Nybildat nätverk för queer scenkonst

Idag under Växjö Pride har det nationella nätverket Stolt scenkonst bildats. Syftet är att öka tillgången och sprida scenkonstproduktioner med HBTQ-perspektiv. Initiativtagare är Scensverige som tillsammans med Regionteatern Blekinge Kronoberg, Dansstationen i Malmö, Riksteatern, Folkteatern Gävleborg, Unga Klara och West Pride ska samarbeta för att tillgängliggöra queer scenkonst.

Mitt bland evenemangen under Växjö Pride har några av scenkonstsveriges institutioner och fria producenter samlats för att bilda nätverket Stolt scenkonst.  Gemensamt för samtliga medlemmar är ett intresse att sprida och öka tillgången på scenkonst med HBTQ-perspektiv. Förhoppningen är att fler kommer att ansluta sig till nätverket de närmsta åren.

– Under Stockholm Pride förra året ville vi testa om det fanns intresse från publik att ta del av scenkonst och seminarier under festivalen. Vi fick otroligt stort och positivt gensvar och vill nu arbeta långsiktigt på att utöka formatet såväl i Stockholm som i hela landet, säger Ulricha Johnson verksamhetschef på Scensverige

Målet för Stolt scenkonst är att:

  • underlätta spridning av produktioner som arbetar med HBTQ-perspektiv
  • öka synligheten av queer scenkonst gentemot publik
  • inspirera till utbyte mellan konstnärer, producenter och arrangörer
  • skapa en plattform för fördjupat erfarenhetsutbyte inom branschen

Nätverket består just nu av Scensverige, Regionteatern Blekinge Kronoberg, Dansstationen i Malmö, Riksteatern, Folkteatern Gävleborg, Unga Klara och West Pride.

För Regionteatern Blekinge Kronoberg kommer idén om Stolt scenkonst lägligt tycker teaterchefen Magnus Holm.

– Vi har goda erfarenheter av att samarbeta med vår lokala pridefestival och jag är övertygad om att det finns stor potential i samarbeten mellan scenkonstinstitutioner och pridefestivaler runt om i landet.

Under Stockholm Pride 2016 arrangerade Scensverige Stolt Scenkonst tillsammans med Unga Klara och Kulturhuset Stadsteatern Fri scen. I augusti 2017 kommer Stolt scenkonst återigen äga rum under Stockholm Pride och även på Malmö Pride.

Presskontakt
Johanna Broman
Scensverige
+46 723 097801

Scensverige Swedish ITI
Kaplansbacken 2
112 24 Stockholm
+46 8 462 25 30
www.scensverige.se

Foto: Märta Thisner

Internationellt danssymposium i Segovia – ansök nu – kort datum!

I sommar, 18-22 juli, arrangerar The International Dance Committee ett stort danssymposium i Segovia i Spanien. Det hela kommer att äga rum under ITI:s 35:e världskongress och riktar sig till koreografer, dansare, regissörer och forskare. Sista ansökningsdagen är redan 15 maj.

Temat för symposiet är “The city is our stage; the stage is our nature”.
Syftet är att lyfta fram förhållandet mellan konstnären och hens naturliga eller urbana miljö.

Sök för följande:
1. Samtida dansföreställning på temat för symposiet, och som kan anpassas till en scen på 8 x 8 meter. Akten bör vara mellan 1 och 15 minuter.
2. Föreläsning på temat “The city is our stage; the stage is our nature”, med ett maxlängd på 15 minuter.
3. Workshop (kan vara olika dansstilar och metoder) som varar mellan 1 och 2 dagar. Dessa kan riktas antingen till professionella dansare, amatörer eller nybörjare.

Information om symposiet och ansökningshandlingar finns nedan.

Ansökan för workshop (Word)

Ansökan för föreställning (Word)

Ansökan för föreläsning (Word)

Info om danssymposiet i Segovia (PDF)

Nyhetsbrev #maj

Det är maj! Biennalmånad!

Att korrläsa och planlägga årets biennalschema är som att ha världens största godispåse med sött, salt, surt, gräddigt, och en och annan nöt. Hur ska någon kunna hinna tillgodogöra sig alla dessa vassa och spännande föreställningar och seminarier? Ingens upplevelse kommer vara lik någon annans.

På tidigare biennaler har äggtricket spridit sig, dvs att gå runt med några kokta ägg i fickan för att hinna se mer och slippa äta. I år har vi en ny lösning, varje dag kan du äta din goda lunch på Louis de Geer Konsert och Kongress och samtidigt lyssna på olika poddradioinspelningar som görs live på en specialbyggd scen. Du behöver inte ens vara utan scenkonstintryck när du vill slappa en stund med någon förfriskning på eftermiddagarna, då kör vi ett nytt talkshowkoncept på samma scen, där olika värdar bjudit in gäster att prata om vad de vill. På kvällarna kommer det att finnas mat även efter normal restaurangkökstid för den som behöver fylla på. Lite senare händer också lite olika saker på Louis de Geer, missa inte fredagens ”Kaffe, kaka och karaoke” där du kan låta din inre Justin Bieber komma fram, eller varför inte äntligen visa att du borde ha spelat Kristina från Duvemåla eller Cavaradossi i Tosca!

Det ska bli väldigt roligt att hälsa så många internationella gäster välkomna till biennalen, på deltagarlistorna har vi i nuläget scenkonstarbetare från Bangladesh, Kenya, Rwanda, USA, Tyskland, Sydafrika, Palestina, Turkiet, Kina, Vitryssland, Georgien, Litauen, Polen, Finland, Island, Canada och Ryssland. Passa på att prata med dem på plats!
Har du inte köpt biennalpass eller bokat in dig på föreställningar ännu, gör det här.

Vi har glädjen att meddela att vi fått bidrag från Stockholms Stad, Kulturrådet och Malmö Stad för att åter arrangera Stolt Scenkonst på Pride i sommar! Vi kommer åka till Växjö Pride nästa vecka och formellt starta upp ett nationellt nätverk av institutioner och organisationer som tillsammans kommer att verka för att den queera scenkonsten får större spridning och att förenkla för producenter och publik att hitta varandra.
Programmet under Malmö Pride är i stort sett lagt, men vi mottager fortfarande idéer från våra medlemmar om seminarier, readings och föreställningar till Stockholm Pride.

Scensverige är ju som många vet en del av den globala organisationen ITI- International Theatre Institute. I juli går världskongressen av stapeln i Segovia i Spanien, samtidigt som ett danssymposium anordnas, där ITI står för uppehälle. Mer om detta informerar vi separat väldigt snart.

Ulricha Johnson
Verksamhetschef

 

Läs nyhetsbrevet i sin helhet här.

 

 

Världsdansdagen, lördag 29 april

Årets inspirerande budskap på Världsdansdagen är baserat på koreografen Trisha Browns tankar om den konst hon levde med genom hela sin långa och hyllade karriär.

Jag blev dansare eftersom jag ville flyga. Upphävande av tyngdlagen har alltid rört mig. Det finns inget hemligt budskap i mina danser. De är andliga övningar i fysisk form.

Dans kommunicerar och vidgar det universella språket, föder glädje, skönhet och främjar framåtskridandet av människans kunskap. Dans handlar om kreativitet… om och om igen… i tänkande, i görande, i skapande och i framförande. Våra kroppar är verktyg för uttryck, inte kanaler för representation. Denna vetskap frigör kreativitet, som är grundlektionen och gåvan i att skapa konst.

Konstnärens liv tar inte slut i åldrandet, som vissa kritiker tror. Dans är gjort av människor, människor och idéer. Som publik får du ta med dig impulserna av kreativiteten hem och tillämpa i ditt dagliga liv.

*Detta budskap riktar sig till professionella dansare och dansbeundrare över hela världen. Det publiceras också som en hyllning till Trisha Brown, som gick bort den 18 mars 2017.
Budskapet är baserat på hennes skrivna stycken och uttalanden, sammanställda av hennes nära medarbetare Susan Rosenberg. Det uttrycker hennes vision om sitt arbete, och de värden som arbetet speglar. Budskapet är översatt till svenska av Ulricha Johnson.

Trisha Brown var en av den postmoderna koreografins pionjärer och grundade bland annat Trisha Brown Dance Company i New York på 70-talet. Hon har skapat över 100 dansverk sedan 1961 och var den första kvinnliga koreografen att ta emot den eftertraktade MacArthur Foundation Fellowship “Genius Award.”
År 2003 blev Brown hedrad med National Medal of Arts.

Nyhetsbrev #april

Äntligen är biennalpassen och biljetterna släppta!

Scenkonstbiennalen närmar sig med vårliga stormsteg och vi längtar efter att få hälsa er välkomna till Norrköping den 23-28 maj. Om biljetterna till dina mest önskade föreställningar tagit slut så misströsta inte, det bokas om och bokas av och i vissa fall försöker vi utvidga publikantalet. Titta in då och då i bokningssystemet, och se till att besöka biennalbyrån för återlämnade biljetter på plats i Norrköping.

Nu presenterar vi stolt de internationella gästspelen på biennalen! Det världsberömda Compagnie Marie Chouinard från Kanada kommer med en helaftonsföreställning som ska spelas på stora scenen i Louis de Geer Konsert och Kongress. Första verket är denna ikoniska koreografs nytolkning av Våroffer, som bl a rönte stora framgångar när den sattes upp av GöteborgsOperans Danskompani härom året. Här får vi se den med originalkompaniet. Kvällens andra verk är Henri Michaux: Mouvements, baserat på en bok av Michaux bestående poesi och flödande bilder.

Vi får också ta del av ett gästspel av hyllade isländska Kridpleir Theater Group. Föreställningen Crisis Meeting handlar om ett försök att vara transparent i sitt arbete med en ansökan till Kulturrådet. Föreställningen beskrivs som en blandning mellan anarki, sit-com och Samuel Beckett.

Ann Mari Engel, som är Scensveriges styrelseledamot i International Theatre Institute, befinner sig på möte i Moskva för att planera ITI:s världskongress i Segovia i Spanien i juli. Kongressen skulle ha hållits förra året i Brasilien, men blev inställd på grund av det skakiga politiska läget. Själv åker jag till Cardiff för en europeisk konferens på temat internationell mobilitet för scenkonstproducenter, arrangerad av Europe on the Move. Rapport kommer!

Scensveriges informatör och projektledare Lovisa Björkman går i väntans tider och nu är det klart att Johanna Broman kommer att vikariera för henne under föräldraledigheten. Johanna har djup kunskap om branschen och vi är mycket glada att hon valt att komma till oss. Bland hennes erfarenheter finns bl a uppdragsledare på Riksteatern, kommunikatör, pr- och pressansvarig på Folkoperan, Moderna Muséet, Rättviseförmedlingen, Jupither och Josephsson och Lika Olika.

Vi är väldigt glada för besked från Kulturrådet och Stockholms Stad gällande Stolt Scenkonst på Pride! Vi är taggade på att få göra denna mini-scenkonst-festival igen i Kulturhuset/Pride House i Stockholm, samt i år vidga det geografiska perspektivet till Malmö. Tipsa oss gärna om produktioner som kan gästspela, och missa inte biennalseminariet ”It´s here, it´s queer”, där vi tar tempen på den queera scenkonsten i Sverige just nu.

Det var härligt att se så många av våra rådsrepresentanter på årsmötet den 31 mars. Vi hälsar alla nya ledamöter i styrelse och utbildningskommitté välkomna och ser fram ett givande arbete.

Ulricha Johnson
Verksamhetschef

Läs hela vårt nyhetsbrev här.
Här hittar du månadens premiärer #april.

 

Sök resestipendium till Scenkonstbiennalen 2017

Konstnärsnämndens internationella dansprogram delar ut 10 särskilda resestipendier om 5 000 kr för deltagande i Scenkonstbiennalen, Norrköping 23-28 maj 2017.
Stipendiet kan sökas av dig som är frilansare dansare och/eller koreograf, och som är berättigad till stöd enligt Konstnärsnämndens och dansprogrammets ordinarie kriterier.
Stödet ska gå till kostnadstäckning av resa, övernattning och biennalavgift. Genom att söka intygar du att du inte kan finansiera ditt deltagande på annat sätt.
Efter biennalen vill vi ha en kort redovisning.

Så här ansöker du:
• Skriv ”Scenkonstbiennalen 2017” i ärenderaden.
• Skicka namn, mejladress, personnummer, adress, bankuppgifter till anneli.stromqvist@konstnarsnamnden.se
• Sista ansökningsdatum är 12 april.
• Stipendierna lottas ut bland de sökande.
Du får besked ca 19 april. Innan vi gör utbetalningen behöver vi en kopia på din anmälan till biennalen.

Världsteaterbudskapet 2017

Här kommer 2017 års världsteaterbudskap skrivet av den franska skådespelerskan Isabelle Huppert.

Nu är vi här igen. Samlade på vårkanten, 55 år sedan starten, för att fira Världsteaterdagen. En enda dag, 24 timmar, är tillägnad att fira teatern runt om i världen. Och här är vi i Paris, den stad i världen som lockar till sig flest internationella teatergrupper, för att hedra teaterkonsten.

Paris är en världsstad, lämpad att omfatta hela världens teatertraditioner på denna festdag: härifrån kan vi förflytta oss till Japan genom att uppleva No och Bunraku-teater, därifrån kan vi kan dra en linje till tankar och uttryck så olika som Pekingopera och Kathakali; vi kan tillåta oss att dröja kvar mellan Grekland och Skandinavien, där vi omsluter oss i Aiskylos och Ibsen, Sofokles och Strindberg; vi kan ta oss till England och Italien där Sarah Kane och Pirandello genljuder. Inom dessa tjugofyra timmar kan vi färdas från Frankrike till Ryssland, från Racine och Molière till Tjechov; och varför inte korsa Atlanten i en inspirationsingivelse för att undervisa på en teaterskola i Californien och locka en ung student att återuppfinna och skapa sig ett namn inom teatern.

Teatern lever faktiskt ett så blomstrande liv att den trotsar tid och rum; de mest moderna styckena har fått näring av tidigare århundradens verk, och till och med de mest klassiska repertoarerna blir moderna och vitala varje gång de spelas på nytt. Teater återuppstår alltid ur askan, och ömsar endast av sig tidigare konventioner i sina nya former: det är så den håller sig vid liv.

Världsteaterdagen är naturligtvis ingen vanlig dag i våra vanliga liv. Den ger oss tillgång till ett totalt kombinerande av rum och tid via den majestätiska kraften i den samlade världsdramatiken, till ett sammanvävt kontinuum. För att ge mig själv en chans att förstå detta vill jag citera en fransk dramatiker, som var lika briljant som diskret, Jean Tardieu: När man tänker på plats, säger Tardieu, är det är klokast att fråga “vad är den längsta vägen från en punkt till en annan? “… Han föreslår att vi mäter tiden “i tiondelar av en sekund, den tid det tar att uttala ordet “evighet” “… angående rumtiden säger han: “innan du somnar, fixera dina tankar på två punkter i rymden, och räkna ut hur lång tid det tar att i drömmen ta dig från den ena till den andra.” Det är frasen ”i drömmen” som alltid fastnar hos mig. Det är som om Tardieu hade mött Robert Wilson. Vi kan också sammanfatta den unika världsteaterdagen genom att citera Samuel Beckett, som låter karaktären Winnie säga “. Åh vilken vacker dag det här kommer att ha varit”. När jag har tänkt på det här budskapet, som jag är hedrad att jag blivit ombedd att skriva, har jag mints alla drömmar om alla dessa scener. Det är rimligt att säga att jag inte kommit till denna UNESCO-sal ensam; varje roll jag någonsin spelat är här med mig, roller som kan verka försvinna varje gång ridån går ner, men som har karvat ur ett underjordiskt liv inom mig och väntar på att hjälpa eller stjälpa alla kommande roller; Fedra, Araminte, Orlando, Hedda Gabler, Medea, Merteuil, Blanche DuBois… Här med mig idag står också alla roller jag älskat och applåderat som åskådare. Och så kan det vara, för att jag tillhör världen. Jag är grek, afrikan, syrier, venetianare, ryss, brasilianare, pers, romare, japan, New Yorkare, Marseillais, filippin, argentinare, norsk, koreansk, tysk, österrikisk, engelsk – en sann världsmedborgare, tack vare den personliga ensemblen jag bär inom mig. För det är här, på scenen och på teatern, vi finner riktig globalisering.

På Världsteaterdagen 1964 tillkännagav Laurence Olivier att efter mer än ett sekel av kamp ​​hade en nationalteater just skapats i Storbritannien, vilken han genast ville förvandla till en internationell teater, åtminstone i fråga om repertoaren. Han visste att Shakespeare tillhörde världen.

När jag gjorde research inför skrivandet av detta budskap fann jag till min glädje att det första budskapet vid grundandet av Världsteaterdagen 1962, anförtroddes Jean Cocteau, en passande kandidat med tanke på en av hans romaner, “Jorden runt igen på 80 dagar”. Jag insåg att jag åkt runt jorden på ett annat sätt. Jag gjorde det på 80 pjäser eller 80 filmer. Jag inkluderar filmer eftersom jag inte skiljer teaterskådespeleri och filmskådespeleri åt. Vilket förvånar mig själv varje gång jag säger det, men det är sant, det är bara så det är, jag upplever ingen skillnad.

När jag nu talar här är jag inte mig själv, jag är inte skådespelare, jag är bara en av de många människor som teatern använder sig av för att existera, och det är min plikt att vara mottaglig för detta – eller, med andra ord – vi får inte teatern att existera, det är snarare tack vare teatern vi existerar. Teatern är mycket stark. Den står pall och överlever allt, krig, censur, fattigdom.

Det räcker med att säga “här utspelar sig något i ett tomt scenrum i en obestämd tid”. Allt som behövs är en skådespelare. Eller skådespelerska. Vad ska de göra? Vad ska de säga?

Kommer de prata? Publiken väntar, de kommer att få veta, för utan publik ingen teater – glöm aldrig det. En enda person är en publik. Men låt oss hoppas att det inte är alltför många tomma platser! Ionesco-uppsättningar är alltid fullbokade, och han bär sitt konstnärliga mod uppriktigt och vackert genom att, i slutet av en av sina pjäser låta en gammal kvinna säga; “Ja, ja, dö i full prakt. Låt oss dö för att bli ett med legenden… vi kommer åtminstone ha vår gata … “

Världsteaterdagen har funnits i 55 år nu. Under dessa 55 år är jag den åttonde kvinnan som ombeds att skriva ett budskap – om man kan kalla detta för budskap. Mina föregångare (männen brer ut sig!) talade om teater som fantasi, frihet och originalitet, de hänvisar till skönhet, mångkultur och frågor utan svar. 2013, för bara fyra år sedan, sa Dario Fo: “Den enda lösningen på krisen ligger i hopp om den stora häxjakten mot oss, speciellt mot ungdomar som vill lära sig den sanna teaterkonsten: så kommer en ny diaspora av komiker att födas, som utan tvekan kommer att ta närig ur begränsningarnas ofattbara fördelar genom att hitta en ny representation.” Ofattbara fördelar – låter som en bra formel, värdig att ingå i vilket politiskt program som helst, eller hur…?

Eftersom jag befinner mig i Paris strax före ett presidentval, föreslår jag att de som uppenbarligen längtar att styra oss borde bli medvetna om de ofattbara fördelar teatern ger. Utan häxjakt!

Teater för mig representerar den andre, det är dialog, och det är frånvaron av hat. `Vänskap mellan folken´- jag vet inte vad det betyder, men jag tror på samhället, på vänskap mellan åskådare och aktörer, på den varaktiga sammanhållningen mellan alla som teatern för samman – den som skriver, den som uttrycker, den som belyser, den som skapar scenografin, den som översätter, den som utövar och den som tar del. Teatern skyddar oss; den beskyddar oss… jag tror att teatern älskar oss…lika mycket som vi älskar den…

Jag minns en gammaldags regissör jag arbetade med, som varje kväll inför höjningen av ridån skrek för full hals från kulissen “Ge plats för teatern!” Det får bli mina sista ord här ikväll.

Tack.

-Isabelle Huppert

 

Översättning från engelska/franska av Ulricha Johnson

 

Nyhetsbrev #mars

Det närmar sig biljettsläpp!

Den 28:e mars är hela Scenkonstbiennalens program klart för bokning. På ditt biennalpass kommer du få ofantliga mängder föreställningar, internationella gästspel, seminarier, workshops, samtal, morgonaktiviteter, högskoleproduktioner, livepoddar, after work-talkshows, mingel, barkvällar och festligheter. Jag vågar lova att du kommer hitta tillräckligt mycket för att fylla hela biennalveckan, den 23:e till 28:e maj. Vad sägs till exempel om Dansdramaturgi, Kulturens ABC-Podcast, eller Teater som social investering?

Vi kan också presentera att årets värdteater Östgötateatern kommer spela Gå På Stan och ung scen/öst Baba Yaga, samt att Norrköpings Symfonikerna och Östgötateatern kommer arrangera en stor invigningsgala.

Just nu håller vi på att styra upp finansiering och planering för det stora antalet internationella gäster vi kommer att bjuda in. Och så snart vi har klart med kontrakten för våra utländska gästspel lägger vi ut info på vår hemsida.

Vi hälsar vår biennaladministratör Anna Åberg välkommen tillbaka! Hon var till stor hjälp vid biennalen i Malmö och vi är väldigt glada att hon åter vill vara med i seglandet av denna stora skuta.

Den sista mars håller vi vårt årsmöte på Kulturhuset Stockholms Stadsteater kl 10.30-12.00. Vi har ett spännande möte med nyval av styrelse och kommittéer samt presentation av årets verksamhet. Efter mötet kommer vi subventionera halva kostnaden för biljetter till Klara Soppteaters Närmare döden, en cabaret av Lotta Olsson med Albin Flinkas och Fredrik Meyer. Läs mer här.

– Ulricha Johnson, verksamhetschef

Läs hela nyhetsbrevet här.

Vikarierande kommunikatör/projektledare

Kom och jobba med oss på Scensverige! Vi söker en vikarierande kommunikatör/projektledare på deltid.

Vi söker en erfaren och självständig stjärna för att jobba med Scenkonstbiennalen och de andra spännande projekt, både i Sverige och övriga världen, som vi har på gång under året.

Du har erfarenhet av:

  • kommunikations- och pressarbete på strategisk och operativ nivå
  • att självständigt leda och arbeta med internationella projekt
  • scenkonstvärlden
  • ansökningar, redovisningar, sammanställningar, verksamhetsrapport
  • budgetansvar

Du är van vid:

  • WordPress
  • Office
  • InDesign
  • digitala medier

Du uttrycker dig obehindrat på svenska och engelska i tal och skrift.

Anställningsgrad efter överenskommelse, den kan variera beroende på projektfinanisering. Du kan ha andra uppdrag parallellt. Vårt kontor ligger mitt i Stockholm, och du behöver kunna vara på plats med jämna mellanrum, men behöver inte vara bosatt här. Tillträde i april.

Scensverige (fd Teaterunionen) är en nationell medlemsorganisation där de flesta av landets länsteatrar, stadsteatrar, fria scenkonstproducenter, festivaler, nationalscener, konstnärliga högskolor, fackförbund och arbetsgivare är medlemmar. Vi är också det svenska centrat i den globala Unescoorganisationen International Theatre Institute.

Skicka in din ansökan med cv och brev till info@scensverige senast den 24:e februari.

Har du frågor, kontakta ulricha@scensverige.se eller lovisa@scensverige.se