken biennaljury som helst frustrerad. Hur ska man få med bredd, spets, erfarenhet, djärva grepp, klassikerbrottning, nyskrivna texter, regional fördelning från hela landet och ett spektrum av erfarenheter vad gäller kön och etnicitet. Allt genrer ska också representeras: musikteater, dans, nycirkus, talteater, performanceföreställningar och alla mellanformer, liksom grupper och institutioner. Allt detta ska också bilda en meningsfull blandning.

Nej, Scenkonstbiennalen 2017 handlar inte om rättvisa. Juryn har under ett och ett halvt år sett, rest, tittat på länkar och raspiga cd:s – och diskuterat, grälat och ställt iscensättningar mot varandra. Det som visas på biennalen är inte en topplista, det är ett förslag, ett försök att få med iscensättningar av olika format men som alla fått juryn att känna att här kan vi hitta en särskild kvalitet. Vi har inte varit överens om allting, tvärtom.

Alla har fått vara med om att just deras favorit blivit struken från listan. Gemensamt är vi ändå stolta över just mixen av stort och minimalt. Över nya former och experiment men också pjäser där engagemanget varit viktigast. Vilka frågor dominerar svensk teater idag? Vi har försökt hitta ett antal svar.

Svindlande Höjder, moment:teater
Fotograf: Anna Fyrsten

Det är vår förhoppning, att urvalet ska väcka debatt, och att dessa iscensättningar ska få möjlighet att möta – och diskuteras av – en stor, professionell publik från hela landet. Allt scenkonst bygger på kommunikation, Norrköping kommer förhoppningsvis under slutet av maj månad att bli att plats för stora känslor, viljor och åsikter. En biennal är ju ingen tebjudning.
 
Sammanfattningsvis;
Svensk scenkonst har aldrig varit mer diversifierad än just nu, så fylld av nya former som blandar innovativ teknik och ny syn på kön, etnicitet och vad som faktiskt kan göras och gestaltas på scenen. Klart är att en akut samtid kommer att stå på scenen, via en mängd olika format, starka viljor och djärva uttryck. Scenen som eget magiskt universum utan gränser och tabun där allt kan kännas, tyckas och anas. Välkommen till Norrköping och vår värd Östgötateatern!

De 16 valda föreställningarna är:
Akvarium, Man Must Sing
Ankomsten, Teateri
Befrielsefronten, Örebro länsteater
Breaking Point, Alexander Weibel Weibel
Den avvikande meningen, Regionteater Väst
Det levda baklänges, Osynliga teatern och Dramaten&
Everything Remains, JULI/JON
Fäboland, Riksteatern
Goldberg Variations – ternary patterns for insomnia, Andersson Dance & Scottish Ensemble
(im)perfekta koreografier #1, c.off
Mens, Teater Tamauer
Missionären, Malin Hellkvist Selléni samproduktion med NorrlandsOperan
People respect me now, Lumor
Salongen, Sveriges Radio Drama
Shapes of States, Stina Nyberg
Svindlande Höjder, moment:teater

Mer information om varje föreställning finner du här.

Den 28:e mars släpper vi biljetterna och seminarieprogrammet. Välkommen till Scenkonstbiennalen i Norrköping 23:e till 28:e maj!

Ulricha Johnson
verksamhetschef Scensverige

Läs hela nyhetsbrevet här.

Föreställningarna till Scenkonstbiennalen 2017!

Urvalskommittén har sagt sitt, här är de 16 utvalda föreställningarna till Scenkonstbiennalen 2017!

Scenkonsten i Sverige har aldrig varit mer diversifierad än just nu, så fylld av nya former som blandar innovativ teknik och ny syn på kön, etnicitet och vad som faktiskt kan göras och gestaltas på scenen. Det har därför varit ovanligt svårt att välja ut det drygt dussin iscensättningar som nu kommer att visas på Scenkonstbiennalen 2017. Klart är ändå att en akut samtid kommer att stå på scenen, via en mängd olika format, starka viljor och djärva uttryck. Scenen som eget magiskt universum utan gränser och tabun där allt kan kännas, tyckas och anas. Välkommen till Norrköping och vår värd Östgötateatern!
– Lars Ring, kritiker och ordförande i urvalskommittén

Att bli utvald till Scenkonstbiennalen innebär en stor ära och ett bevis på föreställningens höga konstnärliga kvalité och/eller nyskapande form. Produktionerna har valts av en särskild handplockad urvalskommitté med det smått omöjliga uppdraget att välja ut de bästa föreställningarna med premiär 2015 eller 2016. Under året som gått har urvalskommittén sett, analyserat och diskuterat alla de 233 nominerande föreställningar och här är deras 16 val:

Akvarium, Man Must Sing
Ankomsten, Teateri
Befrielsefronten, Örebro länsteater
Breaking Point, Alexander Weibel Weibel
Den avvikande meningen, Regionteater Väst
Det levda baklänges, Osynliga teatern och Dramaten&
Everything Remains, JULI/JON
Fäboland, Riksteatern
Goldberg Variations – ternary patterns for insomnia*, Andersson Dance & Scottish Ensemble
(im)perfekta koreografier #1, c.off
Mens, Teater Tamauer
Missionären, Malin Hellkvist Selléni samproduktion med NorrlandsOperan
People respect me now, Lumor
Salongen, Sveriges Radio Drama
Shapes of States, Stina Nyberg
Svindlande Höjder, moment:teater

*verket kan tyvärr inte framföras live under Scenkonstbiennalen 2017

Mer information om varje föreställning finns på www.scensverige.se/valda-forestallningar eller HÄR.

Urvalskommittén har i år bestått av nio personer med betydande och bred erfarenhet och kunskap inom scenkonstområdet. Ordförande för kommittén har varit Lars Ring, en av Sveriges mest erkända teaterkritiker. Övriga urvalskommittén har bestått av Farnaz Arbabi, konstnärlig ledare Unga Klara, regissör, dramatiker, Birgit Berndt, danschef, Norrlandsoperan, Lena Engqvist-Forslund, teaterchef, Teater Västernorrland, Lis Hellström Sveningson, kritiker, Göteborgs-Posten, Cecilia Malmström Olsson, dansvetare, skribent, Kiki Muukkonen, konstnärlig programchef, Subtopia, Marie Parker Shaw, regissör, konstnärlig ledare på Månteatern samt Davood Tafvizian, skådespelare.

Scenkonstbiennalen 2017 äger rum i Norrköping den 23-28 maj. Scenkonstbiennalen är Sveriges största scenkonstfestival och innefattar utvalda produktioner, föreställningar från värdteatern, studentproduktioner samt internationella gästspel. Dessutom innehåller Scenkonstbiennalen en mängd seminarier, workshops, samtal, möten, fester och mycket mycket mer.

Scenkonstbiennalen arrangeras av Scensverige och 2017 står Östgötateatern och Upplev Norrköping som värdar för festivalen.

Ladda ned pressbilder på: scensverige.se/press/

För mer information, kontakta:
Ulricha Johnson, verksamhetschef Scensverige, ulricha@scensverige.se, 08-462  25 31
Lovisa Björkman, projektledare/informatör Scensverige, lovisa@scensverige.se, 08-462  25 34
Linda Vidarv, Östgötateatern, linda.vidarv@ostgotateatern.se, 011-21 85 21

 

Pressinbjudan

scensverige_logotyp_800

ostgotateatern

 

Programmet till årets teaterfest avslöjas

Fredagen den 27 januari presenterar Scensverige och Östgötateatern de 16 föreställningar som valts ut att spela på Scenkonstbiennalen 2017. Varmt välkommen till Stora teatern i Norrköping kl. 9.00, där du blir bland de första att få veta vilka föreställningar som blivit utvalda.

På plats, med möjlighet att svara på frågor om den kommande festivalen, finns representanter för Scenkonstbiennalen.

Scenkonstbiennalen bjuder på ett urval av det bästa från Sveriges scener inom teater, musikteater och dans. Festivalen arrangeras vartannat år på olika platser i Sverige och 2017 äger den rum i Norrköping den 23-28 maj. Att bli utvald till Scenkonstbiennalen innebär en stor ära och ett bevis på föreställningens höga konstnärliga kvalité och/eller nyskapande form. Produktionerna har valts av en särskild handplockad urvalskommitté med det smått omöjliga uppdraget att välja ut de bästa föreställningarna med premiär 2015 eller 2016. Under året som gått har urvalskommittén sett, analyserat och diskuterat alla de 233 nominerande föreställningar, och de är nu redo att presentera sina 16 val!

OM URVALSKOMMITTÈN
Urvalskommittén har i år bestått av nio personer med betydande och bred erfarenhet och kunskap inom scenkonstområdet. Ordförande för kommittén har varit Lars Ring, en av Sveriges mest erkända teaterkritiker. Övriga urvalskommittén har bestått av Farnaz Arbabi, konstnärlig ledare för Unga Klara, regissör och dramatiker, Birgit Berndt, danschef vid Norrlandsoperan, Lena Engqvist-Forslund, teaterchef på Teater Västernorrland, Lis Hellström-Sveningson, kritiker vid Göteborgs-Posten, Cecilia Malmström Olsson, dansvetare och skribent, Kiki Muukkonen, konstnärlig programchef på Subtopia, Marie Parker Shaw, regissör och konstnärlig ledare på Månteatern samt Davood Tafvizian, skådespelare.

OM SCENKONSTBIENNALEN
Scenkonstbiennalen 2017 äger rum i Norrköping den 23-28 maj. Scenkonstbiennalen är Sveriges största scenkonstfestival och innefattar utvalda produktioner, föreställningar från värdteatern, studentproduktioner samt internationella gästspel. Dessutom innehåller Scenkonstbiennalen en mängd seminarier, workshops, samtal, möten, fester och mycket mer. Scenkonstbiennalen arrangeras av Scensverige och 2017 står Östgötateatern och Upplev Norrköping som värdar.

FÖR MER INFORMATION:
Lovisa Björkman, projektledare/informatör på Scensverige, 070-207 61 52, lovisa@scensverige.se
Linda Vidarv, informations- och marknadschef på Östgötateatern, 070-356 35 26, linda.vidarv@ostgotateatern.se

OM SCENSVERIGE
Scensverige är en organisation som verkar för att främja den svenska scenkonstens utveckling och utöka de internationella relationerna genom samarbete och idéutbyte samt genom att sprida kunskap och information inom scenkonsten. Vi har en mångfasetterad verksamhet som rör en rad frågor av gemensamt intresse för scenkonsten: information, dokumentation, utbildning och internationella relationer.

OM ÖSTGÖTATEATERN
Vår repertoar består av svensk och utländsk dramatik, nyskrivna verk och klassiker. Vi är också kända för våra musikaler. Östgötateatern är Sveriges största regionteater med vackra teaterhus i både Linköping och Norrköping, samt turnerande verksamhet. Till Östgötateatern hör också ung scen/öst, som har i uppdrag att spela barn- och ungdomsteater. Från och med 1 januari 2016 är Östgötateatern en del av Scenkonstbolaget i Östergötland AB.

Nya medlemmar!

Vår styrelse har beviljat fem nya medlemmar. Varmt välkomna till Scensverige säger vi till Centrum för scenisk rörelse och eget skapande, Drömmarnas hus, Winkir Teater och Musik, Cirku(s)lera och Stockholm Fringe Festival (STOFF)! Genom medlemskapet ingår nu dessa organisationer i vår nationella gemenskap tillsammans med institutioner, organisationer och fria grupper som yrkesmässigt bedriver konstnärlig, pedagogisk, vetenskaplig eller facklig verksamhet inom svensk scenkonst, samt i det internationella nätverket International Theatre Institute, med kontor i nästan 100 länder.

Centrum för scenisk rörelse och eget skapande
Centrum för scenisk rörelse och eget skapande ordnar workshops, kurser, seminarier i scenisk rörelse och eget skapande i en fysisk teatertradition. Under 5 år har de bedrivit researchresidence handledda av Michael Norlind. Deltagare har varit dansare, musiker och skådespelare. De driver också föreställningsprojekt.

Drömmarnas hus
Sedan 2005 har Drömmarnas Hus gjort stora scenproduktioner. Spelplatserna, samarbetet med kulturinstitutioner och produktionernas teman har varierat, men ingrediensen är alltid densamma: unga skapar och genomför föreställningarna tillsammans med professionella kulturarbetare med en hög konstnärlig ambition. Deras produktioner bygger alltid på ett pedagogiskt förarbete där de samlar de ungas idéer och frågeställningar som ett sätt att lyfta fram de unga.

Winkir Teater och Musik
Under tio år har Winkir producerat föreställningar som hyllats av publik och recensenter. Det har handlat om glädje, död och kärlek om jämställdhet, och självmord, om synd, skam och nåd. De har gjort kriminalmusikal och jobbat med opera och franska chansoner och klämt in jazz i de mest oväntade situationer. De har också djupdykt i fadersrelationer och gjort en hel föreställning om manlighet samt mycket mycket mer.

Cirku(s)lera
Cirku(s)lera startades 2002 och är en systerförening till franska Cirqu’Oui. De arbetar i huvudsak med ideella projekt i samarbete med UNICEF, Arvsfonden och Barnens Rättigheter i Sverige och internationellt. Förutom föreställningar utarbetar Cirku(s)lera workshop för barn och unga i utsatta områden och för barn och unga som saknar ett tryggt nätverk av vuxet stöd.

Stockholm Fringe Festival (STOFF)
Stockholm Fringe Festival (STOFF), nu in på sitt 8:e verksamhetsår, är en multidisciplinär scenkonstfestival som lyfter det lokala igenom det globala. Sedan sin start 2010 har festivalen aktivt arbetat med att skapa en platform för artister på väg upp eller etablerade akter som väljer att arbeta vid sidan om det kommersiella scenlandskapet. STOFF är aktiva i IETM, WFN och är EFFE certifierade.

Vill du också bli medlem? Här kan du närmare om vilka som redan är medlemmar och hur du kan ansöka om medlemskap.

Nyhetsbrev #december

Med detta nyhetsbrev har jag varit verksamhetschef i ett år. Det har varit ett underbart, händelserikt och intensivt år, och jag börjar först nu omfatta den både breda och specialiserade verksamhet som denna organisation har.

Vi är en nationell och neutral medlemsorganisation för producenter, organisationer och högskolor inom alla genrer, och det är viktigt att vår verksamhet är betydelsefull för våra medlemmar. Det är också viktigt att vi förvaltar vårt internationella främjandeuppdrag. Vi vill tacka alla medlemmar, samarbetspartners och bidragsgivare för det här året och särskilt välkomna det tiotal nya medlemmar som sökt sig till oss!

Under året har vi gjort och medverkat i projekt som New Nordic Drama på Färöarna, ITI-konferens med monodramafestival i Förenade Arabemiraten, Stolt Scenkonst på Stockholm Pride, svenskt fokus på Maribor Theatre Festival i Slovenien, Swedstage i Stockholm, Europe on the Move-konferens i Tyskland och genomfört en förstudie för Queer Voices of Russia i Ryssland.

Vår senaste resa var i november med anledning av svenskt tema på Alexandrinskyteatern i St. Petersburg. Unga Klara repade in ”De jag egentligen är” av Erik Uddenberg och framförde den med stor framgång med en rysk och en svensk skådespelare på ryska! Teatern arrangerade iscensatta readings av bl a ”Svårast är det med de värdelösa” av Rasmus Lindberg och ”People respect me now” av Paula Stenström Öhman. Dramatikerna fanns på plats och hade eftersamtal med publiken. Vi hade också med oss tre dramatikerelever från Stockholms Konstnärliga Högskola som deltog i spännande samarbetsdagar med ryska dramatikerelever vid St. Petersburg State Theatre Institute.

Det som i början av året hette Teaterunionen heter nu Scensverige, efter att rådsmedlemmarna röstade ja på vårt extra årsmöte i november. Vi har haft ett långvarigt samarbete med en avgångsklass på Berghs School of Communication, samt genomfört workshop med styrelsen om målbild och framtid. Vi kommer att jobba vidare på hur denna anrika organisation, som startades 1952 under Unesco, ska vara en värdefull mötesplats och ett kunskapscentrum för den svenska scenkonstbranschen.

Vi på Scensverige, både styrelse och kansli, är mycket nöjda med det nya namnet, som vi finner speglar vår verksamhet och den stolthet vi känner för vårt arbete och våra medlemmar. Dessutom har vi fått en mycket snygg grafisk design av Berghs-avgångseleven Ville Oké. Han blev för detta arbete utvald pristagare av GYF (Grafiska Yrkenas Främjande) till årets bästa elevarbete!

Scensveriges förra verksamhetschef Ann Mari Engel sitter kvar i ITI’s internationella styrelse fram till nästa världskongress, och har under året deltagit i styrelsemöten och kommittémöten. Kongressen som skulle ägt rum i maj 2015 i Brasilien ställdes in pga det skakiga politiska läget, och ny planeras nu i Spanien för juli 2017.

Scenkonstbiennalens urvalskommitté och seminarieprogramgrupp jobbar för högtryck i detta nu, och inom kort börjar vi lägga det vackra, intressanta, utmanande och inspirerande pussel som utgör 2017 års biennal.

Vår nya ordförande Benny Fredriksson kommer att leda sitt första styrelsemöte om en vecka och vi ser fram emot det. Vi önskar också vår avgående ordförande Ulrika Holmgaard stort lycka till på Folkets Hus och Parker!

Ulricha Johnson
verksamhetschef Scensverige

Läs hela nyhetsbrevet här.

Teaterunionen byter namn till Scensverige och får en ny ordförande

Idag på Teaterunionens extra årsmöte beslutades det om att Svensk Teaterunion – Svenska ITI ska byta namn till Scensverige. Årsmötet beslutade också om att Benny Fredriksson, VD för Kulturhuset Stadsteatern, tillträder som ordförande efter Ulrika Holmgaard.

Sedan starten 1951 har Teaterunionen gått under diverse officiella och inofficiella namn; Svenska ITI-rådet, Svensk Teaterunion – Svenska ITI-rådet, Unionen, Teaterunionen,  ITI etc. För att förtydliga vårt uppdrag och att våra medlemmar representerar hela spektrat av scenkonstområdet har vårt årsmöte idag beslutat att vi ska byta namn till Scensverige. I och med namnbytet kommer vi också att få en ny logga samt en ny grafisk identitet.

I internationella kontakter kommer vi fortsättningsvis att använda oss av namnet Swedish ITI för att understryka att vi är en del av det världsomspännande ITI-nätverket.

Årsmötet röstade också om att utse Benny Fredriksson, VD för Kulturhuset Stadsteatern, till ny ordförande. Benny Fredriksson kommer representera Svensk Scenkonst i vår styrelse och tillträder efter att vår nuvarande ordförande, Ulrika Holmgaard, slutar sin tjänst som VD på Svensk Scenkonst.

Nyhetsbrev #november

Vi har haft en mycket fin oktobermånad och är nu fulla av intryck och inspiration.

Vi deltog i det för året svenska temat på Maribor Theatre Festival i Slovenien med ett team svenska scenkonstarbetare. Nyöversatta pjäser av Jonas Hassen Khemiri, Sara Stridsberg, Mirja Unge och Susanne Osten/Per Lysander mötte slovensk publik, och samtalen efteråt var intressanta och givande. Vi höll i några seminarier och bidrog också till festivalprogrammet med ”Svindlande Höjder” av moment:teater och ”This is Not a Love Story” av Gunilla Heilborn. Allt blev mycket väl mottaget och festivalledningen och vi var väldigt nöjda.

Några dagar senare brakade tredje upplagan av Swedstage igång – ett omfattande säljevent på flera dagar, där ett 60-tal internationella teaterchefer, festivalbokare, konstnärliga ledare mm från hela världen kom till Stockholm för att se vad Sverige har att erbjuda till turné utomlands. Föreställningsprogrammet, ihopsatt av fyra konstnärliga rådgivare, slog mycket väl ut och vi kan avslöja att vissa bokningar redan trillat in. Vi vill tacka alla som tog sig tid att medverka och vara behjälpliga på olika sätt. Ett särskilt tack till Assitej för ett gott delat värdskap om arrangemanget och Kulturrådet, Stockholms Stad, Stockholms Landsting, Svenska Institutet och Konstnärsnämnden som möjliggör att vi kan presentera detta rika program för så pass många hitresta.

Just nu förbereder vi vårt extrainsatta årsmöte, där vi både ska rösta om ett efterlängtat namnbyte på Teaterunionen, samt rösta in en ny styrelseordförande. Vi har i styrelsen avtackat Ulrika Skoog Holmgaard och önskar henne all lycka på Folkets Hus och Parker!

Senare i november åker vi till St Petersburg med ett gäng nyöversatta pjäser, dramatikerna Paula Stenström Öhman och Rasmus Lindberg, en föreställning av Unga Klara samt ett antal dramatikerstudenter från Stockholms Dramatiska Högskola. Vi har haft kontakt med institutionsteatern Alexandrinsky sedan vi medverkade med pjäsen ”Författarna” på festivalen ”New European Drama” i fjol, och det är på teaterns begäran vi nu återkommer för tre svenska temadagar.

Urvalskommittén till Scenkonstbiennalen 2017 kommer snart göra sina val, vår biennalproducent Ingrid Fransson är i full gång med att inventera och planera för lokalerna i Norrköping, och programgruppen har haft sitt första möte. Glöm inte att inkomma med seminarieidéer HÄR och att boka in 23-28 maj i kalendern!

Ulricha Johnson, verksamhetschef

 

Läs hela nyhetsbrevet här.