Nyhetsbrev #februari

Äntligen 2017!

Tack alla som nominerat sina föreställningar till Scenkonstbiennalen 2017! Det har varit enormt spännande att få en samlad blick på så mycket scenkonst som skapats i Sverige de senaste två åren. Genremässigt fortsätter många att utforska uttrycken i blandade former, och vi kan konstatera att det börjar bli omöjligt att kalla saker ”teater”, ”dans”, ”cirkus” etc. Det som skapas har inga färdiga epitet, och mycket av det vi kommer få se på biennalen speglar detta. Vi har en stark, utmanande och inspirerande uppställning i år! Samtidigt som vi är oerhört glada över programmet finns naturligtvis en strimma frustration över att vi inte kan presentera ännu fler av landets mest spännande föreställningar.

Med detta sagt är det med stolthet vi nu presenterar de valda föreställningarna. Urvalskommittén har detta år bestått av Lars Ring, kritiker Svenska Dagbladet, Farnaz Arbabi, konstnärlig ledare för Unga Klara, regissör och dramatiker, Birgit Berndt, danschef vid Norrlandsoperan, Lena Engqvist-Forslund, teaterchef på Teater Västernorrland, Lis Hellström-Sveningson, kritiker vid Göteborgs-Posten, Cecilia Malmström Olsson, dansvetare och skribent, Kiki Muukkonen, konstnärlig programchef på Subtopia, Marie Parker Shaw, regissör och konstnärlig ledare på Månteatern samt Davood Tafvizian, skådespelare.

De har tagit del av 233 nominerade föreställningar. Uppdraget från Scensveriges styrelse har varit att sträva efter ett urval där alla scenkonstgenrer representeras. De har även haft geografisk spridning i tanken och att föreställningar för barn och unga ska finnas med.

Så här formulerar kommitténs ordförande Lars Ring arbetet:

Det är en rejäl, och så gott som omöjlig, utmaning att från 233 anmälda iscensättningar välja ett drygt dussin. Det är en uppgift som kan få vilken biennaljury som helst frustrerad. Hur ska man få med bredd, spets, erfarenhet, djärva grepp, klassikerbrottning, nyskrivna texter, regional fördelning från hela landet och ett spektrum av erfarenheter vad gäller kön och etnicitet. Allt genrer ska också representeras: musikteater, dans, nycirkus, talteater, performanceföreställningar och alla mellanformer, liksom grupper och institutioner. Allt detta ska också bilda en meningsfull blandning.

Nej, Scenkonstbiennalen 2017 handlar inte om rättvisa. Juryn har under ett och ett halvt år sett, rest, tittat på länkar och raspiga cd:s – och diskuterat, grälat och ställt iscensättningar mot varandra. Det som visas på biennalen är inte en topplista, det är ett förslag, ett försök att få med iscensättningar av olika format men som alla fått juryn att känna att här kan vi hitta en särskild kvalitet. Vi har inte varit överens om allting, tvärtom.

Alla har fått vara med om att just deras favorit blivit struken från listan. Gemensamt är vi ändå stolta över just mixen av stort och minimalt. Över nya former och experiment men också pjäser där engagemanget varit viktigast. Vilka frågor dominerar svensk teater idag? Vi har försökt hitta ett antal svar.

Svindlande Höjder, moment:teater
Fotograf: Anna Fyrsten

Det är vår förhoppning, att urvalet ska väcka debatt, och att dessa iscensättningar ska få möjlighet att möta – och diskuteras av – en stor, professionell publik från hela landet. Allt scenkonst bygger på kommunikation, Norrköping kommer förhoppningsvis under slutet av maj månad att bli att plats för stora känslor, viljor och åsikter. En biennal är ju ingen tebjudning.
 
Sammanfattningsvis;
Svensk scenkonst har aldrig varit mer diversifierad än just nu, så fylld av nya former som blandar innovativ teknik och ny syn på kön, etnicitet och vad som faktiskt kan göras och gestaltas på scenen. Klart är att en akut samtid kommer att stå på scenen, via en mängd olika format, starka viljor och djärva uttryck. Scenen som eget magiskt universum utan gränser och tabun där allt kan kännas, tyckas och anas. Välkommen till Norrköping och vår värd Östgötateatern!

De 16 valda föreställningarna är:
Akvarium, Man Must Sing
Ankomsten, Teateri
Befrielsefronten, Örebro länsteater
Breaking Point, Alexander Weibel Weibel
Den avvikande meningen, Regionteater Väst
Det levda baklänges, Osynliga teatern och Dramaten&
Everything Remains, JULI/JON
Fäboland, Riksteatern
Goldberg Variations – ternary patterns for insomnia, Andersson Dance & Scottish Ensemble
(im)perfekta koreografier #1, c.off
Mens, Teater Tamauer
Missionären, Malin Hellkvist Selléni samproduktion med NorrlandsOperan
People respect me now, Lumor
Salongen, Sveriges Radio Drama
Shapes of States, Stina Nyberg
Svindlande Höjder, moment:teater

Mer information om varje föreställning finner du här.

Den 28:e mars släpper vi biljetterna och seminarieprogrammet. Välkommen till Scenkonstbiennalen i Norrköping 23:e till 28:e maj!

Ulricha Johnson
verksamhetschef Scensverige

Läs hela nyhetsbrevet här.

Föreställningarna till Scenkonstbiennalen 2017!

Urvalskommittén har sagt sitt, här är de 16 utvalda föreställningarna till Scenkonstbiennalen 2017!

Scenkonsten i Sverige har aldrig varit mer diversifierad än just nu, så fylld av nya former som blandar innovativ teknik och ny syn på kön, etnicitet och vad som faktiskt kan göras och gestaltas på scenen. Det har därför varit ovanligt svårt att välja ut det drygt dussin iscensättningar som nu kommer att visas på Scenkonstbiennalen 2017. Klart är ändå att en akut samtid kommer att stå på scenen, via en mängd olika format, starka viljor och djärva uttryck. Scenen som eget magiskt universum utan gränser och tabun där allt kan kännas, tyckas och anas. Välkommen till Norrköping och vår värd Östgötateatern!
– Lars Ring, kritiker och ordförande i urvalskommittén

Att bli utvald till Scenkonstbiennalen innebär en stor ära och ett bevis på föreställningens höga konstnärliga kvalité och/eller nyskapande form. Produktionerna har valts av en särskild handplockad urvalskommitté med det smått omöjliga uppdraget att välja ut de bästa föreställningarna med premiär 2015 eller 2016. Under året som gått har urvalskommittén sett, analyserat och diskuterat alla de 233 nominerande föreställningar och här är deras 16 val:

Akvarium, Man Must Sing
Ankomsten, Teateri
Befrielsefronten, Örebro länsteater
Breaking Point, Alexander Weibel Weibel
Den avvikande meningen, Regionteater Väst
Det levda baklänges, Osynliga teatern och Dramaten&
Everything Remains, JULI/JON
Fäboland, Riksteatern
Goldberg Variations – ternary patterns for insomnia*, Andersson Dance & Scottish Ensemble
(im)perfekta koreografier #1, c.off
Mens, Teater Tamauer
Missionären, Malin Hellkvist Selléni samproduktion med NorrlandsOperan
People respect me now, Lumor
Salongen, Sveriges Radio Drama
Shapes of States, Stina Nyberg
Svindlande Höjder, moment:teater

*verket kan tyvärr inte framföras live under Scenkonstbiennalen 2017

Mer information om varje föreställning finns på www.scensverige.se/valda-forestallningar eller HÄR.

Urvalskommittén har i år bestått av nio personer med betydande och bred erfarenhet och kunskap inom scenkonstområdet. Ordförande för kommittén har varit Lars Ring, en av Sveriges mest erkända teaterkritiker. Övriga urvalskommittén har bestått av Farnaz Arbabi, konstnärlig ledare Unga Klara, regissör, dramatiker, Birgit Berndt, danschef, Norrlandsoperan, Lena Engqvist-Forslund, teaterchef, Teater Västernorrland, Lis Hellström Sveningson, kritiker, Göteborgs-Posten, Cecilia Malmström Olsson, dansvetare, skribent, Kiki Muukkonen, konstnärlig programchef, Subtopia, Marie Parker Shaw, regissör, konstnärlig ledare på Månteatern samt Davood Tafvizian, skådespelare.

Scenkonstbiennalen 2017 äger rum i Norrköping den 23-28 maj. Scenkonstbiennalen är Sveriges största scenkonstfestival och innefattar utvalda produktioner, föreställningar från värdteatern, studentproduktioner samt internationella gästspel. Dessutom innehåller Scenkonstbiennalen en mängd seminarier, workshops, samtal, möten, fester och mycket mycket mer.

Scenkonstbiennalen arrangeras av Scensverige och 2017 står Östgötateatern och Upplev Norrköping som värdar för festivalen.

Ladda ned pressbilder på: scensverige.se/press/

För mer information, kontakta:
Ulricha Johnson, verksamhetschef Scensverige, ulricha@scensverige.se, 08-462  25 31
Lovisa Björkman, projektledare/informatör Scensverige, lovisa@scensverige.se, 08-462  25 34
Linda Vidarv, Östgötateatern, linda.vidarv@ostgotateatern.se, 011-21 85 21

 

Pressinbjudan

scensverige_logotyp_800

ostgotateatern

 

Programmet till årets teaterfest avslöjas

Fredagen den 27 januari presenterar Scensverige och Östgötateatern de 16 föreställningar som valts ut att spela på Scenkonstbiennalen 2017. Varmt välkommen till Stora teatern i Norrköping kl. 9.00, där du blir bland de första att få veta vilka föreställningar som blivit utvalda.

På plats, med möjlighet att svara på frågor om den kommande festivalen, finns representanter för Scenkonstbiennalen.

Scenkonstbiennalen bjuder på ett urval av det bästa från Sveriges scener inom teater, musikteater och dans. Festivalen arrangeras vartannat år på olika platser i Sverige och 2017 äger den rum i Norrköping den 23-28 maj. Att bli utvald till Scenkonstbiennalen innebär en stor ära och ett bevis på föreställningens höga konstnärliga kvalité och/eller nyskapande form. Produktionerna har valts av en särskild handplockad urvalskommitté med det smått omöjliga uppdraget att välja ut de bästa föreställningarna med premiär 2015 eller 2016. Under året som gått har urvalskommittén sett, analyserat och diskuterat alla de 233 nominerande föreställningar, och de är nu redo att presentera sina 16 val!

OM URVALSKOMMITTÈN
Urvalskommittén har i år bestått av nio personer med betydande och bred erfarenhet och kunskap inom scenkonstområdet. Ordförande för kommittén har varit Lars Ring, en av Sveriges mest erkända teaterkritiker. Övriga urvalskommittén har bestått av Farnaz Arbabi, konstnärlig ledare för Unga Klara, regissör och dramatiker, Birgit Berndt, danschef vid Norrlandsoperan, Lena Engqvist-Forslund, teaterchef på Teater Västernorrland, Lis Hellström-Sveningson, kritiker vid Göteborgs-Posten, Cecilia Malmström Olsson, dansvetare och skribent, Kiki Muukkonen, konstnärlig programchef på Subtopia, Marie Parker Shaw, regissör och konstnärlig ledare på Månteatern samt Davood Tafvizian, skådespelare.

OM SCENKONSTBIENNALEN
Scenkonstbiennalen 2017 äger rum i Norrköping den 23-28 maj. Scenkonstbiennalen är Sveriges största scenkonstfestival och innefattar utvalda produktioner, föreställningar från värdteatern, studentproduktioner samt internationella gästspel. Dessutom innehåller Scenkonstbiennalen en mängd seminarier, workshops, samtal, möten, fester och mycket mer. Scenkonstbiennalen arrangeras av Scensverige och 2017 står Östgötateatern och Upplev Norrköping som värdar.

FÖR MER INFORMATION:
Lovisa Björkman, projektledare/informatör på Scensverige, 070-207 61 52, lovisa@scensverige.se
Linda Vidarv, informations- och marknadschef på Östgötateatern, 070-356 35 26, linda.vidarv@ostgotateatern.se

OM SCENSVERIGE
Scensverige är en organisation som verkar för att främja den svenska scenkonstens utveckling och utöka de internationella relationerna genom samarbete och idéutbyte samt genom att sprida kunskap och information inom scenkonsten. Vi har en mångfasetterad verksamhet som rör en rad frågor av gemensamt intresse för scenkonsten: information, dokumentation, utbildning och internationella relationer.

OM ÖSTGÖTATEATERN
Vår repertoar består av svensk och utländsk dramatik, nyskrivna verk och klassiker. Vi är också kända för våra musikaler. Östgötateatern är Sveriges största regionteater med vackra teaterhus i både Linköping och Norrköping, samt turnerande verksamhet. Till Östgötateatern hör också ung scen/öst, som har i uppdrag att spela barn- och ungdomsteater. Från och med 1 januari 2016 är Östgötateatern en del av Scenkonstbolaget i Östergötland AB.

Nya medlemmar!

Vår styrelse har beviljat fem nya medlemmar. Varmt välkomna till Scensverige säger vi till Centrum för scenisk rörelse och eget skapande, Drömmarnas hus, Winkir Teater och Musik, Cirku(s)lera och Stockholm Fringe Festival (STOFF)! Genom medlemskapet ingår nu dessa organisationer i vår nationella gemenskap tillsammans med institutioner, organisationer och fria grupper som yrkesmässigt bedriver konstnärlig, pedagogisk, vetenskaplig eller facklig verksamhet inom svensk scenkonst, samt i det internationella nätverket International Theatre Institute, med kontor i nästan 100 länder.

Centrum för scenisk rörelse och eget skapande
Centrum för scenisk rörelse och eget skapande ordnar workshops, kurser, seminarier i scenisk rörelse och eget skapande i en fysisk teatertradition. Under 5 år har de bedrivit researchresidence handledda av Michael Norlind. Deltagare har varit dansare, musiker och skådespelare. De driver också föreställningsprojekt.

Drömmarnas hus
Sedan 2005 har Drömmarnas Hus gjort stora scenproduktioner. Spelplatserna, samarbetet med kulturinstitutioner och produktionernas teman har varierat, men ingrediensen är alltid densamma: unga skapar och genomför föreställningarna tillsammans med professionella kulturarbetare med en hög konstnärlig ambition. Deras produktioner bygger alltid på ett pedagogiskt förarbete där de samlar de ungas idéer och frågeställningar som ett sätt att lyfta fram de unga.

Winkir Teater och Musik
Under tio år har Winkir producerat föreställningar som hyllats av publik och recensenter. Det har handlat om glädje, död och kärlek om jämställdhet, och självmord, om synd, skam och nåd. De har gjort kriminalmusikal och jobbat med opera och franska chansoner och klämt in jazz i de mest oväntade situationer. De har också djupdykt i fadersrelationer och gjort en hel föreställning om manlighet samt mycket mycket mer.

Cirku(s)lera
Cirku(s)lera startades 2002 och är en systerförening till franska Cirqu’Oui. De arbetar i huvudsak med ideella projekt i samarbete med UNICEF, Arvsfonden och Barnens Rättigheter i Sverige och internationellt. Förutom föreställningar utarbetar Cirku(s)lera workshop för barn och unga i utsatta områden och för barn och unga som saknar ett tryggt nätverk av vuxet stöd.

Stockholm Fringe Festival (STOFF)
Stockholm Fringe Festival (STOFF), nu in på sitt 8:e verksamhetsår, är en multidisciplinär scenkonstfestival som lyfter det lokala igenom det globala. Sedan sin start 2010 har festivalen aktivt arbetat med att skapa en platform för artister på väg upp eller etablerade akter som väljer att arbeta vid sidan om det kommersiella scenlandskapet. STOFF är aktiva i IETM, WFN och är EFFE certifierade.

Vill du också bli medlem? Här kan du närmare om vilka som redan är medlemmar och hur du kan ansöka om medlemskap.

Nyhetsbrev #december

Med detta nyhetsbrev har jag varit verksamhetschef i ett år. Det har varit ett underbart, händelserikt och intensivt år, och jag börjar först nu omfatta den både breda och specialiserade verksamhet som denna organisation har.

Vi är en nationell och neutral medlemsorganisation för producenter, organisationer och högskolor inom alla genrer, och det är viktigt att vår verksamhet är betydelsefull för våra medlemmar. Det är också viktigt att vi förvaltar vårt internationella främjandeuppdrag. Vi vill tacka alla medlemmar, samarbetspartners och bidragsgivare för det här året och särskilt välkomna det tiotal nya medlemmar som sökt sig till oss!

Under året har vi gjort och medverkat i projekt som New Nordic Drama på Färöarna, ITI-konferens med monodramafestival i Förenade Arabemiraten, Stolt Scenkonst på Stockholm Pride, svenskt fokus på Maribor Theatre Festival i Slovenien, Swedstage i Stockholm, Europe on the Move-konferens i Tyskland och genomfört en förstudie för Queer Voices of Russia i Ryssland.

Vår senaste resa var i november med anledning av svenskt tema på Alexandrinskyteatern i St. Petersburg. Unga Klara repade in ”De jag egentligen är” av Erik Uddenberg och framförde den med stor framgång med en rysk och en svensk skådespelare på ryska! Teatern arrangerade iscensatta readings av bl a ”Svårast är det med de värdelösa” av Rasmus Lindberg och ”People respect me now” av Paula Stenström Öhman. Dramatikerna fanns på plats och hade eftersamtal med publiken. Vi hade också med oss tre dramatikerelever från Stockholms Konstnärliga Högskola som deltog i spännande samarbetsdagar med ryska dramatikerelever vid St. Petersburg State Theatre Institute.

Det som i början av året hette Teaterunionen heter nu Scensverige, efter att rådsmedlemmarna röstade ja på vårt extra årsmöte i november. Vi har haft ett långvarigt samarbete med en avgångsklass på Berghs School of Communication, samt genomfört workshop med styrelsen om målbild och framtid. Vi kommer att jobba vidare på hur denna anrika organisation, som startades 1952 under Unesco, ska vara en värdefull mötesplats och ett kunskapscentrum för den svenska scenkonstbranschen.

Vi på Scensverige, både styrelse och kansli, är mycket nöjda med det nya namnet, som vi finner speglar vår verksamhet och den stolthet vi känner för vårt arbete och våra medlemmar. Dessutom har vi fått en mycket snygg grafisk design av Berghs-avgångseleven Ville Oké. Han blev för detta arbete utvald pristagare av GYF (Grafiska Yrkenas Främjande) till årets bästa elevarbete!

Scensveriges förra verksamhetschef Ann Mari Engel sitter kvar i ITI’s internationella styrelse fram till nästa världskongress, och har under året deltagit i styrelsemöten och kommittémöten. Kongressen som skulle ägt rum i maj 2015 i Brasilien ställdes in pga det skakiga politiska läget, och ny planeras nu i Spanien för juli 2017.

Scenkonstbiennalens urvalskommitté och seminarieprogramgrupp jobbar för högtryck i detta nu, och inom kort börjar vi lägga det vackra, intressanta, utmanande och inspirerande pussel som utgör 2017 års biennal.

Vår nya ordförande Benny Fredriksson kommer att leda sitt första styrelsemöte om en vecka och vi ser fram emot det. Vi önskar också vår avgående ordförande Ulrika Holmgaard stort lycka till på Folkets Hus och Parker!

Ulricha Johnson
verksamhetschef Scensverige

Läs hela nyhetsbrevet här.

Teaterunionen byter namn till Scensverige och får en ny ordförande

Idag på Teaterunionens extra årsmöte beslutades det om att Svensk Teaterunion – Svenska ITI ska byta namn till Scensverige. Årsmötet beslutade också om att Benny Fredriksson, VD för Kulturhuset Stadsteatern, tillträder som ordförande efter Ulrika Holmgaard.

Sedan starten 1951 har Teaterunionen gått under diverse officiella och inofficiella namn; Svenska ITI-rådet, Svensk Teaterunion – Svenska ITI-rådet, Unionen, Teaterunionen,  ITI etc. För att förtydliga vårt uppdrag och att våra medlemmar representerar hela spektrat av scenkonstområdet har vårt årsmöte idag beslutat att vi ska byta namn till Scensverige. I och med namnbytet kommer vi också att få en ny logga samt en ny grafisk identitet.

I internationella kontakter kommer vi fortsättningsvis att använda oss av namnet Swedish ITI för att understryka att vi är en del av det världsomspännande ITI-nätverket.

Årsmötet röstade också om att utse Benny Fredriksson, VD för Kulturhuset Stadsteatern, till ny ordförande. Benny Fredriksson kommer representera Svensk Scenkonst i vår styrelse och tillträder efter att vår nuvarande ordförande, Ulrika Holmgaard, slutar sin tjänst som VD på Svensk Scenkonst.

Nyhetsbrev #november

Vi har haft en mycket fin oktobermånad och är nu fulla av intryck och inspiration.

Vi deltog i det för året svenska temat på Maribor Theatre Festival i Slovenien med ett team svenska scenkonstarbetare. Nyöversatta pjäser av Jonas Hassen Khemiri, Sara Stridsberg, Mirja Unge och Susanne Osten/Per Lysander mötte slovensk publik, och samtalen efteråt var intressanta och givande. Vi höll i några seminarier och bidrog också till festivalprogrammet med ”Svindlande Höjder” av moment:teater och ”This is Not a Love Story” av Gunilla Heilborn. Allt blev mycket väl mottaget och festivalledningen och vi var väldigt nöjda.

Några dagar senare brakade tredje upplagan av Swedstage igång – ett omfattande säljevent på flera dagar, där ett 60-tal internationella teaterchefer, festivalbokare, konstnärliga ledare mm från hela världen kom till Stockholm för att se vad Sverige har att erbjuda till turné utomlands. Föreställningsprogrammet, ihopsatt av fyra konstnärliga rådgivare, slog mycket väl ut och vi kan avslöja att vissa bokningar redan trillat in. Vi vill tacka alla som tog sig tid att medverka och vara behjälpliga på olika sätt. Ett särskilt tack till Assitej för ett gott delat värdskap om arrangemanget och Kulturrådet, Stockholms Stad, Stockholms Landsting, Svenska Institutet och Konstnärsnämnden som möjliggör att vi kan presentera detta rika program för så pass många hitresta.

Just nu förbereder vi vårt extrainsatta årsmöte, där vi både ska rösta om ett efterlängtat namnbyte på Teaterunionen, samt rösta in en ny styrelseordförande. Vi har i styrelsen avtackat Ulrika Skoog Holmgaard och önskar henne all lycka på Folkets Hus och Parker!

Senare i november åker vi till St Petersburg med ett gäng nyöversatta pjäser, dramatikerna Paula Stenström Öhman och Rasmus Lindberg, en föreställning av Unga Klara samt ett antal dramatikerstudenter från Stockholms Dramatiska Högskola. Vi har haft kontakt med institutionsteatern Alexandrinsky sedan vi medverkade med pjäsen ”Författarna” på festivalen ”New European Drama” i fjol, och det är på teaterns begäran vi nu återkommer för tre svenska temadagar.

Urvalskommittén till Scenkonstbiennalen 2017 kommer snart göra sina val, vår biennalproducent Ingrid Fransson är i full gång med att inventera och planera för lokalerna i Norrköping, och programgruppen har haft sitt första möte. Glöm inte att inkomma med seminarieidéer HÄR och att boka in 23-28 maj i kalendern!

Ulricha Johnson, verksamhetschef

 

Läs hela nyhetsbrevet här.

Extra årsmöte 7:e november

Teaterunionen kallar sin rådsmedlemmar till ett extrainsatta årsmöte, måndag den 7:e november kl 14-16 i Kungliga Operans guldfoajé i Stockholm.

Vi har den spännande beslutspunkten om namnbyte att ta ställning till! Under våren har styrelsen, kansliet och en stor grupp examenselever från Berghs School of Communication tittat djupare på vår verksamhet, vår historik, våra mål och möjligheter samt börjat formulera vår framtidsvision.
Det har under åren konstaterats att namnet Teaterunionen – Svenska ITI är problematiskt. Det sker ofta en sammanblandning med andra organisationer, och internationellt tror de flesta att unionen är en fackförening. Namnet speglar heller inte vår verksamhet på ett bra sätt, eftersom teater bara är ett av de scenkonstområden vi har i uppdrag att främja nationellt och internationellt.
Den femton personer starka styrelsen, med representanter från Teaterförbundet, Svensk Scenkonst, Danscentrum, Teatercentrum, Centrum för Dramatik, Dramatikerförbundet, Assitej och adjungerade från Kulturrådet och Svenska Institutet, står enhälligt bakom det förslag vi härmed lägger fram: Scensverige. Som sekundärt varumärke, främst i det internationella arbetet, behåller vi Swedish ITI.

Här kan du ta en titt på hur arbetsprocessen gått till, samt se den tänkta grafiska profilen! Ville Oké, som designat den, gick ut Berghs i våras. För arbetet med Scensverige var han den i landet som valdes ut och fick stipendium av Stiftelsen Grafiska Yrkenas Främjande för bästa elevarbete 2016. Ur juryns motivering: ”För en professionell och genomtänkt idé med en struktur och tanke som skapar ett påtagligt lugn hos kunden då ingenting lämnats utan omtanke. En presentation som fyller varje betraktare med nyfikenhet, gillande och respekt. Ytterst konsekvent formgivning som träffar mitt i prick.” Ville Oké kommer till det extra årsmötet och presenterar sitt och hela examensgruppens kommunikationsarbete.

Vi vill väldigt gärna att du som rådsmedlem hör av dig om du har funderingar kring det nya namnförslaget. Vi kan berätta mer ingående hur vi tänkt. Värt att notera är att fjorton medlems- och intresseorganisationer 2010 gick samman och grundade Musiksverige, en intresseorganisation som kommunicerar och driver den samlade musikbranschens frågor nationellt och internationellt.

Vi ses på Operan! Vi bjuder på fika! Vi vill också uppmuntra till att fundera och prata ihop er om seminarier och övriga programpunkter på biennalen, vi kommer ha en låda på plats där ni kan lämna in förslag i pappersform! Annars är den digitala anmälan igång nu och fram till den 28:e november här.

Efter mötet finns gott om lokaler i huset där minglandet kan fortsätta med förfriskningar och mat på eget initiativ.
Anmälan till mötet görs här.

Här hittar du:

Dagordningen

Valberedningens förslag till fyllnadsval

Presentation av Teaterunionens nya namnförslag

 

 

 

 

Nyhetsbrev #oktober

Oktober blir en internationell månad på många sätt för Teaterunionen. Vi åker till Slovenien, där Maribor Theatre Festival valt att ha fokus på svensk dramatik och scenkonst under några dagar. De fyra pjäser som översatts till slovenska och kommer framföras i form av iscensatta readings är Dissekering av ett snöfall av Sara Stridsberg, Jag ringer mina bröder av Jonas Hassen Khemiri, Medeas barn av Susanne Osten och Per Lysander och Var är alla? av Mirja Unge. Gunilla Heilborns This is not a love story och Moments Svindlande Höjder kommer att gästspela, och vi har även med oss Ylva Lagercrantz, Michael Cocke och Edward Buffalo Bromberg för att föreläsa och delta i samtal.

Veckan efter drar tredje upplagan av Swedstage igång i Stockholm, där Teaterunionen tillsammans med Assitej bjuder in ett sextiotal bokare och festivalarrangörer från Tyskland, Kina, Iran, Nigeria, England, Turkiet, USA och många fler. De utvalda föreställningarna är Wild Minds, Tvärslöjd, Limits, Trans(e)ición, Fablerna, Burken, Scener ur ett äktenskap, Sensescapes, People respect me now, Papper, Fallna ur tiden och Köp hjärtan, läs mer HÄR.
Nytt för i år är att ett antal producenter kommer kunna presentera sig i kortare scenprogram och pitcha sina internationella turnébara produktioner. Vi kommer också att hålla ett seminarium med rubrik Gender on stage.

Vi har med ett par workshopdagar på plats i St. Petersburg dragit igång förstudien till ett HBTQ-projekt i Ryssland, som vi hoppas berätta mer om inom kort.

På det lite dystrare internationella temat får vi oroväckande rapporter från vårt ITI-kontor i Polen, där utrymmet just nu krymper ytterligare för kulturutövare. Kollegorna där rapporterar om att regeringen den senaste månaden avskedat konstnärliga ledare från flera teatrar och ersatt dessa med politiskt valda ledare utan konstnärliga kvalifikationer. Nästan hälften av cheferna för kulturinstituten runtom i världen har blivit hemkallade. ITI’s Action Committee for Artist’s Rights fortsätter bevaka läget.

Om scenkonstens roll och utveckling i världen såväl som i Sverige ska vi samtala om på Scenkonstbiennalen. Även annat som våra medlemmar vill fördjupa sig i ska vi ha på agendan, och nu behöver ni formulera era stora och små, allvarsamma och lättsamma idéer! Vi trappar vi upp förberedelserna för Norrköping i maj, skynda på att nominera föreställningar HÄR och komma med förslag på seminarie- och övriga punkter HÄR. Programgruppen som planerar alla seminariepunkter består av Sisela Lindlom, Joel Mauricio, Cecilia Suhaid Gustafsson, Johan Huldt och Mario Castro Sepulveda, och har tillsammans med Teaterunionen redan dragit igång schemaläggningen.

Vi hoppas se så många gamla och nya rådsmedlemmar som möjligt på vårt extra årsmöte den 7:e november, där vi bl a ska rösta om namnbyte för Teaterunionen, missa inte det!

Med stora steg in i scenkonsthösten kliver vi, och publicerar regelbundet Månadens premiärer där du får överblick på hela branschen HÄR.

Ulricha Johnson, verksamhetschef

Läs hela vårt nyhetsbrev här.

Nyhetsbrev #september

Hösten har brakat igång och det händer mycket på scenkonstfronten! Vi ser med glädje hur välarrangerade och uppmärksammade Göteborgs Dans & Teaterfestival och Bergmanfestivalen varit. Många av våra medlemmar är också ute och åker i världen just nu och vi får glada rapporter från till exempel Edinburgh Fringe och Tanzmesse i Düsseldorf.

Vi är oerhört glada för det gensvar vi fick på Stolt Scenkonst-satsningen på Stockholm Pride i somras. Publiktrycket var över all förväntan, vi fick börja med att byta lokal redan på den första punkten. Våra inbjudna deltagare från hela landet var väl förberedda och gjorde så att seminarier och samtal uppnådde hög och skarp nivå trots att många kastade sig in från semestern. Vi vill tacka alla som bidrog med sin tid och kunskap och tacka våra samarbetspartners Unga Klara, Stadsteatern Skärholmen och Riksteatern, samt Fri Scen som upplät sina lokaler. Vi hyser stor förhoppning att detta kan bli en återkommande och växande plats för landets scenkonstaktörer att samlas och fördjupa sina kunskaper och utbyta erfarenheter, och samtidigt komma i direktkontakt med det stora nätverk som har ingång i publikgrupper över hela Sverige. Vi kommer att fortsätta vår dialog med Kulturrådet, och hoppas att konceptet får ringar på vattnet gällande fler pridefiranden i landet.

Nu är det dags att inkomma med seminarieförslag till Scenkonstbiennalen i Norrköping 23-28 maj 2017! Alla som är våra medlemmar kan formulera sina idéer i det här formuläret på hemsidan. Nu har vi också glädjen att presentera vår programgrupp som kommer att curera de inkomna idéerna. Gruppen består av Sisela Lindblom på Göteborgs Stadsteater, Cecilia Suhaid Gustafsson på Atalante i Göteborg, Mario Castro Sepulveda från Teater 23 i Malmö och Joel Mauricio frilansare. Vi väntar på en ytterligare person från biennalens värdteater Östgötateatern/ Scenkonstbolaget Norrköping. Läs mer om vår programgrupp här.

Vi har skickat ut en första kallelse till ett extrainsatt årsmöte den 7:e november kl 14-16. Mötet kommer att äga rum i Guldfoajén på Kungliga Operan i Stockholm, och anledningen till att vi gör om rådsmötet till årsmöte är att vi ska rösta om ett efterlängtat namnbyte för Teaterunionen. Diskussioner har pågått i ett antal år om att namnet inte speglar vår verksamhet, och ett antal idéer har kommit och gått. Nu har en enhällig styrelse enats om ett förslag och detta kommer rådsmedlemmarna inom kort få mer information om. Passa på att se över vem som är rådsmedlem och representerar era organisationer, det sker många byten på befattningar just nu.

Vi välkomnar Länsteatrarna i Sverige till vårt kontor! Linde Sjöstedt kommer att hyra ett rum hos oss från och med september. Vi påminner också om att vårt fina konferensrum går att hyra om en behöver arrangera ett möte för upp till ca 15 personer på gångavstånd från Centralen.

Ulricha Johnson, verksamhetschef

Läs hela vårt nyhetsbrev här.