Frågor och svar om Scenkonstbiennalen

Frågor och svar om Scenkonstbiennalen

Här samlar vi vanliga frågor och svar om Scenkonstbiennalen.

Kan vi nominera samma produktion till den semidigitala biennalen och till den kommande livebiennalen?
Nej, tyvärr. Ni kan välja att dra tillbaka er nominering för att nominera den till den framtida Scenkonstbiennalen i Västerås. Hur de utvalda föreställningarna i den semidigitala biennalen ska presenteras är en konstnärlig såväl som budgetfråga och vi väntar på besked om kulturstöd. 

Behöver vi kunna livestreama hela föreställningen för att bli uttagna?
Nej. Vi kommer föra en individuell dialog med varje producent för att tillsammans avgöra hur just er produktion bäst kommer till sin rätt. 

Måste vi själva bekosta presentationen av föreställningen?
Nej. Vi hoppas få tillräckligt med stöd för att kunna bidra med teknikkostnader. Vi kommer också söka samarbete med lokala parter, detta får våra medlemmar gärna hjälpa oss med. 

Kommer Scenkonstbiennalen alltid vara jämt år från och med nu?
Nej den kommer ligga ojämnt år i fortsättningen. Anledningen att den planeras att ligga 2022 är att Västerås erbjudit sig att flytta pengarna till 2022, men har ingen möjlighet att flytta pengarna till 2023. 

Kommer det vara tre Scenkonstbiennalen i rad nu?
Vi vet inte ännu. Just nu fokuserar vi på den semidigitala biennalen 2021.

Vi vet inte än hur pandemin kommer utveckla sig, det kan vara så att vi inte ens kan samla 1600 personer 2022. Vi tar en Scenkonstbiennal i taget. 

Kommer Scenkonstbiennalen 2022 krocka med BIBU?
Nej vi kommer inte ligga samma period som BIBU. 

Är det försent att nominera till seminarieprogrammet för den semidigitala biennalen 2021?
Fortsätt skicka in programförslag till seminarieprogrammet. Deadline är 19 februari 2021. Vi välkomnar nya tankebanor som tillvaratar de särskilda möjligheter som uppstår när något ska ske digitalt istället för live. 

Vem får arrangera seminarier, workshops, experiment etc?
Alla medlemmar i Scensverige kan skicka in önskemål på att arrangera något på biennalen. Det finns ingen gräns på hur många förslag en kan inkomma med. Om du är en enskild person som har en bra idé kommer vi att hjälpa dig med att sätta dig i kontakt med en lämplig organisation som skulle kunna vara intresserad att arrangera. Om flera organisationer inkommer med liknande idéer försöker vi, precis som vanligt, att få till ett samarbete. Det uppstår mycket spännande i nya samarbeten!

Jag har massor av idéer på tekniska lösningar och nya, oprövade metoder och format, vill ni höra?
Ja, tack! 

Vi har delar av vår personal som just nu inte har så mycket att göra. Kan de vara behjälpliga i arbetet med biennalen 2021? 
Mycket möjligt! Vi jobbar ofta med personalutbyte och lån av personal när vi behöver speciell expertis, vi är otroligt tacksamma för den möjligheten. Biennalen blir bättre ju fler som har tid och lust att dela med sig av sin kompetens! Hör av er så pratar vi om saken!

Har du fler frågor? Skicka ett mejl till biennal@scensverige.se

Info om Scenkonstbiennalen

Scenkonstbiennalen i Västerås flyttas till 2022 – semidigital biennal ersätter 2021

På grund av läget med smittspridning och restriktioner har Scensverige och Västmanlands Teater beslutat att flytta fram arrangemanget i Västerås till april 2022.  Scensverige kommer 2021 att genomföra en semidigital scenskonstbiennal i samarbete med sina medlemsorganisationer i hela landet. 

Medlemsbrev från Ulricha Johnson, verksamhetschef Scensverige

Kära medlemmar,
Det är med tungt sinne som vi har pendlat mellan förtvivlan, hopp och förtvivlan igen tillsammans med er.

Vi längtar efter konsten, att sitta tysta och nära i en gradäng med fokus på det som i stunden händer på en scen, där en armada av scentekniker står på andra sidan med fokus på nästa ljusförändring, kostymbyte, scenskifte eller applådtack. Vi längtar efter att känna den speciella glädje och energi som uppstår när dansare utforskar rörelsemönster i en svettig repsal, när regissörer håller brandtal, när en frilansare får ett resestipendium till en annan kontinent. Allt detta brukar vi ju dela med varandra på Scenkonstbiennalen.

Vi har precis skickat ut ett pressmeddelande att vi skjuter den fysiska biennalen i Västerås till 2022. Kommunen och regionen är sugna på den underbara upplevelse vi hittills skapat 19 gånger, en biennal med alla sina besökare och föreställningar som fyller en stad och involverar de som bor där. Inte konstigt.

Scensverige har under en tid skissat på plan B och plan C för biennalen 2021. Det känns som en självklarhet att vi inte, trots alla bevis på att scenkonstarrangörer är experter på smittsäkra evenemang, ska samla 1600 människor från hela landet på ett par hotell i samma stad. Vi kommer inte ha uppnått det så kallade normalläget under våren 2021.

Vi vägrar ställa in vår 2021-biennal. Inget vi gör kommer kunna återskapa magin med biennalveckan, men vi ska göra allt för att skapa något som åtminstone blir minnesvärt, utvecklande, sammanfogande, inspirerande och nydanande.

Vi står utan en särskild regional samarbetspartner, vi har sökt finansiering, vi behöver alla idéer och all fysisk och digital hjälp vi kan få. Vi kommer formulera en utlysning till alla medlemmar, och ber er som får toppenidéer att höra av sig till biennal@scensverige.se

Biennal 2022 i Västerås
Alla som nominerat produktioner kommer att få frågan om ni vill dra tillbaka nomineringen för 2021 och sikta på 2022. Vi kommer tillåta att produktioner mellan hela 2019 och november 2021 nomineras. Alla medlemmar får nominera en extra produktion utöver sitt vanliga antal, se kriterier för urval.

Semidigital biennal 2021
Urvalskommittén kommer att fortsätta sitt arbete med urval för biennalen 2021. I vilken form produktionerna presenteras sker i samråd med respektive producent.

Vår skiss på visionen: en semidigital biennal som äger rum på en massa olika ställen i Sverige hos våra medlemmar. Till exempel kan en utvald föreställning spelas på plats i en stad, inför lokal biennalpublik. Den scenen/staden håller sedan något eller flera digitala evenemang som kan avnjutas hemma eller på en samlad plats i ens egen stad. Ett sådant ”Hela landet”-schema varvas med inspelade intressanta samtal som klipps ihop på ett proffsigt sätt för att ge lite variation i livestreamingen. Efter ett sådant samtal kan vi göra ett liveevent där tittarna kan ställa frågor till den eller de som var med i samtalet. Vi kommer att arbeta utifrån tidspass som medlemmar fyller med innehåll, t.ex. att Gävle fyller 2 timmar, sedan över till Växjö och därefter Umeå. Vi kommer att tillsätta en programgrupp som arbetar med innehållet och använda den här biennalen till att utforska hur vi kan jobba på ett nytt sätt.

Mer information kommer att läggas upp här på vår hemsida.

Läs pressmeddelandet här

Andas djupt och fundera. Vi hörs inom kort, högt älskade scenkonstskapare.

Ulricha Johnson
Verksamhetschef Scensverige

Nyhetsbrev november 2020

Med sorg tar vi del av de nya riktlinjerna och beklagar besvikelsen och utsattheten i våra branscher. Det är ett förfärligt år för scenkonsten i hela världen, och det är alltför tidigt att sammanfatta konsekvenserna. Vi vill be er som ställer in produktioner och spelperioder att
fortsätta lägga in detta i Scendatabasen, så att vi kan öka möjligheten att få en samlad bild så småningom.

Rådsmöte 2 november
Tack alla rådsmedlemmar och övriga deltagare för en fin skärmdag den 2:a november. Vår utbildnings-kommitté genomförde ett mycket givande och intressant samtal om hur de konstnärliga högskolorna genomför distansundervisning, med allt vad det innebär. Tack alla paneldeltagare för att ni så generöst delade med er av reflektioner och erfarenheter. För dig som vill se samtalet i efterhand finns det att se här.

Swedstage Online den 9:e november kl 14
På Scensverige har vi haft glädjen att tillsammans med Svenska ASSITEJ kunnat lägga resurser på att skapa ett högkvalitativt digitalt event som ersätter vår exportfestival Swedstage. Vi har tillsammans med filmbolaget Azusa Street Production producerat ett antal filmer där årets utvalda produktioner presenteras med intervjuer och klipp. Filmerna kommer kunna spridas över världen och få ett långt liv. Vi har stark tilltro till att dessa svenska produktioner kommer få inbjudningar från gästspelsscener och festivaler i många olika länder. De utvalda produktionerna är Helsingborgs Stadsteaters Ett Drömspel, Kungliga Operans Klaus Nomi, Kompani Giraffs Kiseldalen, Orionteaterns På spaning efter den tid som flytt, BamBam Frosts So Sorry, Virpi Pahkinens Deep Time, Unga Klaras De kommer att drunkna i sina mödrars tårar samt Or/Ellers Web.

Vi har också filmat ett internationellt samtal med fokus på demokrati och yttrandefrihet för konstnärer runtom i världen. Panelen Louise Frisk, Nasim Aghili och Astrid Menasansch Tobieson modereras av Nedjma Chaouche, och kompletteras med videohälsningar från kollegor från bl a Belarus, Hongkong, Libanon, Zimbabwe, Sydafrika, Ryssland och Turkiet. Efter samtalet ges möjlighet att ställa frågor direkt till Freemuse, som publicerar årliga rapporter om hot mot den konstnärliga friheten globalt.

Samtalet kommer att sändas via Swedstage facebooksida. Mer info kommer löpande där samt på swedstage.se


Nya internationella samarbeten
Scensverige har blivit inbjudna att ingå i kärnan av Freemuses nya satsning Global LGBTQ Action. Vi har haft ett par digitala möten och utarbetar framtida planer. Vi finns också med i den Londonbaserade festivalen Cut the Cords digitala program. Den 17:e-19:e november sänds en samtalsserie under projektet Nordic Talks med rubrik Sustainable Leadership in the Arts. Jag deltar tillsammans med Fin Kennedy från Tamasha i Storbritannien och Lars Werner Thomsen från Glad Teater i Danmark på temat Diversity and Inclusivity den 18:e kl 12-13.30. Allt är gratis, läs mer här.

Scenkonstbiennalen
Vi kan i skrivande stund inte ge någon konkret information om Scenskonstbiennalen 2021, vi har ett antal beslut i olika instanser som väntar de närmsta veckorna. Vi vet att det finns ett mycket stort behov av att samtala och mötas, kanske mer detta år än någonsin. Vi skissar på flera olika planer. Följ oss gärna på Facebook och Instagram för att få de senaste nyheterna direkt.

Ulricha Johnson, Verksamhetschef Scensverige

Läs hela nyhetsbrevet med notiser och allt här.

Swedstage Online 2020

Swedstage Online 2020 presenterades 9 november 2020

Allt material finns att se i efterhand på Swedstage.se

De utvalda produktionerna för 2020 är ett urval av det bästa från svensk scenkonst för barn, unga och vuxna. Ett program med många olika genrer. Se åtta olika pitchar med utvalda produktioner och träffa skådespelare, koreografer och regissörer. Swedstage Online presenterar också ett panelsamtal: Create or decrease? och ett anslutande webbinarium med Dr Srirak Plipat från Freemuse.

PROGRAM
14:00 SWEDSTAGE ONLINE 2020 UTVALDA PRODUKTIONER
14:45 PANELSAMTAL: CREATE OR DECREASE?
15:30 EXKLUSIVT WEBBINARIUM MED DR. SRIRAK PLIPAT, FREEMUSE

Utvalda produktioner 2020

A DREAMPLAY 
Helsingborg City Theatre
SO SORRY
BamBam Frost
KLAUS NOMI
The Royal Swedish Opera/Young at the Opera
WEB
OR/ELLER
DEEP TIME
Virpi Pahkinen Dance Company
KISELDALEN
Kompani Giraff

Urvalsgrupp 2020

Theresa Benér
Sara Bergsmark
Pelle Hanaeus


Mer information på Swedstage.se

Swedstage är ett initiativ från Scensverige och Svenska ASSITEJ

Swedstage är finansierat av Svenska institutet, Kulturrådet, Stockholm Stad, Region Stockholm och Konstnärsnämnden.

Scensveriges rådsmöte 2020

Årets rådsmöte är genomfört!
2 november 2020 kl. 13:00-15:30 via Zoom.

I samband med rådsmötet arrangerade Scensveriges utbildningskommitté ett webbinarium: Kan man utbilda konstnärer på distans? Ett samtal om hur pandemin har påverkat utbildningarna och hur man har anpassat sig.

Se samtalet i efterhand genom att klicka här.

Samtalsledare: Simon Norrthon, Ordförande Scensveriges utbildningskommitté, Förbundsordförande Teaterförbundet för scen och film,  Lektor i skådespeleri Stockholms konstnärliga högskola

Medverkande: 

  • Fredrik Haller, Lektor i dramaturgi och utbildningsansvarig på Masterutbildningen i teater, Teaterhögskolan i Malmö
  • Kristine Slettevold, prefekt för Institutionen för dans, Stockholms konstnärliga högskola
  • Anders Larsson, Adjunkt i teaterteknik, Institutionen för Scenkonst, Stockholms konstnärliga högskola
  • Mia Höglund-Melin, Lektor i scenisk gestaltning, Högskolan för scen och musik, Göteborgs universitet


Kallelse till rådsmötet mejlades ut till alla våra rådsrepresentanter. Är du medlem hos Scensverige och är osäker på vem som är er rådsrepresentant? Skicka ett mejl till sandra@scensverige.se

Nyhetsbrev oktober 2020

Höst

Det händer saker! I skrivande stund verkar det som att vi får öppna upp för ett ökat antal i publiken inom kort. Vi fortsätter tacka arbetsgivar- och arbetstagarorganisationerna för det idoga uppvaktandet och lobbyarbetet. Mer koll på kulturens villkor kan politikerna aldrig haft förut. Må detta lägga grunden till en långsiktig investering i både konst och infrastruktur.
Passa på att se den praktfulla bukett av premiärer som är tätare nu än på många månader. Vi listar månadens premiärer nedan.
 

Scenkonstbiennalen 2021
Ni är säkert många som jobbar intensivt med att producera och få till höstens komplicerade pussel av biljettförsäljning, repetitioner och turnéläggande. Glöm inte att nominera föreställningar till Scenkonstbiennalen 2021! Urvalskommittén kan av förklarliga skäl inte resa lika mycket och spontant som tidigare, så framförhållning är att föredra.
 
Gällande biennalens genomförande är Scensveriges ordförande Petra Brylander tydlig i övertygelsen att vi måste våga satsa oss ur den här krisen. Biennalen är en avgörande festival för alla som arbetar med och älskar scenkonst. Under den kommande biennalen kommer vi behöva prata med varandra mer än någonsin om allt som hänt. Och också få lov att blicka bortom Corona och bygga upp en ny framtid. Vad har vi lärt oss? Vad tar vi med oss? Hur kan vi passa på att se över våra klimatavtryck när vi startar om? Närmar vi oss en bredare representation? Hur kan vi som sektor synliggöra oss som en fundamental del av samhället?
Skicka in era förslag till seminarier, workshops, samtal och annat spännande i formuläret här!

Swedstage
Just nu har vi stort fokus på Swedstage, vår internationella exportfestival som vi anordnar vartannat år i Stockholm tillsammans med ASSITEJ. I år blir arrangemanget digitalt, och vi kan lova att det blir intressant även för en svensk publik. Håll utkik i våra sociala medier, snart får ni se hela programmet och alla utvalda produktioner som kommer pitchas för den internationella marknaden. Boka in den 9:e november i kalendern från klockan 14, och var med när vi sänder.

Utbildningskommittén och höstens rådsmöte
Vår utbildningskommitté höll nyligen ett digitalt möte. De planerar att hålla ett seminarium för alla i anslutning till hösten rådsmöte. Rådsmötet blir digitalt och sker den 2:a november. Handlingar och information kommer inom kort.

Kommande projekt
Vi har många intressanta projekt i planeringsstadiet, det är flera länder som t ex är intresserade av utbyte inom nyskriven dramatik. Vi fortsätter att ha kontakt minst en gång i veckan med de stora festivaler och nätverk som innan pandemin planerade för att beställa svenska gästspel. Så fort restriktionerna minskar ligger vi startgroparna. Vi ses på lagom avstånd i salonger, foajéer och studios!

Ulricha Johnson, Verksamhetschef Scensverige

Läs hela nyhetsbrevet med notiser och allt här.

Nyhetsbrev september 2020

Nu håller vi tummarna för att det blir möjligt att samla mer än 50 personer i salongerna. Med starka argument har branschen förklarat och visat att vi förmår att lösa publikfrågan på ett ansvarsfullt sätt, och vi gläder oss för er som har så många publikplatser att ni kan släppa in en större publik med säkerhetsavstånd. Låt oss hoppas att vår väg tillbaka fortsätter framåt från och med nu!

Scenkonstbiennalen 2021
Vår kompetenta urvalskommitté till Scenkonstbiennalen 2021 sitter redo att ta emot ett stort antal nomineringar nu när spelperioderna äntligen kommer igång. Kommittén under ledning av ordförande Lis Hellström Sveningson består av Roger Wilson, Josette Bushell-Mingo, Lena Engström, Malin Palmqvist, Mahmoud Al Zeeb och Martin Forsberg. Läs mer om dem här och glöm inte nominera produktioner!

Det kommer bli en hel del att bearbeta och samtala om på Scenkonstbiennalen i Västerås i maj. Det har varit ett omtumlande år på många plan och vi ser fram emot att få veta vad ni som är medlemmar har behov av. Nu öppnar vi anmälningsformuläret för allt som inte är utvalda produktioner! Kontakta era kollegor, samarbetspartners, systerorganisationer med mera, och skicka in idéer på seminarier, workshops, kringaktiviteter, debatter och föreläsningar. Vi drömmer om att träffas i verkligheten och känna den enorma energi som biennalen alstrar.

Projekt, möten och konferenser
I skrivande stund är Scensverige på Nordkoster för att hålla två olika workshops och samtal uppkopplade med med våra kollegor i Georgien, som vi driver ett Creative Force-projekt via Svenska Institutet med. Vi kan i nuläget inte avslöja för mycket, men så småningom delger vi allt om projektet. 

Vi deltar också i en onlinekonferens med en av våra internationella nätverksorganisationer, Europe on the Move. Med deltagare från ett stort antal europeiska länder ska vi sammanställa och utarbeta information och riktlinjer angående hur internationella gästspel och turnéer ska kunna planeras och genomföras framöver. 

Vi har hållit höstens första styrelsemöte, läs mer om vår kompetenta och engagerade styrelse här.

Nu i september är det dags för vår utbildningskommitté att samlas, här kan du se vilka som ingår i den. Vi vill också framföra vårt deltagande i sorgen över Christina Molanders bortgång. Även om hon i våras lämnade sin post, var hon länge en aktiv och drivande representant i utbildningskommittén. Vi beklagar att scenkonstsverige har förlorat en så erfaren och betydande person.
 
Ulricha Johnson
Verksamhetschef, Scensverige

Läs hela nyhetsbrevet med notiser och allt här.

Bilden (beskuren) är från Såå fejk! på Profilteatern, en av många premiärer i september.

 

Vad händer med scenkonstbranschen?

Den 21 augusti bjöd kulturminister Amanda Lind och inrikesminister Mikael Damberg in till presskonferens för att presentera hur scenkonst- och evenemangsbranscherna ska överleva pandemin. Folkhälsomyndigheten gav 27 augusti ett remissvar som möjliggör för branschen att kunna välkomna en större publik igen.

Folkhälsomyndighetens förslag 27 augusti
Folkhälsomyndigheten kommer in med ett remissvar där den föreslår att undantaget till en början ska gälla för tillställningar med sammanlagt max 500 personer. Taket kan enligt förslaget komma att höjas ytterligare beroende på utvecklingen av pandemin och effekterna av ändringarna. Dessutom skriver myndigheten att avståndet som deltagarna ska hålla bör vara en meter.

Regeringens förslag 21 augusti
Kulturminister Amanda Lind och inrikesminister Mikael Damberg lämnar besked om ytterligare ekonomiskt stöd till kulturen och idrotten om 2,5 miljarder kronor. Regeringen vill även lätta på publikrestriktionerna för flera typer av evenemang. Exempelvis när en artist uppträder för sittande publik i en lokal med servering och för en fotbolls- eller ishockeymatch som hittills inte kunnat ha publik på grund av begränsningen av antalet personer som får delta. Undantagen föreslås gälla om man kan genomföra ett arrangemang med sittande publik med två meters avstånd och ett publiktak. Folkhälsomyndigheten har fått i uppdrag att ta fram mer specifika rekommendationer kring detta samt hur till exempel publikinsläpp och köbildning ska hanteras.

KLYS träffar tre ministrar, 21 augusti
KLYS träffar kulturminister Amanda Lind, näringsminister Ibrahim Baylan och arbetsmarknadsminister Eva Nordmark för att diskutera sina medlemmars behov. Vid mötet presenteras KLYS nya förslag till uppföljande krispaket för kulturen #krispaketförkulturen2.0, som tagits fram i samarbete med KLYS 14 medlemsorganisationer. Där anger KLYS vilka åtgärder som regeringen bör prioritera för att skapa rimliga villkor för konsten, kulturen och kulturskaparna under pandemin och för att konstnärliga verksamheter så småningom ska kunna återupptas. Läs förslaget här.

Tidigare lobbyarbete från branschen i sommar

Möte med fokus på teknikyrken
Stormöte med representanter från musikerförbundet och LLB (branschorganisation för upplevelseteknik), Teaterförbundet för scen och film, kulturministern och näringsminister Ibrahim Baylan om hur kultur-/evenemangssektorn påvarkas av pandemin med särskilt fokus på teknikeryrken och underleverantörer/egenföretagare. 

Upprop för att öppna Sveriges skolor för kultur!
De fyra scenkonstorganisationerna Svenska Assitej, Teatercentrum, Danscentrum och Länsteatrarna i Sverige har skrivit ett öppet brev till utbildningsminister Anna Ekström, kulturminister Amanda Lind samt Sveriges Kommuner och Regioners vd Staffan Isling. Läs brevet här.

Stormöte för nationella institutioner, fackförbund och bransch- och arbetsgivarorganisation
I början av augusti deltog representanter för Svensk Scenkonst, Teaterförbundet för scen och cheferna för de nationella scenkonstinstitutionerna i ett möte med Kulturminister Amanda Lind för att trycka på det stora allvar branschen står inför.

Rapporten Evenmangsnäringen i fritt fall

Nätverket för evenemangsnäringen har tagit fram en rapport över konsekvenserna för branschen, Evenmangsnäringen i fritt fall. Läs rapporten här.

Nyhetsbrev augusti 2020

Vårt älskade kulturliv är sig inte likt i höst. Vi vill uttrycka allt vårt stöd och stor beundran över hur våra medlemmar justerar, kämpar, planerar om, framhärdar och öppnar sina scener med mycket stor skillnad i publikantal och därmed intäkter. För vissa är det en omöjlighet att ens behålla personal och lokaler, och det skapar ett oerhört allvarligt läge för det kretslopp scenkonsten är beroende av. Vi alla vet att fria scener, frilansande konstnärer och tekniker, tillfälligt sammansatta experimentprojekt, residens och nya strömningar är det som ger näring, nödvändig framåtrörelse och inte minst tryggare arbetstillfällen på de större institutionerna. Sverige är känt för att hålla hög nivå både konstnärligt och arbetsmiljömässigt. Låt oss hoppas att ett nytt besked kommer inom kort, som gör att vi kan börja återuppbyggnaden av det som gått förlorat. Ett extra tack till Teaterförbundet för scen och film, Svensk Scenkonst och KLYS som är några av de som gör mycket för att föra upp frågor och lösningar till regeringsnivå.
 
Vi deltar i alla internationella digitala konferenser vi kan för att hålla liv i nätverk och planer på utbyten och samverkan mellan våra medlemmar och organisationer i världen. Ett exempel på stora satsningar som skjutits fram är Nordic Bridges i Canada, som nu planeras till 2022, läs mer om det här.

Vår nationella Stolt scenkonstverksamhet, som arbetar med att fira, främja och fördjupa scenkonst med HBTQ+perspektiv, blev i år till en eftermiddag och kväll i samarbete med MDT i Stockholm. Med mycket begränsat antal biljetter kunde vi spela fyra föreställningar av de begåvade koreograferna och dansarna Marcus Baldemar och Ofelia Jarl Ortega. Publiken kunde helt utan problem hålla avstånd såväl under föreställningarna som före och efter. Vi var alla så svältfödda på live scenkonst att det hela blev oförglömligt.
Glöm inte att boka biljetter till det du vill uppleva live i höst, den här säsongen är det bra med extra framförhållning. Låt vår sammanställning Månadens Premiärer guida dig. Till dig som är producent vill vi fortfarande mycket gärna att du fyller i det som ska spelas, även det som är inställt pga pandemin. Vi jobbar på att ta fram siffror för att få en överblick på hela 2020, och hur mycket som har påverkats.
 
Vi jobbar också vidare mot Scenkonstbiennalen i maj 2021, glöm inte nominera produktioner!  Börja gärna fundera över vilka seminarier, workshops och samtal du vill arrangera eller önska. Snart släpper vi ett formulär för förslag.
 
Vi ses i de glesa gradängerna!
 
Ulricha Johnson
Verksamhetschef

Läs hela nyhetsbrevet med Månadens premiärer här.


Stolt scenkonst-festivalen i Stockholm skjuts upp

Årets stora Stolt scenkonst-arrangemang skjuts fram till senare, men redan den 29 juli finns möjlighet att njuta av två spännande dansföreställningar, då Stolt scenkonst samarbetar med MDT för en kväll! Det är Ofelia Jarl Ortegas verk StM och  Marcus Baldemars GALDR som visas för en Corona-anpassad publikmängd. 

Som så mycket annat tvingas även årets upplaga av Stolt scenkonst på Pride i samarbete med Parkteatern att skjutas på. De som vistas i Stockholm den 29 juli har dock  ändå chansen att se fantastisk queer scenkonst när Stolt scenkonst samarbetar med MDT för en kväll. Ofelia Jarl Ortegas verk StM  spelas två gånger och Marcus Baldemars Galdr två, samtliga enligt Folkhälsoinstitutets säkerhetsföreskrifter gällande Corona. Läs mer om produktionerna längre ner.

– Vi är jätteglada att på ett säkert sätt kunna presentera två produktioner live på Stolt scenkonst i år. Dessutom med två artister som är mycket intressanta och står inför sina stora nationella och internationella genombrott på dans- och performancescenen. Vi tror att det finns en oerhört stark längtan att mötas som publik med scenkonstnärerna i samma rum, det uppstår en elektricitet som ingen digital sändning i världen kan mäta sig med, säger Ulricha Johnson, Scensveriges verksamhetschef.

Läs mer om Stolt scenkonst på MDT här.

Stolt scenkonst-festivalen skjuts fram
Scensverige och samarbetspartnern Parkteatern har gemensamt beslutat att skjuta upp de planerade arrangemangen av Stolt scenkonst i sommar  till ett senare datum. Detta eftersom båda parterna tror att de kommer göra sig bättre live än som digitalt överförda. Ulricha Johnson ser även fler anledningar att invänta möjligheten att arrangera Stolt scenkonst med publiken fysiskt på plats. 

– De effekter och den stämning som uppstår runt omkring föreställningarna just när vi samlas under en festival med specifika HBTQI-perspektiv. Vi har en fantastisk uppställning bestående av bl a nyskrivet av Juliet Atto från National Black Theatre of Sweden, spoken wordstjärnan Yolanda Aurora Bohm Ramirez, standupklubben Stand Up Yours med bl a Moa Svan och Pernilla Hammargren, en monolog av Isak Nordström, Sveriges första teaterhögskoleutbildade transkille, samt en massiv lista av queera musikal- och operaartister som framför sina hemliga favoritlåtar oavsett könstillhörighet. Nu måste vi bara invänta tills möjligheten ges!, säger Ulricha.